Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden
Eller är det helt enkelt så att SL har världens gnälligaste kunder och att trafiken här inte alls är så dålig egentligen? Gott nytt år, alla knäppskallar!
Jag undrar vad du har fått det ifrån.
Du kanske syftar på att SL hade som mål att på slutet av 90-talet eller något sådant, ha världens bästa kollektivtrafik. När man insåg att man inte hade en chans, så smög man bort det och i stället basunerade ut att man skulle ha Europas bästa kollektivtrafik. Men det lyckades man inte heller med. Sen har man nog inte försökt igen då de inte ens skulle nå upp till att ha nordens bästa kollektivtrafik....
Genius on call
Stockholm bland de bästa i världen på kollektivtrafik
Inför valet 2022 skröt det tidigare styret med att "Region Stockholm har världens näst bästa kollektivtrafik". Sedan blev det bronsplats. Var ligger Stockholm nu?Region Stockholm skrev:Region Stockholm gör skäl för uttrycket ”en kollektivtrafik i världsklass”, det slår en färsk rapport från den amerikanska konsultfirman Oliver Wyman och Institute of Transportation Studies vid University of California, Berkeley fast. Där rankas Stockholms kollektivtrafikssystem som den tredje bästa i världen.
Jag tog en titt på Oliver Wyman Forums hemsida och Stockholm tycks ha fallit till sjätte plats i fjolårets mobilitetsrankning, men då ingår annat än kollektivtrafik. Fokus verkar ligga på automatisering och elektrifiering. San Francisco toppar listan tack vare Waymo. Bolts självkörande elfärja lyfter Stockholm snarare än SL.
Expressen: Miljöpartiet har kört kollektivtrafiken i botten
https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... -i-botten/
- dr Cassandra Nojdh
Ja, illiberala (jag använder här begreppet på samma sätt som Viktor Orban) Expressen producerar den här typen av retorik på löpande band. Under Patrik Kronqvists ledning har Expressen blivit allt mer högervriden, och identifierat miljöpartiet som den svaga länken bland de politiska fienderna, oavsett ämne. Ungefär som Trumps ständiga attacker mot den kaliforniske guvernören Gavin Newsom.Harald skrev: ↑söndag 12 januari 2025 16:02 Expressen: Miljöpartiet har kört kollektivtrafiken i botten
Bonniers har antagligen identifierat DN som för "liberal" (eller "woke" som hundvisslan heter bland högerextremister) och riskerar att förlora läsare till SvD. Därför har man satsat på att högervrida Expressens ledarredaktionen ordentligt (eller "ledarsidan är skarp och har en ideologisk inriktning som jag uppskattar" som den senaste rekryteringen Karin Pihl uttrycker det). Själv har Kronqvist en annan uppfattning om sig själv, men det är ju rätt vanligt bland sk. "liberaler"
Jag lämnar den här referensen, som inte har med tråden ämne att göra, men visar vilken retorik Kronqvist står för.
Alltså:
Storstockholms kollektivtrafik är alltför viktig för att överlämnas till Expressens kulturkrigare.
PS. Jag sympatiserar inte med något särskilt svenskt politiskt parti, och röstar inte längre i allmänna val. Påpekas för säkerhets skull.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".