Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hechtwagen skrev: ↑lördag 01 februari 2025 14:51
Jämför Roslagsbanans X15P med de gamla X10P-tågsätten så ser du att de nya tågen har väsentligt färre sittplatser och så kommer det bli på Saltsjöbanans nya tåg också även om de får 2+3 sittning, SL strävar numera medvetet efter att köpa spårfordon med få sittplatser.
Det kanske kan räcka med spekulationer nu, så får vi se hur utfallet blir sedan Fast å andra sidan har hr. Gädda praktiskt taget aldrig fel,
har jag hört ........
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jämför Roslagsbanans X15P med de gamla X10P-tågsätten så ser du att de nya tågen har väsentligt färre sittplatser och så kommer det bli på Saltsjöbanans nya tåg också även om de får 2+3 sittning, SL strävar numera medvetet efter att köpa spårfordon med få sittplatser.
Det kanske kan räcka med spekulationer nu, så får vi se hur utfallet blir sedan Fast å andra sidan har hr. Gädda praktiskt taget aldrig fel,
har jag hört ........
Jag kokar mig själv i fiskgryta om en X25 har lika många eller fler sittplatser än en C10-C11 som i dagsläget har 112 sittplatser och alldeles nyss hade 144 platser medräknat fällsitsarna men vi räknar inte dem nu. Frågan är hur få sittplatser som är rimligt.
Ser vi på X60 så har ett fullängdståg 748 sittplatser, ett fullängds X1 tåg hade 784 sittplatser så att X25 får väsentligt färre sittplatser än C10-11 är självklart om man besitter min analytiska förmåga.
Vore det inte smartare att bygga som vissa ryska tunnelbanevagnar, dvs först en två-delad vagn med hytt i ena änden, sedan två-delade mellanvagnar, och sist en två-delad vagn med hytt i andra ändan. Då kan man koppla ur mellanvagnarna när de inte behövs, de får väl förslagsvis utrustas med rangerkontroller. Även Br 482 i Berlin ser ut på något liknande sätt, men utan mellanvagnar utan hytter då. Så spar man lite utrymme, med tanke på dagens krav på hytter.
har jag hört ........
Jag kokar mig själv i fiskgryta om en X25 har lika många eller fler sittplatser än en C10-C11 som i dagsläget har 112 sittplatser och alldeles nyss hade 144 platser medräknat fällsitsarna men vi räknar inte dem nu. Frågan är hur få sittplatser som är rimligt.
Ser vi på X60 så har ett fullängdståg 748 sittplatser, ett fullängds X1 tåg hade 784 sittplatser så att X25 får väsentligt färre sittplatser än C10-11 är självklart om man besitter min analytiska förmåga.
Haha, vad trevligt för dig att ha en sådan analytisk förmåga!
Det som är speciellt här är att de nya tågen är så mycket bredare så att man får 25 % fler sittplatser per meter, i de delar av tåget som har sittplatser. Så dina exempel är inte helt relevanta. Sedan kan det visa sig att du får rätt ändå, men din argumentation är inte helt övertygande.
Hechtwagen skrev: ↑söndag 02 februari 2025 10:44
Haha, vad trevligt för dig att ha en sådan analytisk förmåga!
Det som är speciellt här är att de nya tågen är så mycket bredare så att man får 25 % fler sittplatser per meter, i de delar av tåget som har sittplatser. Så dina exempel är inte helt relevanta. Sedan kan det visa sig att du får rätt ändå, men din argumentation är inte helt övertygande.
Det där förefaller vara mera klärvoajans än analys. Vi kanske rent av får ge oss till tåls i alla fall, som sagt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Gjorde det bästa jag kunde göra och använde Minecraft för att bygga en prototyp av en X25-halva. Den lyckades få 51 säten...
Hoppas denna korta video hjälper! https://youtu.be/O8rG8t_WTyM
Mr_C14 skrev: ↑söndag 02 februari 2025 16:51
Gjorde det bästa jag kunde göra och använde Minecraft för att bygga en prototyp av en X25-halva. Den lyckades få 51 säten...
