A32 på Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Sant men det visar ju dubbelt att det är en bra lösnkng. Vill särskillt trycka på kamerorna som filmar bakre halvan i färdriktningen.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Javisst, sörru.Hechtwagen skrev: ↑måndag 31 mars 2025 13:37 Sant men det visar ju dubbelt att det är en bra lösnkng. Vill särskillt trycka på kamerorna som filmar bakre halvan i färdriktningen.
Videobackspeglar är ju ett förhållandevis litet ingrepp. Att börja joxa med mittdel och bälgar ett större, men kan möjligen motiveras. Men därvid stannar det nog, jämfört med kamrat Widéns luftiga idéer:Gäst skrev: ↑tisdag 31 augusti 2004 11:15 Ja, talar vi om Djurgårdslinjen och dess eventuella förlängning till Stockholm C är min uppfattning att A32 duger (frågan har diskuterats flera gånger genom året och det finns givetvis andra uppfattningar än min), möjligen med befintliga backspeglar utbytta mot videosystem och med en boggi modifierad för att tillåta en mindre kurvradie än dagens 20 m. Ev. fasta hinder i banans väg är det nog enklare att röja bort, jämfört med att handla upp en ny vagnstyp. Skulle det däremot bli aktuellt med en riktig innerstadsspårväg, typ en ringlinje som sluter det stjärnformade T-banenätet, blir det nog aktuellt med en ny upphandling.
Stefan Widén skrev: ↑måndag 11 september 2006 19:14 I avdelningen spekulationer så kan man fundera kring A32. Om utbyggnaden blir av tar det ca 5 år minimum innan trafikstart, inräknat projektering överklagande järnvägsplan byggnation mm . Detta gör att A32 är ca tio år eller lite till. De är då mogna för sin första revision. I denna gör man det radikala greppet att bygga om dem lite kortar de båda delarna och förlänger mellandelen . Då får vagnarna bättre svepradier och därmed kan de i ca 20 år till även gå i innerstaden. de nya vagnar får givetvis några lika standarder som ex förstadörrens placering så man kan åstakommat ramper vid de hlp som ite har rätt höjd hela vägen. Då får vi även den handikapanpassning som saknas idag.
Detta lilla ex visar att med kreativa lösningar så kan man åstakomma mycket.. om man tänker till och håller sig vissa givna standarder.
/stefan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A32 på Spårväg City
Ja att det hänt mycket på de år vi diskuterat vagntyper och speciellt till SpvC, är helt klart.
Det vi vet nu om A35 gör att man kan starkt ifrågasätta om den på sikt är en hållbar vagntyp. Tror de flesta känner till att det är en massa bekymmer.
Jag var tidigare motståndare till A32, och är väl det i grunden fortfarande, men nu i detta läge handlar det om att säkra trafiken på SpvC och då är A32 den som snabbast kan lösa uppgiften. Och då får vi ta att den sveper som den gör, vilket i vissa lägen ökar risken för incidenter. Göra de nödvändiga anpassningar som krävs både på vagn och infrastruktur för att få det så bra som möjligt.
På sikt är det givetvis att få till en ny vagntyp men det verkar inte vara något på gång närmaste tiden.
/Stefan
Det vi vet nu om A35 gör att man kan starkt ifrågasätta om den på sikt är en hållbar vagntyp. Tror de flesta känner till att det är en massa bekymmer.
Jag var tidigare motståndare till A32, och är väl det i grunden fortfarande, men nu i detta läge handlar det om att säkra trafiken på SpvC och då är A32 den som snabbast kan lösa uppgiften. Och då får vi ta att den sveper som den gör, vilket i vissa lägen ökar risken för incidenter. Göra de nödvändiga anpassningar som krävs både på vagn och infrastruktur för att få det så bra som möjligt.
På sikt är det givetvis att få till en ny vagntyp men det verkar inte vara något på gång närmaste tiden.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Nä, det är det nog inte - under överskådlig tid (hur lång den tiden är finns det nog olika meningar om). Så det kan ni nog inte hoppas på. Min uppfattning om A35/A36 har legat fast sedan åtminstone 2017: viewtopic.php?p=356484#p356484Stefan Widén skrev: ↑tisdag 01 april 2025 13:13 Ja att det hänt mycket på de år vi diskuterat vagntyper och speciellt till SpvC, är helt klart.
Det vi vet nu om A35 gör att man kan starkt ifrågasätta om den på sikt är en hållbar vagntyp. Tror de flesta känner till att det är en massa bekymmer.
