Huvudmålet med en förlängning av RB till Arlanda är nog knappast att erbjuda resor från Stockholm City utan det är nordostsektorn som förväntas bilda resandeunderlag, alltså Danderyd,Täby, Vallentuna.
Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan
Huvudmålet är att minska bilresorna mellan Norrort och Arlanda, men en stor del av resandeunderlaget bedöms utgöras av resor från centrala Stockholm.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 08 november 2022 4:26Huvudmålet med en förlängning av RB till Arlanda är nog knappast att erbjuda resor från Stockholm City utan det är nordostsektorn som förväntas bilda resandeunderlag, alltså Danderyd,Täby, Vallentuna.
Roslagsbanan till Arlanda är på många sätt en bra idé för att skapa en koppling mellan å ena sidan Danderyd/Täby/Vallentuna och å andra sidan Arlanda - Uppsala. Däremot är det precis som du konstaterar inte att betrakta som en förbindelse mellan centrala Stockholm och Arlanda. Man kan jämföra med busslinje 4. En bra förbindelse i många reaktioner, men ingen reser hela vägen från Gullmarsplan till Radiohuset.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Hechtwagen
Men om RB ändå går från Stockholm C / City och har direkttåg med endast få uppehåll på vägen så lär det gå ungefär lika fort som pendeltågen men 150 kr billigare, det är inget dåligt erbjudande.twr skrev: ↑tisdag 08 november 2022 8:30Roslagsbanan till Arlanda är på många sätt en bra idé för att skapa en koppling mellan å ena sidan Danderyd/Täby/Vallentuna och å andra sidan Arlanda - Uppsala. Däremot är det precis som du konstaterar inte att betrakta som en förbindelse mellan centrala Stockholm och Arlanda. Man kan jämföra med busslinje 4. En bra förbindelse i många reaktioner, men ingen reser hela vägen från Gullmarsplan till Radiohuset.
Alternativet är att förlänga tvärbanan till Arlanda.
-
Som flera nämnt så är målgruppen nog främst de boendes i Danderyd/Täby/Vallentuna.
Sen ska den ju inte fortsätta från Kårsta utan avvika efter Vallentuna utan nya stopp innan man är framme vid flygplatsen.
Ett stopp i Benstocken föreslås på vägen. Eventuellt även i ett nytt bostadsområde nordväst om Molnby.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 08 november 2022 13:31Som flera nämnt så är målgruppen nog främst de boendes i Danderyd/Täby/Vallentuna.
Sen ska den ju inte fortsätta från Kårsta utan avvika efter Vallentuna utan nya stopp innan man är framme vid flygplatsen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det blir inte direkttåg. Det är tågen som stannar på alla stationer som är aktuella sått förlänga.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 08 november 2022 10:45Men om RB ändå går från Stockholm C / City och har direkttåg med endast få uppehåll på vägen så lär det gå ungefär lika fort som pendeltågen men 150 kr billigare, det är inget dåligt erbjudande.twr skrev: ↑tisdag 08 november 2022 8:30Roslagsbanan till Arlanda är på många sätt en bra idé för att skapa en koppling mellan å ena sidan Danderyd/Täby/Vallentuna och å andra sidan Arlanda - Uppsala. Däremot är det precis som du konstaterar inte att betrakta som en förbindelse mellan centrala Stockholm och Arlanda. Man kan jämföra med busslinje 4. En bra förbindelse i många reaktioner, men ingen reser hela vägen från Gullmarsplan till Radiohuset.
Alternativet är att förlänga tvärbanan till Arlanda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jo absolut, det skulle vara bra med RB till Arlanda för de som bor i nordost. Pendeln tar väl ca 40 min, minns inte riktigt nu.
Utredning: Ska bli billigare att resa till Arlanda
Stockholms Handelskammare är naturligtvis extatisk:
Flera storstäder i Europa har avbrottsfri tågtrafik till sin flygplats. Stockholm har bland den dyraste tågtrafiken i hela Europa, och ändå går den inte på natten!Aftonbladet skrev:– Fler tåg ska kunna åka till Arlanda C och lämna människor. Jag tror också det är möjligt att sänka priserna på pendeltåget som är väldigt dyrt i dag, säger Peter Norman till tidningen.
Norman, som lämnat ett delbetänkande till regeringen, vill att staten utser en förhandlingsperson som förhandlar med Arlanda Express ägare A-train för att få till tätare och billigare kommunikationer mellan Stockholm och Arlanda.
[...]
Utredaren föreslår även upprustningar av signalsystem, bangårdar och plattformar på stationer på vägen till Arlanda, skriver Di.
Stockholms Handelskammare är naturligtvis extatisk:
Arlandasamordningens delrapport finns tillgänglig här.Flygtorget skrev: Stockholms Handelskammare har länge arbetat för att förbättra Arlandas konkurrenskraft och de är positiva till förslagen:
– I dag är det alldeles för dyrt att resa med tåg till flygplatsen. Vid årsskiftet flyttar Brommas trafik till Arlanda och det är mycket bråttom att få en bättre fungerande infrastruktur på plats. Det är en fråga för Stockholms och Sveriges konkurrenskraft, säger Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare.
- Hechtwagen
Lösningen, om det nu är viktigt att folk åker tåg till Arlanda, är att betala stationsavgifterna för tågresenärerna med biltullar för bilisterna till Arlanda.
Infrastrukturen behöver också byggas ut ordentligt. Det finns många kloka förslag i delrapporten. Utredaren kritiserar det splittrade biljettsystemet i Mälardalen:Hechtwagen skrev: ↑fredag 15 november 2024 15:59 Lösningen, om det nu är viktigt att folk åker tåg till Arlanda, är att betala stationsavgifterna för tågresenärerna med biltullar för bilisterna till Arlanda.
Varför inte göra som Sydsverige och bara ha en gemensam taxa? Samtidigt storsatsar Stordalen på ett jättehotell vid Arlanda. Hur ska de anställda ta sig dit?Statens offentliga utredningar skrev:Kollektivtrafikförvaltningarna i Mälardalens regioner har, förutom samarbetet via Movingo (se beskrivning nedan), valt att ha egna biljettprissystem med egna villkor som skiljer sig åt både inom och mellan regionerna. Sammanställningen nedan gör inte anspråk på att redovisa en fullständig bild. Enligt min bedömning visar den dock på splittrade lösningar, som inte gagnar ett sammanhållet och enkelt kollektivtrafiksystem i Mälardalen. Med det sagt, kan jag konstatera att det även finns ljuspunkter, som Movingo och vissa länsöverlappande samarbeten. Men det finns enligt min bedömning mer att göra för att underlätta för resenärerna och skapa ett gemensamt biljettsystem.
De köper ett SL-kort och bor troligtvis i Märsta och tar bussen dit? Eller så köper de ett SL-kort med Arlanda-tillägg... Eller så tar de bilen? Många alternativ! Annars är det väl bara att börja pröjsa? Hos SJ gäller ju alla (utom typ seniorkorten) på regionaltågen mellan Töreboda och Göteborg.Enceladus skrev: ↑torsdag 21 november 2024 13:48Infrastrukturen behöver också byggas ut ordentligt. Det finns många kloka förslag i delrapporten. Utredaren kritiserar det splittrade biljettsystemet i Mälardalen:Hechtwagen skrev: ↑fredag 15 november 2024 15:59 Lösningen, om det nu är viktigt att folk åker tåg till Arlanda, är att betala stationsavgifterna för tågresenärerna med biltullar för bilisterna till Arlanda.
Varför inte göra som Sydsverige och bara ha en gemensam taxa? Samtidigt storsatsar Stordalen på ett jättehotell vid Arlanda. Hur ska de anställda ta sig dit?Statens offentliga utredningar skrev:Kollektivtrafikförvaltningarna i Mälardalens regioner har, förutom samarbetet via Movingo (se beskrivning nedan), valt att ha egna biljettprissystem med egna villkor som skiljer sig åt både inom och mellan regionerna. Sammanställningen nedan gör inte anspråk på att redovisa en fullständig bild. Enligt min bedömning visar den dock på splittrade lösningar, som inte gagnar ett sammanhållet och enkelt kollektivtrafiksystem i Mälardalen. Med det sagt, kan jag konstatera att det även finns ljuspunkter, som Movingo och vissa länsöverlappande samarbeten. Men det finns enligt min bedömning mer att göra för att underlätta för resenärerna och skapa ett gemensamt biljettsystem.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus menar antagligen hur de ska ta sig dit på natten eftersom hens inlägg handlar om nattrafik ungefär lika ofta som trafik på dagen.Joakim W skrev: ↑torsdag 21 november 2024 14:44De köper ett SL-kort och bor troligtvis i Märsta och tar bussen dit? Eller så köper de ett SL-kort med Arlanda-tillägg... Eller så tar de bilen? Många alternativ! Annars är det väl bara att börja pröjsa? Hos SJ gäller ju alla (utom typ seniorkorten) på regionaltågen mellan Töreboda och Göteborg.Enceladus skrev: ↑torsdag 21 november 2024 13:48Infrastrukturen behöver också byggas ut ordentligt. Det finns många kloka förslag i delrapporten. Utredaren kritiserar det splittrade biljettsystemet i Mälardalen:Hechtwagen skrev: ↑fredag 15 november 2024 15:59 Lösningen, om det nu är viktigt att folk åker tåg till Arlanda, är att betala stationsavgifterna för tågresenärerna med biltullar för bilisterna till Arlanda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Nattrafiken är väl det viktigaste av allt, ja, efter batteribussar, gula linjefärger och unika (men dyra) t-banor. 
Med ett oändligt skatteuttag så kan man ju göra allt!

Med ett oändligt skatteuttag så kan man ju göra allt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skribenten glömde bort självkörande elfärjor. Det stämmer att jag följer kollektivtrafikens utveckling i världen, men vem har sagt att ny teknik måste bli dyrare?
Skulle inte Arlanda Express kunna automatiseras och köras nonstop? Självklart inte med nuvarande ägare som inte har några incitament att utveckla trafiken...
-
Inte mycket att tjäna när 2 resenärer räcker för förarens lön. Men vad menas med att köra non-stopp ?Enceladus skrev: ↑torsdag 21 november 2024 19:43Skribenten glömde bort självkörande elfärjor. Det stämmer att jag följer kollektivtrafikens utveckling i världen, men vem har sagt att ny teknik måste bli dyrare?
Skulle inte Arlanda Express kunna automatiseras och köras nonstop? Självklart inte med nuvarande ägare som inte har några incitament att utveckla trafiken...
Att man bygger klart vändslingan vid Arlanda så att den inte behöver stanna, såklart!
Och hur blir det med Roslagsbanan till Arlanda, har de idéerna tynat bort?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Jag utgår ifrån att Roslagsbanans Arlandagren bär sig på egna meriter. Annars är det ingen hållbar lösning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.