Lars_L skrev:De här siffrorna har vi i dag:
Bålstagrenen 4 600
Nynäsgrenen 3 300 (skiljer sig från pendelutredningen, men stämmer med statistiken i ATR-listorna för ht 2014 och vt 2015, vars resandet inte skiljer sig åt)
Mästa/uppsalagrenen 4 700
Södertäljegrenen 6 000
Våren 2015 (månad 1-3), hade Södertäljegrenen 103 300 passagerare per vintervardag. våren 2018 (månad 1-3) 107 600 passagerare. Det ger en resandeökning på 4 procent, må vara att Nynnäsgrenen nu tar fler resenärer på den gemensamma sträckan eftersom trafiken där har utökats. Så allvarligt talat förstår inte jag var du menar. Vi pratar inte om dagen tidtabell och vi pratar inte om dagens turutbud 2030.Enceladus skrev: Dessa siffror är ju inte från idag! Pendeltågsresandet har ökat kraftigt sedan 2014. Bara i Huddinge har antalet påstigande i maxtimmen ökat från 1 100 till 1 300 mellan 2014 och 2016. Inte ens med likformig fördelning skulle dagens utbud hålla god standard. I verkligheten är fördelningen långt ifrån likformig.
Antalet påstigande (exklusive avstigande och i båda resanderiktningarna) var enligt SL fakta om länet 2014 mellan Södertälje C och Stuvsta 6 400 och 2016 6 700, en ökning på 4,6 procent. Ligger ju helt i linje med en ganska normal utveckling som ligger i linje med ovanstående. Sedan är ju maxtimmen i SL:s räkningar här lite lurig eftersom det är avrundade värden. En sådan liten ökning behöver ju inte ens vara en ökning och vice versa. Man behöver ju ofta flera år för att se om en trend håller i sig för en station.
Men så här - endera planerar man trafiken för att få en jämn beläggning mellan avgångarna, eller så kör man vissa avgångar med låg beläggning och andra överfulla. Av något skäl tycks du (och en del andra här) föreslå det senare. Jag tycker det är en sämre lösning, men där verkar du för närvarande delvis ha Trafikförvaltningen på din sida. Det är ett val man har när man planerar trafiken helt enkelt. Sedan kommer det förstås alltid bli trångt vid förseningar etc, men det är ju omöjligt att komma ifrån.
Sedan gäller det ju exempelvis att inte alla bussar ansluter till samma stomtåg. Men det verkar ju ändå fungera rätt bra på Södertäljegrenen om man ser till antalet påstigande per avgång (som ändå fördelar sig rätt jämnt på de stationer där man har 8 avgångar i timmen att välja mellan).