Länsgränsjusteringen 1971

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Länsgränsjusteringen 1971

Inlägg av Kristofer »

Vid kommunreformen 1971 ändrades Stockholms läns gränser på åtminstone fyra ställen:
  • Nuvarande Östhammars kommun överfördes från Stockholms län till Uppsala län
  • Knivsta landskommun överfördes från Stockholms län till Uppsala län
  • Nuvarande Upplands-Bro kommun överfördes från Uppsala län till Stockholms län
  • Enhörna landskommun, Hölö landskommun och Taxinge församling av Mariefreds stad överfördes från Södermanlands län till Stockholms län
Men när SL bildades så överfördes SJ:s busstrafik, de så kallade Solnalinjerna och Huddingelinjerna, till SL. Och redan då kom linjerna i Upplands-Bro att tillhöra SL. Se till exempel den broschyr (länk till en annons på Tradera, den kanske försvinner senare) där man listar linje 535 Kungsängen - Bro - Bålsta och linje 536 Bro - Ådö / Lindormsnäs. Linjer som alltså vid denna tid helt låg utanför länets gräns.

Tog man bara över linjegrupperna som de var, eller visste man redan då att Upplands-Bro skulle övergå till Stockholm så att det var lika bra att ta över den trafiken direkt?
Jag vet att jag sett en linjeförtecking från någon gång under perioden 1968–1971 där 639 (och kanske även 641) gick till Öregrund, något som ju ändrades sedan (även om 639 under sen tid återkommit dit periodvis).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Länsgränsjusteringen 1971

Inlägg av Harald »

Det s.k. storlandstinget var inget hugskott man kom på 1970. Det var resultatet av många år av utredningar och förhandlingar, som utmynnade i Hörjelöverenskommelsen, 1964 om jag minns rätt. En sammanhållen huvudstadsregion skulle skapas genom att Stockholms stad införlivades med Stockholms län och Stockholms läns landsting. Kollektivtrafiken i detta län skulle skötas av ett landstingsägt bolag. Vissa delar av länet ansågs vara för perifera och överfördes därför till Uppsala län medan vissa delar av Uppsala och Södermanlands läns ansågs lämpliga att integrera med huvudstadsregionen. Så man visste hur länet skulle se ut.
Skriv svar