Vid ett besök på Riksarkivet råkade jag hitta ett par skrivelser från bromsjätten Knorrs svenska ombud till Kungl. Väg- & Vattenbyggnadsstyrelsen (tillstånds- och tillsynsmyndighet för enskilda järnvägar) från 1942: https://www.dropbox.com/scl/fi/9lbvchi4 ... 4ubjd&dl=0
Däri beskrivs ett bromssystem för spårvagnar som Knorr hade utvecklat åren runt 1940, och som man försökte sälja in på den svenska marknaden.
Vet någon om man lyckades?
Knorr spårvagnsbroms från 40-talet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Knorr spårvagnsbroms från 40-talet
Ängbyvagnarna?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Knorr spårvagnsbroms från 40-talet
Min tanke också.
Ängbyvagnarna hade/har Knorr EP-broms.
Och den fösta leveransen av ängbyvagnar till en enskilld järnväg ägde rum 1945.
Ängbyvagnarna hade/har Knorr EP-broms.
Och den fösta leveransen av ängbyvagnar till en enskilld järnväg ägde rum 1945.
Re: Knorr spårvagnsbroms från 40-talet
Nä, dokumentet beskriver ju i stort sett helt och hållet manövreringen av bromsen, men den var helt annorlunda på Ängbyvagnarna. De fick inte alls det beskrivna systemet där el- och luftbroms integreras, utan de har i stället en helt separatmanövrerad luftbroms vars enda koppling till elbromsen består av magnetventiler kopplade direkt mellan motorkretsen och bromscylindrarna som ska hindra att man elbromsar och luftbromsar samtidigt.
Först vid A30-ombyggnaden fick man in luftbromsmanövreringen i körkontrollern och då endast vid nödbromsning, sedermera när Lidingöbanans A30B/B30B byggdes om för ATC (eller om det nu var en separat ombyggnad strax innan) så kunde föraren driftbromsa hela vägen ned till stopp med körspaken.
Först vid A30-ombyggnaden fick man in luftbromsmanövreringen i körkontrollern och då endast vid nödbromsning, sedermera när Lidingöbanans A30B/B30B byggdes om för ATC (eller om det nu var en separat ombyggnad strax innan) så kunde föraren driftbromsa hela vägen ned till stopp med körspaken.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Knorr spårvagnsbroms från 40-talet
Strikt så hade de A24 som hade dödmannsgrepp i körveven luftbroms i körkontrollern, släpptes dödmansgreppet så gick luftbromsen till. Det var ett mycket vanligt förfarande på linje 120 att föraren bromsade till stopp när elbromsen verkat klart genom att kortvarigt lätta på dödmansgreppet så luftbromsen gick till. Gjorde själv så när jag körde linje 120.daniel_s skrev: ↑måndag 26 augusti 2024 22:24 Nä, dokumentet beskriver ju i stort sett helt och hållet manövreringen av bromsen, men den var helt annorlunda på Ängbyvagnarna. De fick inte alls det beskrivna systemet där el- och luftbroms integreras, utan de har i stället en helt separatmanövrerad luftbroms vars enda koppling till elbromsen består av magnetventiler kopplade direkt mellan motorkretsen och bromscylindrarna som ska hindra att man elbromsar och luftbromsar samtidigt.
Först vid A30-ombyggnaden fick man in luftbromsmanövreringen i körkontrollern och då endast vid nödbromsning, sedermera när Lidingöbanans A30B/B30B byggdes om för ATC (eller om det nu var en separat ombyggnad strax innan) så kunde föraren driftbromsa hela vägen ned till stopp med körspaken.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Knorr spårvagnsbroms från 40-talet
Kan det vara M22?
M23 passar väl också in utmärkt.
M23 passar väl också in utmärkt.