Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9176
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

gek skrev: onsdag 12 mars 2025 22:48
Odd skrev: onsdag 12 mars 2025 21:43 Stängde man Nacka för att T-banan skulle få namnet? 😲
Det vore väl lämpligt att ha samma namn på båda banornas stationer, om de nu kommer att ligga i omedelbar närhet av varandra? Ungefär som Sundbyberg eller Farsta Strand.

Å andra sidan är Nacka ett tämligen oprecist stationsnamn - nästan hela Saltsjöbanan ligger ju i Nacka kommun. Finntorp kanske är bättre?
Stationerna ligger flera kilometer från varandra och bör definitivt inte ha samma namn.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3448
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Tunnelbanans haltageplats kan väl heta Nacka Centrum och så får SB behålla sitt namn.
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: lördag 08 mars 2025 21:19
Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 20:20 P4 Stockholm uppger att vagnbristen beror på hjulfel på tågen. Därför ersätter bussar hela sträckan över hela helgen. Nacka borde ha satsat på tunnelbana...
Tunnelbanans runt 850 första vagnar hade samma hjul så det är inte säkert att det hjälpt. Tramsuttalande.
SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan
Mitt i skrev:Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

[...]

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

[...]

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.
När senast stoppades all trafik i tunnelbanan i flera veckor på grund av hjulproblem?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3448
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Det finns så gott om vagnar i tunbelbanan att det inte sker men vagnbrist har det varit av och till även där. Minns vid ett tillfälke när alla 200 C4 var avställda samtidigt, det märktes.
Lennart Petersen
Inlägg: 3181
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: fredag 14 mars 2025 22:17 Det finns så gott om vagnar i tunbelbanan att det inte sker men vagnbrist har det varit av och till även där. Minns vid ett tillfälke när alla 200 C4 var avställda samtidigt, det märktes.
Vi hade ju förra året när nästan alla tåg på blå bana slogs ut med hjulskador. En dag med totalstopp blev det och sedan flyttade man över vagnar från grön och röd. Åtminstone utanför rusningstid fungerade det hyggligt, det blev sedan lite bättre dag för dag och efter 2 veckor var alla hjul omsvarvade. Det började med att man såg hjulskador och kunde snabbt konstatera att det fanns en trasig växel som var skyldig. Men det dröjde ett tag innan man förstod att det fanns en växel till som åstadkom hjulskador och då hade nästan alla vagnar på 10 och 11 rullat förbi.
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 14 mars 2025 22:17 Det finns så gott om vagnar i tunbelbanan att det inte sker men vagnbrist har det varit av och till även där. Minns vid ett tillfälke när alla 200 C4 var avställda samtidigt, det märktes.
Återinför direktbussar tills nya tåg tas i drift på Saltsjöbanan
DN skrev:SL:s kundtjänst förklarar vagnbristen med att tågen har överskridit sin tekniska livslängd, ”vilket leder till frekventa driftstörningar och underhållsbehov”. Jo, tack, det känner vi till. Skrota de här 70-talsvagnarna nu, de kommer ändå aldrig att fungera!
När senast trafikerades tunnelbanan av 50 år gamla vagnar? Ågestaverkets två C6-vagnar, 2668 och 2693, räknas förstås inte. SB har uteslutande Cx-vagnar!
JohanB skrev: måndag 09 december 2024 18:59 Sannolikt kommer C10B/C11B (f.d. C6) bli de vagnar som levt längst då de troligen blir i trafik in på 2030-talet, med 55+ års tjänstgöringstid.
Två C6-vagnar, 2809 och 2810, trafikerade Saltsjöbanan innan all tågtrafik blev inställd, och ytterligare två C6-vagnar, 2783 och 2784, håller på att byggas om.
daniel_s
Inlägg: 14376
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av daniel_s »

När senast trafikerades tunnelbanan av 50 år gamla vagnar?
2020-2023 och då med vagnar av typ C6.

C2 uppnådde ”bara” 49 år i trafik som vagntyp och som mest 47 år för specifika vagnar, om jag räknar rätt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3448
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Ålder i dig är inte kopplat till tillförlitlighet.
Jämför A30 med A35.
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: lördag 15 mars 2025 8:53 Ålder i dig är inte kopplat till tillförlitlighet.
Jämför A30 med A35.
SL:s kundtjänst skriver uttryckligen att Saltsjöbanans vagnar har "överskridit sin tekniska livslängd". Barnsjukdomar och ålderskrämpor är inte samma sak!
daniel_s skrev: lördag 15 mars 2025 8:36 2020-2023 och då med vagnar av typ C6.

C2 uppnådde ”bara” 49 år i trafik som vagntyp och som mest 47 år för specifika vagnar, om jag räknar rätt.
Blev Tonny Sjögren, 1970-2023, den äldsta vagnen i tunnelbanans historia?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4627
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: lördag 15 mars 2025 12:33
Hechtwagen skrev: lördag 15 mars 2025 8:53 Ålder i dig är inte kopplat till tillförlitlighet.
Jämför A30 med A35.
SL:s kundtjänst skriver uttryckligen att Saltsjöbanans vagnar har "överskridit sin tekniska livslängd". Barnsjukdomar och ålderskrämpor är inte samma sak!
Om en kundtjänst (tex hos SL) säger att något "överskridit sin tekniska livslängd", så är ju det bara veritabelt skitsnack. Men personalen skriver ju naturligtvis vad någon chef har bestämt att de ska skriva. Att "överskrida sin tekniska livslängd" är ju egentligen ett rent ekonomiskt uttryck, för att man inte vill satsa tillräckligt mycket pengar på att se till att en teknisk produkt är i gott skick. Det kan ju mycket väl vara så det kan vara lämpligt att inte satsa så mycket på vagnarna, men det tyder ju också på att det finns brist på vilja och kanske kunnande i (kanske flera led) organisationen.

Sen känns det ju rätt otroligt att hjul, skulle vara särskilt gamla, då det ju är förbrukningsmateriel och säkert renoverats många gånger och fått nya hjulringar monterade.
Man kan ju undra vad som är fel på bana om man lyckas slita ner hjulen onormalt på kort tid och varför man inte snabbt kan komma tillrätta med det.
C12C3C3C12
Inlägg: 2123
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Låter som det är ett banfel någonstans som sliter på hjulen. Hur är det har SL(?) börjat att fundera på att köpa nya vagnar än? Kan man inte ta några C20 - C30 med kjolar samt strömavtagare på taket dit?

Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
Lennart Petersen
Inlägg: 3181
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: söndag 16 mars 2025 17:28 Låter som det är ett banfel någonstans som sliter på hjulen. Hur är det har SL(?) börjat att fundera på att köpa nya vagnar än? Kan man inte ta några C20 - C30 med kjolar samt strömavtagare på taket dit?

Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
Nya vagnar är ju på gång från 2028
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/X25
C20 , C30 behövs ju där dom är , ombyggnad kostar pengar och ger begagnade fordon.
Jag kan inte se någon fördel av att bygga om till spårväg, kostar bara stora pengar att bygga om stationerna
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7278
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

C12C3C3C12 skrev: söndag 16 mars 2025 17:28 Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
Finns redan en tråd om det: viewtopic.php?t=43711
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 752
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev: måndag 17 mars 2025 18:43 "Torra spår"...
https://www.sverigesradio.se/artikel/to ... helt-still
Torra spår slog ut Saltsjöbanans tåg
Mitt i skrev:Det är inte första gången tågen stoppas på Saltsjöbanan. Den 10 september 2013 beslutade dåvarande operatören Arriva att ersätta alla tåg med bussar. Även då var anledningen onormalt hjulslitage.

[...]

– Det här ska inte ske om allt är korrekt. När man har låtit en järnväg ligga i träda så här länge måste man tänka efter lite. Även om trafiken står still måste ju banan underhållas. Det är viktigt att banan är smörjd.

[...]

