Tragiskt nog har du faktiskt helt rätt. :/daniel_s skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 19:49Nu är ju den fastighetsekonomiska realiteten som den är, så det hade naturligtvis inte blivit några avenyer, snarare smala gator omgärdade av superstora och höga hus, helt utan ljus. Det är ju en väldans tur att vi slipper det ett tag till! Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge ger ljus och luft och bidrar till att skapa ett naturligt skydd mot ny bebyggelse, så det får vi börja slå vakt om!Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 14:51 Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.
En dag kanske.
Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Finansiering klar för ny tunnelbaneentré
Finansieringen för en ny uppgång vid Västra Skogen har fått grönt ljus. Region Stockholm behöver försäkra sig om att projektet är ekonomiskt genomförbart...Solna stad skrev:2017 påbörjade Solna stad ett detaljplanearbete i området Ekelund/Pampas. I uppdraget ingick bland annat att utreda möjligheten till en ny entré till Västra skogens tunnelbanestation. Nu finns ett finansieringsavtal på plats, vilket gör att processen för att anlägga entrén kan fortsätta.
[...]
Av avtalet framgår att Solna stad kommer att stå som garant för de kostnader som arbetet för med sig. Stadens avsikt är att exploatörerna i området sedan ska finansiera arbetet. Avtalet innehåller även villkor om att regionen ska fatta beslut senast 30 juni 2024, och att detaljplanen ska vinna laga kraft senast 30 juni 2026.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Bra att det rör på sig om detta.
Något irriterande att Solna kommun misslyckas med att ha länk från nyhetsartikeln till relaterade sidor på sin egen webb (dvs till hit https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... a-428-m.fl. )
Något irriterande att Solna kommun misslyckas med att ha länk från nyhetsartikeln till relaterade sidor på sin egen webb (dvs till hit https://www.solna.se/solna-vaxer/stadsp ... a-428-m.fl. )
well known yimby
- Hechtwagen
- Inlägg: 3267
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Min tanke också!Lars_L skrev: ↑lördag 19 mars 2016 17:25 Och man kan nog ganska lugnt säga att en promenad på 150- 200 meter extra knappast hindrar någon - utifrån avståndsaspekten - att bygga bostäder. Då har man nog inte riktigt koll på hur det byggs i Stockholm för närvarande.
Och egentligen är det väl bara på platser där det skulle bli stora nivåskillnader mellan uppgångarna som ytterligare bostadsområden egentligen kan motivera nya entréer - såvida man inte har en extremt hög exploateringsgrad. I annat fall kommer ju en stor del av bostäderna ändå för långt ifrån stationen för att det ska bli attraktivt att gå till tunnelbanan.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Så är det, ett exempel är Aseavägen i Sollentuna. Inga vägar ritades i detaljplanen vilket gjorde att om du bor i något av husen kan du ha frukost med grannen. Som tur har kommunen tagit lärdom av att ha allt för liberala detaljplaner.daniel_s skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 19:49Nu är ju den fastighetsekonomiska realiteten som den är, så det hade naturligtvis inte blivit några avenyer, snarare smala gator omgärdade av superstora och höga hus, helt utan ljus. Det är ju en väldans tur att vi slipper det ett tag till! Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge ger ljus och luft och bidrar till att skapa ett naturligt skydd mot ny bebyggelse, så det får vi börja slå vakt om!Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 14:51 Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.
En dag kanske.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Jag har inte noterat detta tidigare, men det tycks vara min framlidne fars arbetsplats som ska rivas - om det inte redan är gjort. Han flyttade en gång med Arbetarskyddsstyrelsen från baracker i Marieberg till Ekelundsvägen. Det var en stor arbetsplats. Far brukade skoja och säga att det var Sveriges största begravningsplats. Där vilade runt femtonhundra personer. (Nu är det färre än på en normal svensk kyrkogård på landet, men jag tyckte det var roligt då...)
Varning: Nu följer en nostalgisk utveckling som inte har med uppgången att göra, men väl om byggnaden.
Min far jobbade på TKK3, dvs den tredje teknokemiska avdelningen. Jepp. Det var ungefär lika spännande som det låter. Folk hade skickat in ansökan om tillstånd till ditten och datten. Rörde det hans ämne fick han in ärendet som han kollade tämligen omgående och lämnade till sin chef som lät det ligga en månad innan han tittade och avslog eller tillstyrkte. Statens kvarnar malde långsamt på den tiden. Själv var jag på besök där som pre-tonåring då och då, och det mest spännande var två saker: Det fanns kopieringsmaskin som man kunde leka med, och spritpennorna luktade gott.
Tack för ordet.
Varning: Nu följer en nostalgisk utveckling som inte har med uppgången att göra, men väl om byggnaden.
Min far jobbade på TKK3, dvs den tredje teknokemiska avdelningen. Jepp. Det var ungefär lika spännande som det låter. Folk hade skickat in ansökan om tillstånd till ditten och datten. Rörde det hans ämne fick han in ärendet som han kollade tämligen omgående och lämnade till sin chef som lät det ligga en månad innan han tittade och avslog eller tillstyrkte. Statens kvarnar malde långsamt på den tiden. Själv var jag på besök där som pre-tonåring då och då, och det mest spännande var två saker: Det fanns kopieringsmaskin som man kunde leka med, och spritpennorna luktade gott.
Tack för ordet.
Professionell tyckare
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.
I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?
Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner.
I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?
Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner.
Genius on call
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Släppa ut en massa random stadsbor på grönbete? Det dröjer nog inte länge förrän naturreservatet är slitet och skräpigt. (Ja, jag vet, jag både raljerar, har fördomar och överdriver. Men poängen är kanske att det inte ska vara så tillgängligt...) Annars kan jag hålla med om att nästan färdiga uppgångar borde kunna göras färdiga. Om behov finns. Hur är det på Universitetet?Odd skrev: ↑fredag 29 december 2023 20:28 Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.
I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?
Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 2104
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
För att fortsätta urspårningen så håller jag med kantorn att norra uppgången på Universitetet borde färdigställas, fattar inte varför det inte redan är gjort, Kymlinge borde vara öppen på helgerna, det borde finnas ett gäng med studenter som kan extraknäcka som spärrvakter där.Kantorn skrev: ↑måndag 01 januari 2024 12:09Släppa ut en massa random stadsbor på grönbete? Det dröjer nog inte länge förrän naturreservatet är slitet och skräpigt. (Ja, jag vet, jag både raljerar, har fördomar och överdriver. Men poängen är kanske att det inte ska vara så tillgängligt...) Annars kan jag hålla med om att nästan färdiga uppgångar borde kunna göras färdiga. Om behov finns. Hur är det på Universitetet?Odd skrev: ↑fredag 29 december 2023 20:28 Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.
I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?
Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner.
-
- Inlägg: 2104
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
För att fortsätta urspårningen så håller jag med Kantorn att norra uppgången på Universitetet borde färdigställas, fattar inte varför det inte redan är gjort, Kymlinge borde vara öppen på helgerna, det borde finnas ett gäng med studenter som kan extraknäcka som spärrvakter där. Sedan finns norra uppgången på Masmo som redan är utsprängd, däremot blev det taskigt med bostäder däruppe.Kantorn skrev: ↑måndag 01 januari 2024 12:09Släppa ut en massa random stadsbor på grönbete? Det dröjer nog inte länge förrän naturreservatet är slitet och skräpigt. (Ja, jag vet, jag både raljerar, har fördomar och överdriver. Men poängen är kanske att det inte ska vara så tillgängligt...) Annars kan jag hålla med om att nästan färdiga uppgångar borde kunna göras färdiga. Om behov finns. Hur är det på Universitetet?Odd skrev: ↑fredag 29 december 2023 20:28 Utan att veta i detalj hur det ser ut, så tycker jag att alla t-baneingångar som är förberedda, borde byggas klart. Det kan inte bli för många ingångar.
I sammanhanget tycker jag att man skulle ta och göra iordning Kymlinge station också. Man kan göra det lite enklare, utan spärrar och utan rulltrappor, men kanske med hiss för tillgängligheten, och på så sätt göra naturreservatet mer tillgängligt. T-banan finns ju redan där, varför inte använda stationen?
Öppettiderna kan vara vardagar och helger från att solen går upp tills solen går ner.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Här får tunnelbanan en ny uppgång
Nu är det klappat och klart för en ny uppgång vid Västra Skogen. Solna är verkligen bra på att förhandla med byggföretag och andra aktörer!Mitt i skrev:Den beräknas stå klar 2030 och är budgeterad till nästan en halv miljard. Västra skogens tunnelbanestation ska få en ny entré mot Pampas marina, där det planeras för drygt 900 nya bostäder.
[...]
"Ett liknande projekt har inte genomförts i Stockholms tunnelbana i modern tid, varvid det inte finns några jämförelseprojekt", skriver förvaltningen.
Resenärsnyttan uppskattas till 641 miljoner kronor, vilket gör att projektet ändå tros bli samhällsekonomiskt lönsamt.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
"Ett liknande projekt har inte genomförts i Stockholms tunnelbana i modern tid"
Eeeh, jo! Man byggde ju en ny uppgång vid Medborgarplatsen, men det gjorde man väl så smidigt att ingen märkte det.
Sen har man uppenbarligen valt ett onödigt komplicerat att bygga den nya uppgången vid Västra skogen. Men för den som ser det som en större konst att göra svåra saker är ju inrättandet av Citybanans uppgångar mot tunnelbanan vid Odenplan och T-centralen en tämligen jämförbar operation.
Eeeh, jo! Man byggde ju en ny uppgång vid Medborgarplatsen, men det gjorde man väl så smidigt att ingen märkte det.
Sen har man uppenbarligen valt ett onödigt komplicerat att bygga den nya uppgången vid Västra skogen. Men för den som ser det som en större konst att göra svåra saker är ju inrättandet av Citybanans uppgångar mot tunnelbanan vid Odenplan och T-centralen en tämligen jämförbar operation.
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
"Västra skogens entré ligger i dag uppe på en höjd. Den tillkommande befolkningen i dalen nedanför skulle få en lång gångsträcka med stor höjdskillnad för att komma till stationen, skriver trafikförvaltningen som förklaring till varför investeringen behövs."
Jepp. Min far jobbade på arbetarskyddsstyrelsen vars byggnad låg (ligger?) där nere. Det var så där kul att åka rulltrappa högt upp och gå långt ner.
Jepp. Min far jobbade på arbetarskyddsstyrelsen vars byggnad låg (ligger?) där nere. Det var så där kul att åka rulltrappa högt upp och gå långt ner.
Professionell tyckare
- Kristofer
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Äntligen en ersättning till linje 49X, som lades ner 1994!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Den ja! Den åkte vi då och då, jag och min far. Men inte så ofta. Vi flyttade ju till Mariehäll, och därefter blev det buss vill jag minnas. Men kan inte.
Professionell tyckare
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Formuleringen är inte särskilt informativ, då det redan är uppenbart att projektet är ovanligt. I princip skulle samma formulering kunna användas för att beskriva varje ny typ av byggnad eller väg som uppförs. Det framstår tydligt att syftet med uttrycket snarare är att använda en "kommunikativ väg" för att uppnå ett politiskt signalvärde än att faktiskt tillföra någon konkret information.
Genius on call
Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås
Det uppenbara signalvärdet av varje uttalande av typen ”första gången i modern tid” är ju att man inte är speciellt originell eftersom man upprepar någonting som tydligen gick att göra redan i omodern tid.