Även en så gammal tunnelbanelinje som Metropolitan i London kommer stundom upp i 60 mph (knappt 100 km/h). Men det är ute i förorten när det är långt mellan stationerna. Sedan är det ju inte bara genomsnittsavståndet som är viktigt i sammanhanget - till exempel kommer man nog upp i rätt höga hastigheter mellan Hallonbergen och Kista om man vill och fordon och infrastruktur tillåter.Odd skrev: ↑fredag 04 april 2025 8:17 Tillför en sådan hastighetsökning någon reell nytta på den typ av tunnelbana som vi har i Stockholm, eller kommer det endast att vara negativt för turtätheten?
Sydneys nya tunnelbana, som egentligen mer har karaktären av det vi kallar för pendeltåg, har en topphastighet på 100 km/h och i genomsnitt drygt 2,6 km mellan stationerna, vilket är betydligt mer än de ca 1 km mellan stationerna i Stockholms tunnelbana.
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
Professionell tyckare
Re: Status C30?
2395 kom igår söndag och därmed är det bara en vagn kvar att leverera av den ursprungliga beställningen. Blir spännande att följa hur lång tid det tar innan 2397-2416(?) dyker upp.
Re: Status C30?
Ja, framförallt skulle det vara spännande att veta när C30 kan komma tänkas komma ner till bana 3.
Den äldsta vagnen i trafik vi har idag är levererad i slutet/början av januari 1997. Har ingen exakt dag. Undrar vilket datum som blir den sista leveransen av C30…
Den äldsta vagnen i trafik vi har idag är levererad i slutet/början av januari 1997. Har ingen exakt dag. Undrar vilket datum som blir den sista leveransen av C30…
Re: Status C30?
2396 sågs stå och sola sig i Marievik tidigare idag och därmed är de första 96st beställda vagnarna leverade. Nu blir det spännande och se när de resterande 20st kommer.
Re: Status C30?
2397 rullade precis genom Årsta.
Samma leveranstakt som tidigare, hela vägen till även de sista 20 är i Stockholm alltså?
Samma leveranstakt som tidigare, hela vägen till även de sista 20 är i Stockholm alltså?
well known yimby
Re: Status C30?
2398 står och solar sig i spenaten i Marievik
- Bilagor
-
- A32F8B35-DDBC-45A6-840D-0F37F70041DA.jpeg (517.77 KiB) Visad 2471 gånger
Re: Status C30?
Nu körde två arbetslok västerut förbi köksfönstret när jag tog första tuggan på min sena middag i Årsta.
Så om nån timma lär de dra/putta 2398 till Hammarbydepån.
EDIT:
Och här kommer 2398 genom Årsta:
https://www.youtube.com/watch?v=oHmVwiqWFMY
Så om nån timma lär de dra/putta 2398 till Hammarbydepån.
EDIT:
Och här kommer 2398 genom Årsta:
https://www.youtube.com/watch?v=oHmVwiqWFMY
well known yimby
Re: Status C30?
Vilka leveranser är kvar nu när röda linjens C30 nog är färdiglevererade?
Re: Status C30?
När kommer C30 i trafik på blåa linjen? Är det några vagnar i Rissnedepån?
Re: Status C30?
2400 på plats idag.
Re: Status C30?
Såg inte numret, men en C30 drogs/puttades just genom Årsta.
2401 skulle passa mönstret?
2401 skulle passa mönstret?
well known yimby
Re: Status C30?
2403 kom igår söndag 31/8 och därmed är det 13st kvar att leverera.
Re: Status C30?
2404 stod i Marievik igår söndag så nu är det 12st kvar att leverera.
-
Kristineberg
- Inlägg: 29
- Blev medlem: torsdag 23 april 2020 23:04
- Ort: Stockholm
Re: Status C30?
Stort tack till Sparkfot och ni andra för alla statusuppdateringar.
Är det någon som vet hur vagnarna tar sig från Henningsdorf/Berlin upp till Stockholm? Är det fortfarande färja från Rostock till Trelleborg som det var för några år sedan?
Är det någon som vet hur vagnarna tar sig från Henningsdorf/Berlin upp till Stockholm? Är det fortfarande färja från Rostock till Trelleborg som det var för några år sedan?
Re: Status C30?
På Youtube finns en bloggare Thomas P som berättar om sin vardag som lokförare på Green Cargo. På en av de senaste filmerna ser man en C30 under leverans på bangården i Nässjö.
Re: Status C30?
2405 sågs igår i Marievik så nu är det 11st kvar att leverera. Med nuvarande takt med två leveranser i månaden så borde det dröja till början av mars innan kvarvarande har levererats?
Re: Status C30?
Förnyat genomförandebeslut avseende permanent luftkonditionering i C20 hytter (TN 2019-0092)Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 08 januari 2025 2:49 Det är nog inte bara ett tyckande när SL säger att blå linje har bäst svalka. För det gäller inte bara tågen utan även stationerna, förutom Kista, som har en ganska behaglig åtetrunttemperatur,på +18 C. Och även om C30 har luftkonditionering så kommer det väl in värme vid dörröppningar en varm dag på ovanjordstationer.
Känner SL till att Hagsätragrenen ska bli blå? 10 miljoner kronor är ju ingen vidare besparing...Trafikförvaltningen skrev:Nu gällande genomförandebeslut omfattar installation av luftkonditionering i förarhytterna i de 200 C20-fordon där sådan saknas. Därefter har trafikförvaltningen vidare utrett behovet i syfte att pröva möjligheten att minska omfattningen. Resultatet av utredningen visade att behovet av luftkonditionering endast fanns kvar på grön linje sommartid, eftersom röd linje skulle komma att trafikeras av C30 och blå linje till stor del går under jord.
Det avtal som sedermera tecknats med MTR delades därför upp i en grundbeställning om 116 fordon, vilket avsåg det antal fordon om behövs för att trafikera grön linje sommartid, samt två optioner. I detta ärende föreslås att omfattningen av investeringen ändras till att endast omfatta grundbeställningen och att de två optionerna inte nyttjas. Beslutet medför också en reducering av investeringsutgiften med 10,3 miljoner kronor.
Re: Status C30?
Nya avstängningar på Södra stambanan på gång
Vagn 2406 får nog gå via Göteborg.SVT Nyheter skrev:Arbetet har varit i gång sedan 2022 och beräknas vara klart 2026. Tiderna för avstängningarna under vecka 41 mellan Alvesta och Hässleholm kommer vara lördag 11 oktober 00.30 till söndag 12 oktober 23.59.
Re: Status C30?
2406 sågs igår i Marievik så nu är det bara 10st kvar. När sista vagnen har levererats så kommer det ha tagit ungefär 7,5år att leverera samtliga 116 vagnar.