Dagstidningen New York Daily News publicerade igår en
artikel om nattrafiken i New Yorks tunnelbana under coronapandemin. Dessvärre bryter tidningen mot GDPR-lagstiftningen, vilket innebär att läsaren måste byta till en icke-europeisk IP-adress för att komma åt sidan. Jag kommer dock att citera de viktigaste delarna av artikeln.
New York Daily News skrev:The cash-strapped agency has not saved a cent by closing the subway to passengers from 1 to 5 a.m. each night since May 6, transit officials admitted Tuesday during a budget hearing with state lawmakers.
The closures have instead cost the Metropolitan Transportation Authority even more money, in part because overnight subway trains run on the same schedules as before the closure, but only cops and transit workers are allowed to board.
Som bekant har själva tågen inte slutat gå på nätterna, utan det är endast stationerna som har stängts för resenärer. Förklaringen sägs vara att New Yorks tunnelbana saknar tillräcklig uppställningskapacitet, varför tågen ändå måste gå fram och tillbaka. Vidare kan Stockholms tågsanerare bekräfta att det inte är en bra idé att parkera tåg "i det vilda" över natten. Således kvarstår kostnaderna medan intäkterna har försvunnit eftersom nattbussar inte lockar lika många resenärer:
New York Daily News skrev:MTA officials said 19,000 people on average ride the agency’s buses each weeknight when the subways are closed. The subway clocked more than 200,000 trips between 1 and 5 a.m. on a typical weeknight before the pandemic.
Redan från början anpassades New Yorks tunnelbana för avbrottsfri trafik, vilket innebar att annars nödvändig uppställningskapacitet inte behövde byggas. Var det ett misstag att utforma ett trafiksystem utan möjlighet att stänga av trafiken på nätterna, eller är det snarare dagens ledning som har hanterat situationen synnerligen ansvarslöst?