Hechtwagen skrev: ↑måndag 21 april 2025 9:36
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 21 april 2025 9:10
En helt verklighetsfrånvänt förslag, där kostnaden inte står i någon som helst proportion med den föregivna nyttan. Man kunde ha anlagt mer grässpår i Hammarby sjöstad, men nu gjorde ju kommunen och regionen ett aktivt val att låta även busstrafiken köra i spårområdet.
Det är en fördel om ersättningsbussarna går på samma plats som spårvagnarna.
Det förekommer olika metoder för att skapa gräsytor runt spårvägsspår.
I Norrköping såg jag för ca 10 år sedan att det låg betongstenar tätt intill varandra
med stora hål i runt spåren (på andra sidan av vägen till järnvägsstationen).
I de hålen växte det gräs som dolde dem, så att marken såg helt ut som en grön gräsmatta.
Bilisterna ser gräset endast, och tror att de inte kan köra bil där, (det är ej heller tillåtet)
och det gör att de inte heller kör på spårområdet, så den metoden fungerar utmärkt bra.
Dock kan busstrafik och utryckningsfordon köra där i fall det behövs.
Denna "gräsbevuxna gömda smitväg" är därmed till möjlig nytta för polis
och ambulans när den vanliga vägen bredvid är hårt trafikerad kan jag tänka mig.
Jag kan dock inte säga om ersättningstrafiken körs där eller inte när den är påkallad.
Jag bor inte i Norrköping, men byter tåg där ibland.
Det är bra uttänkt med betongstenarna med gräs i dem.
Det ser riktig bra ut. Man ser inte betongstenarna.
//Matsälgen🫎