Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Just nu känns det ju som att tunnelbana skulle vara väldigt avlägset. Överenskommelsen om de pågående utbyggnaderna påbörjades runt 2013 och trafikstart planeras ju runt 2028. Så runt 15 år tar det, och en sådan överenskommelse för Bromma Flygplats kommer knappast att ske före det definitiva beskedet har getts.
Sen är det inte säkert att det finns en framkomlig väg för t-bana dit då tunnelbana 3 redan är uppbokad för framtida kapacitet, och tunnelbana 1 redan är överbelastad i och med att man bestämde att den f d gulalinjen till inte nationalarenan i Solna (som bekant räckte ju pengarna inte till utan man stannade vid Dalvägens södra ände) så kan man glömma att grena av den.
Kvar återstår två realistiska alternativ, ny spårförbindelse till lämpliga anslutningspunkter eller utbyggnad av spårvägssystemet Tvärbanan, exempelvis till Odenplan/NDS och Vällingby, vid sidan om befintligt aktivt eller planerade förbindelser mot Kista, Solna (med eller utan byte) och södra delen av Tvärbanan. Sen kommer det säkert förslag på tokerier som spårtaxi, balkbanor eller BRT men sådana avarter kan vi förhoppningsvis slippa se.
Sen är det inte säkert att det finns en framkomlig väg för t-bana dit då tunnelbana 3 redan är uppbokad för framtida kapacitet, och tunnelbana 1 redan är överbelastad i och med att man bestämde att den f d gulalinjen till inte nationalarenan i Solna (som bekant räckte ju pengarna inte till utan man stannade vid Dalvägens södra ände) så kan man glömma att grena av den.
Kvar återstår två realistiska alternativ, ny spårförbindelse till lämpliga anslutningspunkter eller utbyggnad av spårvägssystemet Tvärbanan, exempelvis till Odenplan/NDS och Vällingby, vid sidan om befintligt aktivt eller planerade förbindelser mot Kista, Solna (med eller utan byte) och södra delen av Tvärbanan. Sen kommer det säkert förslag på tokerier som spårtaxi, balkbanor eller BRT men sådana avarter kan vi förhoppningsvis slippa se.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7438
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det var väl ungefär det jag försökte säga.twr skrev: ↑tisdag 04 februari 2025 10:53Du har en poäng, men samtidigt tar det lång tid att planera bostäder och infrastruktur. 2038 är inte lika avlägset som det har varit. Det kan mycket väl komma beslut under de närmaste säg fem åren som låser fast vad som ska hända med flygplatsen.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 februari 2025 21:25 Det här är meningslösa spekulationer, även utan propagandakollektivet "Enceladus" plakatblaffor. Ingen vet vilka politiska majoriteter som råder i Riksdagen resp Stockholm KF 2038. Det kan hända saker innan dess också, även spekulationer kring detta är meningslösa.
Däremot går det ju bra att skriva om trådens ämne. T.ex.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag skulle tro att ett beslut om nedläggning av flygplatsen kommer förr eller senare, kanske under nästa mandatperiod. Och då tror jag det är väldigt stor chans att det kommer ett avtal som finansierar tunnelbana till flygplatsen. Av alla hittills inte beslutade projekt i regionen skulle jag tro att det här är ett av dem som har störst chans att bli förverkligade.Odd skrev: ↑tisdag 04 februari 2025 13:42 Just nu känns det ju som att tunnelbana skulle vara väldigt avlägset. Överenskommelsen om de pågående utbyggnaderna påbörjades runt 2013 och trafikstart planeras ju runt 2028. Så runt 15 år tar det, och en sådan överenskommelse för Bromma Flygplats kommer knappast att ske före det definitiva beskedet har getts.
Sen är det inte säkert att det finns en framkomlig väg för t-bana dit då tunnelbana 3 redan är uppbokad för framtida kapacitet, och tunnelbana 1 redan är överbelastad i och med att man bestämde att den f d gulalinjen till inte nationalarenan i Solna (som bekant räckte ju pengarna inte till utan man stannade vid Dalvägens södra ände) så kan man glömma att grena av den.
Kvar återstår två realistiska alternativ, ny spårförbindelse till lämpliga anslutningspunkter eller utbyggnad av spårvägssystemet Tvärbanan, exempelvis till Odenplan/NDS och Vällingby, vid sidan om befintligt aktivt eller planerade förbindelser mot Kista, Solna (med eller utan byte) och södra delen av Tvärbanan. Sen kommer det säkert förslag på tokerier som spårtaxi, balkbanor eller BRT men sådana avarter kan vi förhoppningsvis slippa se.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, hur går det med Kistagrenen och Spårväg Syd? Jag tror att tunnelbana blir ett politiskt krav. Med en station i Hagastaden får gula linjen byte till övriga linjer.Odd skrev: ↑tisdag 04 februari 2025 13:42 Sen är det inte säkert att det finns en framkomlig väg för t-bana dit då tunnelbana 3 redan är uppbokad för framtida kapacitet, och tunnelbana 1 redan är överbelastad i och med att man bestämde att den f d gulalinjen till inte nationalarenan i Solna (som bekant räckte ju pengarna inte till utan man stannade vid Dalvägens södra ände) så kan man glömma att grena av den.
Kvar återstår två realistiska alternativ, ny spårförbindelse till lämpliga anslutningspunkter eller utbyggnad av spårvägssystemet Tvärbanan, exempelvis till Odenplan/NDS och Vällingby, vid sidan om befintligt aktivt eller planerade förbindelser mot Kista, Solna (med eller utan byte) och södra delen av Tvärbanan. Sen kommer det säkert förslag på tokerier som spårtaxi, balkbanor eller BRT men sådana avarter kan vi förhoppningsvis slippa se.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, det är väl en stor risk för att det blir ett politiskt krav. Det är för att de som bestämmer inte förstår att det handlar om att lösa en trafikuppgift, inte att bygga just tunnelbana. Man riskerar att göra om misstaget som med f d Gulalinjen, högst olämplig som T-bana men som blev det i alla fall trots att de flesta parametrar talar för att inte bygga tunnelbana på den sträckan. Dyra misstag som är resultat av trångsynthet.Enceladus skrev: ↑tisdag 04 februari 2025 17:45Ja, hur går det med Kistagrenen och Spårväg Syd? Jag tror att tunnelbana blir ett politiskt krav. Med en station i Hagastaden får gula linjen byte till övriga linjer.Odd skrev: ↑tisdag 04 februari 2025 13:42 Sen är det inte säkert att det finns en framkomlig väg för t-bana dit då tunnelbana 3 redan är uppbokad för framtida kapacitet, och tunnelbana 1 redan är överbelastad i och med att man bestämde att den f d gulalinjen till inte nationalarenan i Solna (som bekant räckte ju pengarna inte till utan man stannade vid Dalvägens södra ände) så kan man glömma att grena av den.
Kvar återstår två realistiska alternativ, ny spårförbindelse till lämpliga anslutningspunkter eller utbyggnad av spårvägssystemet Tvärbanan, exempelvis till Odenplan/NDS och Vällingby, vid sidan om befintligt aktivt eller planerade förbindelser mot Kista, Solna (med eller utan byte) och södra delen av Tvärbanan. Sen kommer det säkert förslag på tokerier som spårtaxi, balkbanor eller BRT men sådana avarter kan vi förhoppningsvis slippa se.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Nu börjar planeringen av tunnelbana till nya Bromma parkstadOdd skrev: ↑tisdag 04 februari 2025 20:03Ja, det är väl en stor risk för att det blir ett politiskt krav. Det är för att de som bestämmer inte förstår att det handlar om att lösa en trafikuppgift, inte att bygga just tunnelbana. Man riskerar att göra om misstaget som med f d Gulalinjen, högst olämplig som T-bana men som blev det i alla fall trots att de flesta parametrar talar för att inte bygga tunnelbana på den sträckan. Dyra misstag som är resultat av trångsynthet.
Arbetet med en lokaliseringsutredning ska inledas snart. Förhoppningsvis blir det stationer i både Hagastaden och Västra skogen. Annars blir det många byten.Miljöpartiet i Stockholmsregionen skrev:Nu går planeringen av tunnelbanan till Bromma parkstad in i nästa fas. I slutet av februari kommer trafiknämnden besluta om att inleda arbetet med en lokaliseringsutredning för tunnelbanedragning till Bromma parkstad.
[...]
Lokaliseringsutredningen kommer att presentera underlag för att välja mellan korridorer där en ny tunnelbana kan dras, som en förutsättning för framtida planering. Ett första samråd planeras under hösten 2025, med syfte att samla in idéer och information samt ett samråd om alternativa korridorer under våren år 2026.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Då kommer man tveklöst att riskera att göra om misstaget som man gjorde med f d gulalinjen. På nåt sätt verkar det som att politiker och tjänstemän utan ansvar inte lär sig av tidigare erfarenheter.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Nej, tunnelbana till Bromma parkstad minskar inte kapaciteten i det befintliga tunnelbanenätet. Egentligen finns det fortfarande plats för en gren till Frihamnen.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag menar misstaget att man fokuserar på trafikslaget i stället för trafikuppgiften.Enceladus skrev: ↑torsdag 06 februari 2025 12:10Nej, tunnelbana till Bromma parkstad minskar inte kapaciteten i det befintliga tunnelbanenätet. Egentligen finns det fortfarande plats för en gren till Frihamnen.
Här har man uppenbarligen redan bestämt sig för tunnelbana, trots att det inte alls är säkert att det i sammanhanget är den bästa lösningen.
Ett exempel, men inte på något sätt begränsat till detta. Tänk om man kommer fram till att man skall ha något som har tunnel inne i stan men som kan köra på ytan utanför stan, liknande Frankfurts tunnelbana. Då skulle man kanske kunna utnyttja en del av den redan byggda infrastrukturen för Tvärbanan och "bara" behöva bygga nya tunnlar i innerstan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Information om planerat arbete med lokaliseringsutredning för tunnelbana till Bromma Parkstad
Tunnelbana är en förutsättning, men det betyder inte att övriga trafikslag inte kan lösa andra trafikuppgifter.FUT skrev:Hur kollektivtrafiksystemet kring Bromma Parkstad ska utvecklas kommer att vara en viktig förutsättning för lokaliseringsutredningen. En tunnelbana löser i första hand behovet av att resa radiellt mellan Bromma Parkstad och Stockholm City samt ger, beroende på hur tunnelbanan utformas, möjlighet att byta vid vissa större bytespunkter. I det kommande området kommer det att finnas behov av andra kopplingar vilket inkluderar tvärresande till andra stadsdelar och kommuner. I det fortsatta arbetet rekommenderas därför att även behov av övriga kollektivtrafikåtgärder utreds så att en plan kan sättas för även buss och Tvärbana.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Vilka politiska majoriteter det finns i Stockholm kommuns Fullmäktige respektive Riksdagen 2038 spekulerar i alla fall jag i är totalt ointressant och irrelevant när det gäller Bromma flygplats.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 februari 2025 21:25 Det här är meningslösa spekulationer, även utan propagandakollektivet "Enceladus" plakatblaffor. Ingen vet vilka politiska majoriteter som råder i Riksdagen resp Stockholm KF 2038. Det kan hända saker innan dess också, även spekulationer kring detta är meningslösa.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Fast själva premissen är ju felaktig efter pendeltåg, smalspårig järnväg och hängbanor även dom löser uppgiften att "resa radiellt mellan Bromma Parkstad och Stockholm City...".Enceladus skrev: ↑fredag 07 februari 2025 17:24Information om planerat arbete med lokaliseringsutredning för tunnelbana till Bromma Parkstad
Tunnelbana är en förutsättning, men det betyder inte att övriga trafikslag inte kan lösa andra trafikuppgifter.FUT skrev:Hur kollektivtrafiksystemet kring Bromma Parkstad ska utvecklas kommer att vara en viktig förutsättning för lokaliseringsutredningen. En tunnelbana löser i första hand behovet av att resa radiellt mellan Bromma Parkstad och Stockholm City samt ger, beroende på hur tunnelbanan utformas, möjlighet att byta vid vissa större bytespunkter. I det kommande området kommer det att finnas behov av andra kopplingar vilket inkluderar tvärresande till andra stadsdelar och kommuner. I det fortsatta arbetet rekommenderas därför att även behov av övriga kollektivtrafikåtgärder utreds så att en plan kan sättas för även buss och Tvärbana.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7438
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Signaturen kanske borde lägga lite större vikt vid meningsbyggnaden, så blir innebörden möjlig att förstå - i förekommande fall.BSB101 skrev: ↑fredag 07 februari 2025 17:27Vilka politiska majoriteter det finns i Stockholm kommuns Fullmäktige respektive Riksdagen 2038 spekulerar i alla fall jag i är totalt ointressant och irrelevant när det gäller Bromma flygplats.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 februari 2025 21:25 Det här är meningslösa spekulationer, även utan propagandakollektivet "Enceladus" plakatblaffor. Ingen vet vilka politiska majoriteter som råder i Riksdagen resp Stockholm KF 2038. Det kan hända saker innan dess också, även spekulationer kring detta är meningslösa.
Det är klart att det är relevant. 2038 löper avtalet mellan Stockholm stad och svenska staten ut och om den majoritet som då finns i Stockholms KF kräver att marken återlämnas så blir det så. Nuvarande majoritet anser i alla fall, som bekant, det: https://via.tt.se/pressmeddelande/36535 ... 46&lang=sv
Men det kan ju ändras, även om det kan tyckas osannolikt.
Sedan kan det - som jag framhöll - hända saker dessförinnan, men då måste båda parter vara överens. Detta kan man spekulera i om man vill, men särskilt meningsfullt är det inte, om man inte tror sig besitta klärvoajanta egenskaper.
Tråden handlar dessutom om möjliga kollektivtrafiklösningar när/om Bromma flygplats läggs ned, inte hur troligt det är att det faktiskt inträffar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag läste nyss en intressant skildring av livet som nattsuddare i Tokyo-området:
Ponera att Bålstagrenen får en ny dragning genom Bromma parkstad, eller att en ny gren byggs till Ekerö. I så fall kan samma sak hända där. Fråga Ösmobor!SoraNews24 skrev:In Japan, a handful of train stations are known as zetsubo no eki, or “stations of despair.” There’s nothing wrong with these stations themselves, though, and the towns they’re in aren’t dirty, dangerous, or otherwise anything to fear. So why the abandon-all-hope designation? Because they’re places where some people get stuck having to spend the night after the last train, but nobody really wants to.
[...]
For the Tokyo area, one of the more infamous stations of despair is Otsuki Station, in Yamanashi Prefecture. Otsuki is the last stop of the Chuo Line (Rapid), which starts in the east at Tokyo Station and runs through downtown drinking and dining districts such as Shinjuku, Ochanomizu, and Kichijoji before heading out into the suburbs west of downtown, and then into the rural environs of Yamanashi.
[...]
