Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Det verkar som att en spårvagn har spårat ur och kört in i en butik i Oslo. På bilderna ser det ut att vara en av deras nya vagnar.
Enligt artikeln så har vittnen sett att vagnen haft hög hastighet, och på bilden ser man att de första hjulparen har i det närmaste gått rakt fram, och att efterföljande har fortsatt en bit till på spåret innan de har tvingats ur spår.
Enligt artikeln så har vittnen sett att vagnen haft hög hastighet, och på bilden ser man att de första hjulparen har i det närmaste gått rakt fram, och att efterföljande har fortsatt en bit till på spåret innan de har tvingats ur spår.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Spårvagn i Oslo körde in i butik
Den involverade spårvagnen är en av de nya spårvagnarna från CAF. SL18 ska ersätta både SL79 and SL95. Stockholm har också nya spårvagnar från CAF...Bussmagasinet skrev:Spårvagnen var en av Sporveiens nya spårvagnar med typbeteckningen SL-18 som började sättas i trafik för något år sedan. Den flerledade vagnen kan ta upp till 220 passagerare, har sex dörrar på vardera sidan och en totalvikt på närmare 43 ton. Tillverkare är spanska CAF som också har levererat de nyare spårvagnarna till SL i Storstockholm.
På Djurgårdslinjen i Stockholm har under flera år många turer fått ställas in på grund av problem med spårvagnarnas bromsar. Huruvida Oslo har haft liknande problem är dock inte känt.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
För ordningens skull går det inga CAF vagnar på Djurgårdslinjen. De går på Spårväg City. Djurgårdslinjen är det bolag som kör museivagnar. Före 2010 var det AB SS som körde museivagnar på Djurgårdslinjen dvs de fysiska spåren.. Solklart?Enceladus skrev: ↑tisdag 29 oktober 2024 15:06 Spårvagn i Oslo körde in i butik
Den involverade spårvagnen är en av de nya spårvagnarna från CAF. SL18 ska ersätta både SL79 and SL95. Stockholm har också nya spårvagnar från CAF...Bussmagasinet skrev:Spårvagnen var en av Sporveiens nya spårvagnar med typbeteckningen SL-18 som började sättas i trafik för något år sedan. Den flerledade vagnen kan ta upp till 220 passagerare, har sex dörrar på vardera sidan och en totalvikt på närmare 43 ton. Tillverkare är spanska CAF som också har levererat de nyare spårvagnarna till SL i Storstockholm.
På Djurgårdslinjen i Stockholm har under flera år många turer fått ställas in på grund av problem med spårvagnarnas bromsar. Huruvida Oslo har haft liknande problem är dock inte känt.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Det är nog fler beställare som haft "otur" med vagnar från CAF än sådan som haft en problemfri implementation, känns det som.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Spårvagnsföraren är misstänkt för ha orsakat olyckan och har fått försvarsadvokat. Ligger fortfarande på sjukhus. Enligt norska medier idag.
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Är det inte så att SL18 dessa vagnar är hårddatoriserade plastraketer ?? Ser man på övervakningsfilmen (länk i annat inlägg) så ser man att det går undan.
Varför gick det undan på det viset, en erfaren förare kör inte på det viset... Då börjar man fundera på vad datorerna sysslade med. Om nu datorerna vägrade minska farten, finns det då inte något slags nödstopp, som överrider datorerna ? Typ en nödstoppknapp, som slår från huvudbrytaren och sätter till mekaniska bromsat. Borde räcka med att man bryter strömmen som håller huvudbrytaren till och som håller fjäderbromsen ifrån. Liknade finns ju på moderna järnvägsfordon...
Men men, det lär ju komma en utredning som ger svar på vad som hände.
Varför gick det undan på det viset, en erfaren förare kör inte på det viset... Då börjar man fundera på vad datorerna sysslade med. Om nu datorerna vägrade minska farten, finns det då inte något slags nödstopp, som överrider datorerna ? Typ en nödstoppknapp, som slår från huvudbrytaren och sätter till mekaniska bromsat. Borde räcka med att man bryter strömmen som håller huvudbrytaren till och som håller fjäderbromsen ifrån. Liknade finns ju på moderna järnvägsfordon...
Men men, det lär ju komma en utredning som ger svar på vad som hände.
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Plastraketer vet jag väl inte, dagens spårvagnar är betydligt kraftigare än det mesta från 1900-talet! På bilderna från bärgningen senare under dagen kan du se att förarhyttens grundstruktur är helt intakt, t ex här.
Hårddatoriserade, tja allt som har med motorstyrningen att göra är ju datorstyrt men som du säger finns det ju alltid en nödstoppanordning. Den svaga punkten är dock oftast människan som måste komma på att något håller på att gå snett och ingripa i tid, där misslyckas vi ganska lätt tyvärr.
Hårddatoriserade, tja allt som har med motorstyrningen att göra är ju datorstyrt men som du säger finns det ju alltid en nödstoppanordning. Den svaga punkten är dock oftast människan som måste komma på att något håller på att gå snett och ingripa i tid, där misslyckas vi ganska lätt tyvärr.
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Jodå, jag såg nog balkar och annat där under det skadade ytterhöljet. Vet ju också hur M06 bl. a ser ut under skalet (lixom diverse järnvägsfordon).daniel_s skrev: ↑torsdag 31 oktober 2024 6:15 Plastraketer vet jag väl inte, dagens spårvagnar är betydligt kraftigare än det mesta från 1900-talet! På bilderna från bärgningen senare under dagen kan du se att förarhyttens grundstruktur är helt intakt, t ex här.
Hårddatoriserade, tja allt som har med motorstyrningen att göra är ju datorstyrt men som du säger finns det ju alltid en nödstoppanordning. Den svaga punkten är dock oftast människan som måste komma på att något håller på att gå snett och ingripa i tid, där misslyckas vi ganska lätt tyvärr.
Just en oberoende nödstoppanodning är ju väldigt viktigt, vore märkligt om det inte fanns.
Sen krävs det ju självklart också att personalen får kännedom och utbildning på att även hantera detta och framförallt veta när man nog ska nödstoppa. En bra säkerhetskultur borde vara, hellre en gång för mycke, än inte alls...
Tyvärr känns det ju som att detta med ordentlig teknisk utbildning är inget man satsar på, i vart fall hos våra upphandlade operatörer. Järnvägssidan ät nog rätt mycket bättre på den biten.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3513
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Norge är inte som Sverige, talade med en lokförare som kört i norge och han blev gripen av polis efter att ha kört över en person som begick självmord genom att kasta sig framför hans tåg.
Re: Spårvagnsolycka i Oslo - Krashat in i butik
Jo de där har jag hört talas om också... Märkligt land.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 31 oktober 2024 14:16Norge är inte som Sverige, talade med en lokförare som kört i norge och han blev gripen av polis efter att ha kört över en person som begick självmord genom att kasta sig framför hans tåg.