Om man skulle bygga en bredare C10/C11 med 2+3 sittning skulle den få 70 sittplatser.
Här har det alltså försvunnit 19 platser. Dessa fördelar sig på 15 platser i tre stolsrader som lämnar plats för en förarhytt och deformationszon enligt dagens krav och 4 platser för att skapa ett minimalt flex-utymme.
Det som är fördelen med X25 till skillnad från X60 är att boggirna kommer rymmas under ett helt plant golv i nivå med plattformen så att det går att ha 2+3-sittning i hela vagnen. Om C10-C11 hade haft 2+3-sittning så hade de haft 140 sittplatser istället för 112 sittplatser.
Bara de större hytterna på X25 slukar minst 10 sittplatser, sedan blir det diverse flexutrymmen mm.
Vi får se, SL har ju som sagt redan nu slopat de 32 fällsitsarna i C10-C11 för att mildra chocken när X25 gör entré.
Om man skulle bygga en bredare C10/C11 med 2+3 sittning skulle den få 70 sittplatser.
Här har det alltså försvunnit 19 platser. Dessa fördelar sig på 15 platser i tre stolsrader som lämnar plats för en förarhytt och deformationszon enligt dagens krav och 4 platser för att skapa ett minimalt flex-utymme.
Själv har jag jämfört inredningen i C10 med Stadlers höggolvs metrovagnar till Tyne and Wear Metro.
Från skissen på Tyne&Wear får jag att hytten går 3200 mm bakom kopplet och att en led mellan två korgar är 1100 mm lång. Varje halva i ett två-delat 35 m fordon får då 13,75 m passagerarutrymme.
Från C10 skissen mäter jag att utrymmet innanför ett dörrpar är 1,9 m och att två säten i motsättning tar 1,65 m utrymme. Det ger, om man har två dörrarpar, sex motsittningsgrupper per vagnhalva. Tar man bort fyra säten för flexutrymme blir det 56 fasta säten per halva vilket är exakt lika mycket som C10/C11.
Själv har jag jämfört inredningen i C10 med Stadlers höggolvs metrovagnar till Tyne and Wear Metro.
Från skissen på Tyne&Wear får jag att hytten går 3200 mm bakom kopplet och att en led mellan två korgar är 1100 mm lång. Varje halva i ett två-delat 35 m fordon får då 13,75 m passagerarutrymme.
Från C10 skissen mäter jag att utrymmet innanför ett dörrpar är 1,9 m och att två säten i motsättning tar 1,65 m utrymme. Det ger, om man har två dörrarpar, sex motsittningsgrupper per vagnhalva. Tar man bort fyra säten för flexutrymme blir det 56 fasta säten per halva vilket är exakt lika mycket som C10/C11.
Jämfört då med min prototyp som har en hytt på 2.7 m, motsittande säten samt dörrutrymme på 1.8 m och medsittande säten på 0.9 m (1.1 m för raden längst bak). 0.3 m tillkommer på grund av en vägg längst bak. Bättre om jag tar och optimiserar?
Joakim W skrev: ↑söndag 02 februari 2025 12:32
Vore det inte smartare att bygga som vissa ryska tunnelbanevagnar, dvs först en två-delad vagn med hytt i ena änden, sedan två-delade mellanvagnar, och sist en två-delad vagn med hytt i andra ändan. Då kan man koppla ur mellanvagnarna när de inte behövs, de får väl förslagsvis utrustas med rangerkontroller. Även Br 482 i Berlin ser ut på något liknande sätt, men utan mellanvagnar utan hytter då. Så spar man lite utrymme, med tanke på dagens krav på hytter.
Då försvinner möjligheten att köra med endast två vagnar. Inför nästa upphandling skulle SL helt enkelt kunna ta bort behovet av förarhytter på Saltsjöbanan:
Lausanne Tourisme skrev:But it isn’t a magic train heading for Hogwarts – it’s for real! This might take you by surprise the first time you travel on the M2 and see a clear glass pane where the driver usually stands in conventional metros. You must have asked yourself how this was possible. It’s quite simple really – it’s an automatic metro! Lausanne is the smallest city in the world to have a metro of this kind. Impressed?
