Var det? Ja, med tanke på att Enceladus-kollektivet före sin frälsning promotade Nordstream 2 så...Enceladus skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 11:11Bränslecellsbussar är nästan värdelösa om el ska omvandlas till vätgas och sedan tillbaka till el. Själva premissen var ju att dessa bussar skulle gå på rysk gas:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 10:28 Det var innan Enceladus-kollektivet blivit frälst (och Putin överfallit Ukraina).
Skribenten har redan varit inne på koldioxidinfångning för andra syften. Men det är en instabil plattform (till skillnad från havsdrönare som skjuter ner flygplan).dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 04 april 2023 17:53 Den sk. vätgasekonomin står och faller med hur effektivt (tekniskt, ekonomiskt etc.) vätgas kan framställas. Här avses sk. grön vätgas, dvs. framställd genom elektrolys av vatten. Med blå vätgas brukar avses vätgas framställd från metan (naturgas, biogas) givet att man tar hand om kolatomen i metanmolekylen och inte låter den slinka ut i atmosfären i form av koldioxid. All annan framställning är ful (grå) vätgas.
Totalverkningsgraden för bränslecelldrivna fordon har jag skrivit många gånger, eftersom jag inte svänger mig med floskler som "värdelösa".
För övrigt var det propagandakollektivet "Enceladus" som var inne på koldioxidinfångning i den lögnkampanj som påbörjades här: viewtopic.php?p=424373#p424373
Mitt bidrag var att nämna att hemma i Linköping tänker man sig att fånga in koldioxid för annat syfte än karbonatisering. Dessutom som en restprodukt, inte från förbränning utan från rötningen av biologiskt avfall och uppgradering av rötgasen till biogas (> 97% metan).
Dessutom har propagandakollektivet tydligen svårt att fatta att det allmänpolitiska diskussionsforumet numera är stängt! SÅ Ukrainapropagandan får ta vägen någon annanstans.