Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Odd skrev: ↑onsdag 05 april 2023 15:01
Det finns ju även ett strategiskt perspektiv på spårviddsbyte. Ändrad spårvidd gör det mycket svårare för Ryssland att använda sig av Finlands järnväg för transporter i framtiden, om de exempelvis fullföljer sina planer på att erövra Europa.
Exakt och därför kabske Putin hostar lite och så blir det inget spårviddsbyte?
Det tror jag inte. De bemödade sig ju att bygga en 18 km lång bro för motsvarande ca 35 miljarder kr mellan Ryssland och den ockuperade Krimhalvön.
Hechtwagen skrev: ↑söndag 12 januari 2025 13:44
...
Vad har det med Putins spårviddskrav att göra?
Enkelt. Om de anser att de behöver bredare spår så bygger dom om det igen. De behövde ju en landförbindelse till Krim när de började ockupera det så då fixade de detta.
...
Enkelt. Om de anser att de behöver bredare spår så bygger dom om det igen. De behövde ju en landförbindelse till Krim när de började ockupera det så då fixade de detta.
Överraskningsmomentet i invasionen lär utebli om man först ska bredda spårvidden på den finska järnvägen...
...
Överraskningsmomentet i invasionen lär utebli om man först ska bredda spårvidden på den finska järnvägen...
Hechtwagen skrev: ↑söndag 12 januari 2025 17:23
Vilket "överraskningsmomentet" åsyftas egentligen ?
Sovjet försökte invadera Finland 1939, vi hade ju nästan samma spårbredd (Kejserlig Rysk bredd / Sovjet spårbredd)
Både lokomotiv och vagnar kan utrustas för flera spårbredder, såsom redan görs i Spanien
Skall verkligen Sverige ändra spårbredd från standard till Kejserlig Rysk, för att garantera detta "överraskningsmomentet"
Lite sent att diskutera spårbredd då atombomberna smäller
Alltså orsaken till byte här i Finland är närmast ekonomiska och kanske även strategiska (alltså möjlig göra transporter inom EU och EES området) men även för att ha alternativ till sjö transporter.
Hechtwagen skrev: ↑söndag 12 januari 2025 17:23
Vilket "överraskningsmomentet" åsyftas egentligen ?
Sovjet försökte invadera Finland 1939, vi hade ju nästan samma spårbredd (Kejserlig Rysk bredd / Sovjet spårbredd)
Både lokomotiv och vagnar kan utrustas för flera spårbredder, såsom redan görs i Spanien
Skall verkligen Sverige ändra spårbredd från standard till Kejserlig Rysk, för att garantera detta "överraskningsmomentet"
Lite sent att diskutera spårbredd då atombomberna smäller
Alltså orsaken till byte här i Finland är närmast ekonomiska och kanske även strategiska (alltså möjlig göra transporter inom EU och EES området) men även för att ha alternativ till sjö transporter.
Det jag skrev var att Ryssland kan försöka stoppa bytet av spårvidd i Finland av den anledningen att det är ofördelaktigt för Ryssland med ett sådant byte. Risken att Ryssland intetagerar i denns fråga är dock mindre nu än under kalla kriget. Kan du visa var jag skrev att Sverige skulle byta till rysk spårvidd? För det har jag ju inte skrivit.
Hechtwagen skrev: ↑måndag 13 januari 2025 8:28
Det jag skrev var att Ryssland kan försöka stoppa bytet av spårvidd i Finland av den anledningen att det är ofördelaktigt för Ryssland med ett sådant byte. Risken att Ryssland intrigerar i denna fråga är dock mindre nu än under kalla kriget. Kan du visa var jag skrev att Sverige skulle byta till rysk spårvidd? För det har jag ju inte skrivit.
Att byta spårvidd eller spårbredd är ett långsiktigt projekt för ett land som Finland. Vad Ryssland integrerar om är oklart och måste ses mot bakgrunden av Ukraina kriget. Visst är jag medveten om att du ej skrev "att Sverige skulle byta till rysk spårvidd" (utom Haparanda där det redan är gjort). Men det som jag förde fram var att orsaken till byte här i Finland är närmast ekonomiska och kanske även strategiska (alltså möjlig göra transporter inom EU och EES området) men även för att ha alternativ till sjö transporter, se https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Eur ... rt_Network
Egentligen är detta fel tråd se "Tåg till Åland och vidare" viewtopic.php?t=34270
Vi här på forumet har kommit mycket längre än vissa finländska (vad man nu skall kalla dem).
Debatten här i Finland gäller alltså inte sjö eller luift förbindelser mot övriga EU
(1) Tallinn tunneln - undervattens järncägstunnel från Kägeludden/Esbo till Ülemiste/Tallinn med fortsättning till Bialostok och Warszawa
(2) Väg över kvarken - Vasa - Umeå
(3) Tåg, Haparanda - Torneå, elektrifieringen klar väntar bara på att Nordtåg börjar köra från Luleå till Uleåborg (med tåg som kan byta rälsbredd)
(4) "Tåg till Åland och vidare" se diskussionen på tråden
Näringlivets toppar i Finland har missat vissa grundläggande fakta, (a) borde titta på sjökorten inte land kartor, (b) Esbo är Finlands näst största stad inte Åbo, (c) rätaste linjen mellan Helsingfors regionen och Stor-Stockholm går betydlig längre söderut.
( Är Elon Musks initiativ Hyperloop dött, se själv efter på nätet)