Min personliga erfarenhet är att många partiella distansarbetare väljer bilen. I Södertälje har bilåkandet ökat med 36 procent sedan 2018. Dessutom riskerar kollektivtrafiken att hamna i en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar - bara för att ultrakonservativa SL ogillar förändringar.BSB101 skrev: ↑söndag 15 september 2024 23:14Finns det något egenvärde i att få maximalt med människor att välja kollektivtrafik? Vad förlorar samhället på att folk väljer att cykla, gå eller arbeta på distans istället? SL inför vagnar med färre sittplatser så man kan knö in mer folk så då är det väl bättre att fler väljer andra sätt än att åka med SL?
SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
Re: SL:s framtida betalsystem
Men beror det bara på nattrafiken? Eller kan det ha att göra med SLs prissättning? Ett månadskort för över 900kr (eller vad är kortet uppe i nu?) blir ovärt om man bara ska till kontoret några dagar i veckan. Särskilt om man bor i Södertälje, och jobbar inom kommunen (eller Nykvarn), som blev av mit sitt lokala månadskort för flera år sedan. Jag åker själv inte längre kollektivtrafik vid besök i svenska städer, använder mina ben, eller åker elsparkcykel om sådan finns. Eller bilen, förstås. Varför? Ja, för lokaltrafikbiljetter är så dyra nu för tiden.Enceladus skrev: ↑måndag 16 september 2024 11:07Min personliga erfarenhet är att många partiella distansarbetare väljer bilen. I Södertälje har bilåkandet ökat med 36 procent sedan 2018. Dessutom riskerar kollektivtrafiken att hamna i en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar - bara för att ultrakonservativa SL ogillar förändringar.BSB101 skrev: ↑söndag 15 september 2024 23:14Finns det något egenvärde i att få maximalt med människor att välja kollektivtrafik? Vad förlorar samhället på att folk väljer att cykla, gå eller arbeta på distans istället? SL inför vagnar med färre sittplatser så man kan knö in mer folk så då är det väl bättre att fler väljer andra sätt än att åka med SL?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SL:s framtida betalsystem
Allt är relativt, som man säger ibland.
Om man tror att det är dyrt att resa med kollektivtrafik i Stockholm, då har man aldrig ägt en bil. Det är en penningslukare av rang. Förutom inköp så är det skatt, försäkring, avskrivning, drivmedel, däck, reservdelar, reparationer, service... tja, listan är lång.
Men om man inte har haft bil och känner till dess kostnader så kan ju en kostnad på 34 kr/dag vara en del, men det motsvarar en Marabou 200g chokladkaka på ICA om dagen.
Allt är som sagt relativt men personligen tycker jag det är billigt. Med SL-kortet, alltså.
Om man tror att det är dyrt att resa med kollektivtrafik i Stockholm, då har man aldrig ägt en bil. Det är en penningslukare av rang. Förutom inköp så är det skatt, försäkring, avskrivning, drivmedel, däck, reservdelar, reparationer, service... tja, listan är lång.
Men om man inte har haft bil och känner till dess kostnader så kan ju en kostnad på 34 kr/dag vara en del, men det motsvarar en Marabou 200g chokladkaka på ICA om dagen.
Allt är som sagt relativt men personligen tycker jag det är billigt. Med SL-kortet, alltså.
Genius on call
- Kristofer
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL:s framtida betalsystem
Jag ser inget större problem med att månadscappingen är något dyrare än en 30-dagarsbiljett. Det gör bara att jag som trafikant ställs inför följande alternativ:
- Jag räknar med att resa mycket, så jag betalar 970 kr för ett 30-dagarskort
- Jag vet inte hur mycket jag kommer att resa den närmaste månaden. Jag köper 75-minutersbiljetter. Skulle jag resa mer än jag tror så kommer det maximalt att kosta mig 1 053 kr — en merkostnad på 83 kronor jämfört med 30-dagarskortet — men reser jag mindre så kommer jag att spara pengar, och den besparingen kan ju bli större än den möjliga förlusten.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL:s framtida betalsystem
Fast jämfört med vad som "utlovades", trafikanterna skulle aldrig mer behöva ägna en tanke på biljettval. "Bara att blippa sitt kort så räknar systemet automatiskt ut förmånligaste pris." Så är detta ett rejält antiklimax. Och nu läggs antagligen capping-projektet på is dessutom.Kristofer skrev: ↑tisdag 17 september 2024 15:36 Jag ser inget större problem med att månadscappingen är något dyrare än en 30-dagarsbiljett. Det gör bara att jag som trafikant ställs inför följande alternativ:
- Jag räknar med att resa mycket, så jag betalar 970 kr för ett 30-dagarskort
- Jag vet inte hur mycket jag kommer att resa den närmaste månaden. Jag köper 75-minutersbiljetter. Skulle jag resa mer än jag tror så kommer det maximalt att kosta mig 1 053 kr — en merkostnad på 83 kronor jämfört med 30-dagarskortet — men reser jag mindre så kommer jag att spara pengar, och den besparingen kan ju bli större än den möjliga förlusten.
Re: SL:s framtida betalsystem
Men om nu maxtaxan blir några kronor dyrare än fast månadstaxa, varför skall man då besvära sig med att tillhandahålla ett gammalt taxesystem när skillnaden mot det nya är så litet. Det enklaste är ju helt enkelt att bara slopa alla gamla periodbiljetter. Bara att upprätthålla två system måste ju kosta en hel del!
Antingen har man ett SL-kort (numera grönt fysiskt eller elektroniskt) och använder automatisk maxtaxa, eller så betalar man kontant, swish eller med Visa/Mastercard/Annat betalkortkort, och betalar per resa. Kan det bli enklare?
Antingen har man ett SL-kort (numera grönt fysiskt eller elektroniskt) och använder automatisk maxtaxa, eller så betalar man kontant, swish eller med Visa/Mastercard/Annat betalkortkort, och betalar per resa. Kan det bli enklare?
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
https://www.mitti.se/nyheter/sl-sager-n ... 32ec937ab9Det pristak för enkelbiljetter – så kallad capping – som SL tidigare hade fått i uppdrag att införa ser inte ut att bli av. Capping leder till "ett mycket stort ekonomiskt bortfall" och ger en tveksam nytta, enligt SL:s egen utredning.
Re: SL:s framtida betalsystem
Jag citerar ett intressant stycke ur artikeln:Vidling skrev: ↑onsdag 18 september 2024 11:52 https://www.mitti.se/nyheter/sl-sager-n ... 32ec937ab9
Med andra ord siktar SL på att hamna i en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar. Övriga Norden skrattar åt vansinnet...Mitt i skrev:Och om pristaket faktiskt skulle leda till fler resor blir det en dubbelt dålig affär för SL, både ökade kostnader och dramatiskt minskade intäkter. Sammantaget skulle effekten bli "mycket utmanande", enligt förvaltningen.
Re: SL:s framtida betalsystem
Visst kostar en bil pengar men det är nog få som skaffar en bil enbart för att åka till jobbet några dagar i veckan. Detta kan göra att kostnaden får att ta bilen till jobbet blir billigare än kollektivtrafik. Om man istället cyklar som blir kalkylen ännu mer förmånlig. Sedan har både cykel och bil en fördel som kollektivtrafiken inte - de går från stället jag befinner mig till stället jag ska vid den tiden jag har behov av det. Detta är även en parameter att väga in. Så frågan vad som är prisvärt och passar bäst består av flera parametrar.Odd skrev: ↑måndag 16 september 2024 21:00 Allt är relativt, som man säger ibland.
Om man tror att det är dyrt att resa med kollektivtrafik i Stockholm, då har man aldrig ägt en bil. Det är en penningslukare av rang. Förutom inköp så är det skatt, försäkring, avskrivning, drivmedel, däck, reservdelar, reparationer, service... tja, listan är lång.
Men om man inte har haft bil och känner till dess kostnader så kan ju en kostnad på 34 kr/dag vara en del, men det motsvarar en Marabou 200g chokladkaka på ICA om dagen.
Allt är som sagt relativt men personligen tycker jag det är billigt. Med SL-kortet, alltså.
Re: SL:s framtida betalsystem
Debatt: Premiera rättvisa framför experiment i kollektivtrafiken
KD vill satsa sig ur SL:s förtroendekris genom att införa pristak. Som bekant införde Östgötatrafiken pristak i samband med beslutet att banta antalet tågvärdar.Bussmagasinet skrev:Pandemin har, som bekant, lett till nya resmönster och färre resenärer. I detta läge har den styrande majoriteten i Region Stockholm, med Miljöpartiet i spetsen, valt att kraftigt minska trafikutbudet. I Stockholm har en av sex bussar i innerstaden försvunnit. Kristdemokraterna har dock en annan strategi, en som fokuserar på att återfå både gamla och nya resenärer. Det pristak som vi har inkluderat i vår budget för 2025 är ett tydligt sådant initiativ. Systemet ökar flexibiliteten för resenärerna och har dessutom visat sig vara ekonomiskt lönsamt i den utredning som redan genomförts.
[...]
Redan 2022 fattade trafiknämnden beslut om att stegvis införa capping som system i Stockholm. Tyvärr har den styrande majoriteten valt att begrava nödvändiga reformer i utredningar. Men de utredningar som gjorts visar att system med pristak på både dags- och månadsnivå kan generera både ökat resande och högre biljettintäkter för SL. Ändå fortsätter vänsterstyrets handlingsförlamning. Hur kan de förvänta sig att återfå resenärer om de inte erbjuder ett rättvist och transparent biljettsystem?
[...]
Kristdemokraterna anser att resenärer, precis som i London, inte ska behöva fundera på vilka smarta biljettlösningar som gynnar dem, utan enkelt kunna åka och veta att de alltid får det bästa priset.
Re: SL:s framtida betalsystem
Pristak i SL-trafiken – en rättvis reform för länets långpendlare
KD skriver ännu en insändare om behovet av pristak i SL-trafiken. I synnerhet påstås det vara orimligt att långa väntetider och spruckna byten ger dyrare resor. Många långväga resenärer känner säkert igen sig i skribenternas beskrivning...Nynäshamns Posten skrev:Kollektivtrafiken är avgörande för att hålla Stockholm samman och ge alla möjlighet att ta sig till jobb, skola och andra viktiga platser – oavsett var man bor. Men för pendlare i länets ytterkanter är dagens system långt ifrån rättvist. Pendeltågsresan från Stockholm till Nynäshamn tar 57 minuter, givet att allt går enligt tidtabell. Med enkelbiljetternas korta giltighetstid på 75 minuter riskerar de som reser långt att behöva betala för två biljetter innan de ens är framme. Att välja att bo längre ut innebär längre restider och färre avgångar, men det ska inte innebära en dubbel ekonomisk börda. Därför är det dags att införa ett biljettsystem med pristak, så att alla resenärer betalar ett rättvist pris för sina resor.
Idag kan resenärer från exempelvis Nynäshamn, Norrtälje, Åkersberga och Värmdö på grund av långa resor och väntetider, men även oplanerade förseningar, tvingas betala för flera biljetter. Det är orimligt.
Ett pristak skulle säkerställa att alla resenärer betalar ett rättvist pris, oavsett antal byten. Med ett pristak-system kan man känna sig trygg i att aldrig behöva betala mer än kostnaden för ett dagskort eller månadskort. Det skulle skapa en mer flexibel och ekonomiskt rättvis kollektivtrafik för alla.
Re: SL:s framtida betalsystem
Utökad blippning i Sörmlandkildor skrev: ↑onsdag 18 januari 2023 23:36Det verkar som att man helt enkelt prioriterat annorlunda, t.ex. att se till att kontaktlösa betalningar fungerar i hela SL-trafiken och inte bara på stadsbussar, och att det går att blippa betalkort till reducerat pris. Och tydligen vill man också fasa ut Access-systemet innan man inför nya funktioner.
Sörmlandstrafiken har infört samma funktion. Vidare blir Trosa tågbuss en del av ordinarie kollektivtrafik med lokal taxa - precis som Uppsalapendeln i Uppsala.Bussmagasinet skrev:Som standard för den som blippar sitt bankkort gäller fortfarande vuxenbiljett för resa inom en zon. Resenärer som vill blippa en ungdomsbiljett eller resa över flera zoner talar om det för bussföraren innan resan blippas.
Men det går också för kunden att på Sörmlandstrafikens hemsida ange favoritresa, exempelvis ungdomsresa eller resa över flera zoner. Då programmeras kortet med den resan som standard och man behöver inte be föraren agera. En resenär som sedan vill göra en annan resa än favoritresan behöver dock tala om det för föraren innan blippning.
