Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

P4 Stockholm uppger att vagnbristen beror på hjulfel på tågen. Därför ersätter bussar hela sträckan över hela helgen. Nacka borde ha satsat på tunnelbana...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tunnelbanan har också haft sina epidemier av hjulproblem…
twr

Inlägg av twr »

gek skrev: fredag 07 mars 2025 20:11
twr skrev: fredag 07 mars 2025 19:54 Att öppna till Henriksdal igen är väl inte aktuellt? Visst har man rivit bussterminalen där? Det blir vändning i Saltsjö-Järla fram tills man öppnar till Slussen.
Tidigare har det talats om att återupptaga trafik till Henriksdal så snart vägarbetena är klara mellan Nacka och Saltsjö-Järla, och kommunalrådet Peter Zethraeus tycks enligt den länkade artikeln leva i den tron. Men enligt Region Stockholm https://www.regionstockholm.se/kollekti ... nviksbron/ skall nya Danviksbron vara klar hösten 2026, så då blir det väl dessbättre tågtrafik ända in till Slussen! Kommunalrådet hoppas förmodligen att tågen skall gå till Henriksdal mellan början av 2026 och hösten 2026, vilket dock verkar meningslöst om busshållplatsen för ersättningsbussarna vid Henriksdal försvunnit.
2028 är det väl som gäller? Det är ju byggen i Slussen och Sickla också. Så fram till 2028 vänder man i Saltsjö-Järla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 20:20 P4 Stockholm uppger att vagnbristen beror på hjulfel på tågen. Därför ersätter bussar hela sträckan över hela helgen. Nacka borde ha satsat på tunnelbana...
Tunnelbanans runt 850 första vagnar hade samma hjul så det är inte säkert att det hjälpt. Tramsuttalande.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Vad är status på fd. C6 2783-2784, är de levererade till Saltsjöbanan nu?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Nu meddelas SL att även ersättningsbussarna går oregelbundet eller inte alls pga vagnbrist och personalbrist.

Vad vi bevittnar är ju en total kollaps, ett haveri.
Det finns ju faktiskt tusentals personer som inte har Saltsjöbanan som arbetsplats eller hobby utan faktiskt i varierande grad är beroende av att åka med tågen och bussarna och många gånger saknar faktiska alternativ.

Det behövs ett omtag, en nystart, med förutsättninglösa samtal om vad som krävs för att få Saltsjöbanan upp på spåret igen.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: måndag 10 mars 2025 12:06 Nu meddelas SL att även ersättningsbussarna går oregelbundet eller inte alls pga vagnbrist och personalbrist.

Vad vi bevittnar är ju en total kollaps, ett haveri.
Det finns ju faktiskt tusentals personer som inte har Saltsjöbanan som arbetsplats eller hobby utan faktiskt i varierande grad är beroende av att åka med tågen och bussarna och många gånger saknar faktiska alternativ.

Det behövs ett omtag, en nystart, med förutsättninglösa samtal om vad som krävs för att få Saltsjöbanan upp på spåret igen.
Nån som orkar argumentera emot att även detta måste bero på samma sak som vanligt?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Som alltid så finns det orsaker bakom allt, så även i detta fall. Att få igång trafiken efter 2 år stillestånd, entreprenörsbyte, vinter mm är en utmaning. Och ibland samverkar allt negativt och då blir det jobbigt.

Men det jobbas intensivt på att få igång trafiken, dock kan vi inte säga när , än.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
JohanB

Inlägg av JohanB »

Stefan Widén skrev: måndag 10 mars 2025 20:08 Som alltid så finns det orsaker bakom allt, så även i detta fall. Att få igång trafiken efter 2 år stillestånd, entreprenörsbyte, vinter mm är en utmaning. Och ibland samverkar allt negativt och då blir det jobbigt.

Men det jobbas intensivt på att få igång trafiken, dock kan vi inte säga när , än.
Jag har bara läst att det varit problem med hjulen, stämmer det och isf, på vilket sätt har hjulen förändrats under stilleståndet?

Och - hur är det med 2783-2784, är de levererade?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

JohanB skrev: måndag 10 mars 2025 21:09
Stefan Widén skrev: måndag 10 mars 2025 20:08 Som alltid så finns det orsaker bakom allt, så även i detta fall. Att få igång trafiken efter 2 år stillestånd, entreprenörsbyte, vinter mm är en utmaning. Och ibland samverkar allt negativt och då blir det jobbigt.

Jag har bara läst att det varit problem med hjulen, stämmer det och isf, på vilket sätt har hjulen förändrats under stilleståndet?

Och - hur är det med 2783-2784, är de levererade?
Gissningsvis handlar det ju om att spåret är rostigt och har olika former av beläggning efter att inte ha använts på 2 år, samtidigt som man startar trafiken mitt i vintern med de halkproblem som ingår där. Till detta kommer förare som är ovana vid tågsätten och halkan...
Att bromsa på hala spår är alltid svårt och kräver kunnande och känsla, men det är naturligtvis svårt att skaffa sig när spåret är halt på olika sätt.
Bromsar man för hårt,så lyckas man rätt säkert låsa hjulen, vilket ju då skapar hjulskador ("slag i hjul/hjulplattor").
Till detta kommer ju att tunnelbanan slutat med vagnar som har denna typ av hjul och boggier, så man kan inte få så mycket hjälp från tunnelbanans verkstäder. Vilket gör att det tar tid att åtgärda alla hjul, om det nu är många som lyckats bromsa för mycket.

Man borde slipat spåret innan trafiken startades upp och även låtit personalen övningsköra ganska mycket. Möjligt att detta gjort, men tydligen inte tillräckligt. Sen kan det ju vara så att vagnar som stått stilla länge, inte riktigt funkar så bra. Det är mycket bättre att fordon får rulla, det mår de bäst av.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det lär vara exceptionellt slitage på nån plats på banan som inte beror på rostiga spår. Vad jag förstår så är hjulskadorna av en sådan art som normalt inte skulle inträffa. Men det är också hörsägen....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
RobertE

Inlägg av RobertE »

JohanB skrev: måndag 10 mars 2025 11:26 Vad är status på fd. C6 2783-2784, är de levererade till Saltsjöbanan nu?
Jag har hör att dom levererades i början av december till Neglingedepån.
https://www.instagram.com/p/DGqA9MsirI_ ... mg_index=2
RobertE

Inlägg av RobertE »

Jag besökte Neglinge i lördags. Jag blev förvånad och förvirrad för det var ingen trafik.
(Från SL: "Från 7 mars 2025 tills vidare ersätter bussar tågen på hela Saltsjöbanan på grund av vagnbrist.")

Men jag såg runt 10 vagnar i depån. Hur hänger det ihop? "Vagnbrist"
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Rost är det då i alla fall inte!

Det inträffar då och då att det blir slitageepidemier. Ibland är det lite väderrelaterat och ibland är det kopplat till utförda åtgärder i infrastrukturen. Det har hänt ett halvdussin gånger i både tunnelbanan och på Saltsjöbanan under de 30 år jag följt verksamheten. Bland annat vill jag minnas att det var ett sådant ”hjulkaos” på tunnelbana 3 omkring 1995 som ledde till diverse omflyttningar, korta tåg och ovanliga tågsammansättningar. Det dök upp C2 på bana 2 och lite sånt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

RobertE skrev: tisdag 11 mars 2025 6:26 Jag besökte Neglinge i lördags. Jag blev förvånad och förvirrad för det var ingen trafik.
(Från SL: "Från 7 mars 2025 tills vidare ersätter bussar tågen på hela Saltsjöbanan på grund av vagnbrist.")

Men jag såg runt 10 vagnar i depån. Hur hänger det ihop? "Vagnbrist"
Ja vart tror du annars att vagnarna tar vägen när det är vagnbrist? :D

Vagnbrist betyder ju inte att vagnarna försvunnit från jordens yta, utan vanligtvis att de är felaktiga, så att man inte kan använda dem.
twr

Inlägg av twr »

Nu när upphöjningen inte blir av, bör man öppna Nacka station igen? Och vad bör den heta, med tanke på att namnet Nacka blir upptaget av tunnelbanestationen. Alphyddan? Planiavägen? Något annat?

Eller bör man hellre satsa på en ny station vid gångbron i Finntorp där den kanske gör mer nytta? Tunnelbanestationen Sickla får ju en uppgång nära gamla Nacka station.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Finntorp!!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Stängde man Nacka för att T-banan skulle få namnet? 😲
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Odd skrev: onsdag 12 mars 2025 21:43 Stängde man Nacka för att T-banan skulle få namnet? 😲
Det vore väl lämpligt att ha samma namn på båda banornas stationer, om de nu kommer att ligga i omedelbar närhet av varandra? Ungefär som Sundbyberg eller Farsta Strand.

Å andra sidan är Nacka ett tämligen oprecist stationsnamn - nästan hela Saltsjöbanan ligger ju i Nacka kommun. Finntorp kanske är bättre?
/Gunnar Ekeving
JohanB

Inlägg av JohanB »

Ingen av stationerna, varken Saltsjöbanans eller Tunnelbanans bör heta "Nacka". Tunnelbanans station borde vara "Nacka Forum" eller "Nacka Centrum".
Skriv svar