Brescia i Lombardiet och Rennes i Bretagne är andra städer av Ostsektorns storlek som bestämde sig för att inte ha hytter på sina tåg. Hippare än Ryssland...
Joakim W skrev: ↑söndag 02 februari 2025 12:32
Utsvävningar av ovanstående typ faller bort av nedanstående orsak:
Trafikförvaltningen skrev:
Med hänsyn till projektets kritiska tidsram, begränsade orderstorlek och budget har strategin satts till att köpa fordon med så få anpassningar av marknadens etablerade koncept som möjligt. Det innebär att det finns begränsade möjligheter att ställa specifika krav utöver det grundläggande som krävs för kompabilitet med infrastrukturen och uppnå huvudsakliga effektmål.
Enceladus skrev: ↑onsdag 05 februari 2025 1:01
Inför nästa upphandling skulle SL helt enkelt kunna ta bort behovet av förarhytter på Saltsjöbanan:
Lausanne Tourisme skrev:But it isn’t a magic train heading for Hogwarts – it’s for real! This might take you by surprise the first time you travel on the M2 and see a clear glass pane where the driver usually stands in conventional metros. You must have asked yourself how this was possible. It’s quite simple really – it’s an automatic metro! Lausanne is the smallest city in the world to have a metro of this kind. Impressed?
Brescia i Lombardiet och Rennes i Bretagne är andra städer av Ostsektorns storlek som bestämde sig för att inte ha hytter på sina tåg. Hippare än Ryssland...
Det där är vanligt Enceladus-trams. Saltsjöbanan kommer inte att införa automatdrift.
Mitt i skrev:Men SL har inga planer på att köra bussar parallellt med tågtrafiken, enligt presskommunikatören Natalie Nordenswan.
– Vi har valt att köra ersättningsbussar parallellt inledningsvis eftersom Saltsjöbanan inte trafikerats på två år och för att säkerställa att den ska kunna köra med full kapacitet först. Nu går trafiken som den ska på de två sträckorna och då kommer vi inte fortsätta köra parallellgående trafik.
Enligt SL bidrar Nacka kommuns ombyggnad av Värmdövägen till kaoset. Speciellt när det byggs om nära busshållplatsen.
[...]
– Det har varit strömavbrott för tågen i flera dagar, bussarna står inte alltid på rätt plats. Det är besvärligt för alla Saltis- och Fiskisbor. Så här kan SL inte fortsätta att sköta det. Betalar vi tre miljoner kronor i månaden måste det funka, säger Mats Gerdau.
SL anser att trafiken är tillräckligt stabil för att inte behöva köra parallellgående bussar. Det är ändå mycket kaos på grund av alla ombyggnader. Nacka betalar!
Det verkar fungera sisådär. Gissar att Saltsjöbadingarna inte är supernöjda idag...
SL skrev:Trafiken är inställd mellan Saltsjö-Järla och Fisksätra för Saltsjöbanan 25 sedan kl 5:00 på grund av vagnbrist. Ersättningsbussar går Fisksätra - Saltsjö-Järla och Saltsjö-Järla - Glasbruksgatan (Slussen). Ersättningsbussarna avgår ungefär var 20:e minut.
Så här går ersättningsbussarna:
Linje 25 A går Fisksätra - Östervik - Saltsjö-Duvnäs - Storängen - Lillängen - Järla station.
(avgångarna visas inte i reseplaneraren, bussarna avgår ungefär var 20:e minut).
Linje 25B går Järla station - Nacka station - Sickla västra - Henriksdal - Glasbruksgatan (Slussen).
Linje 25E går Järla station - Glasbruksgatan (Slussen), direktbuss.
Linje 25C går Järla station - Cityterminalen, direktbuss (trafikerar endast under morgonrusningen).