– Det har förekommit problem som har liknat det här. Men att det blir helt stopp är inte vanligt. SL har ju haft en nybyggnation i Fisksätra och Tattby. Det är en intressant fråga om de nya spåren ligger bakom det här.
Enligt P4 Stockholm är förhoppningen att "spårtrafiken på Saltsjöbanan ska komma igång igen inom två veckor". Förhoppningsvis blir det ingen repris 2028. :roll:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3448
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

SBs trafikproblem nu beror inte på något så klyschigt som att vagnarna skulle nått sin "tekniska livslängd".
Det påstod man ju redan för tio år sedan när det gick utmärkt att upprätthålla punktlig trafik med dem, det är snarare den ekonomiska livslängden som uppnåtts.
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 18 mars 2025 14:04 Enligt P4 Stockholm är förhoppningen att "spårtrafiken på Saltsjöbanan ska komma igång igen inom två veckor". Förhoppningsvis blir det ingen repris 2028. :roll:
Saltsjöbanan startar på söndag igen
Mitt i skrev:Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Förra måndagen stoppade SL all tågtrafik på Saltsjöbanan. Hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att de togs ur trafik – resten ville SL inte köra med innan problemet hade utretts.

SL undersökte och konstaterade sedan att torra spår låg bakom slitaget.

[...]

– Vi har smort spåren och svarvat eller bytt hjulen på tillräckligt många tåg för att kunna få igång trafiken igen, säger Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst.
SL är redo att börja köra tåg på Saltsjöbanan igen. Trafikstart blir på söndag. Smörjmedlet fungerar!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7278
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 21 mars 2025 16:09 ]Saltsjöbanans nya tåg 700 miljoner dyrare
Mitt i skrev:Samtidigt som SL försöker få Saltsjöbanans 50 år gamla vagnar som har drabbats av onormalt hjulslitage kördugliga skenar priset på de nya vagnarna som ska börja köras 2028: 16 stycken 35 meter långa X25-vagnar. De ska ersätta dagens 17,6 meter långa C10/C11-vagnar och bidra till att Saltsjöbanan från 2029 kan köras med 12-minuterstrafik i stället för 20-minuterstrafik.

De nya tågen är dessutom betydligt tystare än de gamla och bidrar till att minska bullernivåerna på Saltsjöbanan som vid vissa husfasader uppgår till 90 decibel.

[...]

Trafikförvaltningen vill undvika att företagen som kan leverera tågen anpassar sina bud till den nya budgeten.
Budgeten för inköpet av nya X25-tåg till Saltsjöbanan utökas från 1,4 till 2,1 miljarder kronor. För att undvika att anbudsgivarna anpassar sina bud till den nya budgeten skulle budgetuppgifterna i detta beslut beläggas med sekretess, men ändå publicerades uppgifterna på Region Stockholms hemsida. Optioner finns:
Trafikförvaltningen skrev:I och med förseningen av tunnelbanans utbyggnad till Nacka gjordes bedömningen att trafikkapaciteten inte är tillräcklig i systemet för att möta den kommande resandeefterfrågan under 2020-talet fram till 2030 när nya tunnelbanan till Nacka planeras vara driftsatt. Samtidigt är det nödvändigt att åtgärda den bullerproblematik som omger de ca 50 år gamla C10/C11-fordonen som trafikerar Saltsjöbanan idag.

[...]

Upphandlingen omfattar totalt 16st fordon i en grundbeställning och därtill möjlighet till anskaffning av ytterligare 15st fordon genom optioner i avtalet. Optionerna kan nyttjas fram till ca sju år efter kontraktssignering (föremål för förhandling med leverantör). Optionernas värde framgår av bilaga 2. Avrop av optioner ingår inte i detta investeringsobjekt. Ett eventuellt nyttjande av optioner kräver separata beslut och finansiering.

[...]

