SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6889
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 13 november 2024 20:23 ...
För drygt tio år sedan var Umeå först i Sverige med elbussar, och nu är Umeå redo att fimpa förbränningsmotorn för gott. Blir Stockholm sist med tystare trafik?
Fast det är ju i högsta grad fel. Göteborgs första helt elektriska bussar introducerades ju 1940, Stockholm 1941 och Landskrona 2003. Sen hade väl Uppsala batteribussar för sisådär 20-30 år sedan, om jag minns rätt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11527
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval
Bussmagasinet skrev:Elektrifieringen av busstrafiken är inte en europeisk företeelse utan en global. Ett exempel på det är den vietnamesiska storstaden Ho Chi Minh City som under kolonialtiden hette Saigon.

Den 22 december invigdes stadens första tunnelbanelinje och samtidigt sattes nästan 100 elbussar i trafik på 17 matarlinjer till den nya tunnelbanan och ytterligare 50 bussar ska komma. Men det är bara början.

År 2030 ska alla stadsbussar i Ho Chi Minh City vara elbussar. Idag är flottan över 2 200 bussar stor, varav närmre 550 bussar är antingen el- eller gasdrivna. För att stödja omställningen ska staden bygga laddstationer vid bussdepåer och parkeringsplatser, erbjuda operatörerna förmånliga lån för investeringar i elbussar samt subventionera företag som bygger laddstationer.
Vietnams största stad har äntligen fått sin första tunnelbanelinje. Dessutom fimpas bussar med förbränningsmotor om bara sex år. Det finns ju lokala intressen:
The ICCT skrev:In emerging markets, Vietnam and Thailand recorded the highest EV sales share among the markets considered, at nearly 16% and 14%, respectively. Brazil recorded a 5% EV sales share, and Türkiye a 4% share. Domestic vehicle producers, such as VinFast in Vietnam and Togg in Türkiye, dominated EV sales, meanwhile a mix of legacy automakers and newcomers such as BYD dominated sales in other markets. BEVs also dominated sales in these markets, comprising 83% of EV sales in 2024 H1.
Vingroup är Vietnams största konglomerat med Vinfast som elbilstillverkare och Vinbus som elbusstillverkare. Ibland känns det som att tiden står still hos SL...

Bussdepå i Uppsala kan bli energilager
Bussmagasinet skrev:Stadsbussdepån i Fyrislund i Uppsala kan i framtiden få en ny funktion som energilager. Nu ska Region Uppsala göra en förstudie där man undersöker möjligheterna att lagra el från depåns solceller i ett antal sammankopplade batterier. Ett sådant energilager kan ge flera fördelar, både när det gäller ekonomi och tryggare elförsörjning till bussarna.
Tiden står däremot inte still i andra delar av Sverige, och speciellt inte i övriga Norden:
Bussmagasinet skrev:En av de linjer som nu har fått elbussar är Movias linje 600S. Linjen är 74,5 kilometer lång och går mellan Ishøj station och Hillerød station. Bussarna laddas vid linjens ändhållplatser.
Som synes är långa busslinjer inget hinder för Köpenhamns elektrifiering!
Enceladus
Inlägg: 11527
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 15 november 2024 8:31 Fast det är ju i högsta grad fel. Göteborgs första helt elektriska bussar introducerades ju 1940, Stockholm 1941 och Landskrona 2003. Sen hade väl Uppsala batteribussar för sisådär 20-30 år sedan, om jag minns rätt.
54 elbussar från Mercedes-Benz till Umeå
Bussmagasinet skrev:När Nobina i juni 2026 tar över stadsbusstrafiken i Umeå, den så kallade Ultratrafiken, sätter företaget in 54 nya elbussar från Mercedes-Benz. Av bussarna, Mercedes-Benz eCitaro är 28 12-metersbussar och 26 18-meters ledbussar. Ledbussarna har fyrhjulsdrift vilket gör att de presterar bättre i vinterväglag. Därmed blir samtliga stadsbussar i Umeå eldrivna från sommaren nästa år.

[...]

Umeå tillhör elbusspionjärerna i Sverige, först med elbussar från Hybricon och senare från VDL.

[...]

– Med de nya elbussarna kan vi erbjuda en mer pålitlig trafik, särskilt under vintern när väderförhållandena kan vara en utmaning. Detta är en viktig förbättring för våra resenärer, säger Harriet Söder, vd Länstrafiken i Västerbotten AB.
Bussmagasinet har ändrat formulering från "först i Sverige" till "elbusspionjär i Sverige". Således hade skribenten förmodligen rätt. Danmark går en annan väg:

Kinesiska bussar i överlägsen dansk ledning
Bussmagasinet skrev:Mer än hälften, 216, av de tunga bussar som registrerades i Danmark förra året levererades av kinesiska tillverkare. Störst var Yutong, som har skapat sig ett starkt fotfäste i de övriga nordisk länderna, men ännu inte sålt några bussar i Sverige. I Sverige registrerades under förra året 42 kinatillverkade tunga bussar, varav 30 YES-EU (CRRC) och 11 BYD av totalt 512 nya, tunga bussar.
Umeå får alltså elbussar från Mercedes-Benz snarare än Yutong eller BYD, d.v.s. europeiskt istället för kinesiskt. Varför går denna tydliga skiljelinje i Öresund?
Skriv svar