Billigt är... tja, billigt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Billigt är... tja, billigt
Att kinesiska produkter ofta håller undermålig kvalitet är knappast någon överraskning. Västerländska teknikbolag med tillverkning utlagd på kinesisk tillverkning måste ofta ha agenter eller representanter på plats för att granska varje steg i produktionen då det ofta förekommer att många kinesiska tillverkare, dock inte alla tillverkare för det finns undantag, tar genvägar eller byter komponenter mot billigare, och i bästa fall tekniskt fungerande men kvalitetsmässigt tveksamma delar, för att tjäna mer pengar. Fenomenet kallas för "bait and switch" då det bygger på att prov- eller demoexemplar är välbyggda men när serieleveransen kommer så är produkten byggd med mycket sämre komponenter och med sämre kvalitet.
Nu har även Northvolt fått erfara detta, berättar DN, förmodligen på grund av aningslösa inköpare och/eller ekonomer. Det har handlat om såväl säkerhetsrelaterade fel, designfel, kvalitetsfel och undermålig eller felaktig information. Då man pga investeringen har dåligt med möjligheter att hitta alternativ så har man tvingats att bygga om dem till stora kostnader och med en stor mängd folk från leverantörerna och detta är mycket dyrt.
Inte oväntat så handlar det i detta fall om statskontrollerade leverantörer som bedyrar att de håller högsta kvalitet och uppfyller internationella standarder och regler, vilket de uppenbarligen inte gör.
Det är trist att det inte bara påverkar aningslösa inköpare, utan även kinesiska leverantörer som faktiskt håller högre kvalitet, och därmed högre priser som de har svårt att konkurrera med. För dessa finns, jag har handlat med minst en av dem.
Nu har även Northvolt fått erfara detta, berättar DN, förmodligen på grund av aningslösa inköpare och/eller ekonomer. Det har handlat om såväl säkerhetsrelaterade fel, designfel, kvalitetsfel och undermålig eller felaktig information. Då man pga investeringen har dåligt med möjligheter att hitta alternativ så har man tvingats att bygga om dem till stora kostnader och med en stor mängd folk från leverantörerna och detta är mycket dyrt.
Inte oväntat så handlar det i detta fall om statskontrollerade leverantörer som bedyrar att de håller högsta kvalitet och uppfyller internationella standarder och regler, vilket de uppenbarligen inte gör.
Det är trist att det inte bara påverkar aningslösa inköpare, utan även kinesiska leverantörer som faktiskt håller högre kvalitet, och därmed högre priser som de har svårt att konkurrera med. För dessa finns, jag har handlat med minst en av dem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Billigt är... tja, billigt
Charted: Lithium-Ion Batteries Keep Getting Cheaper
Europa har ingen chans att konkurrera med Kina. För Kina är oljeberoendet ett hot mot rikets säkerhet och batterier betraktas som en del av försvarsbudgeten. Samtidigt har den svenska regeringen chockhöjt skatten på el och decimerat skatten på oljeprodukter. Den norrländske näringslivsprofilen Anders Sundström, tillika rådgivare åt Northvolt och Stegra (tidigare H2 Green Steel), sågade SD i en debatt i SVT:s Agenda. Schröder och Kneissl är säkert stolta över Åkesson!Visual Capitalist skrev:Battery metal prices have struggled as a surge in new production overwhelmed demand, coinciding with a slowdown in electric vehicle adoption.
[...]
In the coming months, prices are expected to drop further due to oversupply from China.
Despite declining prices however, battery demand is projected to increase ninefold by 2040, with the battery industry’s total capital expenditure expected to nearly triple, rising from $567 billion in 2030 to $1.6 trillion in 2040.
Det skulle vara ironiskt om Bibi bombade Irans oljeproduktionsanläggningar, varpå mullorna gjorde detsamma i Gulfstaterna, och så tvingas nationalisterna i SD förklara varför det var så bra att förlita sig på energi från brutala diktaturer istället för egen produktion. Men nationalister brukar ju vara utländska agenter...
Re: Billigt är... tja, billigt
DN har två nya artiklar i ämnet:
Därför översvämmas Europa av billiga elbilar från Kina
Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
Därför översvämmas Europa av billiga elbilar från Kina
Den kinesiska kommunistdiktaturen har demokratiserat tillgången på elbilar. Inte av klimatskäl, utan av geopolitiska skäl. Europa försöker göra tvärtom:DN skrev:I dag är Kina världsledande. Runt 10 miljoner elbilar kommer att säljas på hemmaplan 2024, mer än hälften av alla elbilar som säljs i världen. Produktionen ligger på 3 miljoner fler elbilar än vad hemmamarknaden behöver. Ungefär lika många som väntas säljas i EU i år.
Enligt en granskning gjord av EU är den kinesiska statens stöd till elbilsindustrin så genomgripande att subventionerna sker på alla nivåer - från förädlingen av litium som används i batterierna, till produktionen av battericeller och elbilar. Till och med transporten av dessa fordon till marknaden i Europa subventioneras.
[...]
USA:s utrikesminister Antony Blinken förde saken på tal vid ett besök i Peking tidigare i år, apropå Kinas stimulans av överproduktion i flera sektorer. Han konstaterade att landet står för en tredjedel av världens globala produktion, men bara en tiondel av efterfrågan.
[...]
Branschföreträdare i Kina, som mötts av hårda ord, försvarar sin position med att tillverkarna (i enpartistaten) demokratiserat den internationella tillgången på billiga elbilar.
Detta eftersom många köpare i världen annars aldrig hade haft råd att köpa en elbil - till global nytta för klimatet.
Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
Europeiska tillverkare vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Kina har inga sådana ambitioner. Som sagt, Europa har ingen chans att konkurrera med Kina:DN skrev:– Ett fåtal av de nya små elbilarna Citroën E-C3 och Renault 5 e-tech levereras i Frankrike redan nu i september för att svara mot franska elbilssubventioner, men sedan försvinner de från marknaderna fram till 2025.
Julia Poliscanova, chef för elbilsfrågor på den gröna tankesmedjan Transport and Environment i Bryssel pekar också på att flera krisande tillverkare i Europa, bland annat Volkswagen och Renault, nu vill förhala och mildra de skärpta koldioxidmålen 2025 – för att kunna fortsätta sälja fossila bilar.
[...]
– BYD öppnar en fabrik i Ungern under andra halvan av 2025 för 150 000 bilar och en fabrik för 100 000 bilar i Turkiet – där elbilarna slipper tull. Det är en dramatisk ökning från de nära 40 000 bilar de nu säljer i år i västra Europa. Kina kommer att fortsätta ta marknad i Europa fram till 2027.
Kinas biltillverkare kan dessutom dra nytta av att batteripriserna i Kina genom statssubventioner halverats på ett år. Därför kan de redan nu tillverka elbilar billigare än fossila bilar, enligt Bloomberg.
[...]
Just avsaknad av industripolicy har seglat upp som en glödhet fråga i EU – mitt i Northvoltkrisen. USA ger upp mot 250 miljarder dollar för att etablera gröna industrier genom Inflation Reduction Act (IRA). Kinas subventioner gör att produktionskostanden på batterier är upp till 35 procent billigare än i Europa.
Tankesmedjan Transport and Environment har publicerat två analyser om Europas självförvållade kris. Kinesiska leverantörer är billigare, och inte sällan bättre!Transport & Environment skrev:Europe’s six biggest carmakers made €130 billion in profit between 2022-2023, according to Automotive News Europe. Yet the average EV price in Europe has increased by a third since 2021 while it has halved in China. Battery minerals prices have plunged and battery cells are sold at massive discounts.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 03 oktober 2024 7:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Billigt är... tja, billigt
Sverige (och andra länder) har kanske blivit för bekväma med att det finns grejer billigt någon annan stans. Vi människor har ju en förmåga att lätt frestas av snabb vinning och bekvämlighet, det ser vi ju på det stora spelberoende vi har i samhället, och att så många människor lockas så lätt av konsumtionslån och snabba Klarna-krediter som ett sätt att få snabb vinning. Möjligheten till att snabbt och enkelt kunna klicka hem produkter med tveksam kvalitet har vi ju nästan alla erfarit vid det här laget och Jultema, Kjell Ohlsson, Rusta osv erbjuder ju ett stort sortiment av nästan bara billigt skräp av dålig kvalitet.
Jag tror att vi måste satsa mer på innovation, utveckling och få våra ungdomar att satsa på klassiska utbildningar som leder till konstruktörer, ingenjörer mm. I Northvolts fall så har man inte låtit växa organiskt utan man tycks ha forcerat fram en expansion utan att egentligen ha testat om man har teknik som fungerar. I stället tycks man ha helt förlitat sig på att det finns leverantörer som kan leverera nyckelfärdiga produktionslinjer för produkter som är nästan helt nya på marknaden, vilket i sig nästan blir en motsägelse.
Vi kanske alla behöver börja motstå tanken på att det är sant när det är billigt, och i stället börja fundera på om det är för bra för att vara sant när vi tittar på prislappen och den dåligt översatta beskrivningen av en produkt eller tjänst.
Jag tror att vi måste satsa mer på innovation, utveckling och få våra ungdomar att satsa på klassiska utbildningar som leder till konstruktörer, ingenjörer mm. I Northvolts fall så har man inte låtit växa organiskt utan man tycks ha forcerat fram en expansion utan att egentligen ha testat om man har teknik som fungerar. I stället tycks man ha helt förlitat sig på att det finns leverantörer som kan leverera nyckelfärdiga produktionslinjer för produkter som är nästan helt nya på marknaden, vilket i sig nästan blir en motsägelse.
Vi kanske alla behöver börja motstå tanken på att det är sant när det är billigt, och i stället börja fundera på om det är för bra för att vara sant när vi tittar på prislappen och den dåligt översatta beskrivningen av en produkt eller tjänst.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Billigt är... tja, billigt
Kina vill omvandla dagens oljeberoende till ett metallberoende - både nationellt och globalt. Northvolt vill tjäna pengar. Kina spelar schack, Europa spelar dam.
Re: Billigt är... tja, billigt
Jag skulle nog säga att du kan stryka "metall" i meningen. Kina vill, och har redan, skapat ett beroende i väldigt många delar för de dominerande ekonomierna. Även om de inte uttryckt dessa policys officiellt så knyter man väldigt många till sin ekonomi, inte minst då mindre utvecklade stater genom stora lån och investeringar i infrastruktur, och som i praktiken omvandlar dessa länder till lydstater. Kina har även genom kraftiga subventioner och lagstiftande medel gjort det kortsiktigt väldigt fördelaktigt för västerländska företag att flytta produktionskedjor till Kina och därmed använda nästan uteslutande kinesiska råvaror till dessa, och då inte minst sällsynta jordartsmetaller. I kommunismens grundvalar ligger att skaffa sig diplomatiska och politiska beroenden vars syfte är att öva inflytande på andra länders förmåga att kritisera Kina. Detta gör att många länder, och till och med företag, exempelvis inte vågar ta i för Kina känsliga ämnen, exempelvis massakern på himmelska fridens torg, där den Kinesiska regimen mejade ner tusentals demonstranter med maskingevär, en händelse som Kina försöker få raderat ur historien och jag är rädd för att de kan komma att lyckas med det till slut. Samma beroenden gör att det blir svårt att flytta på tillverkning och leveranser från Kina då den som försöker göra det på olika sätt kommer att straffas av Kina genom deras "soft power".
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Billigt är... tja, billigt
Världen ska dock vara tacksam för att Kina verkligen hatar olja och gas (men inte kol): China Likely To Have Lower GHG Emissions Than USA By 2035Odd skrev: ↑torsdag 03 oktober 2024 8:50 Jag skulle nog säga att du kan stryka "metall" i meningen. Kina vill, och har redan, skapat ett beroende i väldigt många delar för de dominerande ekonomierna. Även om de inte uttryckt dessa policys officiellt så knyter man väldigt många till sin ekonomi, inte minst då mindre utvecklade stater genom stora lån och investeringar i infrastruktur, och som i praktiken omvandlar dessa länder till lydstater. Kina har även genom kraftiga subventioner och lagstiftande medel gjort det kortsiktigt väldigt fördelaktigt för västerländska företag att flytta produktionskedjor till Kina och därmed använda nästan uteslutande kinesiska råvaror till dessa, och då inte minst sällsynta jordartsmetaller. I kommunismens grundvalar ligger att skaffa sig diplomatiska och politiska beroenden vars syfte är att öva inflytande på andra länders förmåga att kritisera Kina. Detta gör att många länder, och till och med företag, exempelvis inte vågar ta i för Kina känsliga ämnen, exempelvis massakern på himmelska fridens torg, där den Kinesiska regimen mejade ner tusentals demonstranter med maskingevär, en händelse som Kina försöker få raderat ur historien och jag är rädd för att de kan komma att lyckas med det till slut. Samma beroenden gör att det blir svårt att flytta på tillverkning och leveranser från Kina då den som försöker göra det på olika sätt kommer att straffas av Kina genom deras "soft power".
Re: Billigt är... tja, billigt
Kina gör det av en enda anledning, för sin egen skull. De har nämligen insett att för att kunna hålla igång sin ekonomi och produktion så kan dom inte lita på oljan. Men det är mer eller mindre en lycklig slump att det blev så, för om de hade gjort bedömningen att de skulle ha all olja dom behöver för sig själva och att de inte skulle behöva bry sig om konsekvenserna av klimatpåverkan, då skulle dom skita i att göra det. Det ligger alltså i deras intresse. Kolet de har gör ju att de egentligen inte behöver göra något åt det.
Tyvärr har ju många av ledarna i västvärldens länder inte insett att olja och kol inte är vägen framåt, se bara på de alternativ-intelligenta individerna i vår regering med stödparti. Dom har inte fattat detta utan kör på som om det inte fanns en morgondag.
Tyvärr har ju många av ledarna i västvärldens länder inte insett att olja och kol inte är vägen framåt, se bara på de alternativ-intelligenta individerna i vår regering med stödparti. Dom har inte fattat detta utan kör på som om det inte fanns en morgondag.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Billigt är... tja, billigt
Norway: Oil producers cannot be allowed to derail plastic treatyOdd skrev: ↑torsdag 03 oktober 2024 14:22 Kina gör det av en enda anledning, för sin egen skull. De har nämligen insett att för att kunna hålla igång sin ekonomi och produktion så kan dom inte lita på oljan. Men det är mer eller mindre en lycklig slump att det blev så, för om de hade gjort bedömningen att de skulle ha all olja dom behöver för sig själva och att de inte skulle behöva bry sig om konsekvenserna av klimatpåverkan, då skulle dom skita i att göra det. Det ligger alltså i deras intresse. Kolet de har gör ju att de egentligen inte behöver göra något åt det.
Norge är en av få petrostater som tar ansvar. Däremot tvingas landet pumpa olja och gas när importerande länder som Sverige och Tyskland vägrar ställa om...POLITICO skrev:For oil-rich nations including Iran, Saudi Arabia and Russia — already facing a likely drop in demand from the transport sector as carmakers go electric — plastics could therefore become a vital market for their oil long-term. They oppose provisions to reduce plastic production and have claimed that such a mechanism falls outside the scope of the treaty. They've also been accused of purposely torpedoing talks through procedural delays in a bid to limit progress on the treaty.
[...]
Norway itself has come under fire in recent months for the government's decision to forge ahead with further oil and gas extraction in the Arctic.
[...]
“It's all about putting an end to the unnecessary use of plastic and making sure that it gets into circular systems,” she added. “And eventually this will mean that there will be a lower demand for petroleum products in the future. I think that's a good thing.”