Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: måndag 07 oktober 2024 15:27
Enceladus skrev: måndag 07 oktober 2024 11:34 Som synes är 40 procent av alla nya stadsbussar i Europa helt batterielektriska. Detta är faktiskt en markant ökning jämfört med samma period föregående år.
Här har skribenten gjort sig skyldig till ett vanligt men ganska grovt fel. De länkade sidorna talar om situationen inom Europeiska unionen. I några fall inkluderas EFTA-länderna, men det är inte tal om läget i Europa (även om de citerade källorna också gör sig skyldiga till samma fel i löpande text. Man måste läsa källmaterialet noggrant).
Race to Zero: European Heavy-Duty Vehicle Market Development Quarterly (January–December 2024)
The ICCT skrev:In the fourth quarter of 2024, 2,000 zero-emission buses and coaches were sold, 26% of total sales and an increase in both volume and share compared with the last quarter of 2023, when 1,600 (22% share) were sold. Over 50% of all city buses sold in the fourth quarter of 2024 were battery electric—zero-emission powertrains were more popular than combustion engines for the first time ever. Seven countries (Belgium, Ireland, Latvia, Lithuania, Luxembourg, the Netherlands, and Romania) only sold zero-emission city buses in the fourth quarter of 2024. That same quarter, sales share of zero-emission interurban buses and coaches increased to 6%, largely driven by a surge in electric minibuses sold by Iveco, Mercedes, and Ford.
För första gången någonsin utgör batterielektriska bussar en majoritet av alla nya stadsbussar i Europa (i detta fall avses EU-27):

Bild

Bland de sju länder i EU-27 som redan har fimpat stadsbussar med förbränningsmotor finns det beklagligt nog inget land från Norden.

Så ökar antalet eldrivna bilar, bussar och lastbilar i Sverige
Allt om Elbil skrev:Nu är totalt sju procent av den totala fordonsflottan med personbilar i Sverige en elbil, jämfört med sex procent året innan. Det visar en sammanställning från Trafikanalys.

[...]

En granskning av andra fordonstyper visar att runt 10 procent av alla bussar i trafik i Sverige idag är helt eldrivna. För lätta lastbilar är fem procent av alla sådana helt eldrivna, och en procent av alla tunga lastbilar som rullar på vägarna går helt på el.

Gemensamt för samtliga fordonstyper är att andelen elfordon i det totala beståendet ökar.
Andelen elbussar av det totala bussbeståndet i Sverige passerade 10 procent vid årsskiftet...
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Half of new EU city buses were zero-emission in 2024
Transport & Environment skrev:Nearly half (49%) of all new EU city buses were zero-emission (ZE) in 2024, making city buses one of the early success stories of the European Green Deal. Sales exceeded T&E’s projection made last year, despite it assuming exponential growth. This is due to the faster-than-expected uptake in fuel cell buses, making up 3% of new EU city buses in 2024. Battery-electric however remains by far the dominant powertrain, with a 46% share.

[...]

The story of Estonia offers a glimpse of what is possible. Last year, Estonia came in last in our ranking, having registered no ZE city buses in 2023 (or in previous years). However, we hoped the country would soon start to catch up, as Tallinn had received the first electric buses in the country in April 2024. That hope materialised: 84% of new Estonian city buses were battery-electric in 2024.

Fuel cell hydrogen city buses are starting to make some headway, doubling their 2023 market share to close to 3% in 2024. Interestingly, their uptake in 2024 was mainly confined to major markets whereas fuel cell buses had made some strides in smaller markets in past years. In the Netherlands, fuel cell hydrogen had accounted for 20% of new city buses in 2021, but their share dwindled to 13% in 2022, 5% in 2023, and now 0% in 2024.
Bränslecellsbussar säljer inte längre i Nederländerna, men väl i andra länder. Har bränslecellstekniken ändå någon framtid i fordon? Kanske inom stridsvagnar! Samtidigt befinner sig Estland i ett allvarligt säkerhetsläge. Då ryker förbränningsmotorn av säkerhetsskäl. Till och med trådbussar används som nödlösning...
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 04 mars 2025 13:25 Bränslecellsbussar säljer inte längre i Nederländerna, men väl i andra länder. Har bränslecellstekniken ändå någon framtid i fordon? Kanske inom stridsvagnar!
Belgium, De Lijn ends hydrogen bus operations, electrification strategy focuses on BEV
Sustainable Bus skrev:A key factor in this decision is mentioned as being the bankruptcy of Van Hool, provider of the small fleet, that was delivered in 2014. With the company’s closure, technical support and maintenance options were no longer available, contributing to higher operational costs over the vehicles’ lifetime.

Flemish Minister of Mobility, Annick De Ridder, confirmed that De Lijn’s future strategy will focus exclusively on battery-electric buses. “With the bankruptcy, technical support and maintenance options disappeared. Combined with higher operational costs, the decision was made to dismantle the hydrogen refuelling station at Vaartkaai and retire the five hydrogen buses,” De Ridder stated.
Flandern fimpar bränslecellstekniken efter Van Hools konkurs och följer därmed i grannlandets fotspår. Då blir det bara batteribussar. Men vem gör batterierna?
Enceladus skrev: tisdag 18 februari 2025 12:26 Svenska Dagbladet spekulerar i att Scania ska ta över hela Northvolt. Elbussar är framtiden, men Scania säljer inte många elbussar. Kan detta bli räddningen?
Scania: Tillverkning av elfordon fortsätter trots Northvoltkonkurs
Bussmagasinet skrev:Bratthall säger till Ekot att Northvolt har levererat fler battericeller till Scania än vad fordonsjätten har gjort av med. Dessutom har Scania säkrat framtida leveranser av battericeller.

Hösten 2023 invigde Scania sin egen anläggning i Södertälje för batteriproduktion. Scania och Northvolt hade då gemensamt utvecklat en battericell som är speciellt anpassad för tunga transporter.
Northvolts konkurs stoppar inte Scanias tillverkning av elfordon, inklusive elbussar. Tyvärr har Scania en väldigt låg marknadsandel i Europa - inte ens topp 18.
Enceladus skrev: onsdag 05 mars 2025 21:00 Stockholm ska få ett nytt klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd. Det kan bli en Trump-kritiker (se Tesla-bojkotten). Påverkas satsningen på pendelbåtar?
8.8K buses (+22%) exported from China in the first two months of 2025, with Golden Dragon, King Long and Zhongtong leading
Sustainable Bus skrev:The Chinese bus export recorded a 22.27% year-on-year increase in the first two months of 2025. According to recent data reported by Chinabuses, a total of 8,808 large, medium, and light buses were exported from January to February. Golden Dragon, King Long and Zhongtong held the top positions. The report doesn’t provide details about the number of zero emission buses exported.

In the whole 2024 the overall volume of buses exported from China reached around 60,000 units, a quarter of those being zero emission.
Samtidigt exporterar Kina allt fler elbussar, bland annat till Europa. Samma trend kan skönjas inom elbilar, vars försäljning ökar snabbt medan Tesla bojkottas. Enligt de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA tillverkades totalt 362 005 bussar i världen förra året. EU:s import överstiger dess export.
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 27 januari 2025 1:23 Nu finns det åtskilliga elektriska regionbussar på den europeiska marknaden av tillverkare från flera olika länder - liksom turistbussar och dubbelledade bussar!
Kontakt – internationella elbussnyheter i urval
Bussmagasinet skrev:Elektrifieringen av regionbussmarknaden är nu på snabb frammarsch. Volvo Bussar fick nyligen från Svealandstrafiken sin första order på Volvo 8900 Electric. Daimler Buses har presenterat Mercedes-Benz eIntouro och Iveco Bus sin Crossway Elec.

Vid företagets årliga presskonferens i förra veckan aviserade också den polska busstillverkaren Solaris att man i början av nästa år lanserar en ny, batteridriven regionbuss, eller intercitybuss som det ibland heter. Modellen kommer att finns både med lågentré och normalgolv.

Även kinesiska Yutong har en ny, eldriven regionbuss på gång: IC12E. Bussen ska enligt tillverkaren ha en maximal räckvidd på 610 kilometer på en laddning. Bussen kan fås med ett battripaket på 400, alternativt 466 kWh och tillverkaren garanterar batterierna en livslängd på femton år, alternativt 1,5 miljoner kilometer med ”en minimal försämring” under tiden.
Det finns inte längre några ursäkter för att tillåta bussar med förbränningsmotor i Stockholms innerstad. Dessutom är laddtiden knappast heller något problem:
Reuters skrev:BYD on Monday unveiled a new platform for electric vehicles (EVs) that it said could charge EVs as quickly as it takes to pump gas and announced for the first time that it would build a charging network across China.

The so-called "super e-platform" will be capable of peak charging speeds of 1,000 kilowatts (kW), enabling cars that use it to travel 400 km (249 miles) on a 5-minute charge, founder Wang Chuanfu said at an event livestreamed from the company's Shenzhen headquarters.

[...]

BYD mostly relies on plug-in hybrids for its sales, which hit 4.2 million units last year. It has targeted selling 5-6 million units this year.
BYD kan öppna i Tyskland. Samtidigt utvecklas det högpresterande laddningssystemet MCS för eldrivna lastbilar, bussar och andra tunga kommersiella fordon:
Bussmagasinet skrev:Senare ska stationerna uppgraderas till megawattladdning, MCS (Megawatt Charging System). Det är en ny teknik som gör det möjligt att köra tunga, batteridrivna fordon långa sträckor och med en mycket kortare laddningstid än idag. MAN har tidigare för bussmagasinet uppgett att MCS kommer att göra det möjligt att ladda en batteridriven turist- eller långfärdsbuss på femton minuter och sedan kunna köra 400 kilometer.
Bussmagasinet skrev:Megawattladdning (MCS, Megawatt Charging System) är en teknik för att ladda tunga elfordon med upp till 3,75 megawatt (3750 kW) växelström vid 3000 ampere. Det laddsystem som Milence nu har testat levererar 1,1 megawatt, men kan leverera 1,44 megawatt. Lösningen reducerar laddtiden med cirka 90 procent och gör det möjligt att ladda batterierna på tunga fordon på omkring 30 minuter.
Observera att Milence bland annat ägs av Daimler Truck där busstillverkaren Setra ingår. Förhoppningsvis lanserar Setra eldrivna dubbeldäckare inom kort...
Enceladus
Inlägg: 11104
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 05 februari 2025 10:54 Vätgas är inte "fruktansvärt svår" att transportera, den tekniken finns redan men används i förhållandevis liten skala, jämfört med flytande naturgas.
Slut med bränslecellsbussar i Gävleborg
Bussmagasinet skrev:Snart är det slut med den problemtyngda mångmiljonsatsningen på bränslecellsdrivna vätgasbussar i Sandviken. Vad slutnotan för försöket med de två vätgasbussarna landar på är ännu oklart – men att göra sig av med bussarna så snart som möjligt istället för att som planerat köra dem till 2033 kommer att spara in mellan tio och fjorton miljoner kronor, kalkylerar Region Gävleborg.

[...]

– Fordonen levererades under slutet av 2021. Dock kunde tester av fordonen inte påbörjas förrän under hösten 2023 på grund av brister i den publika tankstationen samt att fordonen har haft, samt fortfarande har, omfattande driftsproblem som krävt service och reparation. Trots omfattande reparationer samt löpande underhåll har fordonen en låg tillförlitlighetsgrad, skriver X-trafiks utvecklingsstrateg Linda Landström till politikerna i Region Gävleborgs hållbarhetsnämnd.

Till det kommer att det är svårt att få kompetent personal till service och underhåll. Det är också ovisst hur tankningsmöjligheterna ser ut på längre sikt, heter det i handlingarna till Region Gävlebnorgs hållbarhetsnämnds sammanträde den här veckan.
Det är fruktansvärt svårt att transportera vätgas hela vägen till gastanken. Inte alla tankstationer kan tanka bussar. Dessutom ska vätgasen vara tillräckligt ren:
CleanTechnica skrev:​On March 3, 2025, all 25 hydrogen-powered Solaris Urbino 12 Hydrogen buses operated by MPK Poznań were abruptly withdrawn from service. This decision followed onboard diagnostic systems detecting unexpected malfunctions across the entire fleet.

[...]

Hydrogen fuel cell performance can be severely impacted by particulate contamination and hydrocarbon exposure, both of which can clog critical components and reduce efficiency. Unlike industrial hydrogen applications, such as oil refining, where hydrocarbons and particulates are already present in feedstocks and can be managed by existing filtration systems, fuel cells require ultra-pure hydrogen to maintain functionality. Even microscopic particles can block gas diffusion layers and degrade the membrane, leading to voltage losses and long-term damage. In contrast, refining processes are designed to tolerate a broader range of impurities.

That’s a big reason why fuel cell vehicles have always had reliability issues when used as intended.
Som bekant behövde Flandern fimpa sina bränslecellsbussar efter Van Hools konkurs, och bränslecellsdrivna tåg har samma problem. Är Sydaustralien nästa?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7278
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Här ser vi hur propagandakollektivet "Enceladus" återigen är igång med sin vanliga citatförfalsktning, välkänd från många andra trådar.

Såhär skrev jag - innan propagandakollektivet klippte sönder min text för sina egna floskulösa syften:
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 05 februari 2025 10:54 Gasformiga fordonsbränslen är olämpliga av flera skäl, vilka jag framhöll redan här: viewtopic.php?p=412811#p412811
[... ]

Vätgas är inte "fruktansvärt svår" att transportera, den tekniken finns redan men används i förhållandevis liten skala, jämfört med flytande naturgas. Däremot är det en dyr teknik och det kan ifrågasättas om kostnaden motiverar användning av vätgas som fordonsbränsle.
Dessutom avsåg ovanstående kryogen transport, dvs. flytande väte, som som bekant kondenserar vid −252,8°C, jämfört med naturgas/metan -161,6 °C. Vid fordonspumpen är det förstås fråga om gasformigt väte, och hanteringen blir då liknande den för naturgas/biogas. Men den infrastruktur som krävs för denna särlösning blir för dyr.

Enceladus-kollektivet har som bekant ett antal man satta på att leta upp allsköns obskyra källor på internet. Som t.ex. "Clean Technica", som är ett propagandaorgan associerat med den kinesiska kommunistdiktaturen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar