Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
CAF-vagnbristen kan bara till viss del bero på "dåliga vagnar"?
Vilka andra städer med likvärdiga vagnar har lika stora problem?
Vilka andra städer med likvärdiga vagnar har lika stora problem?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Finns det några andra städer med "likvärdiga vagnar"?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 14:45 CAF-vagnbristen kan bara till viss del bero på "dåliga vagnar"?
Vilka andra städer med likvärdiga vagnar har lika stora problem?
I övrigt måste jag vänligen göra hr. Gädda uppmärksam på att denna tråd faktiskt handlar om Saltsjöbanan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vagntypen CAF Urbos AXL är så vitt känt bara sålda till Stockholm (A35 och A36) och till Tallin, som köpte 20 st i enriktningsversion. Levererade dec 2014 - apr 2016. Senare har man valt att köpa vagnar från PESA istället...Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 14:45 CAF-vagnbristen kan bara till viss del bero på "dåliga vagnar"?
Vilka andra städer med likvärdiga vagnar har lika stora problem?
Bilder finns här https://trainspo.com/model/5506/
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Kan bli CAF-vagnar där också.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 16:01Finns det några andra städer med "likvärdiga vagnar"?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 14:45 CAF-vagnbristen kan bara till viss del bero på "dåliga vagnar"?
Vilka andra städer med likvärdiga vagnar har lika stora problem?
I övrigt måste jag vänligen göra hr. Gädda uppmärksam på att denna tråd faktiskt handlar om Saltsjöbanan.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
För X25? Ja, det får vi be alla högre makter bevara oss från. Det kan ju bli Stadler, Alstom eller Siemens också. T.ex.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 20:40Kan bli CAF-vagnar där också.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 16:01Finns det några andra städer med "likvärdiga vagnar"?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 29 januari 2025 14:45 CAF-vagnbristen kan bara till viss del bero på "dåliga vagnar"?
Vilka andra städer med likvärdiga vagnar har lika stora problem?
I övrigt måste jag vänligen göra hr. Gädda uppmärksam på att denna tråd faktiskt handlar om Saltsjöbanan.
Förresten, skulle det inte bli kontraktstilldelning här ganska snart: https://www.regionstockholm.se/kollekti ... s-nya-tag/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
X25 kommer enligt planen bli tvåvagnsenheter vilket är ett väldigt märkligt val, trevagnsenheter hade varit optimalt för SB. Redan nu har ju fällsitsarna vid på och avstigningsdörrarna demonterats i C10-C11, det är ju ingen konspirationsteori att påstå att detta gjorts för att minska antalet sittplatser i C10-C11 med 32 platser per enhet i god tid innan X25 dyker upp med VÄSENTLIGT färre sittplatser än C10-C11.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Menar du att enheterna blir lika långa, men tågen kortare? Eller menar du att tågen har samma längd men består av två enheter i stället för tre? Om det är det senare är det väl ett sätt att minska utrymmet för förarhytter, i rak motsats till vad du skriver? Eller missförstår jag?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 9:48 X25 kommer enligt planen bli tvåvagnsenheter vilket är ett väldigt märkligt val, trevagnsenheter hade varit optimalt för SB. Redan nu har ju fällsitsarna vid på och avstigningsdörrarna demonterats i C10-C11, det är ju ingen konspirationsteori att påstå att detta gjorts för att minska antalet sittplatser i C10-C11 med 32 platser per enhet i god tid innan X25 dyker upp med VÄSENTLIGT färre sittplatser än C10-C11.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vad kommer uppgifterna som nämns ovan ifrån? Finns det några källor för dessa?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 9:48 X25 kommer enligt planen bli tvåvagnsenheter vilket är ett väldigt märkligt val, trevagnsenheter hade varit optimalt för SB. Redan nu har ju fällsitsarna vid på och avstigningsdörrarna demonterats i C10-C11, det är ju ingen konspirationsteori att påstå att detta gjorts för att minska antalet sittplatser i C10-C11 med 32 platser per enhet i god tid innan X25 dyker upp med VÄSENTLIGT färre sittplatser än C10-C11.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
Upphandlingsbeslutet togs i Trafiknämnden 2023-12-19 (§307) men sammanträdeshandlingarna som underlag för beslutet är såvitt jag kan se sekretessbelagda: https://www.regionstockholm.se/demokrat ... 6c36365843
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Jag menar väl det jag skriver, att en X25 har två vagnar och blir i princip lika lång som en C10-C11 men att salongerna blir kortare och förarhytterna längre.twr skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:22Menar du att enheterna blir lika långa, men tågen kortare? Eller menar du att tågen har samma längd men består av två enheter i stället för tre? Om det är det senare är det väl ett sätt att minska utrymmet för förarhytter, i rak motsats till vad du skriver? Eller missförstår jag?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 9:48 X25 kommer enligt planen bli tvåvagnsenheter vilket är ett väldigt märkligt val, trevagnsenheter hade varit optimalt för SB. Redan nu har ju fällsitsarna vid på och avstigningsdörrarna demonterats i C10-C11, det är ju ingen konspirationsteori att påstå att detta gjorts för att minska antalet sittplatser i C10-C11 med 32 platser per enhet i god tid innan X25 dyker upp med VÄSENTLIGT färre sittplatser än C10-C11.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vad av det jag skriver skulle vara sekretessbelagt? Läste bara som hastigast om X25 på wikipedia, även om allt som står där inte stämmer så kan vi vara säkra på att antalet sittplatser blir väsentligt lägre.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:47Vad kommer uppgifterna som nämns ovan ifrån? Finns det några källor för dessa?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 9:48 X25 kommer enligt planen bli tvåvagnsenheter vilket är ett väldigt märkligt val, trevagnsenheter hade varit optimalt för SB. Redan nu har ju fällsitsarna vid på och avstigningsdörrarna demonterats i C10-C11, det är ju ingen konspirationsteori att påstå att detta gjorts för att minska antalet sittplatser i C10-C11 med 32 platser per enhet i god tid innan X25 dyker upp med VÄSENTLIGT färre sittplatser än C10-C11.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
Upphandlingsbeslutet togs i Trafiknämnden 2023-12-19 (§307) men sammanträdeshandlingarna som underlag för beslutet är såvitt jag kan se sekretessbelagda: https://www.regionstockholm.se/demokrat ... 6c36365843
Jamför med tunnelbanan fullängdståg CX har 384 sittplatser, fullängdståg C20 har 306 sittpkatser och fullängdstång C30 har 280 sittplatser.
Det är rejält mycket färre sittplatser i C30 än i CX.
Edit: Gängse språkbruk på järnvägarna är att permanent sammankopplade fordon som inte kan köras var för sig om de delas utgör en enhet. C10-C11 är ett exempel på detta, X1 och X10 är två andra exempel.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Jag har aldrig påstått att något av det just hr. Gädda skriver skulle vara sekretessbelagt, däremot de underlag som Trafiknämndens ledamöter fick sig tilldelade inför beslutet 19/12 2023. Det framgår av min referens.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:13 Vad av det jag skriver skulle vara sekretessbelagt? Läste bara som hastigast om X25 på wikipedia, även om allt som står där inte stämmer så kan vi vara säkra på att antalet sittplatser blir väsentligt lägre.
Jamför med tunnelbanan fullängdståg CX har 384 sittplatser, fullängdståg C20 har 306 sittpkatser och fullängdstång C30 har 280 sittplatser.
Det är rejält mycket färre sittplatser i C30 än i CX.
Edit: Gängse språkbruk på järnvägarna är att permanent sammankopplade fordon som inte kan köras var för sig om de delas utgör en enhet. C10-C11 är ett exempel på detta, X1 och X10 är två andra exempel.
Men då vet jag. Källorna är alltså "som hastigast om X25 på wikipedia" (wikipedia uppger heller inga tillförlitliga källor för sina påståenden, annat än själva TN-protokollet - det blir ju enklast så).
Samt hr. Gäddas personliga åsikter. Vad som är svårare att förstå är jämförelsen med andra banors vagntyper. Det är ett direkt argumentationsfel att påstå att det faktum att T-banans vagntyper uppvisar ett minskande antal sittplatser i sig medför att antalet sittplatser i de nya X25-tågen också kommer att vara färre. Däremot kan man förstås tro det, det är tillåtet.wikipedia skrev:X25 sägs likna Roslagsbanans vagnar X15P och föreslås bli 35 meter långa och skall ingå i tåg om 1-3 vagnar. Vagnarna skall utnyttja Saltsjöbanans tillåtna bredd på drygt 3250 mm, vilket nuvarande ombyggda tunnelbanevagnar inte gör (2800 mm). Det gör att de nya tågen kommer att bli bredare.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Det kommer garanterat vara färre sittplatser per vagneter X25 jämfört med C10-C11, vänta och se.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Om en X25 är 50 % längre än de gamla fordonen är ju salongerna självklart inte kortare. Då blir det totalt fyra förarhytter istället för sex. Alltså bättre med tvåvagnsenheter, i motsats till vad du skriver.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:00Jag menar väl det jag skriver, att en X25 har två vagnar och blir i princip lika lång som en C10-C11 men att salongerna blir kortare och förarhytterna längre.twr skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:22Menar du att enheterna blir lika långa, men tågen kortare? Eller menar du att tågen har samma längd men består av två enheter i stället för tre? Om det är det senare är det väl ett sätt att minska utrymmet för förarhytter, i rak motsats till vad du skriver? Eller missförstår jag?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 9:48 X25 kommer enligt planen bli tvåvagnsenheter vilket är ett väldigt märkligt val, trevagnsenheter hade varit optimalt för SB. Redan nu har ju fällsitsarna vid på och avstigningsdörrarna demonterats i C10-C11, det är ju ingen konspirationsteori att påstå att detta gjorts för att minska antalet sittplatser i C10-C11 med 32 platser per enhet i god tid innan X25 dyker upp med VÄSENTLIGT färre sittplatser än C10-C11.
Att X25 får väsentligt färre sittplatser beror dels på att de kommer ha diverse flexutrymnen, dels på att moderna fordon har ett väsentligt större utrymmen i vagnens längdriktning avsatt för förarhytter än vad CX har, Med trevagnsenheter så hade det blivit mindre utrymmesförlust på grund av förarhytter.
I viss mån kommer X25 få mer utrymme för sittplatser eftersom de kommer vara bredare och medge så kallad 2+3-sittning men det är ytterst tveksamt om det kommer räcka för att ge ett sittplatsantal som kan matcha de 128 sittplatser en C10-C11 hade med fällsitsarna inräknade.
Sedan får SL hävda hur mycket de vill att de flesta som åker i rusningen vill stå upp.
C10-C11 erbjuder idag de i särklass bekvämaste sittplatserna inom SLs spårtrafik, resenärerna kommer inte uppleva någon förbättrad sittkomfort med X25.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Kristofer
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Enligt Trafiknämndens beslut om att inleda genomförandefasen avseende Saltsjöbanan FUT fordon X25 den 19 december 2023 så avser upphandlingen 35 m långa fordon, och ingenting annat. Alltså samma längd som en C10 och en C11 sammankopplade. Det är ju det som Hechtwagen argumenterar utifrån när han talar om att dagens större förarhytter kommer att utgöra en större del av tågens totala längd.twr skrev: ↑fredag 31 januari 2025 13:34Om en X25 är 50 % längre än de gamla fordonen är ju salongerna självklart inte kortare. Då blir det totalt fyra förarhytter istället för sex. Alltså bättre med tvåvagnsenheter, i motsats till vad du skriver.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:00Jag menar väl det jag skriver, att en X25 har två vagnar och blir i princip lika lång som en C10-C11 men att salongerna blir kortare och förarhytterna längre.twr skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:22
Menar du att enheterna blir lika långa, men tågen kortare? Eller menar du att tågen har samma längd men består av två enheter i stället för tre? Om det är det senare är det väl ett sätt att minska utrymmet för förarhytter, i rak motsats till vad du skriver? Eller missförstår jag?
Att det sedan kanske hade varit bättre med 52 meter långa, tredelade fordon, kan man diskutera. Är till exempel grenbanans plattformar förlängda till 104 meter? Tidigare har man ju kört enstaka tåg Slussen – Solsidan i samband med skolstart i Samskolan. Jag har för mig att plattformarna är c:a 70 meter långa, dvs lagom för 4 C10/C11, men jag kan ha fel. Och hur hanterar man Igelboda om man vill få plats med 3 långa tåg samtidigt?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ja, jag lämnade den referensen tidigare. Var i protokollet finns den uppgiften? Det är § 307, som ser ut såhär:
Som synes hänvisar beslutet tillbaka till Regionfullmäktiges sammanträde 2023-11-07, och där finns ett tjänsteutlåtande från Trafikförvaltningen: Beslut om att inleda planeringsfasen avseende Saltsjöbanan FUT från 2023-06-14:Trafiknämnden skrev:§ 307 Beslut om att inleda genomförandefasen avseende Saltsjöbanan FUT fordon X25
TN 2022-0311
Sammanfattning
Ärendet avser beslut om att inleda genomförandefas för fordonsanskaffning efter genomförd planeringsfas inom investeringsobjektet Saltsjöbanan försenad utbyggd tunnelbana (SBFUT) fordon X25.
Genomförandefasen omfattar:
- Anskaffning av 16st nya ca 35m fordon (littera X25) till Saltsjöbanan omfattande även tillhörande kringutrustning såsom specialverktyg.
- Anskaffning av tillhörande ombordutrustning för signalsystem (ATP).
Beslutsunderlag
1. Förvaltningschefens tjänsteutlåtande samt nedanstående underlag.
2. Beslut om att inleda planeringsfas avseende SBFUT (TN 2021-1220, beslutat i regionfullmäktige 2023-11-07, bifogas ej).
3. Bilaga 1 – Totalekonomiska konsekvenser för SBFUT fordon X25.
4. Bilaga 2 – PM Hållbarhetsplan avseende SBFUT fordon X25.
Yrkanden
1. Ordförande Anton Fendert (MP) yrkar bifall till förvaltningens förslag till beslut.
Beslutsgång
Ordförande Anton Fendert (MP) ställer proposition på eget yrkande och finner att trafiknämnden beslutar enligt det
Beslut
Trafiknämnden beslutar att föreslå regionstyrelsen föreslå att regionfullmäktige
beslutar följande.
1. Inom ramen för 2024 års investeringsbudget och inriktningsnivåer för planåren 2025-2033 besluta att inleda genomförandefasen avseende objekt SBFUT fordon X25 med en total budget om 1 476 miljoner kronor, varav 1 445 miljoner kronor avser investeringsutgift.
Under förutsättning att regionfullmäktige beslutar enligt ovan beslutar trafiknämnden för egen del följande.
2. Förvaltningschefen på trafikförvaltningen uppdras att verkställa genomförandefasen, enligt regionfullmäktiges beslut.
3. Förvaltningschefen på trafikförvaltningen ges i uppdrag att genomföra upphandlingar avseende fordon X25 och ATP ombordsutrustning, inklusive att
fastställa upphandlingsdokument, fatta beslut om tilldelning och/eller avbrytande, teckna upphandlingskontrakt och överlåta kontraktet till AB
I dokumentet framgår (en del av) de överväganden man gjort beträffande 35 resp. 52,5 m fordonslängd.Trafikförvaltningen skrev:Investeringens koncept Fordon X25
Anskaffning av 16st ca 35m långa X25 som möjliggör en utökning av trafiken från dagens 20-minuterstrafik till 12-minuterstrafik med långa tåg (ca 105m) från första kvartalet 2029 enligt gällande tidsplan. Antalet X25-fordon räcker för att klara 12-minuters tidtabell med 70m tåg i låg- och mellantrafiken. Därmed körs enbart X25 de tider då buller stör som mest. Ca 8st befintliga C10/C11 sparas för att klara kapaciteten i högtrafiken fram till dess att tunnelbanan till Nacka öppnar.
Med hänsyn till projektets kritiska tidsram, begränsade orderstorlek och budget har strategin satts till att köpa fordon med så få anpassningar av marknadens etablerade koncept som möjligt. Det innebär att det finns begränsade möjligheter att ställa specifika krav utöver det grundläggande som krävs för kompabilitet med infrastrukturen och uppnå huvudsakliga effektmål.
De nya X25 bedöms kunna få en hög sittplatskapacitet tack vare stor tillgänglig bredd på banan, vilket ger ett bekvämt resande för de med lång restid. Moderna fordon kommer även innebära ett stort lyft utifrån bland annat bullerhänseende, tillgänglighet och passagerarinformation jämfört med befintliga fordon.
Det är bra med korrekta källhänvisningar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Okej jag förstår. Att X25 är två vagnar (vagnkorgar) betyder att tågen består av tre fordon som idag. I motsats till ett tåg bestående av två fordon a tre vagnkorgar vardera, som jag tolkade det som.Kristofer skrev: ↑fredag 31 januari 2025 14:31 Enligt Trafiknämndens beslut om att inleda genomförandefasen avseende Saltsjöbanan FUT fordon X25 den 19 december 2023 så avser upphandlingen 35 m långa fordon, och ingenting annat. Alltså samma längd som en C10 och en C11 sammankopplade. Det är ju det som Hechtwagen argumenterar utifrån när han talar om att dagens större förarhytter kommer att utgöra en större del av tågens totala längd.
2+3-sittningen borde ju ge fler sittplatser per meter där det finns sittplatser, så på totalen kanske det blir ungefär som dagens fordon?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Både X25 och C10-C11 är ju tvåvagnsenheter och ungefär lika långa. Det ser ut att skilja 20 cm. Varifrån har du fått att en X25 enhet är 50% längre än en C10-C11 enhet?twr skrev: ↑fredag 31 januari 2025 13:34Om en X25 är 50 % längre än de gamla fordonen är ju salongerna självklart inte kortare. Då blir det totalt fyra förarhytter istället för sex. Alltså bättre med tvåvagnsenheter, i motsats till vad du skriver.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:00Jag menar väl det jag skriver, att en X25 har två vagnar och blir i princip lika lång som en C10-C11 men att salongerna blir kortare och förarhytterna längre.twr skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:22
Menar du att enheterna blir lika långa, men tågen kortare? Eller menar du att tågen har samma längd men består av två enheter i stället för tre? Om det är det senare är det väl ett sätt att minska utrymmet för förarhytter, i rak motsats till vad du skriver? Eller missförstår jag?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
twr skrev: ↑fredag 31 januari 2025 19:55Okej jag förstår. Att X25 är två vagnar (vagnkorgar) betyder att tågen består av tre fordon som idag. I motsats till ett tåg bestående av två fordon a tre vagnkorgar vardera, som jag tolkade det som.Kristofer skrev: ↑fredag 31 januari 2025 14:31 Enligt Trafiknämndens beslut om att inleda genomförandefasen avseende Saltsjöbanan FUT fordon X25 den 19 december 2023 så avser upphandlingen 35 m långa fordon, och ingenting annat. Alltså samma längd som en C10 och en C11 sammankopplade. Det är ju det som Hechtwagen argumenterar utifrån när han talar om att dagens större förarhytter kommer att utgöra en större del av tågens totala längd.
2+3-sittningen borde ju ge fler sittplatser per meter där det finns sittplatser, så på totalen kanske det blir ungefär som dagens fordon?
Jämför Roslagsbanans X15P med de gamla X10P-tågsätten så ser du att de nya tågen har väsentligt färre sittplatser och så kommer det bli på Saltsjöbanans nya tåg också även om de får 2+3 sittning, SL strävar numera medvetet efter att köpa spårfordon med få sittplatser.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Att det blir fråga om 35 m långa fordon är redan visat. Däremot finns inget i de källor jag redovisar som explicit visar att det är fråga om tvådelade fordon, även om det är rimligt att anta det. Att det är fullt möjligt att konstruera också tredelade fordon med sådana längder visar ex.vis vagn A35, som faktiskt från börjar var tänkt att gå även på SB. Som tur var blev det inte så.twr skrev: ↑fredag 31 januari 2025 19:55Okej jag förstår. Att X25 är två vagnar (vagnkorgar) betyder att tågen består av tre fordon som idag. I motsats till ett tåg bestående av två fordon a tre vagnkorgar vardera, som jag tolkade det som.Kristofer skrev: ↑fredag 31 januari 2025 14:31 Enligt Trafiknämndens beslut om att inleda genomförandefasen avseende Saltsjöbanan FUT fordon X25 den 19 december 2023 så avser upphandlingen 35 m långa fordon, och ingenting annat. Alltså samma längd som en C10 och en C11 sammankopplade. Det är ju det som Hechtwagen argumenterar utifrån när han talar om att dagens större förarhytter kommer att utgöra en större del av tågens totala längd.
2+3-sittningen borde ju ge fler sittplatser per meter där det finns sittplatser, så på totalen kanske det blir ungefär som dagens fordon?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7588
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Hr. Gädda får försöka hänga med lite bättre. Att 52,5 m alternativet är avfärdat har vi redan konstaterat.Hechtwagen skrev: ↑lördag 01 februari 2025 14:43Både X25 och C10-C11 är ju tvåvagnsenheter och ungefär lika långa. Det ser ut att skilja 20 cm. Varifrån har du fått att en X25 enhet är 50% längre än en C10-C11 enhet?twr skrev: ↑fredag 31 januari 2025 13:34Om en X25 är 50 % längre än de gamla fordonen är ju salongerna självklart inte kortare. Då blir det totalt fyra förarhytter istället för sex. Alltså bättre med tvåvagnsenheter, i motsats till vad du skriver.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:00
Jag menar väl det jag skriver, att en X25 har två vagnar och blir i princip lika lång som en C10-C11 men att salongerna blir kortare och förarhytterna längre.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".