SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Bara elbussar i SL-trafiken 2035
Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.
Som bekant har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa. Nu ska det bli ändring på detta. Etanol, biogas och biodiesel fasas ut till 2035:

Bild

Bilden är hämtad från Bussmagasinet, vilken i sin tur är hämtad från ett informationsärende i Trafiknämnden. Oslo och Köpenhamn ligger dock cirka tio år före.
Trafikförvaltningen skrev:De trafikavtal som startar under 2024 (E42) och 2025 (E36C, E37C och E45) kommer efter år 2031 vara de enda avtalen där biodieselbussar fortsatt trafikerar (om inte trafikutövaren själva valt att byta ut biodieselfordonen i förtid). Åldern på biodieselfordonen i dessa avtal år 2030 är i dagsläget okänd eftersom fordonsinköpen till avtalen inte är klara. Men med antagandet om nya fordon till trafikavtalen vid avtalsstart förutsätts att inget utbyte av fordon kommer att ske före dess att avtalstiden löper ut.

Trafikavtalen E42 och E36C, E37C, E45 förväntas förnyas år 2034 resp. 2035 vilket då blir det år då 100 % elektrifiering är troligast att finnas på plats.
De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.

SLs önskemål om autonoma bussar redan till 2030 (lite drygt) är ett exempel, där utvecklingen går extremt långsamt och trots att det har pågått en intensiv utveckling under snart två decennier så finns det inte ett enda autonomt körande bussystem i världen som uppfyller normala krav som man kan ställa på ett sådant system för att det skall fungera i verkligheten. Jag vet att det finns någon "tangentbordsexpert" som garanterat kommer att tokgoggla efter bevis på motsatsen, kommer att påpeka att det finns ett i Skottland, men då måste jag påminna om vad "autonom" betyder. Jag tror inte ens att man till 2050 kommer att få sådana system på plats. De kommer bara fungera i starkt kontrollerade miljöer och riskerar dessutom att knuffa undan betydligt viktigare mål.

Det enda vettiga framåt är att ha en mix av laddbara fordon och fordon som laddas under drift, med tråd, elektromagnetisk överföring eller via kemisk omvandling. Det kommande berget med avfall från dessa batterifordon kommer dock att skapa en industri av mindre nogräknade personer som kommer att utnyttja situationen skrupelfritt.

Att regeringen helt missar alla klimatmål beror just på önsketänkande om att det kommer att lösa sig av sig självt. Men så länge som politikerna inte förstår att energisystemet är ett enda sammanhängande system och att vi helt enkelt förbrukar för mycket energi så kommer vi varken klara 2-gradersmålet, eller någon av de kommande gradersmålen som kommer att sättas när man har gett upp det förra.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 15 april 2024 19:36 Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.
Menar skribenten att det är orealistiskt för Stockholm att minska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år? Beror inte detta på 16 år av M-styre?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 22:44
Odd skrev: måndag 15 april 2024 19:36 Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.
Menar skribenten att det är orealistiskt för Stockholm att minska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år? Beror inte detta på 16 år av M-styre?
Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev inget om relationen mellan Stockholm och Köpenhamn. Den kopplingen du försöker göra är ett exempel på önsketänkande.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 16 april 2024 7:34 Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev inget om relationen mellan Stockholm och Köpenhamn. Den kopplingen du försöker göra är ett exempel på önsketänkande.
Vad är det i så fall som är önsketänkande?
Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 16:35 De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
VR Sverige och Nobina vinnare i stor SL-upphandling
Bussmagasinet skrev:I förutsättningarna för upphandlingen fanns bland annat att inget företag kunde vinna båda trafikpaketen.

Uppdragen i avtalen innebär helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken, samt att förvalta SL:s fastigheter i respektive avtalsområde. Inom ramen för de nya avtalen kommer en stor del, 85 procent, av trafiken att drivas med el, i stället för som idag med biodiesel.

– Med dessa två avtal tar vi viktiga steg mot en framtid med helt eldriven busstrafik i Stockholms län, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL.
Dessa två trafikavtal blir alltså de sista med dieselbussar. Därefter blir det sannolikt bara batteribussar. Vätgasbussar och trådbussar är ju dyrare på olika sätt.

Det är beaktansvärt att SL inte ville att samma företag skulle vinna båda trafikavtalen. Nobina behåller Handen/Nynäshamn medan VR Sverige vinner Tyresö.
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Utsläppsfria bussar på snabb framryckning
Bussmagasinet skrev:Enligt undersökningen är omkring en fjärdedel av dessa bussar emissionsfria. Men till 2027 väntas en fördubbling av de utsläppsfria bussarna till 52 procent av alla bussar för att öka till 70 procent år 2030.

Samtidigt minskar antalet dieselbussar dramatiskt, från 12 000 till 4 700 hos de undersökta företagen och huvudmännen. År 2030 kommer de att utgöra endast 22 procent av bussflottan – och då ingår biodieseldrivna bussar i siffran.

Bland de undersökta företagen och kollektivtrafikmyndigheterna har 54 redan idag bussflottor där det inte fanns en enda dieselbuss 2022. Det är en siffra som fyrdubblas till 16 dieselfria flottor år 2030.
Flera europeiska trafikhuvudmän har redan fasat ut dieselbussar - inklusive biodiesel. SL gör det om 11 år.
Joakim W
Inlägg: 506
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: tisdag 30 april 2024 8:42 Utsläppsfria bussar på snabb framryckning
Bussmagasinet skrev:Enligt undersökningen är omkring en fjärdedel av dessa bussar emissionsfria. Men till 2027 väntas en fördubbling av de utsläppsfria bussarna till 52 procent av alla bussar för att öka till 70 procent år 2030.

Samtidigt minskar antalet dieselbussar dramatiskt, från 12 000 till 4 700 hos de undersökta företagen och huvudmännen. År 2030 kommer de att utgöra endast 22 procent av bussflottan – och då ingår biodieseldrivna bussar i siffran.

Bland de undersökta företagen och kollektivtrafikmyndigheterna har 54 redan idag bussflottor där det inte fanns en enda dieselbuss 2022. Det är en siffra som fyrdubblas till 16 dieselfria flottor år 2030.
Flera europeiska trafikhuvudmän har redan fasat ut dieselbussar - inklusive biodiesel. SL gör det om 11 år.
Är det nån form av tävling?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Vi vet att marginalutsläppen fortfarande är betydande, dvs utsläppet för den sist producerade kWh. Det beror på att energisystemen hänger samman, oavsett om man vill det eller ej. Man kan säga att det är en enda stor energipool, uppdelat på olika sektioner som tillför energi och olika förbrukare som tar energi. En del förbrukare går mer direkt på vissa typer av bränslen medan andra går på i stort sett vilket bränsle som helst.

Därför vore det mer rättvisande om utsläppen redovisades som antal koldioxidekvivalenter från hela systemet i stället för antal g/km vid själva fordonet. Fastställande av detta värde kan ske exempelvis varje månad, vecka eller kanske till och med för varje dygn, och baseras på ett medelvärde hur den producerade energin är fördelad.

Innan vi får till sådana jämförelsesiffror så kommer vi aldrig att klara av klimatutmaningen.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Kostnadschock för att ladda SL:s nya elbussar
Mitt i skrev:Och detta handlar bara om de två första av totalt elva bussgarage som ska byggas om under de kommande årens elektrifiering, för en summa som idag uppskattas till 1,2 miljarder kronor.

Utöver depåerna i Nyboda och Gubbängen inleds nu upphandling av elektrifierade depåer i Jordbro, Tyresö, Handen och Ösmo. Där räknar förvaltningen med en fördyrning på 159 miljoner mot tidigare prognoser – också det mer än en fördubbling.

[...]

I ytterligare en senare fas ska depåerna i Frihamnen, Kallhäll, Södertälje, Tomteboda och Fredriksdal elektrifieras, till en preliminär prislapp på 664 miljoner.
Busstrafikens elektrifiering är emellertid inte gratis. Hela elva bussgarage måste byggas om under de kommande åren, och det kostar att sakna framförhållning:

Bråttom att elektrifiera bussdepåer i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:Fem stora bussdepåer i Storstockholm ska snart byggas om för att ta emot elbussar. Prislappen landar på drygt 660 miljoner kronor. Och det är bråttom – mer bråttom än vad SL tidigare trodde.

[...]

Totalt handlar upphandlingen om trafik med cirka 380 batteribussar i Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje, Nykvarn, Lidingö och Stockholms innerstad. Trafikstarten är i augusti 2026. Det gör att SL har bråttom med att få fram ett politiskt beslut om elektrifiering av bussdepåerna för den här trafiken.