Blippning och ändrad zonindelning gav mer pengar
Allt fler regioner minskar antalet zoner, vilket ökar intäkterna. SL:s enhetstaxa maskerar det höga genomsnittspriset, men resenärerna anser att det är prisvärt.Bussmagasinet skrev:I början av september gjorde Blekingetrafiken ännu en prisförändring. Då infördes en ny zonindelning och justerade zonpriser. Tidigare var varje kommun indelad i en tätortszon och en landsbygdszon. I det nya systemet blev varje kommun en zon. Med de särskilda skärgårdszonerna fanns tidigare tretton zoner i Blekinge som med den nya indelningen reducerades till fem.
Samtidigt infördes en möjlighet för resenärerna att blippa sitt betalkort ombord på bussen.
I Östergötland fungerar kontaktlösa betalningar också i hela trafiken, och dessutom med pristak! I gengäld halverar dock Östgötatrafiken antalet tågvärdar...Enceladus skrev: ↑onsdag 16 oktober 2024 20:08 KD vill satsa sig ur SL:s förtroendekris genom att införa pristak. Som bekant införde Östgötatrafiken pristak i samband med beslutet att banta antalet tågvärdar.
Re: SL:s framtida betalsystem
Kanske en liten petig detalj, men det programmeras inte något kort alls. Det är en rent felaktig uppgift.Enceladus skrev: ↑onsdag 13 november 2024 9:24 ...
Utökad blippning i Sörmland
...Bussmagasinet skrev:Som standard för den som blippar sitt bankkort gäller fortfarande vuxenbiljett för resa inom en zon. Resenärer som vill blippa en ungdomsbiljett eller resa över flera zoner talar om det för bussföraren innan resan blippas.
Men det går också för kunden att på Sörmlandstrafikens hemsida ange favoritresa, exempelvis ungdomsresa eller resa över flera zoner. Då programmeras kortet med den resan som standard och man behöver inte be föraren agera. En resenär som sedan vill göra en annan resa än favoritresan behöver dock tala om det för föraren innan blippning.
Genius on call
Re: SL:s framtida betalsystem
Dyrare resor för skärgårdsbor
SL måste sluta kämpa emot utvecklingen. Utan något pristak väljer många resenärer bort kollektivtrafiken:Tidningen Skärgården skrev:Som Skärgården tidigare uppmärksammat har flytten av busshållsplatsen vid Slussen till Stadsgårdskajen gjort att restiden för resenärer långt ut på Värmdölandet, som ska göra ett byte vid Slussen, har blivit så lång att det krävs två enkelbiljetter för en resa. Men det är inte enbart Värmdö kommuns resenärer som upplever problemet, de flesta som bor i skärgården eller de yttersta kustdelarna är i samma situation. Stefan Blomberg som bor på Ljusterö tar sig till Danderyds sjukhus eller Tekniska högskolan på en biljett, men ska han vidare får han betala en ny.
[...]
– Jag har en elbil. Om vi är två i bilen kostar det 200 kronor fram och tillbaka. Jag kan åka när det är låga avgifter på biltullarna och passa på och handla samtidigt.
[...]
– Giltighetstiden för enkelbiljett justerades till 75 minuter när SL-trafiken gick över till enhetstaxa och vi tog bort zonbiljetterna. För att avgöra vilken giltighetstid som var lämplig gjordes analyser av resmönster inom SL-trafiken. Analysen visade att 97,4 procent av dagens byten sker inom 75 minuter. Det är därmed bara 2,6 procent av alla resande i SL-trafiken som behöver göra byte efter 75 minuter, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör vid trafikförvaltningen.
Östgötatrafiken lyckades ju komma undan med halveringen av tågvärdar genom att införa pristak på tågen!Enceladus skrev: ↑söndag 15 september 2024 22:01 Det går att ha ett pristak som är marginellt högre än priset på 30-dagarsbiljetten (se exempelvis Östgötatrafiken). Däremot underskattar SL:s analys hur många resenärer som väljer bort kollektivtrafiken utan något pristak. Det är som att sila mygg och svälja kameler. SL har tappat fler partiella distansarbetare än andra.
Re: SL:s framtida betalsystem
Det blir ju dyrare oavsett pristak. Man blir fortfarande försenad och får fortfarande långa väntetider och det blir fortfarande dyrare tills man nått pristaket. Det avgör ju bara hur dyrt det blir. Problemet här är ju själva förseningen och missade byten...
Genius on call