Elbussar i trafik hos SL

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes

Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av /jes »

Igår såg jag några nya el-bussar från MAN i trafik på 500-linjerna. Normalstorlek eller vad man ska kalla dem, i alla fall inte boggi- eller ledbuss.
Enceladus

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: lördag 21 december 2024 12:14 Igår såg jag några nya el-bussar från MAN i trafik på 500-linjerna. Normalstorlek eller vad man ska kalla dem, i alla fall inte boggi- eller ledbuss.
En skribent på systerforumet Omnibuss har delat bilder på nya elbussar vid Alvik, d.v.s. normalbussar från MAN. Bromma tillhör samma trafikavtal som Solna, Sundbyberg och Sollentuna. Alla tre linjer i Alvik - 112, 114 och 124 - trafikeras med normalbussar. Enligt uppgift beror detta på krav från Arbetsmiljöverket. Förmodligen har skribenten sett samma bussar på 500-linjerna. Däremot går det fortfarande bussar med förbränningsmotor i trafikområdet, t.ex. från Scania.
Odd skrev: torsdag 02 januari 2025 14:48 En elbuss brinner i Göteborg. Är det den första elbussbranden vi får erfarenheter från?
Under söndagskvällen började en SL-buss brinna nära Bromma flygplats. Det måste ha varit en buss på linje 129. Enligt bilden var det en Scania, inte en MAN. Lokalblaskan skriver att "det ska ha varit olja som antänts i motorrummet". Elbussar låter sig inte antändas så lätt, speciellt inte de nya elbussarna från MAN!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Svensk Busshistoria har en omfattande databas med svenska bussar. Keolis nya normalbussar från MAN har inventarienummer 4600, 4603, 4605, 4618, 4623, 4626, 4638-4646, 4648-4651 och 4653-4685. Totalt finns 52 stycken Lion's City 12E. I den tidigare nämnda tråden visas 4664, 4666, 4669 och 4671 vid Alvik, men där finns ju bara 100-linjer. I en ny tråd visas 4640 vid Odenplan på en 500-linje. Nobina har också beställt 12E till HBS-området. Trafikstart är på söndag!

I samband med Nobinas övertagande den 19 januari försvinner de gamla trotjänarna Volvo B9S och Scania Omnilink, d.v.s. de sista etanolbussarna i SL-land.
Mr_C14

Inlägg av Mr_C14 »

Enceladus skrev: onsdag 15 januari 2025 23:41 Svensk Busshistoria har en omfattande databas med svenska bussar.

I samband med Nobinas övertagande den 19 januari försvinner de gamla trotjänarna Volvo B9S och Scania Omnilink, d.v.s. de sista etanolbussarna i SL-land.
Nacka/Värmdös B9S kommer troligen leva kvar tills den 9e februari, och sedan så har Tyresö och Kallhäll några exemplar som kommer stanna lite längre.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Mr_C14 skrev: torsdag 16 januari 2025 6:06 Nacka/Värmdös B9S kommer troligen leva kvar tills den 9e februari, och sedan så har Tyresö och Kallhäll några exemplar som kommer stanna lite längre.
Ny trafikutövare inom busstrafiken i södra Stockholm
SL skrev:När Nobina börjar trafikera avtalsområdet kommer cirka 70 bussar att vara helt nya, varav samtliga är elbussar. På grund av försenade leveranser från busstillverkaren MAN kommer Nobina till en början att också att trafikera med bussar som hyrs in från SL och den tidigare trafikutövaren Keolis.

– All trafik kommer att köras som planerat, men tyvärr hinner vi inte uppdatera datasystemen i de äldre bussarna till Nobinas trafikstart på söndag morgon. Det beror på att fordonen flyttar från Keolis till Nobina med bara en dags varsel, säger Johan Nordenblank, chef för sektion buss på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

I och med förseningen och arbetet med uppdatering av datasystemen kan resenärsinformationen inledningsvis ha en del brister. På vissa avgångar kommer destination och linjenummer att visas på en skylt på vindrutan, på hållplatser visas tidtabellstid och inte realtidsinformation. Även automatiska hållplatsutrop inne i bussarna kan saknas.
Det blir inte bara en del äldre bussar vid trafikstarten, utan även handskrivna skyltar i vindrutan samt manuella hållplatsutrop från förarplats!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Manuella utrop, haha det tror jag på när jag upplever det.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: torsdag 16 januari 2025 22:43 Manuella utrop, haha det tror jag på när jag upplever det.
Ny bussterminal och nya bussar – men räkna med strul
Mitt i skrev:I södra Stockholms förorter kommer trafiken att köras på el, medan i Huddinge och Botkyrka kommer bussarna fortsätta att drivas med biodiesel.

– Elbussarna har sina depåer i Nyboda och Gubbängen – inte i Eriksberg. Det beror på utmaningar med elladdningskraft och att vi har ett begränsat antal elfordon, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina.

[...]

Men övergången lär inte ske problemfritt. Den första veckan efter lär det vara problem med linjeskyltningen på busslinjer och utropen i bussen. Det kommer heller inte finnas någon realtidsinformation för bussarna på väntskyltarna vid busshållplatser.
Lokalblaskan bekräftar att "det lär vara problem med utropen". Men trafikeras inte Huddinge till stor del av Gubbängen? Dieselbussar till 2035 blir inte populärt!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Idag såg jag många nya elbussar från MAN i trafik på 100-linjerna, men också gamla trotjänare med förbränningsmotor. Mindre lyckat var att Nobina körde korta röda bussar - dessutom med förbränningsmotor :evil: - på linje 172. Det var ingen bra upplevelse. Det fanns även några få nya elbussar på 700-linjerna.

Nobinas nya elbussar från MAN har inventarienummer 55xx medan Keolis nya elbussar från MAN har inventarienummer 46xx. Dioderna är ljusare hos Nobina.
atmandalunquel

Inlägg av atmandalunquel »

Enceladus skrev: söndag 19 januari 2025 18:40 Idag såg jag många nya elbussar från MAN i trafik på 100-linjerna, men också gamla trotjänare med förbränningsmotor. Mindre lyckat var att Nobina körde korta röda bussar - dessutom med förbränningsmotor :evil: - på linje 172. Det var ingen bra upplevelse. Det fanns även några få nya elbussar på 700-linjerna.

Nobinas nya elbussar från MAN har inventarienummer 55xx medan Keolis nya elbussar från MAN har inventarienummer 46xx. Dioderna är ljusare hos Nobina.
De nya bussarna som är beställda är både elbussar men också biodieselbussar, så även när de gamla trojänarna är borta så kommer de delvis att bli ersatta av bussar med förbränningsmotor. Dock blir det en hög andel elbussar i flottan, det är ju bra.

Ja lite oväntat att man kör korta röda bussar på stombusslinjerna. Jag läste att de måste lägga in nya ljud i de gamla bussarna på grund av att många busslinjer bytt rutter. Jag antar att man behållt de gamla trotjänarna som Nobina hyr in från Keolis i depån nu idag för att kunna göra det, och därför bara kunnat ha röda korta bussar på linje 172. Förhoppningsvis klart till imorgon, för i rusningstrafik lär det inte vara kul med korta bussar på den linjen!
atmandalunquel

Enceladus skrev: lördag 18 januari 2025 14:05
daniel_s skrev: torsdag 16 januari 2025 22:43 Manuella utrop, haha det tror jag på när jag upplever det.
Ny bussterminal och nya bussar – men räkna med strul
Mitt i skrev:I södra Stockholms förorter kommer trafiken att köras på el, medan i Huddinge och Botkyrka kommer bussarna fortsätta att drivas med biodiesel.

– Elbussarna har sina depåer i Nyboda och Gubbängen – inte i Eriksberg. Det beror på utmaningar med elladdningskraft och att vi har ett begränsat antal elfordon, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina.

[...]

Men övergången lär inte ske problemfritt. Den första veckan efter lär det vara problem med linjeskyltningen på busslinjer och utropen i bussen. Det kommer heller inte finnas någon realtidsinformation för bussarna på väntskyltarna vid busshållplatser.
Lokalblaskan bekräftar att "det lär vara problem med utropen". Men trafikeras inte Huddinge till stor del av Gubbängen? Dieselbussar till 2035 blir inte populärt!
Eriksberg i Norsborg har inte några elbussar alls, och kommer heller inte ha det de närmsta åren. På grund av kapaciteten i elnätet omkring. Dock så såg jag flera linjer i Huddinge idag som kördes av elbussar. Så det betyder att de måste komma från antingen Nybodadepån eller Gubbängendepån.

Ingen av Huddingelinjerna stannar i närheten av Nyboda, men flera stannar (har sin slutstation) i närheten av Gubbängen. Så ja, det är nog Gubbängen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

atmandalunquel skrev: söndag 19 januari 2025 22:45 Ja lite oväntat att man kör korta röda bussar på stombusslinjerna. Jag läste att de måste lägga in nya ljud i de gamla bussarna på grund av att många busslinjer bytt rutter. Jag antar att man behållt de gamla trotjänarna som Nobina hyr in från Keolis i depån nu idag för att kunna göra det, och därför bara kunnat ha röda korta bussar på linje 172. Förhoppningsvis klart till imorgon, för i rusningstrafik lär det inte vara kul med korta bussar på den linjen!
Strulig start när Nobina tog över busstrafiken
Mitt i skrev:Region Stockholm ligger, som Mitt i tidigare har berättat, långt efter andra regioner vad gäller antal elbussar. Men nu är de på intåg i söderort. På måndagen körde 80 elbussar runt i områdena. Om ett par månader ska de vara 125. Övriga bussar, 145 stycken, körs på biodiesel. Både elbussar och biodieselbussar ska på sikt vara nytillverkade, men under några veckor till finns de gamla bussarna kvar.

[...]

– Det låter superbra med elbussar! Det är på tiden att Stockholm kommer i kapp andra städer när det gäller dem. Jag står absolut ut med förseningar om det är under en inkörningsperiod, säger Aron Berggren.

[...]

– Jag uppskattar verkligen att man satsar på elbussar. Inkörningsproblem är ett ickeproblem. Det enda jag är orolig för är att elbussen ska vara för liten. I rusningstid är bussarna till Ekensberg ofta helt fulla. Den där bussen är mindre än de som brukar köra till Ekensberg, säger han med en nick mot elbussen som just parkerar.
Strulet fortsätter - det går fortfarande korta röda bussar på stombusslinjerna. Dessutom är det förseningar och trängsel när normalbussar ersätter boggibussar.

Nytt bussbolag tog över – då blev det kaos i Stockholmstrafiken
TV4 Nyheterna skrev:Problem med skyltarna, försenade och inställda avgångar samt bussar som står tomma på parkeringen är några av sakerna som skrivs om i de lokala Facebook-grupperna i för söderorterna Älvsjö, Huddinge och Liljeholmen i Stockholm under måndagen.

”Chaufförerna verkar inte veta vilka hållplatser de ska stanna på”, skriver en Facebook-användare.

[...]

– 95 procent av alla turer har gått som de ska, men det hjälper ju inte den som väntar på bussen och blir sen till jobbet, så det måste man vara ödmjuk inför och det kan man bara be om ursäkt för.
Igår såg jag en av de nya elbussarna, skyltad "143 Högdalen" och med passagerare ombord, åka förbi nya Max vid Rågsvedsvägen. Den vägen går endast linjerna 172 och 744. Körde föraren fel eller var bussen kanske felskyltad? Linje 744 körs väl av Gubbängen, och den har ju också Högdalen som ändhållplats.
atmandalunquel

Nobina har sagt att de har problem med skyltningen av linje & slutdestination på många bussar. Samt hållplatser (flera linjer har ändrat rutter, och de gamla bussarna läser fortfarande upp den gamla ruttens hållplatser).

Det är framförallt ledbussarna som blivit försenade. Jag har sett flera elbussar 12 m, men inte en enda elbuss (eller ny biodiesel för den delen) som är en ledbuss. Linje 172 (stombuss, blåfärgad) körs just nu med korta röda bussar.

Enligt Nobina tar det 3 timmar per buss att uppdatera systemet kring destination / hållplatser.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Busstrafiken fortsätter att strula. Här är en kort röd buss på linje 172 mitt i eftermiddagsrusningen - som synes är detta en äldre biodieselbuss från Södertälje:

Bild

Det står faktiskt 172 på skylten, men 2:an har blivit kapad - liksom ändhållplatsen. Här är en kort röd buss på linje 173, återigen mitt i eftermiddagsrusningen:

Bild

Detta är en gammal etanolbuss som SL har lovat att fasa ut i år. Det går i alla fall att läsa linjenumret! Här är den mystiska elbussen utanför Max i söndags:

Bild

Jag åkte inte med den bussen, så jag vet inte hur den gick. Det står linje 143, men det är linje 744 som går där. Båda trafikeras med nya elbussar från MAN. Den lägre beläggningen tyder på linje 744. Keolis har samma elbussar från MAN - förutom en annan färg på skyltarna. Varför strular det så mycket för Nobina?
atmandalunquel

Enceladus skrev: onsdag 22 januari 2025 19:53 Busstrafiken fortsätter att strula. Här är en kort röd buss på linje 172 mitt i eftermiddagsrusningen - som synes är detta en äldre biodieselbuss från Södertälje:

Bild

Det står faktiskt 172 på skylten, men 2:an har blivit kapad - liksom ändhållplatsen. Här är en kort röd buss på linje 173, återigen mitt i eftermiddagsrusningen:

Bild

Detta är en gammal etanolbuss som SL har lovat att fasa ut i år. Det går i alla fall att läsa linjenumret! Här är den mystiska elbussen utanför Max i söndags:

Bild

Jag åkte inte med den bussen, så jag vet inte hur den gick. Det står linje 143, men det är linje 744 som går där. Båda trafikeras med nya elbussar från MAN. Den lägre beläggningen tyder på linje 744. Keolis har samma elbussar från MAN - förutom en annan färg på skyltarna. Varför strular det så mycket för Nobina?
Jag har hört att Nobina har en relativt hög andel nya förare, eftersom många av de som arbetade hos Keolis inte valde att följa med till Nobina på grund av missnöje.

Jag har varit med om 3 gånger på denna vecka att busschaufförerna kört fel. Så det tyder på att det stämmer. Har aldrig hänt mig förut de senaste åren. Så allt verkar inte vara kopplat till själva fordonen. Sen så har fordonen kommit väldigt sent, så även de gamla förarna har inte haft lika mycket tid att träna på dessa innan skarp trafik såsom förare i andra trafikområden har fått möjligheten till.

Gällande korta bussar på stombusslinjer:
Detta är för att de bussar som inte kommit än är just de långa bussarna (långa biodieselbussar samt långa elbussar). Därför kör man korta bussar på stombusslinjerna. Man har ju tagit bort biogasbussarna som var långa, så man har bara långa gamla biodieselbussar samt nya & gamla korta bussar att mixa avgångarna på, även i rusningstrafik.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ännu en order till Ebusco annullerad – MAN ersätter
Bussmagasinet skrev:Även Keolis Sverige har annullerat sitt köp av elbussar från den krisande holländska elbusstillverkaren Ebusco. Keolis beställde i juni 2023 50 tolvmeters Ebusco 3.0 till sin trafik i Storstockholm. Dessutom ingick i ordern en option på ytterligare 75 bussar. Istället beställer Keolis elbussar från MAN.

Enligt avtalet mellan Keolis och Ebusco skulle de 50 första bussarna från den holländska tillverkaren ha levererats förra året. Keolis hade trafikstart i augusti på sitt nya trafikavtal med SL i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna.

[...]

Nobina hade beställt 76 elbussar från Ebusco för trafik i Oslo. Bussarna skulle levererats under 2023 men under senhösten förra året fanns de ännu inte på plats och ordern upphävdes och Nobina vände sig istället till kinesiska Yutong.
Den krisande elbusstillverkaren Ebusco har ställt till det för både Nobina och Keolis. Ursprungligen tänkte Nobina låna några bussar från sin egen verksamhet i Oslo, men nu har Oslo inget att avvara. Keolis tvingades istället att göra en ny beställning av elbussar till Stockholm, och det blir ännu fler elbussar från MAN!
atmandalunquel

En av de nya MAN-bussarna bärgades idag längs med Huddingevägen av oklar anledning.

Jag körde min bil i ett körfältet för motsatt riktning så jag kunde inte avgöra om bussen varit med om en enklare trafikolycka eller liknande. Kan ju handla om fel på bromsarna eller motorn osv. Lite barnsjukdomar.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 20 januari 2025 16:45 Linje 744 körs väl av Gubbängen, och den har ju också Högdalen som ändhållplats.
Elbussar från MAN är ett ständigt inslag på linje 744, gissningsvis tack vare Högdalens närhet till Gubbängsdepån (denna avgång går enbart till Balingsnäs):

Bild

Nobina har beställt 125 elbussar till HBS-området, varav 110 normalbussar och 15 ledbussar, bägge från MAN. Här är en av dessa få ledbussar som går på el:

Bild

Som synes använder MAN samma grafiska profil oavsett längd på fordonet. Lokalblaskan berättar om den första stökiga veckan - och att det har blivit bättre.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 16 januari 2025 20:06 Det blir inte bara en del äldre bussar vid trafikstarten, utan även handskrivna skyltar i vindrutan samt manuella hållplatsutrop från förarplats!
Ny trafikutövare börjar köra busstrafiken i Nacka och Värmdö
SL skrev:På söndag den 9 februari tar trafikutövare Nobina över busstrafiken i Nacka och Värmdö. Bland annat kommer området att trafikeras av dubbeldäckare och nya elbussar. Men på grund av sena bussleveranser kommer inte alla nya bussar vara på plats vid trafikstart, och det finns risk för brister i resenärsinformationen.

[...]

Som planerat kommer samtliga 19 dubbeldäckare att finnas på plats och börja trafikera i området på söndag. Även elbussar kommer börja att köra i Nacka och Värmdö från trafikstart, men på grund av sena bussleveranser kommer inte alla nya fordon vara på plats på söndag.

55 elbussar kommer att trafikera området från och med söndag, men även äldre bussar kommer att fortsatt köra i trafiken. Det innebär att det kan förekomma andra busstyper än vanligt på vissa turer. Förändringen kommer märkas främst på linje 471 mellan Slussen och Västra Orminge. Innan alla nya fordon har levererats kommer linjen på vissa avgångar att trafikeras av en mindre bussmodell än de ledbussar som har trafikerat linjen tidigare.
På söndag kan det bli en repris på de senaste veckornas busstrul i HBS-området, men denna gång i Ostsektorn. Hade samma problem uppstått i egen regi?

Nobinas informationsmöte för HBS-området

Garage Nyboda har 39 laddare. Garage Gubbängen har 24 laddare. Garage Eriksberg har 0 laddare. :evil:

63 laddare fördelas mellan 125 elbussar från MAN (av totalt 266 bussar), varav 110 normalbussar (Lion's City 12E) och 15 ledbussar (Lion's City 18E).

Nobinas informationsmöte för Ostsektorn

Garage Björknäs har 30 laddare. Garage Charlottendal har 8 laddare. Garage Ramsmora, ett av de minsta garagen, har 0 laddare.

30 laddare fördelas mellan 59 elbussar, varav 44 från Solaris och 15 från MAN. 8 laddare fördelas mellan 16 elbussar från Solaris. Totalt är det 254 bussar.
Odd skrev: fredag 11 oktober 2024 9:09 Det beror på vilket behov som finns. Dubbeldäckare må vara coola, men de är inte särskilt praktiska.
Risken är att man "villhöver" det mer än behöver det, på samma sätt som man "villhöver" tunnelbana fast man egentligen behöver bättre förbindelser.
Det blir väldigt få elbussar i Nacka och Värmdö under de närmsta 10 åren. Dubbeldäckarna från Setra behövs verkligen som kompensation...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Idag tog Nobina över som trafikutövare i Nacka och Värmdö. Jag såg många nya bussar, men ännu fler äldre bussar. Vi börjar med boggibussen Urbino 15LE:

Bild

Nobina har beställt ett 50-tal elbussar av ovanstående modell från Solaris till Ostsektorn, och de lyste med sin närvaro. Showen stals dock av TopClass 500:

Bild

Linje 474 är SL:s nya flaggskepp, och Bussmagasinet kallar modellen för en "lyxturistbuss". Tyvärr går dubbeldäckaren på diesel. Här är en avgång till Mölnvik:

Bild

Sedan hösten 2024 brukas en ny tillfällig bussterminal vid Slussen som ligger en bit ifrån stationen. Efter en promenad möts resenärerna av reklam från Valio:

Bild

Alternativet är neddragningar eller högre biljettpriser. Stockholms innerstad domineras av bussar som går på gas och diesel, men det finns några få elbussar:

Bild

Bilden togs vid en senare hållplats och visar en Lion's City 18E med sin karaktäristiska rand. Ostsektorn skulle också få denna modell, men jag såg inga i trafik.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Mr_C14 skrev: torsdag 16 januari 2025 6:06 Nacka/Värmdös B9S kommer troligen leva kvar tills den 9e februari, och sedan så har Tyresö och Kallhäll några exemplar som kommer stanna lite längre.
Tja, så snabbt försvinner inte B9S från den stockholmska stadsbilden:

Bild

Volvos gamla trotjänare har väl hunnit bli mer ikonisk än Scanias CN113, och behöver inte bärgas som senare modeller:

Bild

Som sagt, jag såg ännu fler äldre bussar än nya. Nästa år blir det bara elbussar i Stockholms innerstad, men Nacka och Värmdö får uthärda buller i 10 år till:
Mitt i skrev:När nya trafikavtal ska handlas upp för Stockholms innerstad, Lidingö, Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje och Nykvarn blir kravet att 100 procent, runt 380 bussar, ska vara helt eldrivna från våren 2026. Hittills har man nöjt sig med 80 procent.

– Det är fantastiskt att vi nu tar det här steget, det är en del av målsättningen att nå netto noll koldioxidutsläpp 2035, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Men han medger att det är långt kvar. Bara 29 av SL:s bussar är idag elektriska. En stor utmaning är också att få tillräckligt mycket laddkapacitet på plats.
Är det inte ganska orättvist att somliga trafikområden får gå över till el nästan 10 år före andra? Dessutom blir det inga gasbussar på grund av bussterminalen...
Skriv svar