Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 25 april 2023 15:21
Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.
Stämmer men inte över allt. Två verkliga klyftor existerar, nämligen Delet och Skiftet. Har tänkt mig att Delet klaras vid Algersö och Skiftet norr om Kökar vid Alskär. Fjärdarna norr om Kökar fulla av öar och havsdjupet är inte stort, det gäller att bara välja rätt rutt. Efter att Skiftet är klarat nära Alskär kan vi fortsätta mot Korpo dock utan att ta i land, mot Kirjais söder om Nagu. Här är havsdjupet inte stort mellan de olika öarna. Föreslår att på Kirjais byggs Pargas station, och därfer fortsätter vi mot Kimito och Björkboda. Björkboda får Kimito station, varefter linjen fortsätter mot Tenala och vidare över, antagligen inte under, Pojo viken till Karis.
Alltså blir det tre stationer i Ålands och Åbolands skärgård
ADD[u skrev:E post_id=413176 time=1682329097 user_id=4801]
Jag tror mer på en återuppbyggd förbindelse mellan Enköping och Uppsala istället. Det skulle hjälpa med eventuella nattåg Oslo-Helsingfors som då stannar vid Uppsala. Även lokalt så är nog UL mer intresserad av denna förbindelse då man kan köra upptåg Uppsala-Enköping-Västerås/Bålsta. Även Mälartåg skulle nog kunna köra några turer Mariehamn-Uppsala-Västerås via denna länk.
Ja, det är väl det mest rimliga.
Angående havsdjup så är väl det rimligaste att bygga hängbroar där. Och ha tunnlar där det är grundare.
Hur får vi Finländarna med på tåget när det gäller att förbinda Finland med Åland? Bara motorväg/räls till Fasta Åland blir ett Key West-projekt. Finns engagemanget? Jag är på, men är Finländarna på?
Lemanic skrev: ↑torsdag 27 april 2023 22:29
Hur får vi Finländarna med på tåget när det gäller att förbinda Finland med Åland? Bara motorväg/räls till Fasta Åland blir ett Key West-projekt. Finns engagemanget? Jag är på, men är Finländarna på?
Regeringsförhandlingarna startar på Ständerhuset efter 1. maj. Alla nuvarande ministrar utom en blir oppositionspolitiker. Vet inte vad Key West har med detta att göra men ser fram mot ett Öresunds projekt, alltså att binda samman Nyland och Helsingfors med Harrien och Tallinn. Inte blir det någon motorväg här men höghastighetståg och Ten-Tech godstrafik räls och allt i två tunnlar.
Kontakten mellan Geater Helsinki / Åbo och Stockholm har härifrån arbetats med sedan 1700-talet (postrodd), frågan om Åland har hela tiden varit aktuell här som ni kan se i denna tråd. Frågar alltså Är de där Upplänningarna på
C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 25 april 2023 15:21
Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.
Stämmer men inte över allt. Två verkliga klyftor existerar, nämligen Delet och Skiftet. Har tänkt mig att Delet klaras vid Algersö och Skiftet norr om Kökar vid Alskär. Fjärdarna norr om Kökar fulla av öar och havsdjupet är inte stort, det gäller att bara välja rätt rutt. Efter att Skiftet är klarat nära Alskär kan vi fortsätta mot Korpo dock utan att ta i land, mot Kirjais söder om Nagu. Här är havsdjupet inte stort mellan de olika öarna. Föreslår att på Kirjais byggs Pargas station, och därfer fortsätter vi mot Kimito och Björkboda. Björkboda får Kimito station, varefter linjen fortsätter mot Tenala och vidare över, antagligen inte under, Pojo viken till Karis.
Alltså blir det tre stationer i Ålands och Åbolands skärgård
Ålands station på Föglö
Pargas station på Kirjais
Kimito station vid Björkboda
Föglö är väl inte bästa platsen för en station, bättre att lägga den i närheten av Mariehamn, det går en färja mellan Föglö samt Lumparland 1 gång i timmen.Tänkt sträckning från Mariehamn NE mot Vårdö samt Kumlinge, sedan till Asterholm som ligger i Åbos skärgård vidare mot Åbo, gott om öar där. Har åkt flera gånger med färjan från Kökar till Galtby, färjan hade en karta med havsdjupet utsatt. Dom öarna norr om Kökar som du skriver om är dom öarna som står ovanstående. Har även åkt med Alfågeln på den norra linjen. Hur som helst kommer det inte ske förrän långt i framtiden.
C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 25 april 2023 15:21
Mellan Kökar samt Åbo skärgård är havsdjupet 100 meter.
Stämmer men inte över allt. Två verkliga klyftor existerar, nämligen Delet och Skiftet. Har tänkt mig att Delet klaras vid Algersö och Skiftet norr om Kökar vid Alskär. Fjärdarna norr om Kökar fulla av öar och havsdjupet är inte stort, det gäller att bara välja rätt rutt. Efter att Skiftet är klarat nära Alskär kan vi fortsätta mot Korpo dock utan att ta i land, mot Kirjais söder om Nagu. Här är havsdjupet inte stort mellan de olika öarna. Föreslår att på Kirjais byggs Pargas station, och därfer fortsätter vi mot Kimito och Björkboda. Björkboda får Kimito station, varefter linjen fortsätter mot Tenala och vidare över, antagligen inte under, Pojo viken till Karis.
Alltså blir det tre stationer i Ålands och Åbolands skärgård
Ålands station på Föglö
Pargas station på Kirjais
Kimito station vid Björkboda
Föglö är väl inte bästa platsen för en station, bättre att lägga den i närheten av Mariehamn, det går en färja mellan Föglö samt Lumparland 1 gång i timmen, det tar c:a 25 minuter över.Tänkt sträckning från Mariehamn NE mot Vårdö samt Kumlinge, sedan till Asterholm som ligger i Åbos skärgård vidare mot Åbo, gott om öar där. Har åkt flera gånger med färjan från Kökar till Galtby, färjan hade en karta med havsdjupet utsatt. Dom öarna norr om Kökar som du skriver om är dom öarna som står ovanstående. Finns i och för sig massor av småöar mellan Kyrkogårdsö samt Kökar, förmodar att du inte tänkte på dom. Har även åkt med Alfågeln på den norra linjen. Hur som helst kommer det inte ske förrän långt i framtiden.
thorwald skrev: ↑tisdag 25 april 2023 18:19Pargas station på Kirjais
Najs... För att nyttja den nya höghastighetsjärnvägen mellan Åbo och Stockholm så behöver jag alltså bara cykla drygt 60 km (inklusive en bilfärja) för att ta mig från centrala Åbo till den närmaste stationen.
thorwald skrev: ↑tisdag 25 april 2023 18:19Pargas station på Kirjais
Najs... För att nyttja den nya höghastighetsjärnvägen mellan Åbo och Stockholm så behöver jag alltså bara cykla drygt 60 km (inklusive en bilfärja) för att ta mig från centrala Åbo till den närmaste stationen.
Kanske lite pessimistisk, men det finns alternativ
Ta tåget (nu från Kuppis station) till Karis och byt till Stockholms Hyperloop podden
Sverige båten med Tax-free försäljning
Flyget
Flyg mellan Åbo och Stockholm (så länge som flyg finns från Åbo till Arlanda) + Arlanda Expressen
Tåg och buss eller bara buss till Helsingfors-Vanda flygstation och flyg till Arlanda + Arlanda Expressen
Är övertygad om att denna järnväg Karis - Pargas - Föglö - Norrtälje blir tidigast verklighet någon gång på 2030-talet med eller utan Hyperloop
Är den här diskussionen (den om järnväg Sverige-Åland-Finland) överhuvudtaget seriös, eller något som bara finns bland superentusiaster på sådana här forum?? Särskilt uppdykande förslag om att förlänga en smalspårig lokalbana i Stockholmsregionen till att bli en internationell förbindelse. Låter extremt osannolikt.
Lemanic skrev: ↑torsdag 27 april 2023 22:29
Hur får vi Finländarna med på tåget när det gäller att förbinda Finland med Åland? Bara motorväg/räls till Fasta Åland blir ett Key West-projekt. Finns engagemanget? Jag är på, men är Finländarna på?
Regeringsförhandlingarna startar på Ständerhuset efter 1. maj. Alla nuvarande ministrar utom en blir oppositionspolitiker. Vet inte vad Key West har med detta att göra men ser fram mot ett Öresunds projekt, alltså att binda samman Nyland och Helsingfors med Harrien och Tallinn. Inte blir det någon motorväg här men höghastighetståg och Ten-Tech godstrafik räls och allt i två tunnlar.
Kontakten mellan Geater Helsinki / Åbo och Stockholm har härifrån arbetats med sedan 1700-talet (postrodd), frågan om Åland har hela tiden varit aktuell här som ni kan se i denna tråd. Frågar alltså Är de där Upplänningarna på
Liknelsen till Key West kommer från att den ön är sammanbunden från fastlandet och Miami genom en rad broar mellan öarna.
Skillnaden ligger främst i att det är väldigt grunt där så vanliga broar kunde byggas utan problem, något som blir lite krångligare i fallet Åland.
Men liknelsen är givetvis högst relevant.
Anders Hanquist skrev: ↑tisdag 02 maj 2023 9:50
Är den här diskussionen (den om järnväg Sverige-Åland-Finland) överhuvudtaget seriös, eller något som bara finns bland superentusiaster på sådana här forum?? Särskilt uppdykande förslag om att förlänga en smalspårig lokalbana i Stockholmsregionen till att bli en internationell förbindelse. Låter extremt osannolikt.
Hyperloop är ju en fantasiteknik där det vad jag vet inte ens finns några seriösa försök att ens beskriva hur det skulle gå att bygga ett sådant system. Det är högst tveksamt om det är möjligt. Om det är det ligger det många decennier bort. Och om det någon gång byggs kommer det till att börja med vara i tätbefolkade områden där det är värt investeringen, snarare än mellan Sverige och Finland.
Roslagsbanan till Finland är förstås helt galet. Roslagsbanan till Rimbo är sannolikt en bra idé, men längre bort än så blir den för långsam och har för liten kapacitet med tanke på de tåg och resenärer som redan finns på banan.
En konventionell höghastighetsjärnväg kan vara värd att diskutera seriöst, men det är svårt att se att det skulle ske under de närmaste decennierna. Skulle Sverige satsa på en extremlång bro eller tunnel någonstans skulle det väl hellre vara mellan Skåne och Tyskland.
twr skrev: ↑onsdag 03 maj 2023 10:57
Hyperloop är ju en fantasiteknik där det vad jag vet inte ens finns några seriösa försök att ens beskriva hur det skulle gå att bygga ett sådant system. Det är högst tveksamt om det är möjligt. Om det är det ligger det många decennier bort. Och om det någon gång byggs kommer det till att börja med vara i tätbefolkade områden där det är värt investeringen, snarare än mellan Sverige och Finland.
Roslagsbanan till Finland är förstås helt galet. Roslagsbanan till Rimbo är sannolikt en bra idé, men längre bort än så blir den för långsam och har för liten kapacitet med tanke på de tåg och resenärer som redan finns på banan.
En konventionell höghastighetsjärnväg kan vara värd att diskutera seriöst, men det är svårt att se att det skulle ske under de närmaste decennierna. Skulle Sverige satsa på en extremlång bro eller tunnel någonstans skulle det väl hellre vara mellan Skåne och Tyskland.
Instämmer.
Haha, det vore ju då en fråga om att räta ut och bredda Roslagsbanan och göra den till en nordöstlig stambana liksom den som finns mot norr och mot nordväst.
Njae, visst vore det häftigt med en bro/tunnel till Tyskland via Bornholm, men då Fehmarn Belt-länken byggs så lär inte det bli aktuellt.
Spårviddsbytet är återigen uppe på tapeten, bl.a. fördelar kring NATO-samarbetet, samt godstrafik från olika delar av Finland till Göteborg utan omlastning. Dessutom nämns en ny järnvägsförbindelse mellan Kiruna och Kolari som en andra förbindelse till Haparandabanan.
Problemet i Finland när det gäller järnväg är att järnvägen utvecklades under Kejsar-tiden (Tsar-tiden) såsom i Finlands baltiska grannar i söder.
Men varför bygga en olönsam järnvägsförbindelse från Kolari över ån, då vi redan har en utmärkt förbindelse mellan Torneå och Haparanda med dubbelspår, alltså både standard berdd och kejserlig bredd. Därefter såsom Nordtåg redan har fört fram borde spårbredden både till Uleåborg och Rovaniemi ändras till standard bredd för att möjliggöra järnvägstransporter inom nordkalotten.
Problemet med godstrafik från Finland till väst-europa är dock ej löst me detta, men det ser ut som våra yrvakna finländska myndigheter börjar se dagen ljus så här inför EU-valet. Den lösning som kanske är närmast är Tallinn tunneln + Rail Baltica. Alltså järnväg med standard spårvidd från Kervo via Esbo och Tallinn och vidare söderut med målet Warszawa.
Finland och Estland skulle ha klarat dessa sjö-kabelkriser om kablarna och rören inte låg på havsbottnet utan skulle ha varit i undervattens tunneln mellan Kägelviken och Ülemiste. Peter Vesterbacka meddelar dock att projektet går framåt och som intressant detalj att finansieringen idag inte bygger på kinesisk finansiering.
Idag skulle det ha varit möjligt att åka tåg från Helsingfors-regionen till Tallinn (Kervo-flygplatsen/Vanda-Kägelviken/Esbo-(konstgjord ö)-Ülemiste/Tallinn).Men projektet tar mer tid säger Peter Vesterbacka i tidningen Iltalehti (https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/166 ... 9pLanQfsyA).
Som bekant av de som följt med projektet är spårbredden standard, inte kejserlig rysk, vilket skulle ha gjort järnvägen i Finland den andra med spår av standard spårbredd, där Torneå idag är den första.
Vidare framkommer det av Iltalehtis artikel att projektet Rail Baltica även går framåt men även här har det skett förseningar. Men i och med NATO och Ukraina kriget så har det politiska intresset för projektet ökat märkbart
thorwald skrev: ↑måndag 30 december 2024 5:29
Finland och Estland skulle ha klarat dessa sjö-kabelkriser om kablarna och rören inte låg på havsbottnet utan skulle ha varit i undervattens tunneln mellan Kägelviken och Ülemiste. Peter Vesterbacka meddelar dock att projektet går framåt och som intressant detalj att finansieringen idag inte bygger på kinesisk finansiering.
Idag skulle det ha varit möjligt att åka tåg från Helsingfors-regionen till Tallinn (Kervo-flygplatsen/Vanda-Kägelviken/Esbo-(konstgjord ö)-Ülemiste/Tallinn).Men projektet tar mer tid säger Peter Vesterbacka i tidningen Iltalehti (https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/166 ... 9pLanQfsyA).
Som bekant av de som följt med projektet är spårbredden standard, inte kejserlig rysk, vilket skulle ha gjort järnvägen i Finland den andra med spår av standard spårbredd, där Torneå idag är den första.
Vidare framkommer det av Iltalehtis artikel att projektet Rail Baltica även går framåt men även här har det skett förseningar. Men i och med NATO och Ukraina kriget så har det politiska intresset för projektet ökat märkbart
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 30 december 2024 10:51
För dem av oss som inte behärskar det finska språket (och litteraturen) har YLE:s svenskspråkiga redaktion en översikt över ovanstående ämne:
Peter Vesterbacka lovade att tunneln till Tallinn öppnar på julafton 2024 – vad hände sedan?
Men Europa gör klokast i att hålla den kinesiska kommunistdiktaturen borta från sin infrastruktur.
Odd skrev: ↑onsdag 05 april 2023 15:01
Det finns ju även ett strategiskt perspektiv på spårviddsbyte. Ändrad spårvidd gör det mycket svårare för Ryssland att använda sig av Finlands järnväg för transporter i framtiden, om de exempelvis fullföljer sina planer på att erövra Europa.
Exakt och därför kabske Putin hostar lite och så blir det inget spårviddsbyte?
Odd skrev: ↑onsdag 05 april 2023 15:01
Det finns ju även ett strategiskt perspektiv på spårviddsbyte. Ändrad spårvidd gör det mycket svårare för Ryssland att använda sig av Finlands järnväg för transporter i framtiden, om de exempelvis fullföljer sina planer på att erövra Europa.
Exakt och därför kabske Putin hostar lite och så blir det inget spårviddsbyte?
Det tror jag inte. De bemödade sig ju att bygga en 18 km lång bro för motsvarande ca 35 miljarder kr mellan Ryssland och den ockuperade Krimhalvön.
Odd skrev: ↑onsdag 05 april 2023 15:01
Det finns ju även ett strategiskt perspektiv på spårviddsbyte. Ändrad spårvidd gör det mycket svårare för Ryssland att använda sig av Finlands järnväg för transporter i framtiden, om de exempelvis fullföljer sina planer på att erövra Europa.
Exakt och därför kabske Putin hostar lite och så blir det inget spårviddsbyte?
Det tror jag inte. De bemödade sig ju att bygga en 18 km lång bro för motsvarande ca 35 miljarder kr mellan Ryssland och den ockuperade Krimhalvön.