Vad är sant och vad är en myt om tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Emelie

Vad är sant och vad är en myt om tunnelbanan?

Inlägg av Emelie »

Hej,
Jag registrerade mig precis för att få klarhet i en fråga.
Jag hittade en film om Stockholms tunnelbana på flashback som bara verkar för bra för att vara sann. Jag brydde mig inte om att fråga där då jag inte litar på deras svar. Hittade hit och här känns det som om det finns väldigt mycket kunskap.

Frågan är vad som är sant och vad som är vandringssägen i videons berättelse. Har tunnelbanan svämmat över när den byggdes?
Har människor försvunnit i tunnelbanetunnlarna? Har det funnits en särskild tunnelbanegrupp inom stockholms polisdistrikt?

Här är videon:
https://www.youtube.com/watch?v=pfji7airwh0

Hoppas att jag inte postat i fel tråd.
Vänligen Nooben Emelie
Harald
Kontakt:

Re: Vad är sant och vad är en myt om tunnelbanan?

Inlägg av Harald »

Videon är uppenbart nonsens. Gör den alls anspråk på att vara sann? Det har aldrig funnits någon silvergruva i Stockholm. 1958 trängde vatten in i en sonderingstunnel för bygget av tunnelbanan mellan T-Centralen och Östermalmstorg. Man lyckades dock hejda vattnet innan det nådde själva tunnelbanan.
Bilden med ras i en tunnel under Hammarby som visas handlar inte om tunnelbanan. Det var ett ras 1965 i en tunnel som Televerket byggde: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_tunnelraset
Människor försvinner inte i tunnlarna. Att Stockholmspolisen har haft en särskild grupp för ordningshållningen i tunnelbanan stämmer dock.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Emelie skrev: torsdag 29 maj 2025 15:17 Hej,
Jag registrerade mig precis för att få klarhet i en fråga.
Jag hittade en film om Stockholms tunnelbana på flashback som bara verkar för bra för att vara sann. Jag brydde mig inte om att fråga där då jag inte litar på deras svar. Hittade hit och här känns det som om det finns väldigt mycket kunskap.

Frågan är vad som är sant och vad som är vandringssägen i videons berättelse. Har tunnelbanan svämmat över när den byggdes?
Har människor försvunnit i tunnelbanetunnlarna? Har det funnits en särskild tunnelbanegrupp inom stockholms polisdistrikt?

Här är videon:
https://www.youtube.com/watch?v=pfji7airwh0

Hoppas att jag inte postat i fel tråd.
Vänligen Nooben Emelie
Det har varit övetsvämningar under T-banebyggen. T-ex när man byggde sammanbindningen Slussen- T centralen så,hade man torrlagt en bit av Norrström varvid en fångdamm brast,och området vattenfylldes , ingen skadades. I samband med högt vatten i Mälaren har det varit risk för vattenfyllning av Gamla Stans biljetthall. I riktning mot T-Centralen finns dörrar som kan stängas om det blir översvämning. Ingen har försvunnit i tunnlarna men det har hänt att folk som varit i tunnlarna blivit överkörda och även dött. Och polisen hade ett tunnelbanekommando på cirka 100 poliser men dom kunde ju användas även till annan polisverksamhet.
Emelie

Inlägg av Emelie »

Wow, tusen tack för snabba svar!

Efter lite sökande har jag även konstaterat att spöktåget "finns" även om det inte är ett spöktåg utan bara en silvrig prototyp eller något sådant som togs ur trafik för länge sedan.

Jag antar att Östermalmstorgs hemliga perrong som aldrig sattes i drift även bara är påhitt och att den enda spökperrong som existerar är Kymlinges?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Emelie skrev: torsdag 29 maj 2025 18:39 Wow, tusen tack för snabba svar!

Efter lite sökande har jag även konstaterat att spöktåget "finns" även om det inte är ett spöktåg utan bara en silvrig prototyp eller något sådant som togs ur trafik för länge sedan.

Jag antar att Östermalmstorgs hemliga perrong som aldrig sattes i drift även bara är påhitt och att den enda spökperrong som existerar är Kymlinges?
Spöktåget brukar syfta på littera C5 som bara byggdes som ett tåg med 8 vagnar. Det var byggt i rostfritt stål som inte målades och var något lättare än övriga tåg. Det brukade användas som insatståg under högtrafik och många såg det tas ur trafik med nedsläckta vagnar efter rusningstid varav det spreds ett rykte att det var ett konstigt spöktåg . Vid Kymlinge var det meningen att det skulle byggas en förvaltningsstad med många arbetsplatser så Kymlinge station byggdes i en råkonstruktion där biljetthall,rulltrappor, hissar m.m återstod att installera.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Videon är skriven på rim, innehåller mängder AI-genererade bilder, och "källhänvisningarna" leder ingenstans.

Angående Östermalmstorg fanns det planer på att ha tre spår och två plattformar. Jag vet inte ifall man kom så långt med det, eller ifall det finns förberedelser för den tunneln. Youtubekanalen verkar syssla med urban exploring, så just det kanske de har koll på.
Bild
Skriv svar