Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Östgötatrafiken skrev:Linköping, Norrköping, Motala och Finspång
Ett blipp ger biljett giltig i 60 minuter i stads/tätortszon – 33 kronor.
Om du blippar en gång till efter 60 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 66 kronor.
Du betalar aldrig mer än pristaket 990 kronor under en 30-dagarsperiod, räknat från första blippet.
Om du påbörjar din resa i stadszon och sedan reser vidare ut på landsbygden så betalar du aldrig mer än 95 kronor för 120 minuter eller 190 kronor för 24 timmar.
Östgötapendeln, landsbygds- och expressbuss
Ett blipp ger biljett giltig i 120 minuter i hela länet – 95 kronor.
Om du blippar en gång till efter 120 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 190 kronor.
Därmed anser Östgötatrafiken att tågvärdar inte behövs på alla avgångar. Är detta en modell att ta efter för andra regionala kollektivtrafikmyndigheter?
Bussmagasinet skrev:– För arbetspendlare som kommer att arbeta på distans någon eller några dagar i veckan är det här ett bra alternativ som gör att fler kan lämna bilen hemma, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.
Östgötatrafiken skrev:Linköping, Norrköping, Motala och Finspång
Ett blipp ger biljett giltig i 60 minuter i stads/tätortszon – 33 kronor.
Om du blippar en gång till efter 60 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 66 kronor.
Du betalar aldrig mer än pristaket 990 kronor under en 30-dagarsperiod, räknat från första blippet.
Om du påbörjar din resa i stadszon och sedan reser vidare ut på landsbygden så betalar du aldrig mer än 95 kronor för 120 minuter eller 190 kronor för 24 timmar.
Östgötapendeln, landsbygds- och expressbuss
Ett blipp ger biljett giltig i 120 minuter i hela länet – 95 kronor.
Om du blippar en gång till efter 120 minuter ändras biljetten till en 24-timmarsbiljett, räknat från först blippet – 190 kronor.
Därmed anser Östgötatrafiken att tågvärdar inte behövs på alla avgångar. Är detta en modell att ta efter för andra regionala kollektivtrafikmyndigheter?
Bussmagasinet skrev:– För arbetspendlare som kommer att arbeta på distans någon eller några dagar i veckan är det här ett bra alternativ som gör att fler kan lämna bilen hemma, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.
Dock är det många många år sedan tågvärdarna försvann. Numer och sen många år, bemannar man med Kundvärdar, som inte har någon säkerhetstjänst alls.
Bara biljettkontroll och hjälp till kunder.
leifd skrev: ↑måndag 30 september 2024 12:52
Dock är det många många år sedan tågvärdarna försvann. Numer och sen många år, bemannar man med Kundvärdar, som inte har någon säkerhetstjänst alls.
Bara biljettkontroll och hjälp till kunder.
Är inte en av poängerna med tågvärdar att kunna köpa biljett ombord? Västtrafik tillåter alltjämt biljettköp ombord på sina tåg:
Västtrafik skrev:På Västtågen kan du köpa biljett av tågvärden. Du betalar med bankkort.
Däremot är det nödvändigt att blippa sitt betalkort på spårvagnar, bussar och båtar i zon A.
Sekotidningen skrev:Maria tror att det är orealistiskt att få bort ensamarbetet helt. Johan instämmer. Som skyddsombud har han inte heller krävt dubbelbemanning.
–Det kostar och risken är att jobben försvinner, säger Johan.
[...]
Trots att de är skeptiska till möjligheten att få mer personalresurser hoppas de att nästa upphandling – som ska vara klar 2025 – ska innefatta kostnader för arbetsmiljö och dubbelbemanning. Det enda sättet att utöka resurserna är att få politikerna att betala för ökad trygghet.
Och nu försvinner jobben trots allt. Jag är inte alls förvånad med tanke på vad som hände med tågvärdarna på SL:s pendeltåg...
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 01 oktober 2024 21:36
Rimlig utveckling, det går ju art köra pendeltåg med bara förare i Stockholm så varför inte på fler ställen?
Östgötatrafiken gör inte heller misstaget att inte kompensera resenärerna för besparingen, utan inför pristak i förväg. Jämför hur SL betraktar tågresenärerna...