Den totala driftskostnaden för fordonen efter driftsättning beräknas över en 20-årsperiod och framgår av bilaga 2. Drift och underhåll uppskattas ge en sammantagen kostnadsreduktion om ca 298 mnkr. Förebyggande och avhjälpande underhåll liksom elförbrukningskostnader bedöms minskas. Banunderhåll bedöms öka något på grund av tyngre fordon.
Notera att SBFUT står för Saltsjöbanan försenad utbyggd tunnelbana. X25 väntas bli billigare i drift, troligen på grund av slopade tågvärdar. Här är effektmålen:
Trafikförvaltningen skrev:
  1. Säkerställa fortsatt trafik genom att snarast möjligt ersätta befintliga fordon C10/C11 med nya X25.
    1. Målet syftar till att säkerställa fortsatt trafik på grund av de olika svårigheterna att hålla befintliga fordon C10/C11 i trafik. 16st nya fordon X25 ska anskaffas och ersätta befintliga 16st fordon C10/C11. Utfasningen av C10/C11 sker i den takt som tillåts för att hålla trafiken igång. Målet anses uppfyllt när samtliga 16st X25 trafikerar Saltsjöbanan.
    2. Tid: ca 2029–2030
  2. Sänka bullernivåerna genom att fasa ut C10/C11 och ersätta med X25.
    1. Målet anses uppfyllt när enbart X25 trafikerar nattetid kl22-06. X25 kravställs enligt EU-standard vilket är betydligt tystare fordon än C10/C11.
    2. Tid: ca 2029
  3. Möjliggöra ökat resande genom att höja kapaciteten till 12-minuterstrafik och 70-meters tåglängd med tillförlitliga, tillgänglighetsanpassade och attraktiva fordon.
    1. X25 kravställs för att vara tillförlitliga, tillgänglighetsanpassade och attraktiva. 16st fordon räcker till att köra 12-minuterstrafik med 70- meters tåglängd. Målet anses vara uppfyllt när 16st X25 trafikerar Saltsjöbanan.
    2. Tid: ca 2029–2030
De nya tågen ska lanseras 2028 när Saltsjöbanan åter öppnar för trafik till Slussen. Två år senare öppnar tunnelbanan till Nacka. Behövs det extra tåg i två år?

Slöseriombudsmannen skyller på driftspänningen:
Slöseriombudsmannen skrev:Av någon outgrundlig anledning har man specificerat en driftspänning på 1500v och 38m tåg istället för dagens 750v och 30m tåg.

Det är kostnadsdrivande eftersom nämnda tåg inte bara är 700 (!) miljoner kronor dyrare än budgeterat, utan också kräver en anpassning av både depån och signalsystemet, vilket i sin tur driver upp kostnaden med ytterligare drygt 300 miljoner kronor.
Just spänningen har diskuterats tidigare på forumet.
Det går bra att skriva om detta ämne i den här tråden, istället för att starta nya. Om man inte har behov av att utmärka sig förstås.

Slarvig referens till linjespänningsfrågan. Den berördes här, något som propagandakollektivet "Enceladus" tycks ha glömt: viewtopic.php?p=421882#p421882

"Slöseriombudsmannen" förlorade sin trovärdighet redan 2016: viewtopic.php?p=341262#p341262
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 21 mars 2025 16:58 Det går bra att skriva om detta ämne i den här tråden, istället för att starta nya. Om man inte har behov av att utmärka sig förstås.
Denna tråd handlar om trafiken på Saltsjöbanan, t.ex. torra spår och smörjmedel. X25 förtjänar en egen tråd, precis som X15p. C20 och C30 har många trådar!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7278
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 21 mars 2025 17:10
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 21 mars 2025 16:58 Det går bra att skriva om detta ämne i den här tråden, istället för att starta nya. Om man inte har behov av att utmärka sig förstås.
Denna tråd handlar om trafiken på Saltsjöbanan, t.ex. torra spår och smörjmedel. X25 förtjänar en egen tråd, precis som X15p. C20 och C30 har många trådar!
Struntprat. Vi har berört vagnfrågor åtskilliga gånger, senast här: viewtopic.php?p=423503#p423503
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar