Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Eller är det helt enkelt så att SL har världens gnälligaste kunder och att trafiken här inte alls är så dålig egentligen? Gott nytt år, alla knäppskallar! 

Jag undrar vad du har fått det ifrån.
Du kanske syftar på att SL hade som mål att på slutet av 90-talet eller något sådant, ha världens bästa kollektivtrafik. När man insåg att man inte hade en chans, så smög man bort det och i stället basunerade ut att man skulle ha Europas bästa kollektivtrafik. Men det lyckades man inte heller med. Sen har man nog inte försökt igen då de inte ens skulle nå upp till att ha nordens bästa kollektivtrafik....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Stockholm bland de bästa i världen på kollektivtrafik
Inför valet 2022 skröt det tidigare styret med att "Region Stockholm har världens näst bästa kollektivtrafik". Sedan blev det bronsplats. Var ligger Stockholm nu?Region Stockholm skrev:Region Stockholm gör skäl för uttrycket ”en kollektivtrafik i världsklass”, det slår en färsk rapport från den amerikanska konsultfirman Oliver Wyman och Institute of Transportation Studies vid University of California, Berkeley fast. Där rankas Stockholms kollektivtrafikssystem som den tredje bästa i världen.
Jag tog en titt på Oliver Wyman Forums hemsida och Stockholm tycks ha fallit till sjätte plats i fjolårets mobilitetsrankning, men då ingår annat än kollektivtrafik. Fokus verkar ligga på automatisering och elektrifiering. San Francisco toppar listan tack vare Waymo. Bolts självkörande elfärja lyfter Stockholm snarare än SL.
Expressen: Miljöpartiet har kört kollektivtrafiken i botten
https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... -i-botten/
- dr Cassandra Nojdh
Ja, illiberala (jag använder här begreppet på samma sätt som Viktor Orban) Expressen producerar den här typen av retorik på löpande band. Under Patrik Kronqvists ledning har Expressen blivit allt mer högervriden, och identifierat miljöpartiet som den svaga länken bland de politiska fienderna, oavsett ämne. Ungefär som Trumps ständiga attacker mot den kaliforniske guvernören Gavin Newsom.Harald skrev: ↑söndag 12 januari 2025 16:02 Expressen: Miljöpartiet har kört kollektivtrafiken i botten
Bonniers har antagligen identifierat DN som för "liberal" (eller "woke" som hundvisslan heter bland högerextremister) och riskerar att förlora läsare till SvD. Därför har man satsat på att högervrida Expressens ledarredaktionen ordentligt (eller "ledarsidan är skarp och har en ideologisk inriktning som jag uppskattar" som den senaste rekryteringen Karin Pihl uttrycker det). Själv har Kronqvist en annan uppfattning om sig själv, men det är ju rätt vanligt bland sk. "liberaler"
Jag lämnar den här referensen, som inte har med tråden ämne att göra, men visar vilken retorik Kronqvist står för.
Alltså:
Storstockholms kollektivtrafik är alltför viktig för att överlämnas till Expressens kulturkrigare.
PS. Jag sympatiserar inte med något särskilt svenskt politiskt parti, och röstar inte längre i allmänna val. Påpekas för säkerhets skull.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
SL: Färre reser, fler återvänder till kontoret
Allt fler återvänder till kontoren - men inte med SL.Bussmagasinet skrev:SL har länge hävdat att distansarbetet är en avgörande orsak till att SL-trafiken inte har återhämtat sig efter pandemin. Andra nordiska huvudstäder har dock återhämtat sig betydligt bättre, likaså Malmö och Göteborg.
[...]
– Hög turtäthet gör att folk åker mer. Av den anledningen var det förväntat att det skulle bli en minskning vid neddragningen. Men anledningen till nedskärningarna är att regionen haft dålig ekonomi och nu riskerar detta att leda till en nedåtgående spiral, säger han till DN.
[...]
– Det kanske leder till att företag inte vill placera sig där, då hamnar även fastighetsägare i kläm. Allt hänger ihop. Vi vill ha en världsledande kollektivtrafik, då krävs det att man satsar pengar, säger David Stenergard till DN.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, och Bussmagasinet - bussbranschens propagandaorgan - anmäler sig till tjänstgöring hos högern:Enceladus skrev: ↑måndag 20 januari 2025 11:01 SL: Färre reser, fler återvänder till kontoret
Allt fler återvänder till kontoren - men inte med SL.
Bussmagasinet skrev: – Nu har vi svart på vitt att Socialdemokraternas och Miljöpartiets nedskärningspolitik minskar resandet och skadar SL:s ekonomi. Det vi bevittnar är ett historiskt politiskt misslyckande, säger Kristoffer Tamsons (M), till Bussmagasinet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Det brukar sägas att det krävs två för att dansa tango. Den moderatledda regeringen drar sig inte heller för att kasta sten i glashus:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 20 januari 2025 19:45Ja, och Bussmagasinet - bussbranschens propagandaorgan - anmäler sig till tjänstgöring hos högern:Enceladus skrev: ↑måndag 20 januari 2025 11:01 SL: Färre reser, fler återvänder till kontoret
Allt fler återvänder till kontoren - men inte med SL.Bussmagasinet skrev: – Nu har vi svart på vitt att Socialdemokraternas och Miljöpartiets nedskärningspolitik minskar resandet och skadar SL:s ekonomi. Det vi bevittnar är ett historiskt politiskt misslyckande, säger Kristoffer Tamsons (M), till Bussmagasinet.
Vilka är "vi"?Expressen skrev:– Vi alla vill att fler människor ska välja kollektivtrafiken, nu tvingar man folk att ta bilen i stället. Det är obegripligt och extra märkligt med tanke på att han företräder Miljöpartiet, säger riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M).

- dr Cassandra Nojdh
Ja, jag vill ju inte i onödan partipolitisera detta. Därför nöjer jag mig (denna gång) med att återge en valaffisch från riksdagsvalet 2022

Jag måste ju säga att hans MC-kläder är käckare än mina. Vid fototillfället ifråga lär han också ha provkört
HD:s sällsynta eldrivna MC-modell - men sådant sätter nog Trump stopp för vad det lider.
Tydligen har han MC-kort (oklart om klass A1, A2 eller A). Vad han skulle kunna göra är att verka för att MC klass A1 (125 cc) skulle kunna få framföras av personer med B-behörighet, utan att dessa måste genomgå fullständig utbildning och examinering, något som EU:s körkortsdirektiv tillåter men som Riksdagen gång på gång kategoriskt avvisat. Själv är jag så gammal att mitt körkort gäller för allt detta "på köpet", enligt den sk. farfarsprincipen (för min del blir det väl snarast farmorsprincipen, trots att jag inte har några barn). Slut på särintressena!

Jag måste ju säga att hans MC-kläder är käckare än mina. Vid fototillfället ifråga lär han också ha provkört
HD:s sällsynta eldrivna MC-modell - men sådant sätter nog Trump stopp för vad det lider.
Tydligen har han MC-kort (oklart om klass A1, A2 eller A). Vad han skulle kunna göra är att verka för att MC klass A1 (125 cc) skulle kunna få framföras av personer med B-behörighet, utan att dessa måste genomgå fullständig utbildning och examinering, något som EU:s körkortsdirektiv tillåter men som Riksdagen gång på gång kategoriskt avvisat. Själv är jag så gammal att mitt körkort gäller för allt detta "på köpet", enligt den sk. farfarsprincipen (för min del blir det väl snarast farmorsprincipen, trots att jag inte har några barn). Slut på särintressena!
- dr Cassandra Nojdh
Första steget i operationen är i alla fall avklarat: Anton Fendert (MP) avgår som trafikregionråd i StockholmEnceladus skrev: ↑tisdag 21 januari 2025 11:47
Det brukar sägas att det krävs två för att dansa tango. Den moderatledda regeringen drar sig inte heller för att kasta sten i glashus:
Vilka är "vi"?Expressen skrev:– Vi alla vill att fler människor ska välja kollektivtrafiken, nu tvingar man folk att ta bilen i stället. Det är obegripligt och extra märkligt med tanke på att han företräder Miljöpartiet, säger riksdagsledamoten Maria Stockhaus (M).![]()
En relevant excerpt ur den citerade artikeln:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 9:05 Första steget i operationen är i alla fall avklarat: Anton Fendert (MP) avgår som trafikregionråd i Stockholm
Stockholms kollektivtrafik befann sig redan i en djup kris när Fendert tog över, och just pendeltågen har aldrig haft särskilt nöjda resenärer. På Linkedin står det:DN skrev:Han övergår till att leverera ett antal bredsidor mot sina företrädare. Han påpekar att det nuvarande styret ärvde en hel famn av besvär – däribland ett jättelikt underskott, det omdebatterade avtalet för bussterminalen vid Slussen och avvecklingen av pendeltågens tågvärdar.
De senaste åren har det tagits flera viktiga beslut för utvecklingen av Stockholms kollektivtrafik: påstigning genom alla dörrar, behovsanalys för nattrafiken och elektrifiering av busstrafiken. Det tidigare styrets bojkott av elbussar var ju ett internationellt fiasko, och hjälpte knappast Stockholm att klättra i olika rankningar.Linkedin skrev:Jag är stolt över att ha varit med och fattat beslut som räddat SL ur en långdragen kris under och efter pandemin, i en tid när Sveriges regering gör allt de kan för att fler ska välja bilen. Jag är också otroligt stolt över de många beslut vi under de här åren av kris har kunnat klubba igenom:
Då får Stockholm ett nytt trafikregionråd
Den 9 mars väljs Fenderts efterträdare. Förhoppningsvis blir det en flitig användare av Stockholms kollektivtrafik, men det är kanske att hoppas på för mycket.Mitt i skrev:En källa i Miljöpartiet uppger att det inte finns några indikationer på att fördelningen av regionrådsposter i den koalition som styr regionen skulle ändras: Det blir av allt att döma en partikamrat till Fendert som tar över kollektivtrafiken i Stockholm.
Men processen kommer att gå blixtsnabbt. Partiet fick reda på Fenderts avgång i dag. Nu har MP-politiker som är intresserade av Fenderts post en dryg vecka på sig att meddela det till valberedningen. Den 2 februari stänger ansökningsprocessen.
[...]
Det finns enligt MP inget som säger att det måste bli en regionpolitiker som tar över, det kan lika väl vara någon från Stadshuset eller riksplanet.
Tröttsamt. Det är ju att jämföra äpplen och päron. I Stockholm bor tjänstemän, lägre och högre i mycket större utsträckning än i Göteborg. "Framsidan" av Sverige har stora industrier (känner du till Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och SKF?) och Nordens största hamn och därmed arbetare i ordets egentliga bemärkelse som inte kan sköta sitt arbete på distans.Enceladus skrev: ↑måndag 20 januari 2025 11:01 SL: Färre reser, fler återvänder till kontoret
Allt fler återvänder till kontoren - men inte med SL.Bussmagasinet skrev:SL har länge hävdat att distansarbetet är en avgörande orsak till att SL-trafiken inte har återhämtat sig efter pandemin. Andra nordiska huvudstäder har dock återhämtat sig betydligt bättre, likaså Malmö och Göteborg.
[...]
– Hög turtäthet gör att folk åker mer. Av den anledningen var det förväntat att det skulle bli en minskning vid neddragningen. Men anledningen till nedskärningarna är att regionen haft dålig ekonomi och nu riskerar detta att leda till en nedåtgående spiral, säger han till DN.
[...]
– Det kanske leder till att företag inte vill placera sig där, då hamnar även fastighetsägare i kläm. Allt hänger ihop. Vi vill ha en världsledande kollektivtrafik, då krävs det att man satsar pengar, säger David Stenergard till DN.
Att folk återvänder till kontoren är sanning med modifikation. Jag har flera personer i min bekantskapskrets (vanliga tjänstemän) som återvänt till sina arbetsplatser - två /2/ dagar i veckan. Personligen hade jag gärna åkt till jobbet på vardagarna som vanligt men nu är jag pensionär.
Det har blivit en kultur i Stockholm att arbeta hemifrån och att slippa arbetsresor. Jag får en känsla av att det här med att arbeta hemifrån börjar bli en statusmarkör. Många kontor står helt eller delvis tomma, till och med i Stockholms innerstad. Bedömare, inte minst utländska sådana, ser risk för rejäl krasch i fastighetsbranschen, med andra arbetsplatser. Konkurserna i Sverige slår just nu rekord (Dagens Juridik 2025-01-07).
Signaturen Enceladus är mycket kunnig, påläst och engagerad men markkontakten börjar bli dålig. Många önskelistor och intressanta förslag men alldeles för svepande formuleringar och aldrig en prislapp på hur våta drömmar ska realiseras.

I denna tråd jämförs Stockholm huvudsakligen med övriga huvudstäder i Norden. Både Tamsons och Stockholms handelskammare hävdar att möjligheterna till distansarbete är lika stora i andra nordiska städer. Skillnaden ligger främst i att de andra städerna har satsat på utökad trafik och nya biljettyper. SL har istället bantat trafiken och vägrat att införa pristak. Dessutom har Sverige en regering som gör allt för att fler ska välja bilen, men det håller Tamsons förstås tyst om.../jes skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 17:28 Tröttsamt. Det är ju att jämföra äpplen och päron. I Stockholm bor tjänstemän, lägre och högre i mycket större utsträckning än i Göteborg. "Framsidan" av Sverige har stora industrier (känner du till Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och SKF?) och Nordens största hamn och därmed arbetare i ordets egentliga bemärkelse som inte kan sköta sitt arbete på distans.
Som man bäddar får man ligga!Enceladus skrev: ↑onsdag 18 september 2024 12:56Jag citerar ett intressant stycke ur artikeln:Vidling skrev: ↑onsdag 18 september 2024 11:52 https://www.mitti.se/nyheter/sl-sager-n ... 32ec937ab9
Med andra ord siktar SL på att hamna i en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar. Övriga Norden skrattar åt vansinnet...Mitt i skrev:Och om pristaket faktiskt skulle leda till fler resor blir det en dubbelt dålig affär för SL, både ökade kostnader och dramatiskt minskade intäkter. Sammantaget skulle effekten bli "mycket utmanande", enligt förvaltningen.
Är det bara negativt med att färre åker buss i innerstan? Finns väl inget egenmål med att folk ska åka buss i innerstan? Är nog även väldigt få av dessa arbetspendlare som gått över till att ta bilen istället.
Många av de som åker buss i innerstan är folk som har svårt att gå längre sträckor och dessa blir nu typiskt sett sittande hemma i stället, det är socialt dåligt.
Man odlar även ett bilåkande som är större än man kan tro, inte minst i stans mer perifera delar som t ex gasverksområdet (”norra djurgårdsstaden”).
Man odlar även ett bilåkande som är större än man kan tro, inte minst i stans mer perifera delar som t ex gasverksområdet (”norra djurgårdsstaden”).
Som bekant erbjuder SL ingen nattrafik i Norra Djurgårdsstaden - det kanske tar 15 år innan SL inser behovet. Därmed måste invånarna ha ett alternativ till SL.daniel_s skrev: ↑fredag 24 januari 2025 21:37 Många av de som åker buss i innerstan är folk som har svårt att gå längre sträckor och dessa blir nu typiskt sett sittande hemma i stället, det är socialt dåligt.
Det finns ju nattrafik alla nätter i veckan till Ropsten (linje 291 från Cityterminalen vardagnätter/linje 13 helger) och det är jämförelsevis inga långa gångavstånd och det blir ännu bättre i takt med att Norra Djurgårdsstaden färdigställs och ännu genare gångvägar färdigställs. Jag bodde i Hjorthagen i många år förut, 25 minuters promenad från Stureplan. Du kan ju argumentera för att 291 kör Södra Fiskartorpsvägen-Bobergsgatan alternativt Storängsvägen istället. Konkreta och rimliga förslag som är realistiska att genomföra i närtid i stället för detta eviga ylande om nattrafik till alla utposter i Stockholms län. Då kan man kanske bli tagen på allvar och något händer, om man vill uppnå resultat förstås!Enceladus skrev: ↑lördag 25 januari 2025 5:25Som bekant erbjuder SL ingen nattrafik i Norra Djurgårdsstaden - det kanske tar 15 år innan SL inser behovet. Därmed måste invånarna ha ett alternativ till SL.daniel_s skrev: ↑fredag 24 januari 2025 21:37 Många av de som åker buss i innerstan är folk som har svårt att gå längre sträckor och dessa blir nu typiskt sett sittande hemma i stället, det är socialt dåligt.

Välkommen till klubben:/jes skrev: ↑lördag 25 januari 2025 12:20 Det finns ju nattrafik alla nätter i veckan till Ropsten (linje 291 från Cityterminalen vardagnätter/linje 13 helger) och det är jämförelsevis inga långa gångavstånd och det blir ännu bättre i takt med att Norra Djurgårdsstaden färdigställs och ännu genare gångvägar färdigställs. Jag bodde i Hjorthagen i många år förut, 25 minuters promenad från Stureplan. Du kan ju argumentera för att 291 kör Södra Fiskartorpsvägen-Bobergsgatan alternativt Storängsvägen istället. Konkreta och rimliga förslag som är realistiska att genomföra i närtid i stället för detta eviga ylande om nattrafik till alla utposter i Stockholms län. Då kan man kanske bli tagen på allvar och något händer, om man vill uppnå resultat förstås!![]()
Enceladus skrev: ↑onsdag 21 april 2021 0:22 Medborgarförslag om kollektivtrafik nattetid till Norra Djurgårdsstaden
De boende börjar tröttna på avsaknaden av nattrafik. Trafikpopulismen innebär ju att nya linjer inte får nattrafik. I det här fallet är situationen extra ironisk då linje 291 mellan Cityterminalen och Gåshaga på Lidingö enkelt skulle kunna dras om från Lidingövägen till Bobergsgatan. Eftersom Värtavägen har avbrottsfri trafik med linjerna 1 och 91 behövs inte nattrafik på den närliggande Lidingövägen. Vidare har linjerna 6 och 291 samma restid mellan Ropsten och Stadion enligt SL:s reseplanerare.
Om SL befarar för hög beläggning så är det ju bara att förlänga linje 293. Med tunnelbana hade detta problem inte funnits...
Beträffande övriga nordiska huvudstäder (jag saknar Reykjavik!) vill jag bara vidga perspektivet lite. Jag undrar om Enceladus vet vad det kostar att köpa bil i Danmark respektive Norge? Sverige avskaffade bilaccisen på 70-talet för att gynna svensk bilindustri men icke så i dessa länder. Vet inte dagspriset på jämförbara bilmodeller, skatt, försäkring med mera. Jag tänker inte ägna tid åt att gräva fram uppgifterna heller men tycker att det är viktigt att stödja sig på fakta istället för att bara tycka och utgå från Sverige.Enceladus skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 21:51I denna tråd jämförs Stockholm huvudsakligen med övriga huvudstäder i Norden. Både Tamsons och Stockholms handelskammare hävdar att möjligheterna till distansarbete är lika stora i andra nordiska städer. Skillnaden ligger främst i att de andra städerna har satsat på utökad trafik och nya biljettyper. SL har istället bantat trafiken och vägrat att införa pristak. Dessutom har Sverige en regering som gör allt för att fler ska välja bilen, men det håller Tamsons förstås tyst om.../jes skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 17:28 Tröttsamt. Det är ju att jämföra äpplen och päron. I Stockholm bor tjänstemän, lägre och högre i mycket större utsträckning än i Göteborg. "Framsidan" av Sverige har stora industrier (känner du till Volvo Cars, Volvo Lastvagnar och SKF?) och Nordens största hamn och därmed arbetare i ordets egentliga bemärkelse som inte kan sköta sitt arbete på distans.
Ännu mera tröttsamt. Stockholms Handelskammare är en lobbyorganisation och deras trumpetfanfarer ger jag inte mycket för. Vinglandet med Bromma kontra Arlanda förstärker inte deras trovärdighet. Före detta regiontrafikråd är just före detta.Enceladus skrev: ↑onsdag 18 september 2024 12:56Jag citerar ett intressant stycke ur artikeln:Vidling skrev: ↑onsdag 18 september 2024 11:52 https://www.mitti.se/nyheter/sl-sager-n ... 32ec937ab9
Med andra ord siktar SL på att hamna i en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar. Övriga Norden skrattar åt vansinnet...Mitt i skrev:Och om pristaket faktiskt skulle leda till fler resor blir det en dubbelt dålig affär för SL, både ökade kostnader och dramatiskt minskade intäkter. Sammantaget skulle effekten bli "mycket utmanande", enligt förvaltningen.
Som man bäddar får man ligga!
Fakta som utbud, priser med mera i kollektivtrafiken har självklart betydelse och kan jämföras. Samtidigt bör man också undersöka och beakta andra relevanta parametrar som påverkar resandet.
Det är bara att gräva fram lite mera fakta, tycker jag, än att förlita sig på att Stockholms Handelskammare och ett fd trafikregionråd. Inte för att de far med osanning eller är inkompetenta men lobbyisters påstående förtjänar ändå lite mera granskning.
Jag blev något förvånad att bli invald i Svenska Spårvägssällskapets styrelse 1975 även om jag varit medlem i tio år. Valberedningen ville ha mig eftersom jag var nyinflyttad i Stockholm. Spårvägssällskapet hade inte råd med att betala resekostnader för styrelsemedlem som inte bodde i Stockholm. Som nyinflyttad i staaan förväntades jag ändå kunna lyfta blicken över Stockholmshorisonten.

Därför avgår Anton Fendert (MP)dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 9:05 Första steget i operationen är i alla fall avklarat: Anton Fendert (MP) avgår som trafikregionråd i Stockholm
Ständigt detta Oliver Wyman Forum. Inser politikerna att Stockholms rankning räddas av ett privat företag som kan lägga ner sin verksamhet när som helst?Mitt i skrev:Att han nu ändå säger upp sig – en överraskning för hans eget parti – beror alltså inte på kritiken eller svårigheterna, menar han själv. Snarare tvärtom.
[...]
År 2024 hade Stockholm fallit till sjätte plats, vilket oppositionspartierna ser som ett bevis på MP:s vanstyre. Indexet inkluderar dock många fler parametrar än kollektivtrafiken.
Med det smalare "Public transit sub-index", som mäter just kollektivtrafiken, har Stockholm klättrat två placeringar mellan 2023 och 2024, från femte till tredje plats globalt. Det är samma placering som då moderaterna lämnade ifrån sig makten 2022.