Stopplats för korta tåg i Liljeholmen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stopplats för korta tåg i Liljeholmen
Varför stannar korta norrgående tåg längst fram på plattformen i Liljeholmen? Jag vill minnas att jag läst en förklaring här på forumet, men minns och hittar den inte nu. Är det risken för att stanna kort med långa tåg, eller är det något kopplat till signalsystem eller växeln framför?
Re: Stopplats för korta tåg i Liljeholmen
Det har förmodligen med att göra med växeln framför och signalerna som skyddar växeln. De är placerade väl undamskymt, så man måste nog köra hela vägen fram så när tåget står vid plattform för passagerarutbyte så ser föraren vilken signalbild signalen ger.
- Christer J
För varje plattform (men även för andra uppställningsspår) finns föreskrivet var tåg skall stanna. Kortare tåg kan då stanna kort på vissa stationer - oftast de med endast en utgång.
Markeringen för stopplats markeras med en skylt på strömskenans skyddsbräda längs spårets frånsida (vid plattformen). Den har haft olika färg under åren. Från början gul men när C20 kom fick den istället vit färg med röd ram.
Jag antar att det är SL:s säkerhetsavdelning som beslutar om hållmärkenas placering efter samråd med operatörens säkerhetsavdelning. Det är sällan placeringen ändras annat än när något på stationen föändras eller vilka vagntyper som används.
Markeringen för stopplats markeras med en skylt på strömskenans skyddsbräda längs spårets frånsida (vid plattformen). Den har haft olika färg under åren. Från början gul men när C20 kom fick den istället vit färg med röd ram.
På CX-tiden hade man endast gula hållmärken där det kunde stå 4, 6 eller 8 när olika långa tåg hade separata stoppställen längs plattformen. Var hållmärket sifferlöst skull alla tåg oavsett längd stanna vid detta hållmärke. När C20 kom så fick hållmäkena båda färgerna. Undre diagonalen gula för CX-tågen och övre diagonalen vit med röd kant. Dessa fick istället för serien 4-6-8 endast 2-3. Angående Liljeholmen norrut fick den troligen ett hållmärke utan siffror i norränden i samband med att den nya biljetthallen öppnades och man ansåg att alla tåg kunde stanna på samma plats. På bana 2 kör man sällan med kortare tåg än 6 vagnar (på CX-tiden) eller 2 C20. C30 lär köras korta men jag har själv inte upplevt det.Citat ur TRI TUB 2009:
Hållmärke utmärker var tunneltåg skall stannas för trafikantutbyte med hänsyn till antalet vagnar i tåget.
Hållmärke med siffra anger att tåget skall stannas vid det hållmärke vars sifferangivelse överensstämmer med tåglängden.
Vid hållmärke utan sifferangivelse skall tunneltåg alltid stannas
oberoende av tåglängd. Saknas hållmärke för rätt tåglängd skall
tåg stannas vid hållmärke för större tåglängd.
Jag antar att det är SL:s säkerhetsavdelning som beslutar om hållmärkenas placering efter samråd med operatörens säkerhetsavdelning. Det är sällan placeringen ändras annat än när något på stationen föändras eller vilka vagntyper som används.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
När jag körde på bana 2 på 70-talet så stannade vi vid 4-vagnarmärket så sista vagnen var vid uppgången, det gällde även på bana 1. Det måste vara ett nytt påfund, gäller även numera på Pendeln där man stannade tidigare som på tuben. 6-vagnarståg förekom sommartid, på bana 1 vissa tåg på linje 28 samt 29 övrig tid.
- Christer J
Då fanns bara en uppgång på Liljeholmen (södra änden), så då var det naturligt att stanna så. Men sedan början av 00-talet finns en norra uppgång när stationen byggdes över. Då denna leder till tvärbanan samt att bussterminalens avstigningshållplats ligger närmast norra uppgången, så är det mer naturligt att flytta hållmärket för även korta tåg till norra änden för norrgående tåg.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 12:09 När jag körde på bana 2 på 70-talet så stannade vi vid 4-vagnarmärket så sista vagnen var vid uppgången, det gällde även på bana 1. Det måste vara ett nytt påfund, gäller även numera på Pendeln där man stannade tidigare som på tuben. 6-vagnarståg förekom sommartid, på bana 1 vissa tåg på linje 28 samt 29 övrig tid.
Sådana flyttningar har skett under åren även på andra stationer när de lokala förutsättningarna har förändrats
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
- Hechtwagen
Det underlättar även vid personalbyten i Lih att tågen stannar vid samma platser oavsett tåglängd.
Jag vill minnas att det där infördes för ganska länge sedan när jag fortfarande var förare, såg inga fördelar med det då. Utgången i den änden är ju inte i änden av plattformen utan man hamnar snarare mitt på. Tror snarare att det är en ”anti-stanna för kort-åtgärd” som man har gjort där genom att flytta märket.