Opened in 2022, the Otsuki Toyoko Inn is almost comically big, considering that the town itself only has about 20,000 people and isn’t a top-tier tourism destination. Rumor has it that Toyoko Inn built this branch at least in part to capitalize on potential business generated by the nearby station of despair.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3505
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Norrtälje skulle verkligen behöva normalspårig järnväg, mer än Nynäshamn.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Problemet är att det är rätt saftigt mycket dyrare att bygga dit än till Nynäshamn, eftersom järnvägen till Nynäshamn redan finns.Hechtwagen skrev: ↑lördag 08 februari 2025 18:19 Norrtälje skulle verkligen behöva normalspårig järnväg, mer än Nynäshamn.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Varför ?, Nynäshamn har också godstrafik t.ex till Norvikhamnen.Hechtwagen skrev: ↑lördag 08 februari 2025 18:19 Norrtälje skulle verkligen behöva normalspårig järnväg, mer än Nynäshamn.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3505
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja det har ju Hallstavik också, jag tänkte mer på persontrafiken.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 19:13Varför ?, Nynäshamn har också godstrafik t.ex till Norvikhamnen.Hechtwagen skrev: ↑lördag 08 februari 2025 18:19 Norrtälje skulle verkligen behöva normalspårig järnväg, mer än Nynäshamn.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag tror nog att även "doktorn" förstår att relevanta beslut gällande Bromma flygplats kommer tas långt innan 2038.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 07 februari 2025 19:16Signaturen kanske borde lägga lite större vikt vid meningsbyggnaden, så blir innebörden möjlig att förstå - i förekommande fall.BSB101 skrev: ↑fredag 07 februari 2025 17:27Vilka politiska majoriteter det finns i Stockholm kommuns Fullmäktige respektive Riksdagen 2038 spekulerar i alla fall jag i är totalt ointressant och irrelevant när det gäller Bromma flygplats.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 februari 2025 21:25 Det här är meningslösa spekulationer, även utan propagandakollektivet "Enceladus" plakatblaffor. Ingen vet vilka politiska majoriteter som råder i Riksdagen resp Stockholm KF 2038. Det kan hända saker innan dess också, även spekulationer kring detta är meningslösa.
Det är klart att det är relevant. 2038 löper avtalet mellan Stockholm stad och svenska staten ut och om den majoritet som då finns i Stockholms KF kräver att marken återlämnas så blir det så. Nuvarande majoritet anser i alla fall, som bekant, det: https://via.tt.se/pressmeddelande/36535 ... 46&lang=sv
Men det kan ju ändras, även om det kan tyckas osannolikt.
Sedan kan det - som jag framhöll - hända saker dessförinnan, men då måste båda parter vara överens. Detta kan man spekulera i om man vill, men särskilt meningsfullt är det inte, om man inte tror sig besitta klärvoajanta egenskaper.
Tråden handlar dessutom om möjliga kollektivtrafiklösningar när/om Bromma flygplats läggs ned, inte hur troligt det är att det faktiskt inträffar.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7438
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag är inte så intresserad av vad signaturen "tror".BSB101 skrev: ↑söndag 23 februari 2025 18:31Jag tror nog att även "doktorn" förstår att relevanta beslut gällande Bromma flygplats kommer tas långt innan 2038.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 07 februari 2025 19:16Signaturen kanske borde lägga lite större vikt vid meningsbyggnaden, så blir innebörden möjlig att förstå - i förekommande fall.
Det är klart att det är relevant. 2038 löper avtalet mellan Stockholm stad och svenska staten ut och om den majoritet som då finns i Stockholms KF kräver att marken återlämnas så blir det så. Nuvarande majoritet anser i alla fall, som bekant, det: https://via.tt.se/pressmeddelande/36535 ... 46&lang=sv
Men det kan ju ändras, även om det kan tyckas osannolikt.
Sedan kan det - som jag framhöll - hända saker dessförinnan, men då måste båda parter vara överens. Detta kan man spekulera i om man vill, men särskilt meningsfullt är det inte, om man inte tror sig besitta klärvoajanta egenskaper.
Tråden handlar dessutom om möjliga kollektivtrafiklösningar när/om Bromma flygplats läggs ned, inte hur troligt det är att det faktiskt inträffar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".