Påkörningsskydd i Göteboorg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Påkörningsskydd i Göteboorg
Första Långgatan hade en gång en helt inhägnad banvall med bara några övergångar för fotgängare. Detta har gradvis nedgraderats. För att möjliggöra en del ändringar i gatunätet har ett par plankorsningar öppnats. Nu pågår en ombyggnad till "stadsmässighet" i enlighet med det f.n. rådande idealet. De stolpar man ser närmast är nog tillfälliga. Det finns för tillfället ingen husvägg att fästa trådarna i.
Re: Påkörningsskydd i Göteboorg
Intressant lösning. Inte särskilt vacker, men så är det ju Göteborg…
Den bortersta stolpen i bild, som känns som den mest utsatta, har dock en mycket mindre skyddsgrej, om det ens är en sådan?
Den bortersta stolpen i bild, som känns som den mest utsatta, har dock en mycket mindre skyddsgrej, om det ens är en sådan?
Den bortersta stolpen står innanför kanstenen, men de hitre stolparna står utanför kantstenen. De kommer nog att ersättas med väggfästen när husbygget är klart. Man kan ju undra varför kanstenen är där den är när man ändå inte får köra på den delen av vägbanan, men det är kanske tillfälligt under bygget det med.
Är det den här du menar?
Den sitter väl uppe av samma anledning som man har pyntat en hel julgran vid varje övergång till eget spårområde på Tvärbanan i Stockholm...
Den sitter väl uppe av samma anledning som man har pyntat en hel julgran vid varje övergång till eget spårområde på Tvärbanan i Stockholm...
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
Ja, och dessutom med fel vägmärke
C3. Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II
och inte det här
C2. Förbud mot trafik med fordon
Men för all del även denna
C1. Förbud mot infart med fordon
Men en medborgare i republiken Etiopien ger sig inte så lätt. Och så hamnade vi i Stockholm igen......
C3. Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II
och inte det här
C2. Förbud mot trafik med fordon
Men för all del även denna
C1. Förbud mot infart med fordon
Men en medborgare i republiken Etiopien ger sig inte så lätt. Och så hamnade vi i Stockholm igen......
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Rätt vägmärke:
Bilden är rätt gammal. Numera är det även en heldragen linje och vitstreckat i spåret. Dock händer det att bilar får bärgas från spåret.
Men jag förstår inte vad Odds bild har med saken att göra. Det är inte någon övergång från gatuspår till särskild banvall vid Masthuggstorget. Betongklumpen är en fot för en tillfällig skylt som uppenbarligen riktar sig till fotgängare som korsar spåret. Man skymtar bara baksidan av skylten.
Jag avser att man hanterar en dumt utformad konstruktion med att placera ut tillfälliga anordningar som blir mer eller mindre permanenta, i stället för att designa om till en permanent utformning utan tillfälliga anordningar.
"Bilden som är rätt gammal" visar ju hur man kan utforma det på ett permanent sätt, utan tillfälliga block, varningsgrejer osv.
(Nu vet jag inte om de blågula pilarna är riktade åt rätt håll eller ej på bilden då man inte ser hur det ser ut till höger om den. Nån har ju ritat dit en egen pil åt höger,...)
"Bilden som är rätt gammal" visar ju hur man kan utforma det på ett permanent sätt, utan tillfälliga block, varningsgrejer osv.
(Nu vet jag inte om de blågula pilarna är riktade åt rätt håll eller ej på bilden då man inte ser hur det ser ut till höger om den. Nån har ju ritat dit en egen pil åt höger,...)
Genius on call
En "permanent utformning" kan ju inte ramla ned fix och färdig från himlen utan den måste byggas, och då kan man behöva tillfälliga anordningar under byggtiden, vilket är vad man ser på min första bild.
Ja, den ser väl tillfällig ut. Det sitter faktiskt ingen skylt på den, fast jag tyckte det såg så ut. Det är nog den korta stolpen med en reflex i toppen som är grejen. Som jag nämnde i mitt första inlägg håller man på att bygga om gatan. Så här ser det ut från andra hållet och lite ovanifrån:
Det är inte mycket som är klart, men bit på andra sidan av gatan ger nog en uppfattning om hur det ska bli: