Mer grässpår i Stockholm?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Mer grässpår i Stockholm?

Inlägg av ADDE »

Ett medborgarförslag har kommit in där personen tycker man borde göra om banvallen till grässpår på samtliga spårvägsbanor:

Bättre stadsdel: Förslag: Här kan gröna spårvägar byggas
Bättre Stadsdel skrev:MEDBORGARFÖRSLAG. Jag föreslår att Stockholms stad och region undersöker om gröna spårvägar – ytor med sedum eller motsvarande växtlighet – kan införas i Stockholm. Detta finns redan i ett flertal andra städer.

Sådana gröna ytor skulle påverka vår stadsmiljö på många positiva sätt – ökat CO2-upptag, minskat buller, kylande inverkan samt ökad biologisk mångfald.
Matsälgen

Re: Mer grässpår i Stockholm?

Inlägg av Matsälgen »

Jag håller helt med om att grässbevuxen banvall gör spårvägen trevligare och grönare både visuellt och i praktiken.
Exempel på detta kan jag bjuda på med bilder som jag fotograferat i Lund i maj 2023:

Bild
Fotograf är Matsälgen🫎

Bild
Fotograf är Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Haag har ett helt gäng med grässpår för sina spårvagnar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En helt verklighetsfrånvänt förslag, där kostnaden inte står i någon som helst proportion med den föregivna nyttan. Man kunde ha anlagt mer grässpår i Hammarby sjöstad, men nu gjorde ju kommunen och regionen ett aktivt val att låta även busstrafiken köra i spårområdet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 21 april 2025 9:10 En helt verklighetsfrånvänt förslag, där kostnaden inte står i någon som helst proportion med den föregivna nyttan. Man kunde ha anlagt mer grässpår i Hammarby sjöstad, men nu gjorde ju kommunen och regionen ett aktivt val att låta även busstrafiken köra i spårområdet.
Det är en fördel om ersättningsbussarna går på samma plats som spårvagnarna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 21 april 2025 9:36
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 21 april 2025 9:10 En helt verklighetsfrånvänt förslag, där kostnaden inte står i någon som helst proportion med den föregivna nyttan. Man kunde ha anlagt mer grässpår i Hammarby sjöstad, men nu gjorde ju kommunen och regionen ett aktivt val att låta även busstrafiken köra i spårområdet.
Ja, speciellt när spårvagnarna måste ersättas varje dag! Jämför den föreslagna bussgatan i Ursvik...
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Hechtwagen skrev: måndag 21 april 2025 9:36
Det förekommer olika metoder för att skapa gräsytor runt spårvägsspår.
I Norrköping såg jag för ca 10 år sedan att det låg betongstenar tätt intill varandra
med stora hål i runt spåren (på andra sidan av vägen till järnvägsstationen).
I de hålen växte det gräs som dolde dem, så att marken såg helt ut som en grön gräsmatta.

Bilisterna ser gräset endast, och tror att de inte kan köra bil där, (det är ej heller tillåtet)
och det gör att de inte heller kör på spårområdet, så den metoden fungerar utmärkt bra. 

Dock kan busstrafik och utryckningsfordon köra där i fall det behövs.
Denna "gräsbevuxna gömda smitväg" är därmed till möjlig nytta för polis
och ambulans när den vanliga vägen bredvid är hårt trafikerad kan jag tänka mig.
Jag kan dock inte säga om ersättningstrafiken körs där eller inte när den är påkallad.
Jag bor inte i Norrköping, men byter tåg där ibland.

Det är bra uttänkt med betongstenarna med gräs i dem.
Det ser riktig bra ut. Man ser inte betongstenarna.

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Finns ett exjobb från LTH som (bl.a.) berör detta: Spårkonstruktioner och byggmetoder för spårväg (2012) (pdf)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar