SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
bpn
Inlägg: 29
Blev medlem: fredag 30 december 2005 9:29

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av bpn »

Men det är trångt på tågen. Många avgångar körs av endast en ER1. Personligen undviker jag Mälartåg till förmån för SJ.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av duga »

bpn skrev: onsdag 05 mars 2025 19:25 Men det är trångt på tågen. Många avgångar körs av endast en ER1. Personligen undviker jag Mälartåg till förmån för SJ.
Det är lätt att undvika de korta tågen. https://malartag.se/nyheter/att-taenka- ... -du-reser/

Nu i mars har det blivit ännu lättare. https://malartag.se/nyheter/fler-sittpl ... raan-mars/
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: onsdag 05 mars 2025 0:41
Enceladus skrev: tisdag 04 mars 2025 21:47
duga skrev: fredag 04 oktober 2024 6:48 Kostnad får än en gång gå före punktlighet.
Bytet gav effekt – nu är tågen Uppsala-Stockholm mer punktliga
P4 Uppland skrev:Förra året var punktligheten 80 procent. De två första månaderna i år har punktligheten varit 93 procent.
Vad säger skribenten nu?

Att det är väsentligt enklare att hålla tiden på den sträckan med ER1 i 200 km/h än med loktåg med Sth 160 km/h.
Alltid enklare att utföra ett arbete när man har rätt och lämpliga verktyg. Som kund, oavsett vad det är för tjänst jag köper, förväntar jag mig att leverantören använder rätt och lämpliga verktyg.
bpn
Inlägg: 29
Blev medlem: fredag 30 december 2005 9:29

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av bpn »

Problemet är att Mälartåg totalt negligerar de tåg med trängsel i "motriktning", dvs Cst--U på morgonen och U--Cst på eftermiddagen. Dessutom saknar Mälartåg 1 klass för oss som vill ha lugn och ro. Så det får bli SJ!
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av duga »

bpn skrev: torsdag 06 mars 2025 23:50 Problemet är att Mälartåg totalt negligerar de tåg med trängsel i "motriktning", dvs Cst--U på morgonen och U--Cst på eftermiddagen. Dessutom saknar Mälartåg 1 klass för oss som vill ha lugn och ro. Så det får bli SJ!
Även jag väljer SJ vid köp av enkelbiljett. Omväxling samt Prio-poäng.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Hechtwagen »

bpn skrev: torsdag 06 mars 2025 23:50 Problemet är att Mälartåg totalt negligerar de tåg med trängsel i "motriktning", dvs Cst--U på morgonen och U--Cst på eftermiddagen. Dessutom saknar Mälartåg 1 klass för oss som vill ha lugn och ro. Så det får bli SJ!
Vad är 1 Klass? 2 Klass i ER1 är ju bättre än 1 Klass i X40.
Åker man bara 1 Klass för att slippa 2 Klassresenärerna? I X40 är det ju i praktiken så men det är ju de facto vagnarna som är indelade i 1 Klass och 2 Klass, inte resenärerna.
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: fredag 07 mars 2025 10:23
bpn skrev: torsdag 06 mars 2025 23:50 Problemet är att Mälartåg totalt negligerar de tåg med trängsel i "motriktning", dvs Cst--U på morgonen och U--Cst på eftermiddagen. Dessutom saknar Mälartåg 1 klass för oss som vill ha lugn och ro. Så det får bli SJ!
Vad är 1 Klass? 2 Klass i ER1 är ju bättre än 1 Klass i X40.
Åker man bara 1 Klass för att slippa 2 Klassresenärerna? I X40 är det ju i praktiken så men det är ju de facto vagnarna som är indelade i 1 Klass och 2 Klass, inte resenärerna.
SJ kör även andra tåg än X40. Går fortsatt loktåg på sträckan. Upprustade X40 har även bättre standard i 1 klass när de börjar komma i större omfattning.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
X12
Inlägg: 362
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av X12 »

bpn skrev: torsdag 06 mars 2025 23:50 Dessutom saknar Mälartåg 1 klass för oss som vill ha lugn och ro.
Mälartåg har ju dock vad de kallar lugn avdelning för de som vill ha lugn och ro.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Hechtwagen »

Joakim W skrev: fredag 07 mars 2025 15:56
Hechtwagen skrev: fredag 07 mars 2025 10:23
bpn skrev: torsdag 06 mars 2025 23:50 Problemet är att Mälartåg totalt negligerar de tåg med trängsel i "motriktning", dvs Cst--U på morgonen och U--Cst på eftermiddagen. Dessutom saknar Mälartåg 1 klass för oss som vill ha lugn och ro. Så det får bli SJ!
Vad är 1 Klass? 2 Klass i ER1 är ju bättre än 1 Klass i X40.
Åker man bara 1 Klass för att slippa 2 Klassresenärerna? I X40 är det ju i praktiken så men det är ju de facto vagnarna som är indelade i 1 Klass och 2 Klass, inte resenärerna.
SJ kör även andra tåg än X40. Går fortsatt loktåg på sträckan. Upprustade X40 har även bättre standard i 1 klass när de börjar komma i större omfattning.
Jo men om ER1 hade haft 1 Klass på övervåningen i en av vagnarna och det var 40% dyrare att åka där trots att det var exakt samma inredning, hade det dugt? Åker man 1 Klass för att slippa resenärerna i 2 Klass?
Användarens profilbild
AleWi
Inlägg: 53
Blev medlem: tisdag 02 augusti 2005 7:02
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av AleWi »

Enligt remissen för T26 hos SLL står det att de ska igen utreda SL-taxa på delar mälartågssystemet, som skulle kunna erbjuda kortare
restider med SL-taxa från länets yttre delar (Södertälje, Märsta med flera)
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Enceladus »

AleWi skrev: lördag 08 mars 2025 9:33 Enligt remissen för T26 hos SLL står det att de ska igen utreda SL-taxa på delar mälartågssystemet, som skulle kunna erbjuda kortare
restider med SL-taxa från länets yttre delar (Södertälje, Märsta med flera)
Är det praktiskt möjligt - eller ens önskvärt - att enbart införa SL-taxa i länets yttre delar? Det kan ju vara svårt att kontrollera om någon bara åker en delsträcka.
Enceladus skrev: lördag 25 januari 2025 11:25
Enceladus skrev: måndag 13 januari 2025 15:29 En före detta tågvärdhandledare på Mälartåg har precis bekräftat på Uppsalapendlarnas Facebook-sida att Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta har exakt samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala då UL numera har tidstaxa snarare än zontaxa. Den enda skillnaden är priset. Således är den egentliga prisskillnaden mellan SL/UL och Mälartåg mindre, men de flesta resenärer köper en onödigt dyr biljett. Är det inte dags att införa lokal taxa fullt ut?
Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala (2 490 kr) har alltså samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta (2 330 kr), men ändå är det olika pris. På samma sätt har Movingo för sträckan Uppsala-Märsta (1 350 kr) samma giltighet som UL:s 30-dagarsbiljett (1 100 kr). Varför finns dessa produkter?
Dessutom kan andra avarter uppstå...
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av duga »

Enceladus skrev: lördag 08 mars 2025 10:45
AleWi skrev: lördag 08 mars 2025 9:33 Enligt remissen för T26 hos SLL står det att de ska igen utreda SL-taxa på delar mälartågssystemet, som skulle kunna erbjuda kortare
restider med SL-taxa från länets yttre delar (Södertälje, Märsta med flera)
Är det praktiskt möjligt - eller ens önskvärt - att enbart införa SL-taxa i länets yttre delar? Det kan ju vara svårt att kontrollera om någon bara åker en delsträcka.
Enceladus skrev: lördag 25 januari 2025 11:25
Enceladus skrev: måndag 13 januari 2025 15:29 En före detta tågvärdhandledare på Mälartåg har precis bekräftat på Uppsalapendlarnas Facebook-sida att Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta har exakt samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala då UL numera har tidstaxa snarare än zontaxa. Den enda skillnaden är priset. Således är den egentliga prisskillnaden mellan SL/UL och Mälartåg mindre, men de flesta resenärer köper en onödigt dyr biljett. Är det inte dags att införa lokal taxa fullt ut?
Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala (2 490 kr) har alltså samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta (2 330 kr), men ändå är det olika pris. På samma sätt har Movingo för sträckan Uppsala-Märsta (1 350 kr) samma giltighet som UL:s 30-dagarsbiljett (1 100 kr). Varför finns dessa produkter?

Dessutom kan andra avarter uppstå...
Var mellan Stockholm och Märsta kan man kliva på ett Mälartåg menar du?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Enceladus »

duga skrev: lördag 08 mars 2025 21:00 Var mellan Stockholm och Märsta kan man kliva på ett Mälartåg menar du?
För närvarande är Upplands Väsby och Solna de mest troliga kandidaterna. Det kan vara klokt att ha en taxa som fungerar även när dessa stationer trafikeras.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: söndag 09 mars 2025 17:46
duga skrev: lördag 08 mars 2025 21:00 Var mellan Stockholm och Märsta kan man kliva på ett Mälartåg menar du?
För närvarande är Upplands Väsby och Solna de mest troliga kandidaterna. Det kan vara klokt att ha en taxa som fungerar även när dessa stationer trafikeras.

Det funkar ju med SJ-taxa i Sundbyberg.
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: måndag 10 mars 2025 12:47
Enceladus skrev: söndag 09 mars 2025 17:46
duga skrev: lördag 08 mars 2025 21:00 Var mellan Stockholm och Märsta kan man kliva på ett Mälartåg menar du?
För närvarande är Upplands Väsby och Solna de mest troliga kandidaterna. Det kan vara klokt att ha en taxa som fungerar även när dessa stationer trafikeras.

Det funkar ju med SJ-taxa i Sundbyberg.
Men det fungerar desto sämre på Arlanda. Många kliver på SJs tåg med SL biljett.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Enceladus »

Ulf Berg (M): ”Dags att vinka adjö till SJ”
Dala-Demokraten skrev:– Från Moderaterna i Avesta har vi sagt att det är dags att vinka adjö till SJ. Det är löften och löften och gamla vagnar. De tar russinen ur kakan på bra tider.

Partiet tror att Tåg i Bergslagen, eller en samordning med tågkollegorna, skulle ge bättre trafik till en lägre kostnad för dalfolket. Med byte i Sala nås både orter som Uppsala, Stockholm men också exempelvis Västerås och Norrköping.

– På Dalabanan idag mellan Avesta och Sala är det uteslutande SJ:s tåg som kör.
Moderaterna i Region Dalarna kan tänka sig ett samgående mellan Tåg i Bergslagen och Mälardalstrafik. Orsaken är exakt samma: undvika russinplockning.

90 procent av alla tågresor i Sverige görs med 12 regionala tågsystem utan vinstintresse. Kommer regionerna på sikt att återskapa det som SJ en gång var?
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 08 april 2025 17:22 Ulf Berg (M): ”Dags att vinka adjö till SJ”
Dala-Demokraten skrev:– Från Moderaterna i Avesta har vi sagt att det är dags att vinka adjö till SJ. Det är löften och löften och gamla vagnar. De tar russinen ur kakan på bra tider.

Partiet tror att Tåg i Bergslagen, eller en samordning med tågkollegorna, skulle ge bättre trafik till en lägre kostnad för dalfolket. Med byte i Sala nås både orter som Uppsala, Stockholm men också exempelvis Västerås och Norrköping.

– På Dalabanan idag mellan Avesta och Sala är det uteslutande SJ:s tåg som kör.
Moderaterna i Region Dalarna kan tänka sig ett samgående mellan Tåg i Bergslagen och Mälardalstrafik. Orsaken är exakt samma: undvika russinplockning.

90 procent av alla tågresor i Sverige görs med 12 regionala tågsystem utan vinstintresse. Kommer regionerna på sikt att återskapa det som SJ en gång var?
Är han moderat eller sosse? Låter ju helt otroligt att slänga skattepengar på en trafik som kan köras kommersiellt.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 09 april 2025 4:23 Är han moderat eller sosse? Låter ju helt otroligt att slänga skattepengar på en trafik som kan köras kommersiellt.
Är det inte just russinplockningen som innebär att slänga skattepengar? I fallet Uppsalapendeln sparade ju regionerna skattepengar på att köra trafiken själva:
Trafikförvaltningen skrev:Däremot tillkommer trafiken Stockholm-Uppsala där Region Stockholm och Region Uppsala kommer att fördela kostnader och intäkter utifrån befintlig modell beskriven i bilaga 3. Denna förändring förväntas, obeaktat behov av nya fordon, bidra med marginellt positiv ekonomisk effekt för Region Stockholm eftersom summan av förväntade biljettintäkter och minskat ersättning till SJ för periodkortsgiltighet förväntas överstiga trafikkostnaden.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Hechtwagen »

Vi kan konstateta att regionerna nu betalar för massa trafik de fick gratis förut och att de problem de sa skulle försvinna bara SJ försvann till stora delar kvarstår.
Dessitom får de betala fordonen också.

Hur mycket dyrare har det blivit för regionerna?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 09 april 2025 16:57 Vi kan konstateta att regionerna nu betalar för massa trafik de fick gratis förut och att de problem de sa skulle försvinna bara SJ försvann till stora delar kvarstår.
Dessitom får de betala fordonen också.

Hur mycket dyrare har det blivit för regionerna?
Nej, det kan vi inte alls konstatera. Tvärtom, Trafikförvaltningen skriver att ersättningen till SJ för periodkortsgiltighet överstiger den förväntade trafikkostnaden.
Skriv svar