Nuvarande sju pyttetåg av typen Alstom Coradia X3 ska bytas ut mot längre tåg. Däremot blir det lika många tåg, vilket begränsar möjligheten till utökad trafik.Järnvägar.nu skrev:A-Train har begärt in anbud på sju tågsätt, cirka 150 meter långa och med 300 sittplatser.
[...]
De nuvarande flygtågen, med beteckningen X3, som tillverkades i sju exemplar av Alstom 1998-1999 är 93 meter långa och har drygt 200 sittplatser.
[...]
A-Train kommer också att påbörja en utbyggnad av depån i Blackvreten under andra kvartalet 2026 för att kunna underhålla de nya längre fordonen men också för att under en övergångsperiod kunna härbärgera både de gamla och de nya tågen.
Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
A-Train köper nya tåg
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Mer än 10 minuterstrafik kan man i alla fall inte räkna med. Knappast att man får tåglägen för mer.
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Visst, men tågen kan gå söder om Stockholm eller norr om Arlanda (när det blir fyra spår till Uppsala). Detta skulle dock kräva en annan affärsmodell och höjd:Lennart Petersen skrev: ↑måndag 28 april 2025 17:41Mer än 10 minuterstrafik kan man i alla fall inte räkna med. Knappast att man får tåglägen för mer.
Mälardalsrådet skriker ju efter fler direkttåg till Arlanda!Järnvägar.nu skrev:”Vi vill ha en premiumprodukt med känsla av boutiquehotell”, säger Magnus Zetterberg. ”Vi behåller de höga plattformarna på stationerna som ger bekväm på- och avstigning och är väldigt bra om man har barnvagn eller rullstol.”
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Det var rent amatörmäsdigt att beställa så korta tåg förra gången.
Men detdär om det självklara valet för flygresenärerna, vad har de för marknadsande hos flygresenärer som åker Stockholm / Arlanda och omvänt?
Över 50%? Annars låter ju påståendet lite ihåligt.
Men detdär om det självklara valet för flygresenärerna, vad har de för marknadsande hos flygresenärer som åker Stockholm / Arlanda och omvänt?
Över 50%? Annars låter ju påståendet lite ihåligt.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Tror jag sett en marknadsandelm på ca 25% för järnväg, alltså,inklusive de tåg som går till Arlanda C .Hechtwagen skrev: ↑måndag 28 april 2025 19:58 Det var rent amatörmäsdigt att beställa så korta tåg förra gången.
Men detdär om det självklara valet för flygresenärerna, vad har de för marknadsande hos flygresenärer som åker Stockholm / Arlanda och omvänt?
Över 50%? Annars låter ju påståendet lite ihåligt.
Det är mycket dåligt jämfört med andra flygplatser som har järnväg .
Rimligt vore ca 50% , bortsett från lokalt Märsta och nordost ( Täby, Vallentuna m.m ) borde de allra flesta kunna använda tåget för att ta sig till Arlanda. Priset är extremt i jämförelse med andra flygplatser. ( Narita i Japan är väl i närheten men där är det ca 50km och en taxi kostar över 2000 kr till centrala Tokyo) . För de allra flesta är det vanlig lokaltaxa.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Dåligt att staten inte tog över anläggningen när de hade chansen och fördelade kostnaderna över hela järnvägssektorn på samma vis som man gör med Öresundsbron. Tanken från början var ju att även Öresundsbron skulle bära sina egna kostnader undrar hur det skulle sett ut idag om varje tågresenär betalade 100 kr per enkelresa för att passera bron.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7435
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Åh, Herre
-lar, det har vi ju tuggat om till leda i denna tråd: viewtopic.php?t=42308

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Det går utmärkt att byta från Mälartåg till Arlanda Express för direkt färd utan stopp till Arlanda, från Stockholm C.Enceladus skrev: ↑måndag 28 april 2025 17:54Visst, men tågen kan gå söder om Stockholm eller norr om Arlanda (när det blir fyra spår till Uppsala). Detta skulle dock kräva en annan affärsmodell och höjd:Lennart Petersen skrev: ↑måndag 28 april 2025 17:41Mer än 10 minuterstrafik kan man i alla fall inte räkna med. Knappast att man får tåglägen för mer.
Mälardalsrådet skriker ju efter fler direkttåg till Arlanda!Järnvägar.nu skrev:”Vi vill ha en premiumprodukt med känsla av boutiquehotell”, säger Magnus Zetterberg. ”Vi behåller de höga plattformarna på stationerna som ger bekväm på- och avstigning och är väldigt bra om man har barnvagn eller rullstol.”
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Mälardalsrådet riktar hård kritik mot rådande prisläge och kräver ett omtag för spårtrafiken. Ambitionen är att nästan alla städer i Mälardalen ska ha direkttåg:
Linköping, Norrköping, Nyköping, Vagnhärad, Hallsberg, Katrineholm, Flen och Gnesta ska alla få billiga direkttåg till Arlanda-Märsta. Vilken stad vill vara utan?Mälardalsrådet skrev:Figur 18b. Inriktning för den storregionala kollektivtrafiken efter Ostlänken och fyrspår Uppsala-Stockholm.
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Ja, det kan kanske bli verklighet runt 2040 eller så. Tidigast.Enceladus skrev: ↑tisdag 29 april 2025 19:17Mälardalsrådet riktar hård kritik mot rådande prisläge och kräver ett omtag för spårtrafiken. Ambitionen är att nästan alla städer i Mälardalen ska ha direkttåg:
Linköping, Norrköping, Nyköping, Vagnhärad, Hallsberg, Katrineholm, Flen och Gnesta ska alla få billiga direkttåg till Arlanda-Märsta. Vilken stad vill vara utan?Mälardalsrådet skrev:Figur 18b. Inriktning för den storregionala kollektivtrafiken efter Ostlänken och fyrspår Uppsala-Stockholm.
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Det är ju i och för sig precis vad man gör, men då får man själva resan på köpet också!Hechtwagen skrev: ↑tisdag 29 april 2025 11:18 Dåligt att staten inte tog över anläggningen när de hade chansen och fördelade kostnaderna över hela järnvägssektorn på samma vis som man gör med Öresundsbron. Tanken från början var ju att även Öresundsbron skulle bära sina egna kostnader undrar hur det skulle sett ut idag om varje tågresenär betalade 100 kr per enkelresa för att passera bron.

Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
För att få plats med 50% fler resenärer kan man nog anta 50% längre tåg. Och med tanke på att det är korta resor för många som har bagage med sig så lär det knappast bli dubbeldäckare.
Hur många olika färdiga modeller finns det på marknaden för 6-vagnars EMU? Ett flertal, väl?
Hur många olika färdiga modeller finns det på marknaden för 6-vagnars EMU? Ett flertal, väl?
well known yimby
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Det står i den citerade texten att de nya tågen blir "cirka 150 meter långa". Tågen måste skräddarsys för den specifika plattformshöjden:GustavS skrev: ↑onsdag 30 april 2025 10:23 För att få plats med 50% fler resenärer kan man nog anta 50% längre tåg. Och med tanke på att det är korta resor för många som har bagage med sig så lär det knappast bli dubbeldäckare.
Hur många olika färdiga modeller finns det på marknaden för 6-vagnars EMU? Ett flertal, väl?
Jämförelsevis har det norska Flytoget endast tre vagnar per enhet, men kan multas i upp till fyra enheter.
De nya tågen ska vara i drift senast 2031. De gamla tågen blir cirka 30 år. Vad händer med Arlanda Express efter 2050? Slukas den som SJ:s Uppsalapendel?
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Skräddarsys inte de flesta tågen på något sätt ändå? SLs pendeltåg har ju tex också annan plattformshöjd.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7435
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Ja, de verkar ju rätt säkra på att få köra på i 25 år till och fortsätta att håva in feta stålar.Enceladus skrev: ↑måndag 28 april 2025 11:47 A-Train köper nya tåg
Nuvarande sju pyttetåg av typen Alstom Coradia X3 ska bytas ut mot längre tåg. Däremot blir det lika många tåg, vilket begränsar möjligheten till utökad trafik.Järnvägar.nu skrev:A-Train har begärt in anbud på sju tågsätt, cirka 150 meter långa och med 300 sittplatser.
[...]
De nuvarande flygtågen, med beteckningen X3, som tillverkades i sju exemplar av Alstom 1998-1999 är 93 meter långa och har drygt 200 sittplatser.
[...]
A-Train kommer också att påbörja en utbyggnad av depån i Blackvreten under andra kvartalet 2026 för att kunna underhålla de nya längre fordonen men också för att under en övergångsperiod kunna härbärgera både de gamla och de nya tågen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Varför skulle man inte vara säkra på att få köra avtalsperioden ut? Svenska staten är inte precis kända för att bryta denna typ av avtal och om staten skulle vilja avsluta avtalet i förtid skulle man få håva ut feta stålar för att använda ditt språkbruk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 04 maj 2025 16:40 Ja, de verkar ju rätt säkra på att få köra på i 25 år till och fortsätta att håva in feta stålar.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7435
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
Det där är (tyvärr återigen) rena halmdockor. Jag har inte gjort några av de (förtäckta, här i frågeform) påståenden som signaturen försöker klistra på mig. Ämnet är f.ö, grundligt behandlat i denna tråd, som jag även tidigare refererat till: viewtopic.php?t=42308BSB101 skrev: ↑söndag 04 maj 2025 17:53Varför skulle man inte vara säkra på att få köra avtalsperioden ut? Svenska staten är inte precis kända för att bryta denna typ av avtal och om staten skulle vilja avsluta avtalet i förtid skulle man få håva ut feta stålar för att använda ditt språkbruk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 04 maj 2025 16:40 Ja, de verkar ju rätt säkra på att få köra på i 25 år till och fortsätta att håva in feta stålar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Arlanda Express byter ut sina pyttetåg
50 per cent higher capacity: Stadler builds seven FLIRT trains for operation between Arlanda Airport and Stockholm Central Station

Lyckas Arlanda Express fylla platserna med sina nuvarande priser?Stadler skrev:A-Train AB, the operator of the Arlanda Express in Sweden, is relying on proven Swiss quality for the renewal of its vehicle fleet: Stadler is supplying seven ultra-modern FLIRT multiple-unit trains with an option for an eighth train.
[...]
The 165 metre long FLIRT trains are specially developed for the Nordic weather and environmental conditions. They are almost twice as long as the current trains and offer 323 seats. This increases the seating capacity by more than 50 per cent. In addition, the vehicles are barrier-free, have wheelchair spaces, large luggage stacks with maximum capacity to storage big travel suitcases and hand luggage as well as a clearly visible customer service counter. With a maximum speed of 200 km/h and a high tractive effort, the FLIRTs ensure fast and reliable connections. The trains have two different entrance heights (1150 mm and 760 mm) to cater for special platform conditions.

Det finns tydligen en option på ett åttonde tåg. Det skulle väl vara användbart om Solna blir en framtida regionaltågsstation...Lennart Petersen skrev: ↑måndag 28 april 2025 17:41 Mer än 10 minuterstrafik kan man i alla fall inte räkna med. Knappast att man får tåglägen för mer.