Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 21 november 2024 6:03 Batteries are included! New era for electric buses in London as 'tram bus' is finally unveiled
London Standard skrev:At 15 miles, the 358 route is one of the longest in London. The buses are charged using a train-style pantograph connection to their roof.

[...]

London already has the largest zero emission bus fleet in western Europe, with more than 1,700 buses on more than 70 routes powered by batteries or other “green” technologies such as hydrogen.

London mayor Sadiq Khan wants all 9,000 buses in the Transport for London fleet to be zero emission by 2030 but does not have the funding required to bring this forward from the more likely date of 2034.
London vill förstås inte vara sämre! Ryska medier uppger dock att Moskva har över 2 100 elbussar på 169 linjer. Därmed är London enbart störst i Västeuropa.
Paris public transport operator RATP puts 1,000th electric bus into service
electrive skrev:RATP in Paris has reached an essential symbolic milestone by commissioning its 1,000th electric bus. The anniversary model – brand Heuliez – has been given a special livery to mark the occasion. In addition to the 1,000 electric buses, RATP currently operates 1,320 biomethane buses and other hybrid and diesel vehicles in the French capital. As part of the ‘Bus2025’ programme, 70 per cent of the fleet is now electric, biomethane or hybrid buses, according to the company.

Île-de-France Mobilités aims to achieve a “100% clean bus fleet” in densely populated areas by 2025 and in the entire capital region by 2029, making the Île-de-France region “a global reference for public transport with very low CO2 emissions.” According to those responsible, more than 4,000 clean vehicles (electric or biomethane) are already on the road in the entire Île-de-France region. This effort is said to have already reduced the CO2 emissions caused by bus transport by 50 per cent between 2015 and 2025.

[...]

So far, those responsible say they have electrified eight bus depots in and around Paris – at the Nation, Corentin, Lilas, Pleyel, Lebrun, Vitry, Malakoff, and now Point du Jour. Ten depots have also been equipped to accommodate biomethane buses (Créteil, Bussy-St-Martin, Massy, Nanterre, Thiais, Aubervilliers, Flandre, Saint-Maur, Pavillons-sous-Bois and Fontenay). With regard to the Point du Jour site, Île-de-France Mobilités explains that the conversion was carried out between 2021 and August 2024 and was subsidised by the authority to the tune of 29 million euros. The site now has high-voltage connections, a new power distribution system and 90 charging stations. Enedis was responsible for installing the energy systems.
Europa har fyra megastäder: London, Paris, Moskva och Istanbul. Åtminstone tre har ett fyrsiffrigt antal elbussar. I övrigt föredrar Paris biogas framför biodiesel.

Det kan noteras att för fem år sedan var det ungefär samma rangordning i Europa: Moscow launches its 500th electric bus; largest electric bus fleet in Europe
Green Car Congress skrev:Moscow’s electric fleet is thus the largest in Europe. For comparison—in October, there were 300 electric buses in London, 259 in Paris, 200 in Berlin and 164 in Amsterdam, according to Mosgortrans, the major bus operator of the city.
Det finns flera kända turkiska elbusstillverkare, t.ex. Karsan och Temsa. Hur går egentligen elektrifieringen i Istanbul?
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 09 juli 2024 4:50 Den belgiska busstillverkaren Van Hool satsade på fel teknik och gick sedermera i konkurs. Scania skyllde tidigare på den krisande batteritillverkaren Northvolt:
Ny Teknik skrev:– Vi har i princip satt hela företaget i pant. Vi har investerat så mycket i den här omställningen. Utan de rätta politiska besluten i Europa har vi en hel bransch som har en osäker framtid.
Kommer Europas kortsiktiga politiker att överlämna ännu en bransch åt kineserna? :roll:
Uppgifter: Scania köper fabrik av Northvolt
Allt om Elbil skrev:Företaget tillverkar idag batterimoduler och system till branscher som materialhantering, byggutrustning, gruvdrift, jordbruk och kommunal service. De har bland annat levererat batterisystem i serieproduktion till kunder som Epiroc, Konecranes och Dynell.

[...]

Enligt SvD är köparen Scania som ska ha fått bolaget till fyndpris. Man ska ha betalat under 100 miljoner kronor, vilket är långt ifrån Northvolts investering på 1,6 miljarder kronor.

– Affären väcker frågan om Scania ska ta över hela Northvolt, spekulerar tidningen. Scania har länge varit involverade i Northvolts rekonstruktion och är beroende av batterier från Northvolt till sina eldrivna lastbilar.
Busstillverkaren Scania köper en fabrik i Polen av konkurshotade Northvolt till vrakpris. Verksamheten sysslar med batterisystem till tunga industriella ändamål:
The Optimist Daily skrev:Oslo’s new policy, the first of its kind globally, took effect in January, requiring municipal projects to use emission-free machinery wherever possible. By 2023, the city’s construction sites were already 98 percent fossil-fuel-free, with three-quarters powered by biofuels and the rest by electricity. For projects managed by the city’s urban environment agency, the transition to electric machinery has more than doubled in the past two years, proving the market is catching up to Oslo’s bold demands.

[...]

Oslo’s bold move has sent ripples across the industry. Manufacturers are developing new electric machinery and improving existing models to meet the city’s demands. The trend isn’t confined to Norway: in Stockholm, authorities are requiring that 50 percent of machines in a redevelopment project be electric, while the Netherlands has introduced fast-charging stations for large vehicles.
Svenska Dagbladet spekulerar i att Scania ska ta över hela Northvolt. Elbussar är framtiden, men Scania säljer inte många elbussar. Kan detta bli räddningen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6817
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

På Södertörn skapar elbussarna helt nya problem vilket kan resultera i att trafiken ställs in helt efter midsommar.

SL och Nobina har olika uppfattningar i vems ansvaret är för den uppkomna situationen, som verkar ha med tillgången på elbussar på marknaden. Så här i hindsight kanske det skulle ha varit bättre med en lite flexibel hantering, det är ju trist om man av prestigeskäl tvingas att slopa all trafik för att man inte får köra dieselbussar ett tag.

Men det lär väl bli några vändor och det blir nog någon trafik trots allt när datumet närmar sig, men elbussar blir det nog inte. Är strävan efter att köra elbussar så hård att man hellre ställer in trafik än att lösa situationen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 18 februari 2025 22:43 På Södertörn skapar elbussarna helt nya problem vilket kan resultera i att trafiken ställs in helt efter midsommar.

SL och Nobina har olika uppfattningar i vems ansvaret är för den uppkomna situationen, som verkar ha med tillgången på elbussar på marknaden. Så här i hindsight kanske det skulle ha varit bättre med en lite flexibel hantering, det är ju trist om man av prestigeskäl tvingas att slopa all trafik för att man inte får köra dieselbussar ett tag.

Men det lär väl bli några vändor och det blir nog någon trafik trots allt när datumet närmar sig, men elbussar blir det nog inte. Är strävan efter att köra elbussar så hård att man hellre ställer in trafik än att lösa situationen?
Det är en betydande kostnadsskillnad mellan att köra elbussar respektive dieselbussar:
Mitt i skrev:– Det skiljer cirka 100 miljoner kronor per år i drift- och bränslekostnader om vi ska köra konventionella bussar i stället för elbussar. Nu behöver vi hitta lösningar. Jag tror alla förstår att man inte kan köra ett elbussavtal utan elbussar, säger David Erixon.
Vem ska betala skillnaden? Av uppenbara skäl vill varken Nobina eller SL göra det...

Haveri för SL:s storsatsning på elbussar
Bussmagasinet skrev:Claes Keisu på SL:s presstjänst uppger för Bussmagasinet att handläggningen av fordonsplanerna har påverkats av att SL har behövt begära in kompletteringar från trafikföretagen när det gäller de bussar de ska använda. Det gäller bland annat kraven på social hållbarhet där SL begärde dokumentation bland annat när det gäller batteriproduktionen. Även krav från den statliga myndigheten ISP, Inspektionen för Strategiska Produkter, har behövt följas upp.

[...]

– Vi hade ju trafikstart i augusti (Sollentuna/Solna/Sundbyberg) med en liknande situation med försenade bussleveranser, och alldeles nyss i Huddinge/Botkyrka/Söderort och Nacka/Värmdö. Det bör kunna hanteras på samma sätt även i de avtal som har trafikstart i juni.

Det finns dock en stor skillnad mellan trafikstarterna för Keolis i augusti förra året och Nobina i januari. Där stördes trafikstarterna av problem i busstillverkarnas leveranskedjor. Bussföretagen kunde lägga sina beställningar i tid och bussarna har levererat efterhand. När det gäller Södertörn har SL själv orsakat att bussföretagen inte har kunnat beställa de nödvändiga bussarna i tid genom att inte få fram de nödvändiga fordonsplanerna.
Nyligen backade SL från att svartlista bussar från Kina, Egypten och Turkiet, vilket hade utestängt Volvo. De nya kraven förutsätter dock en del dokumentation.
atmandalunquel
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 19 januari 2025 22:40

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av atmandalunquel »

Enceladus skrev: onsdag 19 februari 2025 5:00
Odd skrev: tisdag 18 februari 2025 22:43 På Södertörn skapar elbussarna helt nya problem vilket kan resultera i att trafiken ställs in helt efter midsommar.

SL och Nobina har olika uppfattningar i vems ansvaret är för den uppkomna situationen, som verkar ha med tillgången på elbussar på marknaden. Så här i hindsight kanske det skulle ha varit bättre med en lite flexibel hantering, det är ju trist om man av prestigeskäl tvingas att slopa all trafik för att man inte får köra dieselbussar ett tag.

Men det lär väl bli några vändor och det blir nog någon trafik trots allt när datumet närmar sig, men elbussar blir det nog inte. Är strävan efter att köra elbussar så hård att man hellre ställer in trafik än att lösa situationen?
Det är en betydande kostnadsskillnad mellan att köra elbussar respektive dieselbussar:
Mitt i skrev:– Det skiljer cirka 100 miljoner kronor per år i drift- och bränslekostnader om vi ska köra konventionella bussar i stället för elbussar. Nu behöver vi hitta lösningar. Jag tror alla förstår att man inte kan köra ett elbussavtal utan elbussar, säger David Erixon.
Vem ska betala skillnaden? Av uppenbara skäl vill varken Nobina eller SL göra det...

Haveri för SL:s storsatsning på elbussar
Bussmagasinet skrev:Claes Keisu på SL:s presstjänst uppger för Bussmagasinet att handläggningen av fordonsplanerna har påverkats av att SL har behövt begära in kompletteringar från trafikföretagen när det gäller de bussar de ska använda. Det gäller bland annat kraven på social hållbarhet där SL begärde dokumentation bland annat när det gäller batteriproduktionen. Även krav från den statliga myndigheten ISP, Inspektionen för Strategiska Produkter, har behövt följas upp.

[...]

– Vi hade ju trafikstart i augusti (Sollentuna/Solna/Sundbyberg) med en liknande situation med försenade bussleveranser, och alldeles nyss i Huddinge/Botkyrka/Söderort och Nacka/Värmdö. Det bör kunna hanteras på samma sätt även i de avtal som har trafikstart i juni.

Det finns dock en stor skillnad mellan trafikstarterna för Keolis i augusti förra året och Nobina i januari. Där stördes trafikstarterna av problem i busstillverkarnas leveranskedjor. Bussföretagen kunde lägga sina beställningar i tid och bussarna har levererat efterhand. När det gäller Södertörn har SL själv orsakat att bussföretagen inte har kunnat beställa de nödvändiga bussarna i tid genom att inte få fram de nödvändiga fordonsplanerna.
Nyligen backade SL från att svartlista bussar från Kina, Egypten och Turkiet, vilket hade utestängt Volvo. De nya kraven förutsätter dock en del dokumentation.
Har de backat en gång till? Det var väl nu senast i december som de ändrade sig till att ta tillbaka de stränga kraven. Gissar på att det är Solaris som då får monopol.
https://www.mitti.se/nyheter/sls-skarpt ... 7b1a9f617d
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 18 februari 2025 22:43 SL och Nobina har olika uppfattningar i vems ansvaret är för den uppkomna situationen, som verkar ha med tillgången på elbussar på marknaden. Så här i hindsight kanske det skulle ha varit bättre med en lite flexibel hantering, det är ju trist om man av prestigeskäl tvingas att slopa all trafik för att man inte får köra dieselbussar ett tag.
Stororder på europeiska trådbussar till Kanada – kan bli rekord för Solaris
Bussmagasinet skrev:Det är trafikföretaget TransLink i Vancouver som har beställt 107 12-meters trådbussar av modell Trollino 12 från Solaris. Avtalet mellan Solaris och TransLink innehåller också optioner på ytterligare 201 12-meters trådbussar och upp till 204 18-meters trådbussar.

[...]

Solaris har nyligen också fått en order på ett 90-tal batteridrivna 15-metersbussar från Nobina för Nobinas trafik på Södertörn, söder om Stockholm. Några detaljer kring beställningen har ännu inte offentliggjorts av Solaris.

I beställningen från Nobina ingår även cirka 50 12-meters Lion´s City E från MAN.
Nu verkar Nobina ha beställt nya elbussar till Södertörn. Hur snabbt kan aktuella busstillverkare leverera? Nobina vill ju inte köra dieselbussar utan extra tillägg.

SL sätter hårt mot hårt: Hotar Nobina med uppsägning
Mitt i skrev:Enligt SL begär Nobina en extra ersättning på 265 miljoner kronor, med hänvisning till att det inte har gått att beställa elbussar i tid och att man måste fortsätta köra med gamla dyra dieselbussar i ytterligare 10 månader.

– Vi anser att 265 miljoner är för mycket för skattebetalarna att bära för dessa 10 månader. Så vi behöver hitta en annan lösning, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.

Nobina har nu 60 dagar på sig att gå SL till mötes – annars sägs avtalet upp.
Det är inte billigt att köra dieselbussar!
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 07 december 2023 22:13 Tvärtom, jag tror att både trådbussar, olika former av bränslecellsbussar och batteribussar är framtiden för bussbranschen, när hypen har lagt sig. Hybrider av dessa kommer också att bli vanligare, tror jag.
Economic experts call for focus on electric instead of fuel cell trucks
electrive skrev:The widespread use of “other low-emission drive technologies” – namely fuel cell trucks and catenary hybrid trucks – is “s is technically possible, but is not expected in the near future due to technical hurdles and a lack of market readiness.” Therefore, the economic experts encourage policymakers to take an “adaptive approach.” In addition to battery-electric trucks, they should continue “to develop, test and demonstrate” other drive systems. But nothing more. “However, the publicly funded development of an infrastructure for these alternatives makes little sense at the present time due to the existing uncertainties,” the report states clearly. In other words: no funding for hydrogen filling stations and truck overhead lines.

The problem with this is that the European AFIR regulation currently envisages the parallel development of charging stations for heavy battery commercial vehicles and hydrogen filling stations for corresponding fuel cell vehicles by 2030. “Since the rollout of infrastructure for low-emission transport must be coordinated at the European level, it would be advisable to reassess the AFIR’s infrastructure requirements for alternative fuels, and to allow flexibility if the relevance of the hydrogen solution is not demonstrated,” the experts write.

The often-called-for switch of freight transport from road to rail “is limited due to the fragmentation and lack of interoperability of the European rail network.” This leaves the switch to clean drives for the decarbonisation of road freight transport – and that is where the German experts and the French CAE have opted for battery-powered trucks. The main obstacle to switching from diesel to electric drives is said to be the availability of the charging infrastructure. Therefore, public funds are needed to build the necessary fast chargers along the motorways according to the megawatt standard MCS and the charging points in the depots – but only in the market ramp-up phase. “Furthermore, it is essential to reinforce European research and development in battery performance, fast-charging technologies and substitution of critical raw materials.”
En färsk utvärdering av franska och tyska experter är skeptisk till tråd- och bränslecellsfordon. Samtidigt är järnvägen för fragmentiserad. Då återstår batterier.

Oil's share of total global energy demand drops to below 30% — IEA
Upstream skrev:Oil’s share of total global energy consumption shrank to its lowest level on record in 2024 as demand from road transport continued to decline amid rising adoption of electric vehicles, according to the International Energy Agency (IEA).

[...]

“Oil’s share of total energy demand fell below 30% for the first time ever, 50 years after it peaked at 46%,” the IEA said.

“Sales of electric cars rose by over 25% last year, with electric models accounting for one in five cars sold globally. This contributed considerably to the decline in oil demand for road transport, which offset a significant proportion of the rise in oil consumption for aviation and petrochemicals.”
Kan enbart batterier helt eliminera behovet av olja inom transportsektorn? För bussar är svaret ja. Singapore är nästa stad att införskaffa över 2000 elbussar:
Sustainable Bus skrev:With the addition of these buses (deadline for the tender: May 22), the total number of battery-electric buses in Singapore will increase to 1,140. As of December 2024, the public bus fleet comprised approximately 5,800 buses. LTA has stated that this procurement aligns with its broader objective of transitioning Singapore’s public bus fleet to cleaner energy sources by 2040. The authority plans to procure more than 2,000 electric buses over the next five years.
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 07 december 2023 19:35 Tja, är man Kina-kommunist så ligger det ju nära tillhands att ständigt framhålla den kinesiska kommunistdiktaturens överlägsenhet. Då kan man tydligen se in i framtiden också, och veta vad som finns där. Politbyråns ständiga utskott har ju alltid rätt, som bekant.
Zero-emission medium- and heavy-duty vehicle market in China, 2024
The ICCT skrev:This overview of China’s zero-emission medium- and heavy-duty vehicle (ZE-MHDV) market covers medium and heavy straight trucks, tractor-trailers above 3.5 tonnes, and city buses and coaches. Sales of ZE-MHDVs in China spiked twice in the last decade: the first in 2015–2016, underpinned by government subsidies, and the second in 2024, with a historical high of more than 230,000 sales. Sales of ZE-MHDVs boomed in Q4, thanks to a strong macroeconomic stimulus package released by the Chinese government in September of that year.

[...]

Lithium iron phosphate (LFP) batteries continue to dominate the heavy truck market in China. In terms of capacity, the most popular battery sizes for these vehicles in 2024 were 282 kWh, 350 kWh, and 423 kWh, indicating a balance between battery cost and operational efficiency.

[...]

City buses have the highest electrification rate of all vehicle categories in China, with a cumulative battery electric, hybrid electric, and fuel-cell electric market share of almost 100% as of 2024. Electrification among coaches, which are used for intercity transport, has been far more limited; the market share of battery electric coaches was 6% in 2024, and most coaches were still powered by diesel.
Den kinesiska kommunistdiktaturens gigasatsning på elbussar skapade en marknad för batterier. Nu tar Kina över hela fordonssektorn - tack vare stadsbussar:

Bild

Bussmagasinet rapporterar att 790 av 876 stadsbussar som beställdes i Norge under det senaste året kommer från Kina. Vad är detta om inte överlägsenhet?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7242
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Visst. Med statliga subventioner och låga produktionskostnader penetrerar den kinesiska kommunistdiktaturen hela den västliga ekonomin, ivrigt påhejad av propagandakollektivet "Enceladus". Och så har vi ju Orban, förstås: https://hungarytoday.hu/chinese-company ... n-factory/
Han är ombud både för Putin, Trump, Erdogan och den kinesiska kommunistdiktaturen. På vems sida är tiden..... ?

Allt har sitt pris: Därför har den gröna omställningen problem – expert: ”Ofta fel tajming”
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 25 mars 2025 18:51 Han är ombud både för Putin, Trump, Erdogan och den kinesiska kommunistdiktaturen. På vems sida är tiden..... ?
Stark ökning av bussregistreringarna – MAN:s elbussar i topp
Bussmagasinet skrev:Ökningen av nyregistreringarna beror främst på två faktorer. Den ena är att busstillverkarna börjar komma ifatt med leveranserna efter det senaste årets stora leveransstörningar. Den andra är att ett stort antal elbussar levererades. Nästan 57 procent av de nyregistrerade bussarna under månaden var en elbuss.
Tiden är naturligtvis på elbussarnas sida. Jag hoppas att skribenten inte anklagar Bussmagasinet för att vara KKP:s propagandaorgan. Faktum är att MAN och Solaris hade flest nyregistreringar av bussar i Sverige under mars. I år ska även batterierna tillverkas i Tyskland - själva karossen tillverkas i grannlandet Polen:
MAN skrev:MAN’s modular battery concept offers you the option of flexibly adapting the number of battery packs to your individual needs. You can specifically control the charging time, the number of passengers and the range according to your wishes by opting for more or fewer battery packs: Each additional battery pack increases the range of the electric bus, while fewer batteries increase passenger capacity and reduce charging time. Battery production will take place in Germany at MAN in Nuremberg starting in 2025 – performance made in Germany!

Whatever you decide: All battery packs can be fully charged in two and a half to five hours.

Depending on the length of your MAN electric bus, a different number of battery packs is available:
  • MAN Lion’s City 10 E: four battery packs with a capacity of 356 kWh
  • MAN Lion’s City 12 E: four to five battery packs with a capacity of 356 to 445 kWh
  • MAN Lion’s City 18 E: six to seven battery packs with a capacity of 534 to 623 kWh
  • Powerful charging capacity: up to 150 kW
Kina drar ändå nytta av utvecklingen. Under årets första kvartal sålde marknadsledaren BYD hela 14 706 kommersiella elfordon (läs: elbussar och ellastbilar), en uppgång med 689 procent. Turkiet gynnas också av elektrifieringen, men kanske inte USA och speciellt inte Ryssland. Därför kollapsar alla konventioner...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7242
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 01 april 2025 16:08
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 25 mars 2025 18:51 Han är ombud både för Putin, Trump, Erdogan och den kinesiska kommunistdiktaturen. På vems sida är tiden..... ?
Stark ökning av bussregistreringarna – MAN:s elbussar i topp
Bussmagasinet skrev:Ökningen av nyregistreringarna beror främst på två faktorer. Den ena är att busstillverkarna börjar komma ifatt med leveranserna efter det senaste årets stora leveransstörningar. Den andra är att ett stort antal elbussar levererades. Nästan 57 procent av de nyregistrerade bussarna under månaden var en elbuss.
Tiden är naturligtvis på elbussarnas sida. Jag hoppas att skribenten inte anklagar Bussmagasinet för att vara KKP:s propagandaorgan.
Ja, det kan ju propagandakollektivet "Enceladus" alltid hoppas på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 12 december 2024 10:40 Som bekant försökte Oslo sig på ren eldrift, och det gick sådär. Nu har flera batteribussar fått dieselvärmare, men inte alla. Annars ser Li-S-batteriet lovande ut:
One in five above-ground transportation routes in Moscow is served by electric buses
Mosgortrans skrev:Innovative electric-powered vehicles began to replace conventional buses in 2018. In 2023, Moscow signed contracts with KAMAZ PTC and LIAZ for the delivery of 1,200 electric buses. This is the largest order for this type of vehicle in Europe. Under an additional agreement with KAMAZ PTC, another 100 modern vehicles have been supplied to Moscow.

Since 2023, 1,300 innovative electric buses have already been delivered to the capital. And in total, more than 2,300 electric buses have been supplied to Moscow since 2018.

[...]

Since 2022, improved vehicles have been delivered to the capital. These buses have adaptive interior lighting, which changes from a cooler shade to a warmer shade at 2 p.m. for passenger comfort. An 18 percent larger front display allows the bus route number to be seen from a greater distance. The passenger compartment is heated by an electric heater that is environmentally friendly and maintains an optimal temperature. The range of the vehicles has increased from 40-50 to 80 kilometers. Nevertheless, the weight of the vehicles has remained the same. In 2024, new models of the KAMAZ and LIAZ electric buses were introduced.
Moskva påstår sig ha Europas största elbussflotta, och till skillnad från Oslo används uteslutande elvärme, trots att Rysslands statsfinanser är helt beroende av inkomster från olja och gas. Den ryska eliten måste verkligen avsky vibrationerna, bullret och avgaserna som förknippas med förbränningsmotorn. Däremot har bussarna alltjämt en anmärkningsvärt kort räckvidd, vilket tyder på att LTO-batterier nyttjas. Batteritypen erbjuder snabb laddning på bekostnad av räckvidden.
Enceladus skrev: måndag 17 mars 2025 20:48 BYD kan öppna i Tyskland. Samtidigt utvecklas det högpresterande laddningssystemet MCS för eldrivna lastbilar, bussar och andra tunga kommersiella fordon:
Samtidigt har flera kinesiska fordonstillverkare nyligen visat upp nya "superladdare" som klarar över en megawatt. Har Ryssland satsat på en återvändsgränd?
CarNewsChina skrev:Huawei will unveil its megawatt-level supercharger on April 22, joining BYD, Didi and Zeekr. It will have a peak output of 1.5 MW and a maximum charging current of 2,400 A.
Notera att den kinesiska lösningen kombinerar snabb laddning med lång räckvidd. Troligen kommer Europa och USA gå i samma spår med MCS-standarden.
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 11 december 2024 19:59 Tidskriften Wired rapporterar att batteribussar kan hålla längre än konventionella bussar. Hur många kilometer rullar en buss innan den är slutkörd, en miljon?
Bussarna kör längre och längre
Bussmagasinet skrev:Av de större bussarna körde under 2024 stadsbussarna i genomsnitt 5 620 mil, regionbussarna 6 753 mil och långfärdsbussarna 5 606 mil. Med större bussar avses bussar för fler än 22 passagerare. De mindre bussarna hade en genomsnittlig körsträcka på knappt 3 000 mil.

[...]

Andelen för gasbussar har ökat något på tio år, från 17 till 21 procent. Etanolbussarna har i stort sett försvunnit under samma tid.

Elbussarnas andel av den totala körsträckan är idag åtta procent. För tio år sedan var den i det närmaste obefintlig. Det är i princip uteslutande stadsbussar som drivs med el.
Bussmagasinet rapporterar att genomsnittsåldern på bussar i Sverige är 7 år, och så har det varit länge. Därmed är det få bussar som rullar en miljon kilometer.
Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 11:07 Nu verkar Nobina ha beställt nya elbussar till Södertörn. Hur snabbt kan aktuella busstillverkare leverera? Nobina vill ju inte köra dieselbussar utan extra tillägg.
Ännu en svensk stororder till Solaris
Bussmagasinet skrev:Den polska busstillverkaren Solaris har fått ännu en stor order från Sverige. Det är VR Sverige som har beställt 81 eldrivna lågentrébussar av modell Solaris Urbino 15 LE till den trafik i Tyresö, sydöst om Stockhiolm, som VR vann i den upphandling som SL genomförde förra året. Bussarna levereras under andra kvartalet nästa år.

Bussarna kommer att vara i klass II-utförande vilket bland annat innebär säkerhetsbälten på samtliga platser.

[...]

Nyligen fick Solaris en order på 89 elbussar av modell Solaris Urbino 15 LE från Nobina för företagets trafik på Södertörn, söder om Stockholm. Med den nya ordern från VR placerar sig Solaris som en av de största bussleverantörerna på den svenska marknaden.
VR har också beställt nya elbussar till Tyresö - samma modell som Nobina valde. Är det bara Solaris som uppfyller SL:s stränga krav på batteridokumentation?
Mr_C14
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 08 augusti 2024 21:34

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Mr_C14 »

Enceladus skrev: torsdag 10 april 2025 15:21
Ännu en svensk stororder till Solaris
Bussmagasinet skrev:Den polska busstillverkaren Solaris har fått ännu en stor order från Sverige. Det är VR Sverige som har beställt 81 eldrivna lågentrébussar av modell Solaris Urbino 15 LE till den trafik i Tyresö, sydöst om Stockhiolm, som VR vann i den upphandling som SL genomförde förra året. Bussarna levereras under andra kvartalet nästa år.

Bussarna kommer att vara i klass II-utförande vilket bland annat innebär säkerhetsbälten på samtliga platser.

[...]

Nyligen fick Solaris en order på 89 elbussar av modell Solaris Urbino 15 LE från Nobina för företagets trafik på Södertörn, söder om Stockholm. Med den nya ordern från VR placerar sig Solaris som en av de största bussleverantörerna på den svenska marknaden.
VR har också beställt nya elbussar till Tyresö - samma modell som Nobina valde. Är det bara Solaris som uppfyller SL:s stränga krav på batteridokumentation?
Stororder på europeiska trådbussar till Kanada – kan bli rekord för Solaris
Bussmagasinet skrev:Solaris har nyligen också fått en order på ett 90-tal batteridrivna 15-metersbussar från Nobina för Nobinas trafik på Södertörn, söder om Stockholm. Några detaljer kring beställningen har ännu inte offentliggjorts av Solaris.

I beställningen från Nobina ingår även cirka 50 12-meters Lion´s City E från MAN.
MAN uppfyller också kraven, men har inte eldrivna lågentréboggier som VR verkar tycka är attraktiva för Tyresö.
Enceladus
Inlägg: 11093
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 01 april 2025 16:08 Tiden är naturligtvis på elbussarnas sida. Jag hoppas att skribenten inte anklagar Bussmagasinet för att vara KKP:s propagandaorgan. Faktum är att MAN och Solaris hade flest nyregistreringar av bussar i Sverige under mars. I år ska även batterierna tillverkas i Tyskland - själva karossen tillverkas i grannlandet Polen:
Från diesel till el: MAN startar batteritillverkning i Nürnberg
Energinyheter.se skrev:MAN Truck & Bus invigde nyligen officiellt sin nya batterifabrik i Nürnberg. Bland gästerna fanns Bayerns ministerpresident Markus Söder och delstatens näringsminister Hubert Aiwanger. Fabriken har kapacitet att producera upp till 50 000 batteripaket per år, men den nya byggnaden är förberedd för att kunna tillverka det dubbla – alltså 100 000 enheter årligen.

[...]

Enligt MAN kommer cirka hälften av alla tunga lastbilar i Europa och omkring 90 procent av stadsbussarna att vara eldrivna senast 2030. Batteritillverkningen i Nürnberg spelar en central roll i den utvecklingen.

[...]

– Det här markerar ett stort steg för både MAN och Bayern. Tidigare motoranläggning har förvandlats till en toppmodern produktionsplats för eldrivna fordon. Det stärker vår konkurrenskraft och säkrar arbetstillfällen.
Markus Söder, Bayerns starke man, har officiellt invigt Nürnbergs nya batterifabrik, och systerbolaget MAN Energy Solutions tillverkar industriella värmepumpar.
Enceladus skrev: torsdag 13 mars 2025 10:57 Flandern fimpar bränslecellstekniken efter Van Hools konkurs och följer därmed i grannlandets fotspår. Då blir det bara batteribussar. Men vem gör batterierna?
Hydrogen vs. Battery Buses: A European Transit Reality Check
CleanTechnica skrev:Of course, the hydrogen supply chain is undoubtedly leaking like a sieve, another feature of hydrogen transportation schemes. Every time hydrogen leakage is measured anywhere in the value chain it turns out to be 1% or more at every touchpoint. South Korea found that 15% of all of the hydrogen cars and buses in the country were leaking hydrogen. Given its GWP20 of 37, that’s not exactly the climate win that was printed on the box.

[...]

The most obvious is how expensive and difficult to source green hydrogen is. Hydrogen is the main reason why there’s such consistency in operating costs that are multiples of battery-electric. A couple of the cities have chlor-alkali plants so can use the waste hydrogen that comes out of them as a byproduct, or at least some of it, making it somewhat cheaper. However, cleansing hydrogen from those plants of trace elements of toxic and poisonous chlorine isn’t cheap. Along with human health concerns, trace amounts of chlorine would destroy fuel cells. There’s nothing cheap or simple about hydrogen as an energy carrier, even if the hydrogen is “free.”

A second obvious theme is the prevalence of hydrogen buses in industrial regions and cities that bought into the hydrogen for energy narrative that’s falling apart now. Cologne, Aberdeen, Bolzano, Groningen/Drenthe, and Wuppertal are all trying to be hydrogen valleys, centers of the hydrogen economy’s industry. That’s going badly because it was always a bad idea, devoid of thermodynamic and economic reality. Aberdeen is in the oil and gas city list too, along with Rotterdam and Hamburg, although Aberdeen’s economy is the least diversified. The oil and gas industry loves the idea of hydrogen for energy because it would either delay real action for another decade or end up with massive subsidies for carbon capture for blue hydrogen. If hydrogen doesn’t stick as an energy carrier, the fossil fuel industry is going to collapse down to petrochemicals quite quickly.
Miljötekniksajten CleanTechnica fortsätter att rapportera om vätgasbussar - och deras motgångar. I praktiken används vätgasbussar för att subventionera övrig vätgasinfrastruktur, men själva bussarna läcker som ett såll. Vilka delar av transportsektorn behöver egentligen vätgas? Färjerederiets Vision 45 föredrar eldrift:
Trafikverket Färjerederiet skrev:När vi analyserat tänkbara alternativ för att driva våra färjor har vi valt eldrift som huvudspår åtminstone för det närmaste decenniet eftersom det passar vårt driftmönster bäst. Vi kan eliminera koldioxid- och partikelutsläpp med eldrivna färjor. Samtidigt minskar buller – bra för både miljö och människors hälsa. Att gå över till eldrift är också något vi kan göra redan nu. Tekniken finns, vi behöver inte vänta.
En liknande utveckling sker hos vägfordon - i hela världen. Tekniken finns ju redan, till skillnad från alternativen. Till och med grönt stål kan göras utan vätgas!
Skriv svar