Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev: ↑lördag 12 oktober 2024 11:37
Birkastaden och Hagastaden är helt olika platser. En bytespunkt i Hagastaden skulle ge positiva systemeffekter. Jag tolkar det som att det inte är utrett.
Mitt i skrev:Lokaliseringsutredningen av ny tunnelbana till Parkstaden ska vara helt klar om ett och ett halvt år, hösten 2026.
[...]
– Förvaltning för utbyggd tunnelbana sa på mötet att de behöver cirka [snusk] år för att planera en ny tunnelbana, och cirka tio år för att bygga. Förutsatt att beslut fattas om finansiering är det alltså möjligt med byggstart 2035.
I så fall kan en ny tunnelbanegren till Bromma stå klar tidigast 2045.
I höst får allmänheten chans att tycka till om hur tunnelbanan kan byggas ut till Bromma parkstad. En bytespunkt i Hagastaden är viktig för att linjen ska bli bra.
Jag menar stationer inom flygplatsstaden, inte Norra Ulvsunda.
Här är en bild från den ovan länkade artikeln med två stationer inom flygplatsstaden (uppgångarna påminner om behovsanalysens förlängning av gröna linjen):
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 07 februari 2025 19:16
Signaturen kanske borde lägga lite större vikt vid meningsbyggnaden, så blir innebörden möjlig att förstå - i förekommande fall.
Det är klart att det är relevant. 2038 löper avtalet mellan Stockholm stad och svenska staten ut och om den majoritet som då finns i Stockholms KF kräver att marken återlämnas så blir det så. Nuvarande majoritet anser i alla fall, som bekant, det: https://via.tt.se/pressmeddelande/36535 ... 46&lang=sv
Men det kan ju ändras, även om det kan tyckas osannolikt.
Sedan kan det - som jag framhöll - hända saker dessförinnan, men då måste båda parter vara överens. Detta kan man spekulera i om man vill, men särskilt meningsfullt är det inte, om man inte tror sig besitta klärvoajanta egenskaper.
Tråden handlar dessutom om möjliga kollektivtrafiklösningar när/om Bromma flygplats läggs ned, inte hur troligt det är att det faktiskt inträffar.
Jag tror nog att även "doktorn" förstår att relevanta beslut gällande Bromma flygplats kommer tas långt innan 2038.
Jag är inte så intresserad av vad signaturen "tror".
"Doktorn" är givetvis fri att vara intresserad av vad hen vill men även du inser nog att beslut om Bromma flygplats kommer tas långt innan 2038 och därmed är den politiska sammansättningen på olika nivåer detta årtal rätt ointressant.
Jag tror nog att även "doktorn" förstår att relevanta beslut gällande Bromma flygplats kommer tas långt innan 2038.
Jag är inte så intresserad av vad signaturen "tror".
"Doktorn" är givetvis fri att vara intresserad av vad hen vill men även du inser nog att beslut om Bromma flygplats kommer tas långt innan 2038 och därmed är den politiska sammansättningen på olika nivåer detta årtal rätt ointressant.
Påståendena ovan blir inte mer intressanta bara för att samma sak upprepas om och om igen.......
Nu har signaturen fått uttala sig, åtskilliga gånger om vad vederbörande tror.
Vad jag "tror" eller "inser", eller ej, gör signaturen klokast i att inte uttala sig om.
Vilka "relevanta beslut" som kommer att "tas" och när är dessutom inte vad tråden handlar om.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus skrev: ↑söndag 02 mars 2025 17:26
Här är en bild från den ovan länkade artikeln med två stationer inom flygplatsstaden (uppgångarna påminner om behovsanalysens förlängning av gröna linjen):
Synd att man planerar in barriärer i form av grönstråk i stället för att skapa en sammanhängande stad med insprängda parker. Men förhoppningsvis blir det inte så när man har kommit längre i planeringen.
Synd att man planerar in barriärer i form av grönstråk i stället för att skapa en sammanhängande stad med insprängda parker. Men förhoppningsvis blir det inte så när man har kommit längre i planeringen.
Barriärer av grönstråk, det var en oväntad tvist.
Jag tycker vi skulle ha fler av dessa "barriärer". Gärna med spårvagnstrafik i mitten.
Jag tycker vi skulle ha fler av dessa "barriärer". Gärna med spårvagnstrafik i mitten.
Esplanader eller liknande med spårväg är ju trevliga. Men det här ser ut som breda stråk, alltså inte bara trädplanterade gator. Det skapar avbrott i rörelsemönstren i staden så att den inte blir lika integrerad. Särskilt när det är mörkt ute, och det är det ju ganska ofta.
twr skrev: ↑måndag 03 mars 2025 11:46
Esplanader eller liknande med spårväg är ju trevliga. Men det här ser ut som breda stråk, alltså inte bara trädplanterade gator. Det skapar avbrott i rörelsemönstren i staden så att den inte blir lika integrerad. Särskilt när det är mörkt ute, och det är det ju ganska ofta.
Men det ser inte lika illa ut som i Sydöstra stadsdelarna i Uppsala, där det verkligen är öar av bebyggelse med stora obebyggda områden emellan.
Birkastaden och Hagastaden är helt olika platser. En bytespunkt i Hagastaden skulle ge positiva systemeffekter. Jag tolkar det som att det inte är utrett.
Bilaga 8 innehåller alla förkastade förslag. Den konstaterar att det inte är värt att utreda vidare ett stationsläge i Hagastaden.
Nu handlar frågan inte om att tillgodose de lokala behoven i Hagastaden, utan om att förbättra tillgängligheten från gula linjen till Hagastaden och Arenastaden.
Sweco skrev:Lokaliseringsutredningen kommer att baseras på tekniska förutsättningar och analyser av hur tunnelbanelinjen kan stärka kollektivtrafiksystemet. Fokus ligger på att skapa hållbart transportsystem som minskar bilberoendet och ökar tillgängligheten för alla. Utredningen kommer att redovisa alternativa sträckningar och stationslägen.
[...]
Syftet med utredningen är att utreda en kollektivtrafikförsörjning som möjliggör en hållbar stadsutveckling och bidrar till ökad tillgänglighet. Lokaliseringsutredningen ska redovisa alternativa sträckningar och stationslägen. Sweco kommer att integrera resurseffektivitet, energieffektivitet samt social inkludering i alla delar av projektet.
[...]
Sweco har sedan tidigare en nyckelroll i flera av Stockholms tunnelbaneprojekt. För gula linjen har lösningar tagits fram för stationerna Fridhemsplan och Liljeholmen, med fokus på tillgänglighet, smidiga byten och arkitektur som samspelar med omgivningen. Sweco arbetar även med hela Blå linje, till Nacka och Söderort.
Förhoppningsvis tar den nya lokaliseringsutredningen hänsyn till systemeffekter, vilket den tidigare utredningen uppenbarligen inte gjorde.