Jag var tidigare motståndare till A32, och är väl det i grunden fortfarande, men nu i detta läge handlar det om att säkra trafiken på SpvC och då är A32 den som snabbast kan lösa uppgiften. Och då får vi ta att den sveper som den gör, vilket i vissa lägen ökar risken för incidenter. Göra de nödvändiga anpassningar som krävs både på vagn och infrastruktur för att få det så bra som möjligt.
På sikt är det givetvis att få till en ny vagntyp men det verkar inte vara något på gång närmaste tiden.
/Stefan
De "nödvändiga anpassningar" ni kan hoppas på är de jag listat ovan. Det intressanta är dock att regionen gått med på detta halvdesperata drag. AB SS äger ju inte frågan - åtminstone inte ensam, även om man lätt kan få det intrycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Man flyttar runt problemen således och det går väl bra tills kistaförlängningen öppnar men det lär dröja tio år till.
Re: A32 på Spårväg City
Tvärbanan stöttar Spårväg City – ska lösa vagnbristenHechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 10:55 Man flyttar runt problemen således och det går väl bra tills kistaförlängningen öppnar men det lär dröja tio år till.
Precis, det uppstår ingen vagnbrist eftersom Kistagrenen inte blir klar under överskådlig tid.P4 Stockholm skrev:Och det här ska inte skapa vagnbrist på tvärbanan, menar Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Man skulle ju kunna säga att det blir fråga om ett nollsummespel, om man byter SpvC:s A35B mot TvB:s A32-or. Problemet i så fall är att A35B saknar Tvärbanans tågskyddssystem.Enceladus skrev: ↑torsdag 03 april 2025 23:28Tvärbanan stöttar Spårväg City – ska lösa vagnbristenHechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 10:55 Man flyttar runt problemen således och det går väl bra tills kistaförlängningen öppnar men det lär dröja tio år till.
Precis, det uppstår ingen vagnbrist eftersom Kistagrenen inte blir klar under överskådlig tid.P4 Stockholm skrev:Och det här ska inte skapa vagnbrist på tvärbanan, menar Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: A32 på Spårväg City
I det här radioinslaget https://www.sverigesradio.se/artikel/sn ... r-skeptisk nämner en SL-representant att vagnproblemen på spårväg City beror på "hjullager som inte skyddas nog mot vatten och smuts". På Lidingöbanan är det "brister i tillverkningskvalitet" som orsakar att vagnar inte kan rulla i trafik. Vagntyperna A35 och A36 har väl en speciell löpverkskonstruktion, som blev nödvändig för att uppfylla SL:s speciella krav, därmed inte förvånande att hjullagerproblem kan uppstå.
Oftast verkar det vara mindre framgångsrikt att anskaffa specialkonstruerade spårvagnar. Norrköpings M58 är ett svenskt exempel. Kanske inte konstigt att ett litet spårvägsföretag med förmodligen begränsad teknisk kompetens lät sig övertygas av en stor tillverkare som lovade utveckla en spårvagnstyp speciellt för Norrköping och till låg kostnad, och därför köpte en vagntyp av helt annan och oprövad konstruktion än det som Norrköpings spårvägar specificerat i sin anbudsinfordran. Mera märkligt att SL gör ett liknande misstag. Enligt vad Ragnar Thörnblom efter A35-upphandlingen skrev i Modern Stadstrafik visade det sig t o m att CAF (som var enda anbudsgivaren) efter att de fått beställningen kom på att de faktiskt inte kunde bygga en vagn enligt SL:s kravspecifikation, och då tilläts göra avsteg från krav bland annat på antal trappsteg inne i vagnen.
Men det finns andra exempel från senare tid på mer eller mindre misslyckade anskaffningar av specialutvecklade spårvagnar till stora trafikföretag;
Zürichs Cobra, Wiens ULF.
Wiens erfarenheter av ULF påminner om trasslet med A35 (även om det inte har varit exakt samma saker som krånglat), och precis som Tallinn köpte ett fåtal vagnar av A35-typ anskaffade Oradea (Rumänien) tio stycken ULF. Övriga spårvägsföretag har föga förvånande hållit sig borta från "A35", Cobra och ULF. I Wien stod tidvis var fjärde ULF avställd med fel.
Både Zürich och Wien gick snart över till att istället köpa vagnar av standardtyp.
Kan det vara så att A35 får mindre mängd vatten och smuts i lagren när de kör på Tvärbanan, där det inte är lika mycket gatuspår som på linje 7? I så fall vore det kanske bra att flytta samtliga Spårväg Citys A35 till Tvärbanan i utbyte mot A32? Att City-A35 inte har Tvärbanans tågskyddssystem SSC kan vara en komplikation, men tågskyddssystem behövs egentligen inte när man kör så långsamt som på Tvärbanan (50 km/h gäller väl fortfarande?). Eller går det kanske att enkelt flytta SSC-utrustningar från A32 till A35?
Oftast verkar det vara mindre framgångsrikt att anskaffa specialkonstruerade spårvagnar. Norrköpings M58 är ett svenskt exempel. Kanske inte konstigt att ett litet spårvägsföretag med förmodligen begränsad teknisk kompetens lät sig övertygas av en stor tillverkare som lovade utveckla en spårvagnstyp speciellt för Norrköping och till låg kostnad, och därför köpte en vagntyp av helt annan och oprövad konstruktion än det som Norrköpings spårvägar specificerat i sin anbudsinfordran. Mera märkligt att SL gör ett liknande misstag. Enligt vad Ragnar Thörnblom efter A35-upphandlingen skrev i Modern Stadstrafik visade det sig t o m att CAF (som var enda anbudsgivaren) efter att de fått beställningen kom på att de faktiskt inte kunde bygga en vagn enligt SL:s kravspecifikation, och då tilläts göra avsteg från krav bland annat på antal trappsteg inne i vagnen.
Men det finns andra exempel från senare tid på mer eller mindre misslyckade anskaffningar av specialutvecklade spårvagnar till stora trafikföretag;
Zürichs Cobra, Wiens ULF.
Wiens erfarenheter av ULF påminner om trasslet med A35 (även om det inte har varit exakt samma saker som krånglat), och precis som Tallinn köpte ett fåtal vagnar av A35-typ anskaffade Oradea (Rumänien) tio stycken ULF. Övriga spårvägsföretag har föga förvånande hållit sig borta från "A35", Cobra och ULF. I Wien stod tidvis var fjärde ULF avställd med fel.
Både Zürich och Wien gick snart över till att istället köpa vagnar av standardtyp.
Kan det vara så att A35 får mindre mängd vatten och smuts i lagren när de kör på Tvärbanan, där det inte är lika mycket gatuspår som på linje 7? I så fall vore det kanske bra att flytta samtliga Spårväg Citys A35 till Tvärbanan i utbyte mot A32? Att City-A35 inte har Tvärbanans tågskyddssystem SSC kan vara en komplikation, men tågskyddssystem behövs egentligen inte när man kör så långsamt som på Tvärbanan (50 km/h gäller väl fortfarande?). Eller går det kanske att enkelt flytta SSC-utrustningar från A32 till A35?
/Gunnar Ekeving
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Ja mycket av det Gunnar berör har ju luftats i tidigare, i en del smått bisarra trådar:
viewtopic.php?p=303850#p303850
viewtopic.php?p=331407#p331407
viewtopic.php?p=303850#p303850
viewtopic.php?p=331407#p331407
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 05 april 2025 0:05 Ja mycket av det Gunnar berör har ju luftats i tidigare, i en del smått bisarra trådar:
viewtopic.php?p=303850#p303850
viewtopic.php?p=331407#p331407
Tja, såhär inledde jag tråden 2013, nu har vi svaret:
vad ska vi tro? Kommer A35 fungera?
Inlägg torsdag 14 mars 2013 20:38
Vad tror vi nu då? SL har ju ett ganska digert facit med misslyckade upphandlingar av såväl trafik, bana som fordon bakom sig.
På pappret låter allting alltid perfekt och testkörningarna av fordonen är alltid rigorösa innan de tas i trafik (X60 till exempel) men när det väl är dags för den ordinarie trafiken så blottas de mest flagranta brister och konstruktionsfel trots provkörningar och självutnämda experter från SL som tvärsäkert meddelat att dethär är minsan beprövad teknik och ordentligt prokört osv osv!
Så vad tror vi nu om A35? Kommer dom fungera rimligt bra ifrån dag ett eller får vi se en upprepning av M32 trots att man provkört och donat? Hur går det till under domdär provkörningarna egentligen? Verkar ju inte vara några rigorösa tester direkt!
Re: A32 på Spårväg City
Tråkigt att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra och även är allmänt negativa mot detta försök.
Detta försök är enligt min enkla mening ett kreativt grepp för att i förbättra ett besvärande kroniskt problem. Denna tråd hade då kunnat fyllas med information om hur försöken går vidare, men nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta, i denna svada av gnäll.
Som Gunnar E påpekat är ett antal fel på A35 direkt eller indirekt kopplade till gatuspårstrafiken, blöta och saltslask tycks vagnarna inte gilla. Konsekvensen av bromsfelen var värre vid körning på sikt. M.m. m.m.
Nåväl vi får väl söka fakta på annat håll.
Detta försök är enligt min enkla mening ett kreativt grepp för att i förbättra ett besvärande kroniskt problem. Denna tråd hade då kunnat fyllas med information om hur försöken går vidare, men nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta, i denna svada av gnäll.
Som Gunnar E påpekat är ett antal fel på A35 direkt eller indirekt kopplade till gatuspårstrafiken, blöta och saltslask tycks vagnarna inte gilla. Konsekvensen av bromsfelen var värre vid körning på sikt. M.m. m.m.
Nåväl vi får väl söka fakta på annat håll.
Re: A32 på Spårväg City
Vi ska i det sammanhanget tänka på att Affärsverken och dess chef var väldigt noga med att det skulle vara vagnar med endast 2 starka motorer. Någor som kanske funkat skapligt på det treaxliga vagnar man begärde anbud på. Hägglunds ville däremot inte köpa in den licens som krävdes (troligen från Rathgeber). Så man föreslog en 4-axlig boggivagn men med 2 motorer (2 x 60kW), som var starkare än de motorer man satte i Göteborgs M25 (4 x 50kW). Allas vi som vet vad adhesion betyder för ett ett spårfordon, vet att detta är helt galet på en så lätt vagn (13,5 ton), att ha all den kraft på endast en axel i varje boggi. Men chefen hos kunden vill ha det så. Och vi vet ju hur dåligt det blev...gek skrev: ↑fredag 04 april 2025 23:20 Oftast verkar det vara mindre framgångsrikt att anskaffa specialkonstruerade spårvagnar. Norrköpings M58 är ett svenskt exempel. Kanske inte konstigt att ett litet spårvägsföretag med förmodligen begränsad teknisk kompetens lät sig övertygas av en stor tillverkare som lovade utveckla en spårvagnstyp speciellt för Norrköping och till låg kostnad, och därför köpte en vagntyp av helt annan och oprövad konstruktion än det som Norrköpings spårvägar specificerat i sin anbudsinfordran. Mera märkligt att SL gör ett liknande misstag.
Hägglunds hade säker kunna leverera vagnarna med 4 motorer på 30kW, precis så som M67 fick, ett decennium senare. Men kunden har alltid rätt i sista hand.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Det finns inget saltslask där A35 går eftersom man slutade salta i Stockholms innerstad långt innan Spårväg City öppnade.Hans W skrev: ↑lördag 05 april 2025 16:53 Tråkigt att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra och även är allmänt negativa mot detta försök.
Detta försök är enligt min enkla mening ett kreativt grepp för att i förbättra ett besvärande kroniskt problem. Denna tråd hade då kunnat fyllas med information om hur försöken går vidare, men nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta, i denna svada av gnäll.
Som Gunnar E påpekat är ett antal fel på A35 direkt eller indirekt kopplade till gatuspårstrafiken, blöta och saltslask tycks vagnarna inte gilla. Konsekvensen av bromsfelen var värre vid körning på sikt. M.m. m.m.
Nåväl vi får väl söka fakta på annat håll.
Re: A32 på Spårväg City
Mja, nu har man ju börjat igen eftersom cyklisterna ska ha sommarväglag…
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
Lagerproblem hade ju även A34, väl känt numera och åtgärdat vid revisionen som gjorts i Norrköping. Där handlar det om strömgenomgång i lager, vilket är ett känt problem som funnits även i bl.a Frankfurt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 05 april 2025 20:39
Det är inte saltade vägar, de är gravade och inte där A35 kör, dessutom har det överlag varit milda vintrar sedan 2013 så just saltslask lär inte vara det som knäckt CAF-vagnarna.
Man kan väl undra om det kan röra sig om motsvarande problematik, allt för mycket vatten kan säkert bidra med problem, där ström går genom lager.
men normalt snöslaska ska ju inte vara något problem, ens för vagnar från Spanien.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: A32 på Spårväg City
Ett ganska destruktivt inlägg. Påhopp av typen "att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra", "svada av gnäll" etc. kan jag ha överseende med, men påståendet "allmänt negativa mot detta försök" är felaktigt, även om man kan karakterisera det på olika sätt. Visst kan man kalla det "ett kreativt grepp" om man vill, även om jag snarare ser det som ett "lender of last resort" inom ramen för det vagnbestånd Region Stockholm disponerar.Hans W skrev: ↑lördag 05 april 2025 16:53 Tråkigt att denna tråd kapats av ett par användare som mest gnäller på varandra och även är allmänt negativa mot detta försök.
Detta försök är enligt min enkla mening ett kreativt grepp för att i förbättra ett besvärande kroniskt problem. Denna tråd hade då kunnat fyllas med information om hur försöken går vidare, men nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta, i denna svada av gnäll.
Som Gunnar E påpekat är ett antal fel på A35 direkt eller indirekt kopplade till gatuspårstrafiken, blöta och saltslask tycks vagnarna inte gilla. Konsekvensen av bromsfelen var värre vid körning på sikt. M.m. m.m.
Nåväl vi får väl söka fakta på annat håll.
Men problemet finns där och måste adresseras på något sätt. Farhågorna om att "nu lär knappast någon insatt ha lust att fylla på med fakta" är dessutom överdrivna, kamrat Widén lär fortsätta att lämna information i den mån sådan finns att tillkännage. I själva verket kan man undra över varför inte detta försök gjorts tidigare. Ragnar Thörnblom antydde ju det redan 2003:
Liksom kamrat Widén 2005:Ragnar T skrev: ↑söndag 13 juli 2003 16:05 Nja, eftersom SL ju nu tar över infrastrukturen på Djurgårdslinjen och införlivar den med de övriga bananläggningarna, så kanske vi i eget intresse skall göra ett litet prov med en A32 framöver. Något att tänka på i alla fall.
Blir det prov med A32 på Djurgården, så skall jag fixa så att det följer en kaffebryggare med vagnen! På villkor att någon annan håller med kaffebrödet.
/Ragge kaffepimplare
Det har runnit en hel del vatten under Djurgårdsbron sedan dess.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 26 juli 2005 23:15 Inför årets säsong så gjordes det en framställan om att låna en A 32 som gästvagn. Orsaken till att det inte blev A32 är ju den utökade utsättningen p g a gröna linjens arbeten och de kvarvarande vagnar skulle enligt uppgift få nån form av generell tillsyn enligt plan.
Vi har gjort vissa simulerings prov för att testa om vagen fungerar i banans profil. En A 32a är 2.65 bred och på rakspår är de således inga problem. Det är i kurvor som vagnen har ganska stora utsväng, framförallt på mitten. Slingan I Wau ska enligt uppgift vara anpassad för A32. Den sista pusselbiten är vagens prestanda i kurvor. Vagnen klarar 18 m utan last och om jag inte minns fel nu 22 m med last. vilket innebär att det på pappret bli problem då kurvorna vid Nmt är 20 m. Det krävs alltså att vagnsleverantören gör en beräkning för att vara säker. Denna beräkning har inte utförts. och det troliga är att den inte görs, för att ska man i sthlm skapa en regulgörtrafik så är en ny vagntyp som är aktuell mer anpassad för snäva kurvor.
Detta är orsaken till att det går pedalvagnar på djurgårdslinjen. Och för kalenderbitarna så är detta första gången för vagnar med multippelmöjlöighet.
/stefan
Beträffande kurvtagningsförmågan uppger tillverkarens datablad minimum 25m horisontalradie: https://www.yumpu.com/de/document/read/ ... bombardier
men för systervagnen i Turkiet 20m:
https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... bombardier
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: A32 på Spårväg City
Har man någonsin ens provkört en A32:a på Djurgårdslinjen/Spårväg City, eller är det först nu som man testar?
Och som jag förstår det, är det några åtgärder man behöver addressera:
- Svepytor?
- Backspeglar?`
- En för snäv kurvradie vid skansenslingan?
Något mer jag har missat?
Och som jag förstår det, är det några åtgärder man behöver addressera:
- Svepytor?
- Backspeglar?`
- En för snäv kurvradie vid skansenslingan?
Något mer jag har missat?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A32 på Spårväg City
ADDE skrev: ↑måndag 07 april 2025 14:12 Har man någonsin ens provkört en A32:a på Djurgårdslinjen/Spårväg City, eller är det först nu som man testar?
Och som jag förstår det, är det några åtgärder man behöver addressera:
- Svepytor?
- Backspeglar?`
- En för snäv kurvradie vid skansenslingan?
Något mer jag har missat?
Det var första gången nu, men det har ju spekulerats i över 25 år...
Re: A32 på Spårväg City
Det var första gången. Det närmaste en A32 var på Djurgårdslinjen var under vattenfestivalen 1999.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.