Tidigare räknade SL nämligen med att de tog 18 – 20 månader från beslut till att elektrifieringen av en bussdepå var klar. Men erfarenheter från andra depåer visar att det nu behövs 32 månader. Det beror bland annat på längre leveranstider för kritiska komponenter till följd av det ryska angreppskriget på Ukraina. SL vill att depåerna ska vara klara för elbussar i april 2026.
Kanske en läxa för framtiden?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Sen måste ju elbolagen ha kapacitet till laddplatserna.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

SL stoppar bussjättar – kan försena klimatomställningen
Mitt i skrev:I de tre stora bussupphandlingar som inleddes under april har SL också höjt kraven på social hållbarhet. Tillverkning i länder som Kina, Egypten och Turkiet går bort, enligt de preliminära upphandlingsdokumenten.

Det skulle göra att Volvo, som lagt ut tillverkningen av elbusskarosser på en partner i Egypten, stängs ute från upphandlingen.

Scania klarar kraven, men har vissa leverantörer i Kina som påverkas av villkoren. Flera tyska busstillverkare har flyttat tillverkning till Turkiet.
Hur många busstillverkare uppfyller kraven? Artikeln nämner MAN och Ebusco. Jag antar att Solaris också gör det. Godtas kinesiska bussar utförda i Ungern?

BYD bus with 532 kWh battery may be next London red bus
CarNewsChina.com skrev:The new double-decker bus is powered by a 532 kWh Blade battery which should be good enough for a range of around 640 kilometers (400 miles). This should be more than enough given that most London buses reportedly travel between 100 and 200 miles a day. Energy consumption is said to be 0.9 miles per kWh with the battery having a usable capacity of 457 kWh. The battery is built in to the chassis (CTB) which is said to give an 8% weight reduction, increase range and leave more room for passengers.

Go-Ahead Group who operate buses on behalf of Transport for London (TfL) are said to be on the verge of placing an order for 100 of the buses. According to The Sunday Times the cost of each is £400,000 which is about £100,000 cheaper than UK competitors, the BYD buses will be made in China. BYD previously partnered with UK producer Alexander Dennis and last year celebrated the delivery of its 1500th bus in the UK but the partnership has since broken up with both partners going it alone, after the delivery of more than 1,800. BYD however stress that 34% of the components used in the BD11 are sourced from Europe.

The BD11 is 10.9 meters long with a wheelbase of 5.44 meters. Meanwhile width is 2.55 meters and height 4.3 meters. Depending on configuration it can carry up to 90 passengers. It is powered by two 150 kW in wheel motors which help increase cabin space and aid the 8.0 meter turning radius. Charging can be via an optional 500 kW pantograph (overhead) or via the standard charging ports. Like BYD cars it is possible to attach more than one charger at a time to boost charging speed. The pantograph charger can charge the bus from 0-100% in two hours. Single decker and lower provincial double-decker versions of the BD11 are set to follow.
Den storslagna metropolen London köper däremot kinesiskt! Solaris har batteribussar med liknande kapacitet och räckvidd, men BYD är som synes billigare...

Efter explosionen i Nybro: Alla liknande gasbussar tas ur trafik
SVT Nyheter skrev:Alla gasbussar av liknade modell som den som exploderade i Nybro under torsdagen tas ur drift. Närtrafiken ligger nere, färdtjänst och sjukresor påverkas. Och frågan kvarstår- hur kunde ännu en buss explodera. Detta trots att bussen var tömd på gas och gick på bensin.

[...]

Efter att en tredje gasbuss av liknande modell exploderat i Kalmar län på ett år, varav två i Nybro den senaste månaden, har Kalmar länstrafik beslutat att ta samtliga gasbussar av liknande modell ur trafik med omedelbar verkan.

[...]

Efter den senaste gasbussexplosionen för knappt en månad sedan togs cirka 50 bussar ur trafik. 20 av dem kunde sedan åter tas i drift, men med tömda gastankar. Istället har de drivits på bensin.
Vilken tur att SL fasar ut alla gasbussar till 2026! Sandvikens nyinköpta vätgasbussar går inte heller så bra...
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Battery-electric is now the most popular for new city buses in the EU
Transport & Environment skrev:Leading the deployment of ZE buses are cities and local operators. At least eight cities plan to have 100% ZE bus fleets by 2025, an additional 19 by 2030, and another 13 by 2035. Fourteen other cities have also set bus fleet targets below 100% by 2035 or earlier. Setting targets is not limited to capital cities in Western Europe. Cities in 23 countries have targets, including in the Baltics, Czechia, Poland, and Romania. In several countries, regional cities have set higher or earlier targets than capital cities. ZE bus fleet targets are also popular with countries. Both the Netherlands and Denmark have set targets for all urban buses to be zero-emission by 2030.
Köpenhamn och Amsterdam fimpar förbränningsmotorn 2025. Göteborg gör det fem år senare, och Oslo har redan gjort det. Stockholm kör på ända till 2035...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 15 juni 2024 11:05 Battery-electric is now the most popular for new city buses in the EU

...
Köpenhamn och Amsterdam fimpar förbränningsmotorn 2025. Göteborg gör det fem år senare, och Oslo har redan gjort det. Stockholm kör på ända till 2035...
Det är nog smart. Att forcera det blir bara onödigt dyrt och resursslösande, och påverkar dessutom ingenting klimatmässigt.

