SL stoppar bussjättar – kan försena klimatomställningen
Mitt i skrev:I de tre stora bussupphandlingar som inleddes under april har SL också höjt kraven på social hållbarhet. Tillverkning i länder som Kina, Egypten och Turkiet går bort, enligt de preliminära upphandlingsdokumenten.
Det skulle göra att Volvo, som lagt ut tillverkningen av elbusskarosser på en partner i Egypten, stängs ute från upphandlingen.
Scania klarar kraven, men har vissa leverantörer i Kina som påverkas av villkoren. Flera tyska busstillverkare har flyttat tillverkning till Turkiet.
Hur många busstillverkare uppfyller kraven? Artikeln nämner MAN och Ebusco. Jag antar att Solaris också gör det. Godtas kinesiska bussar utförda i Ungern?
BYD bus with 532 kWh battery may be next London red bus
CarNewsChina.com skrev:The new double-decker bus is powered by a 532 kWh Blade battery which should be good enough for a range of around 640 kilometers (400 miles). This should be more than enough given that most London buses reportedly travel between 100 and 200 miles a day. Energy consumption is said to be 0.9 miles per kWh with the battery having a usable capacity of 457 kWh. The battery is built in to the chassis (CTB) which is said to give an 8% weight reduction, increase range and leave more room for passengers.
Go-Ahead Group who operate buses on behalf of Transport for London (TfL) are said to be on the verge of placing an order for 100 of the buses. According to The Sunday Times the cost of each is £400,000 which is about £100,000 cheaper than UK competitors, the BYD buses will be made in China. BYD previously partnered with UK producer Alexander Dennis and last year celebrated the delivery of its 1500th bus in the UK but the partnership has since broken up with both partners going it alone, after the delivery of more than 1,800. BYD however stress that 34% of the components used in the BD11 are sourced from Europe.
The BD11 is 10.9 meters long with a wheelbase of 5.44 meters. Meanwhile width is 2.55 meters and height 4.3 meters. Depending on configuration it can carry up to 90 passengers. It is powered by two 150 kW in wheel motors which help increase cabin space and aid the 8.0 meter turning radius. Charging can be via an optional 500 kW pantograph (overhead) or via the standard charging ports. Like BYD cars it is possible to attach more than one charger at a time to boost charging speed. The pantograph charger can charge the bus from 0-100% in two hours. Single decker and lower provincial double-decker versions of the BD11 are set to follow.
Den storslagna metropolen London köper däremot kinesiskt! Solaris har batteribussar med liknande
kapacitet och räckvidd, men BYD är som synes billigare...
Efter explosionen i Nybro: Alla liknande gasbussar tas ur trafik
SVT Nyheter skrev:Alla gasbussar av liknade modell som den som exploderade i Nybro under torsdagen tas ur drift. Närtrafiken ligger nere, färdtjänst och sjukresor påverkas. Och frågan kvarstår- hur kunde ännu en buss explodera. Detta trots att bussen var tömd på gas och gick på bensin.
[...]
Efter att en tredje gasbuss av liknande modell exploderat i Kalmar län på ett år, varav två i Nybro den senaste månaden, har Kalmar länstrafik beslutat att ta samtliga gasbussar av liknande modell ur trafik med omedelbar verkan.
[...]
Efter den senaste gasbussexplosionen för knappt en månad sedan togs cirka 50 bussar ur trafik. 20 av dem kunde sedan åter tas i drift, men med tömda gastankar. Istället har de drivits på bensin.
Vilken tur att SL fasar ut alla gasbussar till 2026! Sandvikens nyinköpta vätgasbussar går
inte heller så bra...