Byte av ersättningsbuss i Saltsjö-Järla för vidare färd.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kristofer skrev: ↑fredag 07 mars 2025 9:26
Det verkar fungera sisådär. Gissar att Saltsjöbadingarna inte är supernöjda idag...
SL skrev:Trafiken är inställd mellan Saltsjö-Järla och Fisksätra för Saltsjöbanan 25 sedan kl 5:00 på grund av vagnbrist. Ersättningsbussar går Fisksätra - Saltsjö-Järla och Saltsjö-Järla - Glasbruksgatan (Slussen). Ersättningsbussarna avgår ungefär var 20:e minut.
Så här går ersättningsbussarna:
Linje 25 A går Fisksätra - Östervik - Saltsjö-Duvnäs - Storängen - Lillängen - Järla station.
(avgångarna visas inte i reseplaneraren, bussarna avgår ungefär var 20:e minut).
Linje 25B går Järla station - Nacka station - Sickla västra - Henriksdal - Glasbruksgatan (Slussen).
Linje 25E går Järla station - Glasbruksgatan (Slussen), direktbuss.
Linje 25C går Järla station - Cityterminalen, direktbuss (trafikerar endast under morgonrusningen).
Byte av ersättningsbuss i Saltsjö-Järla för vidare färd.
Ett riktigt underbetyg men vem bär skulden till att det blivit såhär i spårtrafiken? SSnJ och SSLidJ gick med ytterst hög punktlighet och tillförlitlighet förr och nu har det havererat fullständigt. Busslinje 4 må vara överbelastad men bussarna går ju ändå så gott de kan tänk om man skulle ersätta bussarna på 4:an med spårvagnar och få samma nyckfulla trafik som på linje 7 och 21, vilken dålig PR dessa linjer blivit för oss som vill ha spårvagnar på varenda gata!
Nu har tågtrafiken helt ställts in; säkert bättre för resenärerna eftersom bussbytet vid Saltsjö-Järla bortfaller och bussar går direkt från Fisksätra, Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan.
Enligt mitt i https://www.mitti.se/nyheter/efter-en-m ... 486c7c4088 var det på morgonen i dag tvåvagnståg. mitt-i-artikeln nämner också att banvallen mellan Nacka och Saltsjö-Järla skall förbli asfalterad fram till början av 2026; sedan skall tågen kunna börja rulla till Henriksdal. Förhoppningsvis har trafikoperatören då fått ordning på vagnparken.
gek skrev: ↑fredag 07 mars 2025 19:48
Enligt mitt i https://www.mitti.se/nyheter/efter-en-m ... 486c7c4088 var det på morgonen i dag tvåvagnståg. mitt-i-artikeln nämner också att banvallen mellan Nacka och Saltsjö-Järla skall förbli asfalterad fram till början av 2026; sedan skall tågen kunna börja rulla till Henriksdal. Förhoppningsvis har trafikoperatören då fått ordning på vagnparken.
Att öppna till Henriksdal igen är väl inte aktuellt? Visst har man rivit bussterminalen där? Det blir vändning i Saltsjö-Järla fram tills man öppnar till Slussen.
twr skrev: ↑fredag 07 mars 2025 19:54
Att öppna till Henriksdal igen är väl inte aktuellt? Visst har man rivit bussterminalen där? Det blir vändning i Saltsjö-Järla fram tills man öppnar till Slussen.
Tidigare har det talats om att återupptaga trafik till Henriksdal så snart vägarbetena är klara mellan Nacka och Saltsjö-Järla, och kommunalrådet Peter Zethraeus tycks enligt den länkade artikeln leva i den tron. Men enligt Region Stockholm https://www.regionstockholm.se/kollekti ... nviksbron/ skall nya Danviksbron vara klar hösten 2026, så då blir det väl dessbättre tågtrafik ända in till Slussen! Kommunalrådet hoppas förmodligen att tågen skall gå till Henriksdal mellan början av 2026 och hösten 2026, vilket dock verkar meningslöst om busshållplatsen för ersättningsbussarna vid Henriksdal försvunnit.