Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 22 juli 2020 12:30 Andra oelektrifierade banor som lever farligt är väl Tjust- och Stångådalsbanorna, där varken staten eller regionerna (åtminstone Reg. ÖG) vill lägga en spänn för att förbättra de nedslitna spåren. Trots detta har Region Kalmar, via Transitio handlat upp nya fordon https://www.regionkalmar.se/nyhetslista ... i-nya-tag/ fyra elfordon och tio "bimodala" fordon. Tyvärr har ordern gått till CAF, så man får väl utgå från att de "bimodala" blir en kombination av eldrift och dieseldrift. CAF verkar arbeta mest med traditionella metoder för effektivare energianvändning, eller Eco-technologies, som de kallar det: https://www.caf.net/en/ecocaf/ecotecnologias.php
Trafikverket bidrar till utvecklingen av batterielektriska tåg för passagerartransporter på järnväg i Europa
Trafikverket skrev:För att testa det i verklig miljö förbereds för en demonstration mellan Linköping och Kalmar under 2027. Sträckans längd är drygt 200 km. Arbetet genomförs tillsamman med den spanska tågtillverkaren CAF.

[...]

För närvarande arbetar projektet med att simulera olika förhållanden med stöd av ett verktyg utvecklat av KTH. Verktyget visar hur tågets energiförbrukning och tidtabell påverkas utifrån olika scenarier som temperatur, laddningsgrad av batterier och andra tekniska funktioner. Den stora utmaningen med batterielektriska tåg är emellertid den begränsade räckvidden som idag ligger på ca 80 km.

– Inom Rail4Earth vill nå en räckvidd på över 200 km. På KTH undersöker vi hur utformningen av infrastrukturen, tåget och dess framdrift behöver samspela för att nå målbilden även under extremförhållanden. Det är viktigt att vi tänker på järnvägen som ett system så att vi undviker suboptimeringar, menar Karolina André, KTH som leder arbetet för Trafikverkets räkning.
Vad baserar skribenten sina spekulationer på? Tvärtom satsar både Trafikverket och CAF på batteridrift på Stångådalsbanan!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 10 september 2024 18:25
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 22 juli 2020 12:30 Andra oelektrifierade banor som lever farligt är väl Tjust- och Stångådalsbanorna, där varken staten eller regionerna (åtminstone Reg. ÖG) vill lägga en spänn för att förbättra de nedslitna spåren. Trots detta har Region Kalmar, via Transitio handlat upp nya fordon https://www.regionkalmar.se/nyhetslista ... i-nya-tag/ fyra elfordon och tio "bimodala" fordon. Tyvärr har ordern gått till CAF, så man får väl utgå från att de "bimodala" blir en kombination av eldrift och dieseldrift. CAF verkar arbeta mest med traditionella metoder för effektivare energianvändning, eller Eco-technologies, som de kallar det: https://www.caf.net/en/ecocaf/ecotecnologias.php
Trafikverket bidrar till utvecklingen av batterielektriska tåg för passagerartransporter på järnväg i Europa
Trafikverket skrev:För att testa det i verklig miljö förbereds för en demonstration mellan Linköping och Kalmar under 2027. Sträckans längd är drygt 200 km. Arbetet genomförs tillsamman med den spanska tågtillverkaren CAF.

[...]

För närvarande arbetar projektet med att simulera olika förhållanden med stöd av ett verktyg utvecklat av KTH. Verktyget visar hur tågets energiförbrukning och tidtabell påverkas utifrån olika scenarier som temperatur, laddningsgrad av batterier och andra tekniska funktioner. Den stora utmaningen med batterielektriska tåg är emellertid den begränsade räckvidden som idag ligger på ca 80 km.

– Inom Rail4Earth vill nå en räckvidd på över 200 km. På KTH undersöker vi hur utformningen av infrastrukturen, tåget och dess framdrift behöver samspela för att nå målbilden även under extremförhållanden. Det är viktigt att vi tänker på järnvägen som ett system så att vi undviker suboptimeringar, menar Karolina André, KTH som leder arbetet för Trafikverkets räkning.
Vad baserar skribenten sina spekulationer på? Tvärtom satsar både Trafikverket och CAF på batteridrift på Stångådalsbanan!
"Vad baserar skribenten....."

Prata inte smörja! Det där skrevs utifrån vad som var känt då. CAF hade ex.vis inga batteridrivna tåg vid tillfället. De tillkom senare, när CAF fogade in den teknologin i sina Civity-tåg, liksom när man sedermera tog över Talent-konstruktionen från Bombardier/Alstom (och tror du inte :evil: att CAF tagit fram en bränslecelldriven variant också: Hydrogen train from CAF in Portugal )
Det där är ett lika lögnaktigt som återkommande resonemangsknep från Enceladus-kollektivet - att hämta upp ett flera år gammalt inlägg och försöka jäva det med vad som hänt sedan dess. Och här dessutom i fel tråd. Ja, det är lätt att vara efterklok!

Men här är det fråga om försöksverksamhet, inte att "både Trafikverket och CAF satsar på batteridrift på Stångådalsbanan!" Att CAF vill hålla sig framme är helt naturligt med tanke på den Civity-order de har under leverans. Vi får väl se hur väl dessa vagnar beter sig vintertid. Det kan vara förbannat kallt i Kisa-trakten på vintern. Där fanns en gång Götalands högsta skidbacke, Tolvmannabacken, som jag själv åkt mycket i på den tiden min knän tillät sådana enkla nöjen.

Men det behövs göras betydligt mycket mer på Tjust- och Stångådals-banorna än bara nya tåg, det vet jag avsevärt mycket mer om än Enceladus-kollektivet.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 11 september 2024 9:55, redigerad totalt 7 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

CAF var en pioner på batteridrevne sporvogner. Urbos 2 og 3 med batteri har vært produsert i 15 år. Å hevde at CAF ikke behersker batteriteknologi blir fel
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nils Carl Aspenberg skrev: tisdag 10 september 2024 19:54 CAF var en pioner på batteridrevne sporvogner. Urbos 2 og 3 med batteri har vært produsert i 15 år. Å hevde at CAF ikke behersker batteriteknologi blir fel
Det finns väl ingen som har hävdat det! Jag skrev tåg! Den referens jag angav när jag skrev ursprungsinlägget 2020, och där CAF:s dåvarande tekniklinjer beskrevs, finns inte kvar längre. Det är hela orsaken till att Enceladus-kollektivet kunde komma med sina lögnaktiga insinuationer
Enceladus skrev: tisdag 10 september 2024 18:25 Vad baserar skribenten sina spekulationer på? Tvärtom satsar både Trafikverket och CAF på batteridrift på Stångådalsbanan!
Första ordern på Civity BEMU lades såvitt jag kan se 2021.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 10 september 2024 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av twr »

Enceladus, kan du sluta skriva ”skribenten” när du menar ”du”?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl rätt okomplicerat med batteridrivna tåg? Jag fick ett sådant julen 1977 och det fungerade utmärkt.

Det är ju kända komponenter som ska samverka.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: tisdag 10 september 2024 21:40 Det är väl rätt okomplicerat med batteridrivna tåg? Jag fick ett sådant julen 1977 och det fungerade utmärkt.

Det är ju kända komponenter som ska samverka.
Exakt. Och jag gav min systerdotterdotter ett sådant i julklapp förra året. Fastän ånglok som går på batteri är väl egentligen fusk: https://www.brio.se/sv-SE/produkter/t%C ... a-63388400
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nils Carl Aspenberg skrev: tisdag 10 september 2024 10:09 Preußischen Staatseisenbahnen startet med akkumulatormotorvogner i 1907 og dette fortsatte DR og DB med videre. 1954-65 anskaffet DB 232 akkuvogner av typen ETA 150, senere 515. De siste gikk til 1995. Så i Tyskland kjørte man på batteri i 88 år.
Åkte med BR 150 i Rhurområdet på 80-talet, gillade motorljudet som av en spårvagn.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 7:30 Siemens bränslecelldrivna variant Mireo Plus H: All Mireo Plus H trains for NEB have arrived at the PCW
är en direkt konkurrent till Alstoms Coradia iLint.
German hydrogen train network runs dry
electrive.com skrev:Germany has the first fleet of hydrogen-powered trains in the world. Too bad the operator is missing one essential thing to keep them running - hydrogen fuel. It is still uncertain when operations will go back to normal.

Because of delivery bottlenecks, the hydrogen train in the German state of Lower Saxony cannot operate as planned. Instead, five diesel trains currently service the line, while the hydrogen trains are shorter than usual to conserve fuel.

[...]

The 14 hydrogen-powered Coradia iLint regional trains replaced 15 diesel trains in 2022, servicing the routes between the cities of Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde and Buxtehud. They are operated by the Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (evb) on behalf of the public transport operator Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). The operator says that it is the world’s first hydrogen train network.
Ja, Tyskland satsade tidigt på Coradia iLint. Problemet är dock att dessa tåg behöver exotisk vätgas. Detta påminner en del om Sandvikens vätgasbussar... :roll:

The world’s first hydrogen-powered train has made its final stop
Popular Science skrev:Germany’s state-owned, $85 million hydrogen fuel-cell powered train system is shuttering almost exactly one year after its first public debute in August 2022. This doesn’t mean that the railways are reverting back to pollutant-spewing diesel engines, however. According to the country’s Ministry for Economic Affairs, Transport, Building and Digitisation, the lines will transition to electric battery-driven systems that are simply “cheaper to operate.”

[...]

At the time of its official rollout in August 2022, Stephan Weil, Minister-President of Lower Saxony, declared the project to be a “role model worldwide [and] an excellent example of a successful transformation made in Lower Saxony.” Weil added that, “As a country of renewable energies, we are thus setting a milestone on the way to climate neutrality in the transport sector.” By the end of the year, however, a state-commissioned study determined that hydrogen trains could be as much as 80 percent more expensive than other electric options. Last week, LVNG finally pulled the plug on its hydrogen fuel-cell plans.

Germany is still moving aggressively to address these issues while also attempting to maintain its goal to phase out all diesel trains by 2037. By decade’s end, for example, Lower Saxony officials plan to introduce 102 battery-electric trains alongside another 27 lines powered by catenary systems—overhead electricity lines that allow for constant power.
Satsningen på bränslecelldrivna tåg handlade egentligen om att pumpa in skattepengar i gasleverantören Linde. Stadlers Flirt Akku har en räckvidd på 150 km:
Railway Gazette International skrev:The first of the Stadler Flirt Akku battery-electric multiple-units ordered by Schleswig-Holstein transport authority NAH.SH have entered revenue service with operator Erixx Holstein.

[...]

Regular BEMU services began on route RB76 between Kiel and Kiel-Oppendorf on October 1, followed by Kiel – Lübeck – Lüneburg from October 22. BEMUs are to be introduced on the Büsum – Heide route from the December timetable change, and all 55 units are scheduled to enter service by mid-2024. Erixx will operate 26 of them.

[...]

The batteries are charged when the trains are operating on sections of route with 15 kV 16·7 Hz electrification and at stations fitted with overhead catenary. DB Netz is spending €40m to install electrification ‘islands’ totalling 11 km on selected routes by December, which will reduce the longest unelectrified gaps to less than 80 km.
Således finns det inget behov av bränslecelldrivna tåg i Europa. Den tyska industrin kan subventioneras direkt istället för att parasitera på kollektivtrafiken. :evil:
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 12 september 2024 8:52 Således finns det inget behov av bränslecelldrivna tåg i Europa. Den tyska industrin kan subventioneras direkt istället för att parasitera på kollektivtrafiken. :evil:
Åh, så bra då. Då vet vi det. Med lämpligt valda tidningsurklipp kan man bevisa vad som helst.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 13 september 2024 10:32
Enceladus skrev: torsdag 12 september 2024 8:52 Således finns det inget behov av bränslecelldrivna tåg i Europa. Den tyska industrin kan subventioneras direkt istället för att parasitera på kollektivtrafiken. :evil:
Åh, så bra då. Då vet vi det. Med lämpligt valda tidningsurklipp kan man bevisa vad som helst.
Scandal-hit German transport ministry 'disbands hydrogen department', saying some programmes 'cannot be continued'
Hydrogen Insight skrev:Germany’s Ministry of Transport (BMDV) has reportedly disbanded its entire hydrogen unit, just months after minister Volker Wissing suspended all hydrogen-related funding while the ministry investigates a departmental nepotism scandal that saw a senior civil servant sacked.
Nä, men lämpligt valda tjänstemän kan komma fram till vad som helst.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: fredag 13 september 2024 10:47
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 13 september 2024 10:32
Enceladus skrev: torsdag 12 september 2024 8:52 Således finns det inget behov av bränslecelldrivna tåg i Europa. Den tyska industrin kan subventioneras direkt istället för att parasitera på kollektivtrafiken. :evil:
Åh, så bra då. Då vet vi det. Med lämpligt valda tidningsurklipp kan man bevisa vad som helst.
Scandal-hit German transport ministry 'disbands hydrogen department', saying some programmes 'cannot be continued'
Hydrogen Insight skrev:Germany’s Ministry of Transport (BMDV) has reportedly disbanded its entire hydrogen unit, just months after minister Volker Wissing suspended all hydrogen-related funding while the ministry investigates a departmental nepotism scandal that saw a senior civil servant sacked.
Nä, men lämpligt valda tjänstemän kan komma fram till vad som helst.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 13 september 2024 10:32 Med lämpligt valda tidningsurklipp kan man bevisa vad som helst.
Just det. Som t.ex. "Hydrogen Insight"
Hydrogen Insight skrev:We will focus on delivering the news and analysis that matters, fearlessly looking beyond the hydrogen hype to provide a balanced view of the market, giving readers the knowledge they need to make critical business decisions.
Sedan finns det ju anledning att ställa frågan om var gränsen mellan "fearlessly looking beyond the hydrogen hype to provide a balanced view" och ren propagandism går (källkritik kallas det). Den gränsen har i vart fall Enceladus-kollektivet aldrig respekterat. Själv tänker jag förstås inte låta mig dras in i Enceladus-kollektivets batteri-kulturkrig. Jag har fullt upp med kollektivet i andra trådar, trots Enceladus-kollektivets patologiska behov av att citera mig i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 12 september 2024 8:52 Ja, Tyskland satsade tidigt på Coradia iLint. Problemet är dock att dessa tåg behöver exotisk vätgas. Detta påminner en del om Sandvikens vätgasbussar... :roll:
Hydrogen Trains Continue To Derail
Clean Technica skrev:Not to be outdone, or underdone, or something, the German state of Hesse decided to buy hydrogen trains and received some in 2023. Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) operates the trains, and has had nothing but trouble. Basically, the trains are just unreliable, mirroring the reality of hydrogen fleets globally, where their inherent fragility and complexity just aren’t being fixed. They finally said enough, train supplier Alstom recalled all the trains to try to fix them — not going to happen — and RMV has leased a bunch of diesel trains to fill the gap in schedules.

Of course, they could have just asked their rail provider, Alstom. A European sales executive from the company is on record saying no one would buy their hydrogen trains because they are maintenance nightmares unless the tender was written in such a way as to exclude anything but hydrogen trains. Instead of learning from their own experience, the Lower Saxony experience and the basic math done by Baden-Württemberg, Hesse is still apparently committed to the dead end of hydrogen.

[...]

But these firms have a lousy excuse, which is that the government for 25 years has been pushing hydrogen hard, long past the point when rational actors realized it had been outcompeted by direct and battery electrification and heat pumps. Some of this is due to former German Chancellor Gerhard Schröder’s close ties to Russia, his in-office and ongoing efforts to keep Germany addicted to Russian gas, and his unsurprising appointment to a million euro a year Board role on Russia’s Gazprom subsidiary Nord Stream AG. That’s led to Germany’s Potsdam Institute for Climate Impacts (PIK) embedding artificially low — incredibly low — prices for hydrogen in its LIMES-EU and REMIND models and being unable to spot how ludicrous the results were just by glancing at them.
Ännu en tysk operatör av vätgasdrivna Coradia iLint går tillbaka till dieseldrivna motorvagnståg på grund av tekniska problem. Vill Alstom ens sälja dessa tåg?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Odd »

Det är väl så att vi ser verkningarna av den ekonomiska och tekniska hybridkrigsföring som framför allt Kina orkestrerar. Vi ser det på försörjningskedjorna och det är väl bara att titta omkring dig. Jag tittade lite på julklappar till mig själv, och andra, i helgen och noterade att i de tre butiker jag kollade i (Cervera, Clas Ohlson och Elgiganten) så var det i stort sett allt som var tillverkat i Kina. Några enstaka undantag där saker var märkta med Bulggaren och några omärkta varor, som efter lite googlande visade sig komma från Kina i alla fall, men som man av någon anledning ville dölja ursprunget.

Vätgas är nog något som Kina inte ser några pengar i.

Konspiratoriskt?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Odd »

I USA tycks man i allafall ha framdrift på vätgas. Jag läste om att en del tågbolag räknar med att ha ställt om helt till vätgasdrift inom några år. Förmodligen är det för att de inte är statligt subventionerade utan ser att det finns en företagsekonomisk och konkurrensfördel med fossilfria transporter.

Skall Europa halka efter med miljöfarlig kinesisk batteriteknik?
hydropower.jpg
hydropower.jpg (110.04 KiB) Visad 1936 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 29 november 2024 13:55 I USA tycks man i allafall ha framdrift på vätgas. Jag läste om att en del tågbolag räknar med att ha ställt om helt till vätgasdrift inom några år. Förmodligen är det för att de inte är statligt subventionerade utan ser att det finns en företagsekonomisk och konkurrensfördel med fossilfria transporter.