Däremot behöver man titta på det där med s k klimatkompensation. Jag påstår att även om intentionerna med klimatkompensationen från början var goda, så har ju det visat sig att konceptet ger negativ verkan. Kort sagt, klimatkompensering ger ett frikort för att fortsätta som vanligt. Samma sak med utsläppsrätter, som ju visat sig vara en effektiv metod att kringgå framtida klimatinvesteringar.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 16 juni 2024 19:39 Det är nog smart. Att forcera det blir bara onödigt dyrt och resursslösande, och påverkar dessutom ingenting klimatmässigt.
Det är knappast smart att beställa nya dieselbussar, vilket SL tvingas göra de närmaste två åren på grund av det tidigare konservativa styret:
Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 16:35
Trafikförvaltningen skrev:De trafikavtal som startar under 2024 (E42) och 2025 (E36C, E37C och E45) kommer efter år 2031 vara de enda avtalen där biodieselbussar fortsatt trafikerar (om inte trafikutövaren själva valt att byta ut biodieselfordonen i förtid). Åldern på biodieselfordonen i dessa avtal år 2030 är i dagsläget okänd eftersom fordonsinköpen till avtalen inte är klara. Men med antagandet om nya fordon till trafikavtalen vid avtalsstart förutsätts att inget utbyte av fordon kommer att ske före dess att avtalstiden löper ut.

Trafikavtalen E42 och E36C, E37C, E45 förväntas förnyas år 2034 resp. 2035 vilket då blir det år då 100 % elektrifiering är troligast att finnas på plats.
De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
Detta blir dåligt för klimatet, hälsan, säkerheten och inte minst ekonomin. Som bekant är förbränningsmotorn fruktansvärt ineffektiv, och då måste någon betala!

Germany should focus on battery-electric trucks to push decarbonisation of freight transport – govt advisors
Clean Energy Wire skrev:Trucks and other freight vehicles are the backbone of Germany’s export-driven economy. But the rapid growth in traffic volumes in recent years has increased pressure on the transport sector to reduce emissions as it already lags behind on its climate targets. Over 95 percent of CO2 emissions in Germany’s transport sector are caused by road traffic, and about one third of this is caused by long and short-distance road haulage operations. Experts say that battery-electric trucks are set to take over heavy duty road freight because they are much cheaper to run than other low-emission technologies, such as vehicles running hydrogen- or biofuel-based combustion engines. The economic advisors said that only six percent of road freight traffic is suitable for a shift to rail.
En färsk studie från jumbon Tyskland konstaterar att batterielektriska lastbilar är "mycket billigare i drift" än andra teknologier. Gapet är ännu större för bussar!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Självklart skall man inte beställa nya dieselbussar, det är vi nog överens om, men det finns enligt min uppfattning ingen som helst anledning att skrota befintlig flotta av diesel eller gasbussar i förtid.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Stockholm förbereder kraftfulla begränsningar i trafiken
DN skrev:– Trafikkontoret arbetar vidare med det. Vi får se var vi landar, en utvidgning av miljözon 3 i city ska vi ta beslut om nästa år. Det finns en politisk samsyn om att vi ska ha en utsläppsfri innerstad 2030, säger Åsa Lindhagen.
Är det inte lite ironiskt att MP-styrda Stockholms kommun har Europas högsta ambitionsnivå samtidigt som MP-styrda Stockholms län har Europas lägsta? :roll:
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Motala först ut med el i både stads- och landsbygdstrafik
Östgötatrafiken skrev:– I och med de nya bussarna och den nya depån i Motala blir den allmänna kollektivtrafiken i sex av Östergötlands 13 kommuner nu helt eldriven. Det är ett stort och viktigt steg för att nå vår målsättning att halvera kollektivtrafikens klimatpåverkan i Östergötland till år 2030, säger Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken.

