Bildgåta

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Jocke
Kontakt:

Bildgåta

Inlägg av Jocke »

Bild

Vad och var är detta?
/Jocke
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ulricehamn?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

bruse skrev:Ulricehamn?
Där tror jag aldrig jag har varit, så nej, det är det inte.
/Jocke
Tony M

Inlägg av Tony M »

Hmm

Det ser ut att vara en spårvagnskorg på ett vägtrafikfordonschassie.

Spåren verkar "spårlöst borta" och hjulen inunder känns breda och väl mörka för att vara av "stålsorten" Korgen känns dock väldigt bekant igen för att kunna vara en spårvagn.

Vidare ser det ut att vara ett arbetsfordon, sidorutorna är igensatta med plåt på ena sidan.

Av färgen att döma kan jag för nordens räkning bara tänka mig Bergen som ursprungsstad, annars är det möjligen något mer kontinentalt.

Vad gäller Uschlehamn... Spårvagnen därifrån såldes till Göteborg. Det finns bildbevis på att den transporterats hit genom ett översiktsfotografi från baksidan av vagnhallen Stampen. (publicerades i den utmärkta tidskriften Ringlinien)

//Tony
//Tony
Björne

Inlägg av Björne »

Tycker att adresskylten på huset ser "osvensk" ut, så kanske Tyskland? Vad det beträffar vagnen så gissar jag vilt på Tyskland.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Björne skrev:Tycker att adresskylten på huset ser "osvensk" ut, så kanske Tyskland? Vad det beträffar vagnen så gissar jag vilt på Tyskland.
Gatskylten är en typisk gammal svensk skylt. Sådana finns i äldre stadsdelar i en del städer.
Om inte mina ögon lurar mig helt så står det nånting-bergsgatan.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Jag tror man har sådana skyltar i Nora. Men husen liknar inte Norahusen. Och jag har ej heller sett någon spårvagnsbuss...
Bantekniker
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Tony M skrev:
Av färgen att döma kan jag för nordens räkning bara tänka mig Bergen som ursprungsstad, annars är det möjligen något mer kontinentalt.
Jadu, Bergen är riktigt. Då är är bara frågan "Vad?" kvar. Syftar mest på vad vagnen används till. Ska erkänna att jag inte är säker på att det är en äkta spårvagn, men det får ni proffs avgöra :)
/Jocke
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det kan neppe være et trafikkkjøretøy, den mangler, etter det jeg kan se registreringsskilter.

Kan det være en eller annen form for arbeidskjøretøy for museumssporvognen i Bergen?

Hadde jeg sett gatenavnet på skiltet, så kunne jeg kansje sagt mere nøyaktig hvor det var hen!

Andreas
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Andy skrev: Hadde jeg sett gatenavnet på skiltet, så kunne jeg kansje sagt mere nøyaktig hvor det var hen!
Det står nånting som slutar på -bergsgatan. Men sånna finns det nog många av i Bergen...
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Biljettförsäljningsvagn?? :roll:
JiSC
Kontakt:

Inlägg av JiSC »

Det er i Bergen, men har ingenting med Bergens Elektriske Sporvei å gjøre. Den er bygget på et traktorunderstell og benyttes som salgssted for bakte poteter til nattmat-hungrige bergensere. Populært kalles den "potettrikken", og er som regel skiltert "Rosenbergsgate - Den Blå Sten". På bildet står doningen parkert i Magnus Barfots gate - som faktisk er en gammel sporvognsgate og kommer til å bli det igjen når museumssporveien er ferdig til Engen.

JiSC
vognfører BES
vognfører/knapptrykker Fløibanen
student
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

JiSC skrev:Det er i Bergen, men har ingenting med Bergens Elektriske Sporvei å gjøre. Den er bygget på et traktorunderstell og benyttes som salgssted for bakte poteter til nattmat-hungrige bergensere. Populært kalles den "potettrikken", og er som regel skiltert "Rosenbergsgate - Den Blå Sten". På bildet står doningen parkert i Magnus Barfots gate - som faktisk er en gammel sporvognsgate og kommer til å bli det igjen når museumssporveien er ferdig til Engen.
JiSC
vognfører BES
vognfører/knapptrykker Fløibanen
student
Ok, då vet jag iaf att det inte är någon äkta spårvagn.

2 st oretuscherade bilder:

Bild

Bild
/Jocke
Skriv svar