Stationerna ligger flera kilometer från varandra och bör definitivt inte ha samma namn.gek skrev: ↑onsdag 12 mars 2025 22:48Det vore väl lämpligt att ha samma namn på båda banornas stationer, om de nu kommer att ligga i omedelbar närhet av varandra? Ungefär som Sundbyberg eller Farsta Strand.
Å andra sidan är Nacka ett tämligen oprecist stationsnamn - nästan hela Saltsjöbanan ligger ju i Nacka kommun. Finntorp kanske är bättre?
Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3448
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Tunnelbanans haltageplats kan väl heta Nacka Centrum och så får SB behålla sitt namn.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
SL stoppar 16 oskadda tåg på SaltsjöbananHechtwagen skrev: ↑lördag 08 mars 2025 21:19Tunnelbanans runt 850 första vagnar hade samma hjul så det är inte säkert att det hjälpt. Tramsuttalande.
När senast stoppades all trafik i tunnelbanan i flera veckor på grund av hjulproblem?Mitt i skrev:Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.
[...]
– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.
[...]
– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3448
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Det finns så gott om vagnar i tunbelbanan att det inte sker men vagnbrist har det varit av och till även där. Minns vid ett tillfälke när alla 200 C4 var avställda samtidigt, det märktes.
-
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vi hade ju förra året när nästan alla tåg på blå bana slogs ut med hjulskador. En dag med totalstopp blev det och sedan flyttade man över vagnar från grön och röd. Åtminstone utanför rusningstid fungerade det hyggligt, det blev sedan lite bättre dag för dag och efter 2 veckor var alla hjul omsvarvade. Det började med att man såg hjulskador och kunde snabbt konstatera att det fanns en trasig växel som var skyldig. Men det dröjde ett tag innan man förstod att det fanns en växel till som åstadkom hjulskador och då hade nästan alla vagnar på 10 och 11 rullat förbi.Hechtwagen skrev: ↑fredag 14 mars 2025 22:17 Det finns så gott om vagnar i tunbelbanan att det inte sker men vagnbrist har det varit av och till även där. Minns vid ett tillfälke när alla 200 C4 var avställda samtidigt, det märktes.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Återinför direktbussar tills nya tåg tas i drift på SaltsjöbananHechtwagen skrev: ↑fredag 14 mars 2025 22:17 Det finns så gott om vagnar i tunbelbanan att det inte sker men vagnbrist har det varit av och till även där. Minns vid ett tillfälke när alla 200 C4 var avställda samtidigt, det märktes.
När senast trafikerades tunnelbanan av 50 år gamla vagnar? Ågestaverkets två C6-vagnar, 2668 och 2693, räknas förstås inte. SB har uteslutande Cx-vagnar!DN skrev:SL:s kundtjänst förklarar vagnbristen med att tågen har överskridit sin tekniska livslängd, ”vilket leder till frekventa driftstörningar och underhållsbehov”. Jo, tack, det känner vi till. Skrota de här 70-talsvagnarna nu, de kommer ändå aldrig att fungera!
Två C6-vagnar, 2809 och 2810, trafikerade Saltsjöbanan innan all tågtrafik blev inställd, och ytterligare två C6-vagnar, 2783 och 2784, håller på att byggas om.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
2020-2023 och då med vagnar av typ C6.När senast trafikerades tunnelbanan av 50 år gamla vagnar?
C2 uppnådde ”bara” 49 år i trafik som vagntyp och som mest 47 år för specifika vagnar, om jag räknar rätt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3448
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ålder i dig är inte kopplat till tillförlitlighet.
Jämför A30 med A35.
Jämför A30 med A35.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
SL:s kundtjänst skriver uttryckligen att Saltsjöbanans vagnar har "överskridit sin tekniska livslängd". Barnsjukdomar och ålderskrämpor är inte samma sak!Hechtwagen skrev: ↑lördag 15 mars 2025 8:53 Ålder i dig är inte kopplat till tillförlitlighet.
Jämför A30 med A35.
Blev Tonny Sjögren, 1970-2023, den äldsta vagnen i tunnelbanans historia?
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Om en kundtjänst (tex hos SL) säger att något "överskridit sin tekniska livslängd", så är ju det bara veritabelt skitsnack. Men personalen skriver ju naturligtvis vad någon chef har bestämt att de ska skriva. Att "överskrida sin tekniska livslängd" är ju egentligen ett rent ekonomiskt uttryck, för att man inte vill satsa tillräckligt mycket pengar på att se till att en teknisk produkt är i gott skick. Det kan ju mycket väl vara så det kan vara lämpligt att inte satsa så mycket på vagnarna, men det tyder ju också på att det finns brist på vilja och kanske kunnande i (kanske flera led) organisationen.Enceladus skrev: ↑lördag 15 mars 2025 12:33SL:s kundtjänst skriver uttryckligen att Saltsjöbanans vagnar har "överskridit sin tekniska livslängd". Barnsjukdomar och ålderskrämpor är inte samma sak!Hechtwagen skrev: ↑lördag 15 mars 2025 8:53 Ålder i dig är inte kopplat till tillförlitlighet.
Jämför A30 med A35.
Sen känns det ju rätt otroligt att hjul, skulle vara särskilt gamla, då det ju är förbrukningsmateriel och säkert renoverats många gånger och fått nya hjulringar monterade.
Man kan ju undra vad som är fel på bana om man lyckas slita ner hjulen onormalt på kort tid och varför man inte snabbt kan komma tillrätta med det.
-
- Inlägg: 2123
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Låter som det är ett banfel någonstans som sliter på hjulen. Hur är det har SL(?) börjat att fundera på att köpa nya vagnar än? Kan man inte ta några C20 - C30 med kjolar samt strömavtagare på taket dit?
Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
-
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Nya vagnar är ju på gång från 2028C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 16 mars 2025 17:28 Låter som det är ett banfel någonstans som sliter på hjulen. Hur är det har SL(?) börjat att fundera på att köpa nya vagnar än? Kan man inte ta några C20 - C30 med kjolar samt strömavtagare på taket dit?
Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/X25
C20 , C30 behövs ju där dom är , ombyggnad kostar pengar och ger begagnade fordon.
Jag kan inte se någon fördel av att bygga om till spårväg, kostar bara stora pengar att bygga om stationerna
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7278
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Finns redan en tråd om det: viewtopic.php?t=43711C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 16 mars 2025 17:28 Ett alternativ är att göra om Saltsjöbanan till snabbspårväg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hans Wibacke
- Inlägg: 752
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Torra spår slog ut Saltsjöbanans tågHans Wibacke skrev: ↑måndag 17 mars 2025 18:43 "Torra spår"...
https://www.sverigesradio.se/artikel/to ... helt-still
Enligt P4 Stockholm är förhoppningen att "spårtrafiken på Saltsjöbanan ska komma igång igen inom två veckor". Förhoppningsvis blir det ingen repris 2028.Mitt i skrev:Det är inte första gången tågen stoppas på Saltsjöbanan. Den 10 september 2013 beslutade dåvarande operatören Arriva att ersätta alla tåg med bussar. Även då var anledningen onormalt hjulslitage.
[...]
– Det här ska inte ske om allt är korrekt. När man har låtit en järnväg ligga i träda så här länge måste man tänka efter lite. Även om trafiken står still måste ju banan underhållas. Det är viktigt att banan är smörjd.
[...]
– Det har förekommit problem som har liknat det här. Men att det blir helt stopp är inte vanligt. SL har ju haft en nybyggnation i Fisksätra och Tattby. Det är en intressant fråga om de nya spåren ligger bakom det här.

- Hechtwagen
- Inlägg: 3448
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
SBs trafikproblem nu beror inte på något så klyschigt som att vagnarna skulle nått sin "tekniska livslängd".
Det påstod man ju redan för tio år sedan när det gick utmärkt att upprätthålla punktlig trafik med dem, det är snarare den ekonomiska livslängden som uppnåtts.
Det påstod man ju redan för tio år sedan när det gick utmärkt att upprätthålla punktlig trafik med dem, det är snarare den ekonomiska livslängden som uppnåtts.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Saltsjöbanan startar på söndag igen
SL är redo att börja köra tåg på Saltsjöbanan igen. Trafikstart blir på söndag. Smörjmedlet fungerar!Mitt i skrev:Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att hjulen på Saltsjöbanans vagnar hade slitits onormalt mycket. Förra måndagen stoppade SL all tågtrafik på Saltsjöbanan. Hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att de togs ur trafik – resten ville SL inte köra med innan problemet hade utretts.
SL undersökte och konstaterade sedan att torra spår låg bakom slitaget.
[...]
– Vi har smort spåren och svarvat eller bytt hjulen på tillräckligt många tåg för att kunna få igång trafiken igen, säger Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7278
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Det går bra att skriva om detta ämne i den här tråden, istället för att starta nya. Om man inte har behov av att utmärka sig förstås.Enceladus skrev: ↑fredag 21 mars 2025 16:09 ]Saltsjöbanans nya tåg 700 miljoner dyrare
Budgeten för inköpet av nya X25-tåg till Saltsjöbanan utökas från 1,4 till 2,1 miljarder kronor. För att undvika att anbudsgivarna anpassar sina bud till den nya budgeten skulle budgetuppgifterna i detta beslut beläggas med sekretess, men ändå publicerades uppgifterna på Region Stockholms hemsida. Optioner finns:Mitt i skrev:Samtidigt som SL försöker få Saltsjöbanans 50 år gamla vagnar som har drabbats av onormalt hjulslitage kördugliga skenar priset på de nya vagnarna som ska börja köras 2028: 16 stycken 35 meter långa X25-vagnar. De ska ersätta dagens 17,6 meter långa C10/C11-vagnar och bidra till att Saltsjöbanan från 2029 kan köras med 12-minuterstrafik i stället för 20-minuterstrafik.
De nya tågen är dessutom betydligt tystare än de gamla och bidrar till att minska bullernivåerna på Saltsjöbanan som vid vissa husfasader uppgår till 90 decibel.
[...]
Trafikförvaltningen vill undvika att företagen som kan leverera tågen anpassar sina bud till den nya budgeten.
Notera att SBFUT står för Saltsjöbanan försenad utbyggd tunnelbana. X25 väntas bli billigare i drift, troligen på grund av slopade tågvärdar. Här är effektmålen:Trafikförvaltningen skrev:I och med förseningen av tunnelbanans utbyggnad till Nacka gjordes bedömningen att trafikkapaciteten inte är tillräcklig i systemet för att möta den kommande resandeefterfrågan under 2020-talet fram till 2030 när nya tunnelbanan till Nacka planeras vara driftsatt. Samtidigt är det nödvändigt att åtgärda den bullerproblematik som omger de ca 50 år gamla C10/C11-fordonen som trafikerar Saltsjöbanan idag.
[...]
Upphandlingen omfattar totalt 16st fordon i en grundbeställning och därtill möjlighet till anskaffning av ytterligare 15st fordon genom optioner i avtalet. Optionerna kan nyttjas fram till ca sju år efter kontraktssignering (föremål för förhandling med leverantör). Optionernas värde framgår av bilaga 2. Avrop av optioner ingår inte i detta investeringsobjekt. Ett eventuellt nyttjande av optioner kräver separata beslut och finansiering.
[...]
Den totala driftskostnaden för fordonen efter driftsättning beräknas över en 20-årsperiod och framgår av bilaga 2. Drift och underhåll uppskattas ge en sammantagen kostnadsreduktion om ca 298 mnkr. Förebyggande och avhjälpande underhåll liksom elförbrukningskostnader bedöms minskas. Banunderhåll bedöms öka något på grund av tyngre fordon.
De nya tågen ska lanseras 2028 när Saltsjöbanan åter öppnar för trafik till Slussen. Två år senare öppnar tunnelbanan till Nacka. Behövs det extra tåg i två år?Trafikförvaltningen skrev:
- Säkerställa fortsatt trafik genom att snarast möjligt ersätta befintliga fordon C10/C11 med nya X25.
- Målet syftar till att säkerställa fortsatt trafik på grund av de olika svårigheterna att hålla befintliga fordon C10/C11 i trafik. 16st nya fordon X25 ska anskaffas och ersätta befintliga 16st fordon C10/C11. Utfasningen av C10/C11 sker i den takt som tillåts för att hålla trafiken igång. Målet anses uppfyllt när samtliga 16st X25 trafikerar Saltsjöbanan.
- Tid: ca 2029–2030
- Sänka bullernivåerna genom att fasa ut C10/C11 och ersätta med X25.
- Målet anses uppfyllt när enbart X25 trafikerar nattetid kl22-06. X25 kravställs enligt EU-standard vilket är betydligt tystare fordon än C10/C11.
- Tid: ca 2029
- Möjliggöra ökat resande genom att höja kapaciteten till 12-minuterstrafik och 70-meters tåglängd med tillförlitliga, tillgänglighetsanpassade och attraktiva fordon.
- X25 kravställs för att vara tillförlitliga, tillgänglighetsanpassade och attraktiva. 16st fordon räcker till att köra 12-minuterstrafik med 70- meters tåglängd. Målet anses vara uppfyllt när 16st X25 trafikerar Saltsjöbanan.
- Tid: ca 2029–2030
Slöseriombudsmannen skyller på driftspänningen:
Just spänningen har diskuterats tidigare på forumet.Slöseriombudsmannen skrev:Av någon outgrundlig anledning har man specificerat en driftspänning på 1500v och 38m tåg istället för dagens 750v och 30m tåg.
Det är kostnadsdrivande eftersom nämnda tåg inte bara är 700 (!) miljoner kronor dyrare än budgeterat, utan också kräver en anpassning av både depån och signalsystemet, vilket i sin tur driver upp kostnaden med ytterligare drygt 300 miljoner kronor.
Slarvig referens till linjespänningsfrågan. Den berördes här, något som propagandakollektivet "Enceladus" tycks ha glömt: viewtopic.php?p=421882#p421882
"Slöseriombudsmannen" förlorade sin trovärdighet redan 2016: viewtopic.php?p=341262#p341262
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Denna tråd handlar om trafiken på Saltsjöbanan, t.ex. torra spår och smörjmedel. X25 förtjänar en egen tråd, precis som X15p. C20 och C30 har många trådar!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 21 mars 2025 16:58 Det går bra att skriva om detta ämne i den här tråden, istället för att starta nya. Om man inte har behov av att utmärka sig förstås.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7278
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Struntprat. Vi har berört vagnfrågor åtskilliga gånger, senast här: viewtopic.php?p=423503#p423503Enceladus skrev: ↑fredag 21 mars 2025 17:10Denna tråd handlar om trafiken på Saltsjöbanan, t.ex. torra spår och smörjmedel. X25 förtjänar en egen tråd, precis som X15p. C20 och C30 har många trådar!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 21 mars 2025 16:58 Det går bra att skriva om detta ämne i den här tråden, istället för att starta nya. Om man inte har behov av att utmärka sig förstås.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".