https://digitaltmuseum.se/0210114605220 ... n-hotorget
Hötorget restaurering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hötorget restaurering
Som många känner till i den här forumet så pågår en omfattande restaurering av tunnelbanestation Hötorget, där vi återställer många delar till ursprungligt 1950-talsutförande. En del i detta arbete är att reproducera de gamla linjekartorna som förr var monterade i ramar på pelarna, se bif bildlänk nedan. Ställer därför en fråga här i detta forum eftersom många här troligtvis sitter på inventarier från stationer och vagnar
. Är det möjligtvis någon här som har denna gamla linjekarta liggandes hemma och som kan tänka er att låna ut den inför reproduktionen? (Spårvägsmuseet har den inte). Eller som har kontakter och vet var den finns? Tack på förhand!
https://digitaltmuseum.se/0210114605220 ... n-hotorget
https://digitaltmuseum.se/0210114605220 ... n-hotorget
Senast redigerad av Markus E den fredag 08 november 2024 11:57, redigerad totalt 2 gång.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hötorget restaurering
Det har jag inte, men jag har denhär skylten som satt på statonen innan den döptes om till Hötorget.
Ta de bästa bilderna du kan hitta och be en grafiker med känsla för detaljer att göra en modern linjekarta med samma utseende. Men be inte vem som helst för då blir det bara halvdant gjort!
Spårvägsmuseet har däremot en lång fin reklamskylt som suttit på Hötorget som borde reproduceras och sättas upp!
Re: Hötorget restaurering
Kungsgatanskyltar har vi också här varav ett par skall återmonteras. Jo, en digital bildförbättring/bildrestaurering kan göras utifrån de bästa bilderna, det är vi inne på, men ett original vore det allra bästa så klart. Naturligtvis har vi professionella grafiker upphandlade för detta.
Reklamfrågan är under hantering.
Reklamfrågan är under hantering.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hötorget restaurering
Kul! Ser mycket fram emot detta!Markus E skrev: ↑torsdag 07 november 2024 15:20 Kungsgatanskyltar har vi också här varav ett par skall återmonteras. Jo, en digital bildförbättring/bildrestaurering kan göras utifrån de bästa bilderna, det är vi inne på, men ett original vore det allra bästa så klart. Naturligtvis har vi professionella grafiker upphandlade för detta.
Reklamfrågan är under hantering.
Just byggnadsantikvariska aspekter i underhållet av tunnelbanestationerna har hittills varit en väldigt lågprioriterad fråga. Åk till Fridhemsplan på gröna linjen och kolla så förstår du vad jag menar!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Hötorget restaurering
Vi är alla nyfikna hur långt man kan gå. Hoppas neonen i taket förvinner, svårast är de digitala skyltarna som ändå ger en otroligt bra info.
Men byter man dem till nya typen och kanske tar fram en design som ser "museal ut" så får man en bra kompromiss.
Bäst är annars alla oranga papperskorgar...ingen missar dem
Stefan
Men byter man dem till nya typen och kanske tar fram en design som ser "museal ut" så får man en bra kompromiss.
Bäst är annars alla oranga papperskorgar...ingen missar dem
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Hötorget restaurering
Jag tänker att dom nya fina elektroniska plattformsskyltarna skulle kunna programmeras så att de liknar dom ljusskyltar som visade tågets destination.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Hötorget restaurering
Vilka då? Jag minns bara ”Tåg västerut” och ”Tåg söderut”.
De första åren, när stationen var ändstation, så fanns det ”Nästa tåg”-skyltar som motsvarar de som finns vid ändstationerna idag.
https://digitaltmuseum.se/0210114651842 ... ia?slide=0
Re: Hötorget restaurering
Man provade det amerikanska Identra-systemet ett tag i mitten av 1950-talet, och enligt detta dokument i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens arkiv (Riksarkivet) https://ekeving.se/rt/tub/si/infosys/Id ... 540614.pdf skall det då ha funnits automatiskt fungerande destinationsskyltar bl a vid Kungsgatan. Men Identra-systemet försvann nog ganska snart.
/Gunnar Ekeving
Re: Hötorget restaurering
Intressant. Jag antar att "spolarna" var en del i en avstämd krets som då påverkades beroende på vilken spole som var isatt. Finns det möjligen en teknisk beskrivning av detta?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Hötorget restaurering
Intressant och trevligt att Hötorget nu rustas upp till tidigt utförande. Att destinationsskyltarna (de elektroniska) med all sannolikhet blir kvar, det får vi leva med och det är väl så att det är en så tydlig förändring mot det "ursprungliga" att det är OK. Så resonerade i alla fall en museiman (professionell sådan) jag hade kontakt med för många år sedan. Att försöka få det moderna att efterlikna det gamla - det blir ju en form av falsarium som med tiden blir, eller kan bli, en falsk sanning.
Jag är inte vän av lysrörskosten i taket. Den hör inte alls hemma i 50-talsstationen och borde kunna flyttas till en annan station som inte bevaras musealt.
De två bilder som länkats till här i tråden är interssanta. Jag börjar med den bild Daniel länkade till. Notera brandskåpet, för brandslang med tryckvatten. Det var inte många år sedan som sådana skåp nytillverkades och vad jag kan bedöma ser de likadana ut fortfarande, de som är fristående. Rätta mig om jag har fel. Jag vill minnas att jag sett sådana tillverkas i Hammarby, på plåtslageriet därstädes, men det måste ju vara ganska många år sedan ändå, men i jämförelse med 1950-talet är det inte så länge sedan. Brandskåpet syns tydligt på bilden Daniel länkat till, det skymtar bara bakom en pelare på den andra bilden. Men notera - jag tycker det ser ut som en dricksvttenfontän som står precis bredvid brandskåpet. Ser jag rätt? Platsen är i sådant fall "rätt vald", för då finns ju dricksvatten precis intill.
/Lars J
Jag är inte vän av lysrörskosten i taket. Den hör inte alls hemma i 50-talsstationen och borde kunna flyttas till en annan station som inte bevaras musealt.
De två bilder som länkats till här i tråden är interssanta. Jag börjar med den bild Daniel länkade till. Notera brandskåpet, för brandslang med tryckvatten. Det var inte många år sedan som sådana skåp nytillverkades och vad jag kan bedöma ser de likadana ut fortfarande, de som är fristående. Rätta mig om jag har fel. Jag vill minnas att jag sett sådana tillverkas i Hammarby, på plåtslageriet därstädes, men det måste ju vara ganska många år sedan ändå, men i jämförelse med 1950-talet är det inte så länge sedan. Brandskåpet syns tydligt på bilden Daniel länkat till, det skymtar bara bakom en pelare på den andra bilden. Men notera - jag tycker det ser ut som en dricksvttenfontän som står precis bredvid brandskåpet. Ser jag rätt? Platsen är i sådant fall "rätt vald", för då finns ju dricksvatten precis intill.
/Lars J
Re: Hötorget restaurering
Naturligtvis blir restaureringen inte 100 %-ig, utan vi får balansera mellan återställande och olika uppdaterade delar på stationen. Vi kan t ex inte återställa de gamla trärulltrapporna, golvmarkeringarna som fanns förr vid plf-kant (påstigande/avstigande) m m. Även konsten i taket, brandgaspartier liksom IDTS-skyltar blir kvar. Men restaureringen som omfattar bl a ytskikt, papperskorgar, bänkar, skyltar m m syftar till att den ursprungliga 50-talskaraktären ändå skall bli tydlig och kunna upplevas i rummet. Det tror jag vi lyckas med. Sedan får man så klart bortse från vissa nytillkomna element. Det är viktigt att komma ihåg att restaureringen inte innebär att det blir en museal station exakt som den såg ut på 50-talet, men ändå med mycket ursprungligt 50-tal kvar!
Re: Hötorget restaurering
Gun Gordillos ikoniska neonslingor installerades i plattformstaket 1998. Nu ersätts neonljus av diodlampor i hela världen, även om nostalgiker kämpar emot.Stefan Widén skrev: ↑torsdag 07 november 2024 20:53 Vi är alla nyfikna hur långt man kan gå. Hoppas neonen i taket förvinner, svårast är de digitala skyltarna som ändå ger en otroligt bra info.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hötorget restaurering
Kämpar och kämpar, det är ju ingen idé att byta neonrör innan de går sönder.Enceladus skrev: ↑fredag 08 november 2024 11:22Gun Gordillos ikoniska neonslingor installerades i plattformstaket 1998. Nu ersätts neonljus av diodlampor i hela världen, även om nostalgiker kämpar emot.Stefan Widén skrev: ↑torsdag 07 november 2024 20:53 Vi är alla nyfikna hur långt man kan gå. Hoppas neonen i taket förvinner, svårast är de digitala skyltarna som ändå ger en otroligt bra info.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hötorget restaurering
Det som man inte kommer runt på Hötorget är inglasningarna vid rulltrapporna som tillkommit av brandskyddsskäl.
Däremot så borde det gå att klä rulltrapporna med teakimitation, just teakrulltrapporna var ett signum för de tidiga tunnelbanestationerna i Stockholm.
De två pressbyråkioskerna på plattformen lär inte heller återkomma.
Däremot så borde det gå att klä rulltrapporna med teakimitation, just teakrulltrapporna var ett signum för de tidiga tunnelbanestationerna i Stockholm.
De två pressbyråkioskerna på plattformen lär inte heller återkomma.
Re: Hötorget restaurering
Nej, inglasningarna kommer vi tyvärr inte ifrån. Och kiosker på plattformar kommer att förbli ett minne blott på grund av både brand- och arbetsmiljöskäl. Betr rulltrapporna så finns det flera skäl till att dessa i dagsläget inte går att "återställa". Att göra en träimitation på bef rulltrappor är inte ett alternativ. Dels vill vi inte arbeta med imitationer av material som ger sken av att vara ngt annat än vad det är, dels skulle inte slutresultatet bli i närheten av hur de gamla rulltrapporna såg ut. Studerar man dessa närmare var de av en helt annan konstruktion, där t ex innerbalustrader hade en utbyggnad in mot stegen vilket var en del av det karakteristiska ganska kraftiga uttrycket.Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 november 2024 13:00 Det som man inte kommer runt på Hötorget är inglasningarna vid rulltrapporna som tillkommit av brandskyddsskäl.
Däremot så borde det gå att klä rulltrapporna med teakimitation, just teakrulltrapporna var ett signum för de tidiga tunnelbanestationerna i Stockholm.
De två pressbyråkioskerna på plattformen lär inte heller återkomma.
Teoretiskt sett skulle det kanske gå att till en säkerligen relativt hög kostnad nytillverka de gamla trärulltrapporna men med avancerad brandskyddsimpregnering. Det kan dock inte motiveras i nuläget då nuv rulltrappor är nya med endast några få år på nacken. Den dagen det blir aktuellt med ett utbyte av dessa så får frågan tas upp igen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hötorget restaurering
Ja det är ju ingen jättebudget så det måste ju göras avvägningar. Men kanske en personvåg med viktbiljetter, samma som SJ hade, det stod säkert en sådan på Hötorget på 50-talet för de var rätt vanliga i Tunnelbanan, de dyker upp till salu ibland.Markus E skrev: ↑fredag 08 november 2024 13:53Nej, inglasningarna kommer vi tyvärr inte ifrån. Och kiosker på plattformar kommer att förbli ett minne blott på grund av både brand- och arbetsmiljöskäl. Betr rulltrapporna så finns det flera skäl till att dessa i dagsläget inte går att "återställa". Att göra en träimitation på bef rulltrappor är inte ett alternativ. Dels vill vi inte arbeta med imitationer av material som ger sken av att vara ngt annat än vad det är, dels skulle inte slutresultatet bli i närheten av hur de gamla rulltrapporna såg ut. Studerar man dessa närmare var de av en helt annan konstruktion, där t ex innerbalustrader hade en utbyggnad in mot stegen vilket var en del av det karakteristiska ganska kraftiga uttrycket.Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 november 2024 13:00 Det som man inte kommer runt på Hötorget är inglasningarna vid rulltrapporna som tillkommit av brandskyddsskäl.
Däremot så borde det gå att klä rulltrapporna med teakimitation, just teakrulltrapporna var ett signum för de tidiga tunnelbanestationerna i Stockholm.
De två pressbyråkioskerna på plattformen lär inte heller återkomma.
Teoretiskt sett skulle det kanske gå att till en säkerligen relativt hög kostnad nytillverka de gamla trärulltrapporna men med avancerad brandskyddsimpregnering. Det kan dock inte motiveras i nuläget då nuv rulltrappor är nya med endast några få år på nacken. Den dagen det blir aktuellt med ett utbyte av dessa så får frågan tas upp igen.
Re: Hötorget restaurering
jag har inte hittat någon närmare beskrivning, men en bild och en del information finns i denna diskussionstråd: https://www.reddit.com/r/trains/comment ... ?rdt=36119
/Gunnar Ekeving
Re: Hötorget restaurering
Apropå destinationsskyltar och avstämningskretsar. gek länkar till en tråd där det finns en bild på en tunnelvagn med en karakterisk antenn. Jag instämmer i att detta måste vara det system som provades i Stockholm. Jag har sett en bild där en tunnelvagn (C2) hade en sådan antenn monterad på vänster främre hörna (alltså på förarsidan). Jag kan bara inte komma ihåg var jag sett bilden. Dock är det sannolikt att det är spårvägens egen bild och då kan den finnas åtkomlig genom spårvägsmuseets bilddatabas.
/Lars J
/Lars J
Re: Hötorget restaurering
Restaurering till originalskick är ju en direkt osanning. Skillnader blir:
- Ej träklädda rulltrappor
- Inga kiosker
- Glasväggar som försvårar utrymning från 10-talet
- Neonljus från 90-talet
- Digitala skyltar från 90-talet
Vad är det man egentligen återställer?
- Ej träklädda rulltrappor
- Inga kiosker
- Glasväggar som försvårar utrymning från 10-talet
- Neonljus från 90-talet
- Digitala skyltar från 90-talet
Vad är det man egentligen återställer?