Skall Europa halka efter med miljöfarlig kinesisk batteriteknik?
Det är en enorm skillnad mellan godståg i USA och persontåg i Europa. Till att börja med är enbart 1 procent av USA:s järnvägar elektrifierade. Motsvarande andelar för Europa, Kina och Indien är 60, 72 respektive 83 procent. Vidare färdas godståg mycket längre än persontåg. Därför skiljer sig behoven så mycket:
Enceladus skrev: torsdag 12 september 2024 8:52 Satsningen på bränslecelldrivna tåg handlade egentligen om att pumpa in skattepengar i gasleverantören Linde. Stadlers Flirt Akku har en räckvidd på 150 km:
Railway Gazette International skrev:The first of the Stadler Flirt Akku battery-electric multiple-units ordered by Schleswig-Holstein transport authority NAH.SH have entered revenue service with operator Erixx Holstein.

[...]

Regular BEMU services began on route RB76 between Kiel and Kiel-Oppendorf on October 1, followed by Kiel – Lübeck – Lüneburg from October 22. BEMUs are to be introduced on the Büsum – Heide route from the December timetable change, and all 55 units are scheduled to enter service by mid-2024. Erixx will operate 26 of them.

[...]

The batteries are charged when the trains are operating on sections of route with 15 kV 16·7 Hz electrification and at stations fitted with overhead catenary. DB Netz is spending €40m to install electrification ‘islands’ totalling 11 km on selected routes by December, which will reduce the longest unelectrified gaps to less than 80 km.
Således finns det inget behov av bränslecelldrivna tåg i Europa. Den tyska industrin kan subventioneras direkt istället för att parasitera på kollektivtrafiken. :evil:
Tågtillverkaren Alstom har just erkänt att bränslecellsdrivna tåg är meningslösa i Europa, men diverse politiker insisterar ändå. Det är samma sak med bussar:
Liverpool Echo skrev:But while it was all smiles on launch day, the hydrogen buses have been beset by problems since that point, spending large portions of time entirely off the road. You may have seen them parked up outside conferences and events, but chances are, you probably haven't seen them carrying passengers anytime recently. As things stand, all twenty are being stored at depots around the region.

[...]

At present, the buses are undergoing battery refit and software upgrades, which the CA points out are happening at 'zero cost' to the authority or the local taxpayer.

[...]

It appears clear now that when it comes to the future of buses in the city region, the emphasis will be on electric rather than hydrogen. Just this year the CA has ordered more than 100 fully electric buses. So was hydrogen a failed experiment? Well Mayor Rotheram's opponents certainly think so.
I slutändan fungerar bränslecellsdrivna tåg som batterielektriska tåg med ett extra steg. Det behövs ett batteri i alla fall, och det kommer naturligtvis från Kina:
Financial Times skrev:“They have a wrong design . . . they have a wrong process . . . and they have the wrong equipment. How can they scale up?” the chief executive of CATL told Nicolai Tangen, the head of Norway’s $1.8tn oil fund. “So almost all mistakes together.”

The bleak assessment from the world’s biggest electric vehicle battery manufacturer captures the scale of the failure for the industries behind the critical technology for Europe’s decarbonisation, leaving governments, companies and investors at a loss as to how to recraft the continent’s strategy to compete with China.

“How are we not taking this more seriously? The European car industry is the heartland of European industry’s supposed prowess,” said one long-standing investor in Northvolt after the collapse into US bankruptcy last week of Europe’s biggest battery hope. “The depth of the crisis for the European car industry is almost unlimited. It’s incredibly grim.”
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 29 november 2024 14:42 Skall Europa halka efter med miljöfarlig kinesisk batteriteknik?
Storsatsning på tågtrafiken – Northern investerar i upp till 450 nya tåg
Järnvägsnyheter.se skrev:– Nästan sextio procent av våra tåg är mellan trettiotvå och fyrtio år gamla. De har tjänat regionen väl, men det är dags att inleda arbetet med att ersätta dem, säger Tricia Williams, verkställande direktör för Northern.

[...]

De nya tågen kommer att ge flera operativa fördelar, bland annat enklare hantering av fordonsflottan, lägre underhållskostnader och mer enhetlig personalutbildning. Flerfunktionsfordonen ska kunna konverteras till ren batteri- eller eldrift under sin livslängd, vilket gör det möjligt att successivt fasa ut dieseldrivna tåg och därmed minska utsläpp och buller.

[...]

I det första steget av upphandlingsprocessen har Northern bjudit in flera av de största tågtillverkarna – Alstom, CAF, Hitachi, Siemens och Stadler – att lämna anbud. Bolaget har satt upp ambitiösa leveransmål och utmanar tillverkarna att få de nya tågen i drift så snabbt som möjligt.
Storbritanniens näst största tågoperatör Northern storsatsar på batterielektriska tåg. Den brittiska regeringen har andra planer - privatisering och omprioritering:

Spending freeze to shunt major railway projects past general election
The Times skrev:He told the Commons transport committee: “The continued decarbonisation of road transport removes one of the traditional arguments that you should use a lot more rail because rail is less polluting than roads.

“That will not be the case in the future. I don’t see any great significant growth in rail, and there will be continued pressure on the roads.”

[...]

Transport officials have not lost all hope of accessing funds for new rail projects during this parliament, however. One option understood to be under consideration is to sell off new railway stations along the East West Rail line to the private sector.

[...]

But even this would not be enough to drag up Britain’s train network to being on a par with counterparts on the Continent. Just 39 per cent of the UK’s railways are electrified, compared with Italy, Spain and Germany where 65 per cent, 63 per cent and 60 per cent respectively of services are electric.
I och med elektrifieringen av vägtransportsektorn tänker den nya regeringen satsa på vägar istället för järnvägar. Sverige har redan gjort samma omprioritering.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 20 januari 2025 15:11
Enceladus skrev: fredag 29 november 2024 14:42 Skall Europa halka efter med miljöfarlig kinesisk batteriteknik?
Citera ordentligt! Det var Odd som skrev sådär:
Odd skrev: fredag 29 november 2024 13:55 I USA tycks man i allafall ha framdrift på vätgas. Jag läste om att en del tågbolag räknar med att ha ställt om helt till vätgasdrift inom några år. Förmodligen är det för att de inte är statligt subventionerade utan ser att det finns en företagsekonomisk och konkurrensfördel med fossilfria transporter.

Skall Europa halka efter med miljöfarlig kinesisk batteriteknik?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 7:30 Se också denna tråd: viewtopic.php?t=42215 där hr. Odd och jag bl.a. diskuterade KInnekullebanan.
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Jarnvagar.nu skrev:”Om tio år kanske vi kan upphandla nästa generation motorvagnståg för Kinnekullebanan. Då bör det finnas effektiva batteritåg på marknaden.”

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.

”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.
Västtrafik hoppas tydligen på bättre batteritåg, men inte bränslecellsdrivna tåg. Vem skulle betala mellanskillnaden? :roll:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 10 september 2024 19:19 Men det behövs göras betydligt mycket mer på Tjust- och Stångådals-banorna än bara nya tåg, det vet jag avsevärt mycket mer om än Enceladus-kollektivet.
Som bekant har Krösatågen beställt bimodala motorvagnståg från CAF för Stångådalsbanan och Tjustbanan för att ersätta nuvarande dieseltåg:
Jarnvagar.nu skrev:De nya bimodala motorvagnstågen ska i första hand ersätta de störningskänsliga Y2-motorvagnstågen och Itino-tågen på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar och Tjustbanan Linköping-Västervik.
De bimodala Civity-tågen kallas BIR1. Hur ser framtiden ut för denna trafik när Linköpings station flyttas i samband med Ostlänken?
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 05 juni 2025 9:55, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7548
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 9:25
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 7:30 Se också denna tråd: viewtopic.php?t=42215 där hr. Odd och jag bl.a. diskuterade KInnekullebanan.
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Jarnvagar.nu skrev:”Om tio år kanske vi kan upphandla nästa generation motorvagnståg för Kinnekullebanan. Då bör det finnas effektiva batteritåg på marknaden.”

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.

”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.
Västtrafik hoppas tydligen på bättre batteritåg, men inte bränslecellsdrivna tåg. Vem skulle betala mellanskillnaden? :roll:
Propagandakollektivet "Enceladus" fortsätter sitt kulturkrig och kokar soppa på en spik. Diskussionen som jag och hr. Odd hade 2020 (läs gärna den) fördes utifrån vad som var känt då, inte vad som skulle kunna tänkas gälla 2025. Lika lite som vi nu vet vad som gäller 2035!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar