Avpärrat vid Näckrosen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Klas Mårtensson

Avpärrat vid Näckrosen

Inlägg av Klas Mårtensson »

Ja, så här ser det ut sedan igår.
Och de senaste månaderna har antalet biljettkontroller innanför spärrar och ombord på tågen nått kontinentala mått.
Och idag var första gången (vad jag kan minnas) som jag blev kontrollerad av en civilklädd kontrollant.
20241217_174628.jpg
20241217_174628.jpg (172.81 KiB) Visad 2642 gånger
20241217_174556.jpg
20241217_174556.jpg (174.03 KiB) Visad 2642 gånger
Lennart Petersen

Re: Avpärrat vid Näckrosen

Inlägg av Lennart Petersen »

Ingen större trängsel på,Näckrosen. Spärrvakten intervjudes på SVT lokal och sade sig ha sett många som gick förbi utan att blippa. Men de kan ju mycket väl ha giltiga periodbiljetter eller giltiga biljetter blippade tidigare. Men man tappar väl statistik med det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det går väl att räkna folk med hjälp av automatspärrarnas utrustning om man så vill.
Klas Mårtensson

Lennart Petersen skrev: tisdag 17 december 2024 20:36 Ingen större trängsel på,Näckrosen. Spärrvakten intervjudes på SVT lokal och sade sig ha sett många som gick förbi utan att blippa. Men de kan ju mycket väl ha giltiga periodbiljetter eller giltiga biljetter blippade tidigare. Men man tappar väl statistik med det.
Om du menar på mina bilder är bristen på personer fullt avsiktlig. Jag fick vänta ett tag för att inte få med några ansikten. Såg ett antal personer blippa under tiden, oftast verkade skärmen visa ett antal minuter (dvs. "enkelbiljett"). Själv blippade jag inte. Planerar att forsättningsvis göra det vid dagens första resa, för att checka att perioden inte gått ut.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ny spärrfri entré fick stänga – lösa bitar i taket
Mitt i" skrev:Måndagen blev en händelserik dag för Näckrosen. På morgonen inledde SL sitt experiment med spärrfria entréer på tunnelbanestationen, vilket Mitt i skrev om.

[...]

"Vi fick stänga Näckrosen Norra tillfälligt av säkerhetsskäl i ungefär en timme från 16.00 till 17.00 på grund av rasrisk från taket i rulltrappan", skriver SL:s presskommunikatör Cajsa Sjöbeck till Mitt i.

[...]

Att detta sammanträffade med invigningen av de spärrfria entréerna berodde inte på något annat än slumpen, enligt Cajsa Sjöbeck.
Vilket märkligt sammanträffande!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Har det inte både provats och praktiserats öppna spärrlinjer i Stockholms tunnelbana i ganska stor omfattning redan på allt från Slussen till Ängbyplan?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jodå, men sådana här experiment har den egenheten att man måste göra om dem gång på gång...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Tom populism när Stockholm testar tunnelbana utan spärrar
Dagens ETC skrev:Det mest sannolika är att testet i Näckrosen utmynnar i en snäv och visionslös ekonomisk kalkyl som stirrar sig blind på antalet som plankar och därför drar slutsatsen att det inte är lönsamt med öppna spärrar. Alltså precis som när SL gjorde ett liknande test vid Slussen för 20 år sedan. Det behövs inga tester. Alla andra nordiska storstäder och ett flertal stora europeiska städer har spärrfria kollektivtrafiksystem. Självklart skulle det fungera här också om bara det politiska modet fanns.

[...]

Om å ena sidan öppna spärrar gör resan lite trevligare så kommer fler kontrollanter å andra sidan att leda till mer kö och stress. Det är alltid vi resenärer som får betala på något sätt. Om det inte är genom biljetter och spärrar så är det genom att bli kontrollerade ännu oftare.

[...]

Ett skattefinansierat SL hade inneburit lägre kostnad för de allra flesta, men även det fåtal höginskomsttagare som fått betala mer drar självklart också nytta av en hållbar stad och ett hållbart klimat. Räcker inte regionen till borde också staten kliva in med medel, som i Tyskland och Österrike. Då hade vi kunnat ha en progressiv finansiering av kollektivtrafiken i hela landet istället för vad vi har nu: ett regressivt system där avgiften är lika hög oavsett inkomst.
ETC har en intressant debattartikel om SL:s försök med öppen spärrlinje vid Näckrosen. För det första behövs inget försök eftersom övriga nordiska storstäder redan har spärrfria kollektivtrafiksystem. För det andra blir det mer stress med fler kontrollanter. Därför behövs ett skattefinansierat SL, precis som i Belgrad.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

På vilket sätt skulle det bli mer stress för betalande resenärer? Blir laglydiga fordonsförare stressade av att det genomförs fler trafikkontroller på våra vägar?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stress är subjektivt, liksom samtliga slutsatser i artikeln.

Som fordonsförare med en vilja att vara laglydig kan man nog i och för sig bli stressad över tanken att det t ex skulle kunna finnas någon skylt man inte lagt märke till. Jag kan dock inte erinra mig att jag sett vänsterkantstidningarna kräva att hastighetsbegränsningar och/eller fartkontroller ska avskaffas.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: tisdag 03 december 2024 10:14
Enceladus skrev: måndag 02 december 2024 20:14 Är förutsättningarna bättre med dagens sätt att betala?
Det enda relevanta är väl viljan att betala. Sättet att inte betala är detsamma nu som då :lol:
Hälften av resenärerna positiva till spärrfritt
Mitt i skrev:– Jag tycker det har blivit smidigare. Men man hoppas ju att folk blippar sina biljetter ändå, annars är ju risken att det ser ut som att resandet minskar. Då kanske utbudet försämras, säger han.

[...]

– Jag brukar sälja biljetter för 2 000-3 000 kronor här under ett pass, nu är det få som köper. Det går in hundra eller några hundra kronor.

[...]

Knappt hälften var positiva och en fjärdedel var negativa, enligt SL.
Försäljningen i biljettkassan har störtdykt sedan Näckrosen fick öppen spärrlinje. Beror detta på fuskåkning eller andra sätt att betala? Analyser dröjer till i vår...
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: torsdag 16 januari 2025 19:49 [

Försäljningen i biljettkassan har störtdykt sedan Näckrosen fick öppen spärrlinje. Beror detta på fuskåkning eller andra sätt att betala? Analyser dröjer till i vår...
Det tyder nog rätt starkt på ökat fuskåkande. Knappast att man på.så,kort tid hittat alternativ för biljettköp och varför då just vid Näckrosen. Men det sagt så är det få,som köper biljett av spärrvakten.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Stöldvåg i butiken efter spärröppningen
Mitt i skrev:Enligt personalen på Ica Skogsbacken, som ligger intill Näckrosens t-bana, har butiksstölderna blivit ett växande problem sedan SL öppnade spärrarna i tunnelbanan.

[...]

– Stölderna har ökat med 300 procent sedan spärrarna öppnade. Det är en enkel flyktväg, man springer rakt ned för rulltrappan och blandar sig med folk eller hoppar på ett tåg. Vi springer efter ganska ofta och har fått med oss dem upp vid något tillfälle, men oftast hinner de ju försvinna, säger Micke Swahn.

[...]

Polisen har i sin tur inte utrett något samband mellan de öppna spärrarna och ökad brottslighet i området. Men en utveckling till det sämre har noterats, enligt presstalespersonen Carina Skagerlind.
Butiksstölder har blivit ett växande problem i Näckrosen. Butikspersonalen skyller på SL:s öppna spärrar, men polisen säger vill inte dra några större slutsatser.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Butiksstölder har blivit ett växande problem i Näckrosen. Butikspersonalen skyller på SL:s öppna spärrar, men polisen säger vill inte dra några större slutsatser.
Omoderna butiker som envisas med att ha kassor där alla ska betala. Men visst, man har förstås det för att kunna hålla reda på vilka som har betalat.

Det är väl bara att införa nolltaxa i butikerna också, så är problemet borta.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: måndag 03 februari 2025 18:45 Det är väl bara att införa nolltaxa i butikerna också, så är problemet borta.
Nu handlar det om en privat verksamhet som syftar till ekonomisk vinst. Men Tamsons vill tydligen att regionen ska ersätta "krona för krona".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 03 februari 2025 20:28
daniel_s skrev: måndag 03 februari 2025 18:45 Det är väl bara att införa nolltaxa i butikerna också, så är problemet borta.
Nu handlar det om en privat verksamhet som syftar till ekonomisk vinst. Men Tamsons vill tydligen att regionen ska ersätta "krona för krona".
Det där är ju bara politisk varmluft från högerblocket, som naturligtvis tar till allt vad de kommer åt. Är man ung och vig forcerar man i regel, i förekommande fall, spärrarna utan större tidsutdräkt, givet att man verkligen använder t-banan som flyktväg.

Dessutom är de här påståendena ett bra exempel på när man inte kan skilja på korrelation och kausalitet. Men stölder från framför allt livsmedelshandeln är ett stort problem pga. av den allmänna nedbusningen i samhället och den växande kriminella ekonomin.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 04 februari 2025 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: måndag 03 februari 2025 20:28 Nu handlar det om en privat verksamhet som syftar till ekonomisk vinst.
Att få något att äta är viktigare än att kunna resa. Så frågan är varför det är acceptabelt att distribution av mat sköts av privata verksamheter som syftar till ekonomisk vinst medan resor ska tillhandahållas till subventionerat pris eller till och med helt skattefinansierat.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev: måndag 03 februari 2025 23:35
Enceladus skrev: måndag 03 februari 2025 20:28 Nu handlar det om en privat verksamhet som syftar till ekonomisk vinst.
Att få något att äta är viktigare än att kunna resa. Så frågan är varför det är acceptabelt att distribution av mat sköts av privata verksamheter som syftar till ekonomisk vinst medan resor ska tillhandahållas till subventionerat pris eller till och med helt skattefinansierat.
Utbildning behövs inte för att överleva, men är ändå helt skattefinansierad, och uppmuntras dessutom med bidrag. Samhällsekonomi är mer än snabba cash.

För övrigt gäller tråden öppna spärrar i Näckrosen, inte nolltaxa i Näckrosen:
SL skrev:För att säkerställa att alla reser med giltig biljett kommer biljettkontroller att göras på Näckrosen och närliggande delar av tunnelbanenätet. Samtidigt som spärrarna avaktiverats och tillhörande spärrdörrar tagits bort har nedre delen av spärrarna lämnats kvar under pilotprojektet för att fortsätta samla in och registrera statistik över hur många som passerar och går till och från perrongen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 04 februari 2025 0:06 För övrigt gäller tråden öppna spärrar i Näckrosen, inte nolltaxa i Näckrosen:
Jaså, är det så?
Enceladus skrev: lördag 21 december 2024 13:50 Därför behövs ett skattefinansierat SL, precis som i Belgrad.
För övrigt kan upplysas om att SL är skattefinansierat, om än inte till 100%.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 04 februari 2025 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Klas Mårtensson

Månaden innan spärrarna togs bort råkade jag ofta ut för kontrollpersonal i tågen. Veckan efter råkade jag ut för dem tre gånger, och då hade de övergått till att vara civilklädda. Sedan dess har jag inte varit med om någon kontroll, alls.
Skriv svar