SL-buss blev strömlös

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus

SL-buss blev strömlös

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 22 april 2023 8:51 Vy och Arlandastad lanserar ett världsunikt projekt med fullstora självkörande bussar på svenska vägar. Det världsunika är att projektet sker i Sverige.
Förarlös buss rullade ner för backe – rammade bilar
Mitt i skrev:Enligt SL blev bussen strömlös. Föraren behövde då gå ut för att slå av huvudströmbrytaren för att starta om bussen.

– När han hade lämnat bussen började den rulla ner för en backe. Det ledde inte till några personskador, däremot orsakade den materiella skador på ett antal bilar och på den mur som bussen till sist stannade vid, skriver Elin Lindström, presskommunikatör vid SL.

SL utreder vad som föranledde händelsen och ska låta genomföra en teknisk undersökning av bussen. De ser även över om några åtgärder krävs för att något liknande inte ska hända igen.
Stockholm har oavsiktligen fått sin första fullstora självkörande buss - en biodieselhybrid från MAN började själv rulla ned­för en backe på Reimersholme. :shock:
Användarens profilbild
Odd

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Odd »

Grovt avvikande från ämnet, så jag gav det en egen tråd.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Re: SL-buss blev strömlös

Inlägg av daniel_s »

första fullstora självkörande buss
Detta är nu tyvärr inte den första gången detta inträffar utan det har hänt då och då så länge bussar funnits, antagligen oftare sedan dörrbroms infördes. Tur att ingen skadades, det finns fall där förare har blivit överkörda till döds av sin egen buss m m.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Re: SL-buss blev strömlös

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: lördag 01 februari 2025 13:48
första fullstora självkörande buss
Detta är nu tyvärr inte den första gången detta inträffar utan det har hänt då och då så länge bussar funnits, antagligen oftare sedan dörrbroms infördes. Tur att ingen skadades, det finns fall där förare har blivit överkörda till döds av sin egen buss m m.
Visst. Det har ju ingenting med traktionssystemet att göra, trots att Enceladus-kollektivet framhåller att det var " en biodieselhybrid från MAN". Det hade säkert gått avsevärt bättre med en batteribuss från den kinesiska kommunistdiktaturen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar