Trådbussens död?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 28 maj 2025 11:11
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 28 maj 2025 10:28 Det var innan Enceladus-kollektivet blivit frälst (och Putin överfallit Ukraina).
Bränslecellsbussar är nästan värdelösa om el ska omvandlas till vätgas och sedan tillbaka till el. Själva premissen var ju att dessa bussar skulle gå på rysk gas:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 17:53 Den sk. vätgasekonomin står och faller med hur effektivt (tekniskt, ekonomiskt etc.) vätgas kan framställas. Här avses sk. grön vätgas, dvs. framställd genom elektrolys av vatten. Med blå vätgas brukar avses vätgas framställd från metan (naturgas, biogas) givet att man tar hand om kolatomen i metanmolekylen och inte låter den slinka ut i atmosfären i form av koldioxid. All annan framställning är ful (grå) vätgas.
Skribenten har redan varit inne på koldioxidinfångning för andra syften. Men det är en instabil plattform (till skillnad från havsdrönare som skjuter ner flygplan).
Var det? Ja, med tanke på att Enceladus-kollektivet före sin frälsning promotade Nordstream 2 så...

Totalverkningsgraden för bränslecelldrivna fordon har jag skrivit många gånger, eftersom jag inte svänger mig med floskler som "värdelösa".

För övrigt var det propagandakollektivet "Enceladus" som var inne på koldioxidinfångning i den lögnkampanj som påbörjades här: viewtopic.php?p=424373#p424373
Mitt bidrag var att nämna att hemma i Linköping tänker man sig att fånga in koldioxid för annat syfte än karbonatisering. Dessutom som en restprodukt, inte från förbränning utan från rötningen av biologiskt avfall och uppgradering av rötgasen till biogas (> 97% metan).

Dessutom har propagandakollektivet tydligen svårt att fatta att det allmänpolitiska diskussionsforumet numera är stängt! SÅ Ukrainapropagandan får ta vägen någon annanstans.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Enceladus »

Plans to retire capital’s trolley fleet
Kathimerini skrev:The decision reverses earlier government statements. “When I came to the ministry, it was one of the things that impressed me: Since we now have electric buses, why maintain trolleys that are powered by cables that burden the sky of Athens and Piraeus?“ Kyranakis told Kathimerini.

The minister cited operational challenges. ”First, the cable network consumes electricity even when trolleys aren’t moving. It requires a significant number of substations, limits their movement to road networks with relevant infrastructure, and very often presents failures resulting in traffic congestion,“ he explained.

[...]

“The issue is also economic,” Kyranakis argued. “Based on market research, for every two new trolleys, with the same money we can buy three electric buses of the same size.”
Aten är nästa stad att fimpa sina trådbussar. Vad är poängen när det finns billigare och flexiblare elbussar? :roll:
daniel_s skrev: fredag 17 maj 2024 6:48 De enda bussar som kan köra hela tiden är de med kontaktledningsdrift.
Athens’ long journey into night transport
Kathimerini skrev:First, because the existing nighttime system is way too basic for a city of Athens’ size. Nighttime transportation without an operating metro and with a handful of buses and trolley buses running once an hour (or twice, at best, as is the case with the No 11 trolley) is the bare minimum a capital can offer. And, secondly, because the trial run did indeed put the entire system into play, with the metro operating nonstop from the usual end of service on Saturday night to the usual commencement of service on Sunday morning. Kyranakis is not only credited with the idea for the initiative, but also for getting the workers and their unions on board, as strengthening the relationship of mutual trust with the people who operate Athens’ public transport was one of the deputy minister’s top priorities when he assumed the post in March.

[...]

“Except for the technical error that knocked the ticket validation system out for about two hours, everything else went as planned. The frequency of metro trains was much better than people expected, close to 15 minutes,” says Kyranakis.

[...]

Stockholm is one such example, as Nikos Toumbelis, who left Greece in 2012 as part of the brain drain, tells Kathimerini. “The mindset here is that the state provides sufficient services so that car ownership is made practically redundant, especially for residents in the city center. The metro extends services throughout the entire weekend, though obviously not at the same frequency as on weekdays. There are also night buses all week long. The situation is a bit more complicated the further away from the city center you go, while Stockholm’s geography, with its islands, doesn’t help either. Overall, though, the idea here is that workers need to be able to get home without having to pay for a taxi,” he says.
Aten är en av försvinnande få städer där trådbussen har en unik status, men snart blir det som i Stockholm. :)
Skriv svar