Elbussarna är mer energieffektiva än bussar med förbränningsmotorer och bidrar dessutom till att de lokala utsläppen minskar. De är tystare, vilket ger en lugnare och mer trivsam stadsmiljö. De har också en ökad komfort för både resenärer och förare och är utrustade med Wi-Fi, AC och USB-laddning.
Till skillnad från Stockholm satsar resten av landet på elbussar. En bild säger mer än tusen ord:

Bild

Bussolycka vid Klaratunneln i centrala Stockholm – läckte drivmedel
SVT Nyheter skrev:Initialt rapporterade räddningstjänsten att det var en biogasdriven buss. Det visade sig vara fel, den drevs av diesel.

På samma plats för fem år sedan, 2019, körde en gasdriven buss in i tunneln en söndagförmiddag. Men det gick betydligt sämre. Gasbussen exploderade och fattade eld. Det fanns inga passagerare ombord men chauffören skadades.
I Stockholm är det diesel och gas som gäller - med lokala utsläpp som följd. Har någon glömt att berätta för regionpolitikerna att kommunpolitikerna vill förbjuda fordon med förbränningsmotor? :roll:
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Snart bara el i Kristianstad
Bussmagasinet skrev:På måndag är det bara el som gäller i Kristianstad. Då blir staden den andra av Skånes fyra större städer som får en helt elektrifierad kollektivtrafik när 23 helt nya elbussar från Solaris sätts i trafik. Busstrafiken i Kristianstad körs av VR Sverige på uppdrag av Skånetrafiken.

[...]

– Förutom att vi blir mycket miljövänligare så kommer vi även att få betydligt tystare bussar än vad vi är vana vid i Kristianstad, både för våra resenärer ombord och för allmänheten utanför bussen. Sommartid kan vi räkna med svalare resor då klimatanläggningen är mycket effektivare i de nya elbussarna, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss på Skånetrafiken.
Kristianstad är nästa av Skånes fyra större städer som fimpar förbränningsmotorn. Lund var först. Samtidigt ska SL köpa hundratals nya dieselbussar nästa år!
Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 13:12 190 nya elbussar fast i domstolen
Mitt i skrev:Stockholms län ligger långt efter både Västra Götaland och Skåne när det gäller elektrifiering av bussflottan.

Idag är bara 1 procent av SL:s drygt 2 200 bussar eldrivna – att jämföra med Göteborg där varannan buss går på el. I fem skånska städer, bland annat Landskrona och Hässleholm, är samtliga stadsbussar elektriska.
Linje 175 i Barkarbystaden är en av få busslinjer i Stockholm som trafikeras med idel elbussar - naturligtvis från marknadsledaren BYD.
Landskrona - staden med Sveriges enda trådbusslinje - var först av alla skånska städer, inte bara de fyra större (Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad).
bjorn.lovdahl
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Enceladus skrev: onsdag 25 september 2024 10:59 Snart bara el i Kristianstad
Bussmagasinet skrev:På måndag är det bara el som gäller i Kristianstad. Då blir staden den andra av Skånes fyra större städer som får en helt elektrifierad kollektivtrafik när 23 helt nya elbussar från Solaris sätts i trafik. Busstrafiken i Kristianstad körs av VR Sverige på uppdrag av Skånetrafiken.

[...]

– Förutom att vi blir mycket miljövänligare så kommer vi även att få betydligt tystare bussar än vad vi är vana vid i Kristianstad, både för våra resenärer ombord och för allmänheten utanför bussen. Sommartid kan vi räkna med svalare resor då klimatanläggningen är mycket effektivare i de nya elbussarna, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss på Skånetrafiken.
Kristianstad är nästa av Skånes fyra större städer som fimpar förbränningsmotorn. Lund var först. Samtidigt ska SL köpa hundratals nya dieselbussar nästa år!
Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 13:12 190 nya elbussar fast i domstolen
Mitt i skrev:Stockholms län ligger långt efter både Västra Götaland och Skåne när det gäller elektrifiering av bussflottan.

Idag är bara 1 procent av SL:s drygt 2 200 bussar eldrivna – att jämföra med Göteborg där varannan buss går på el. I fem skånska städer, bland annat Landskrona och Hässleholm, är samtliga stadsbussar elektriska.
Linje 175 i Barkarbystaden är en av få busslinjer i Stockholm som trafikeras med idel elbussar - naturligtvis från marknadsledaren BYD.
Landskrona - staden med Sveriges enda trådbusslinje - var först av alla skånska städer, inte bara de fyra större (Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad).
SL tänker inte köpa några bussar alls....
/Björn
Skriv svar