SJ:s direkttåg börjar rulla tidigast måndag 22:a januari.4330 skrev: ↑söndag 07 januari 2024 15:08Måndagens direkttåg är inställda sedan igår lördag. Tisdagens är än så länge planerade att gå.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Nu vet vi varför.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Snart är vi där, det gick snabbare än jag hade trott.4330 skrev: ↑tisdag 04 april 2023 12:10Men vad bra, då får SJ Regional sluta köra på sträckan i stället. Samtliga Mälartåg går då via Märsta som får tillbaka sin 30-minuterstrafik.Enceladus skrev: ↑söndag 02 april 2023 20:21Regionerna har delegerat den uppgiften till SJ, vilket höjer kostnaderna eftersom SJ måste ta en större risk. Mälardalen gör annorlunda än i princip alla andra storstadsområden i EU, och de höga priserna på att åka regionaltåg visar tydligt vilket upplägg som är effektivare...
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala4330 skrev: ↑måndag 08 januari 2024 12:53SJ:s direkttåg börjar rulla tidigast måndag 22:a januari.4330 skrev: ↑söndag 07 januari 2024 15:08Måndagens direkttåg är inställda sedan igår lördag. Tisdagens är än så länge planerade att gå.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda.Järnvägsnyheter.se skrev:SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.
Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.
Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Jo, det har gått direkttåg.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 23:56SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda.Järnvägsnyheter.se skrev:SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.
Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.
Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.![]()
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Körda av Mälartåg eller SJ?Joakim W skrev: ↑onsdag 28 augusti 2024 7:44Jo, det har gått direkttåg.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 23:56SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda.Järnvägsnyheter.se skrev:SJ har genom åren försökt öka lönsamheten på linjen, bland annat genom att införa direkttåg utan stopp mellan Stockholm och Uppsala, vilket minskat restiden. Trots dessa satsningar har det inte varit möjligt att konkurrera med den skattefinansierade trafiken.
Enligt Kollektivtrafiklagen kan regioner upphandla trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma, vilket gör det möjligt för Mälardalstrafik att ta över SJs avgångar på sträckan. Trafiknivån förväntas därför kunna upprätthållas trots att SJ lämnar marknaden.
Beslutet påverkar endast sträckan Stockholm-Uppsala. SJ betonar att de inte ser samma svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal. Dessa linjer har till och med utökats med fler avgångar de senaste åren. SJ har dessutom beställt nya regionaltåg och rustar upp sina dubbeldäckare (X40) för att möta framtida behov.![]()
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
SJ. Kördes inför Valborg i år.duga skrev: ↑onsdag 28 augusti 2024 8:52Körda av Mälartåg eller SJ?Joakim W skrev: ↑onsdag 28 augusti 2024 7:44Jo, det har gått direkttåg.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 23:56
SJ avvecklar sin tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala
Det har väl inte gått några direkttåg sedan Mälartåg började konkurrera på sträckan? Till och med Ostpendeln stannar ju vid Arlanda.![]()
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Till och med SL har extrainsatta expresståg på valborg, dock med några enstaka uppehåll. Det krävs förstås mer än så för att konkurrera med Mälartåg...
Kunde SJ inte ha satsat på exempelvis nattrafik? Det skulle locka en del, men kanske främst Movingo-resenärer, och då delas de intäkterna. Usla incitament!duga skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 18:41Nu vet vi varför.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Beslut om att kunna åka Mälartåg till Nykvarn med SL-kortet skjuts uppkildor skrev: ↑lördag 18 mars 2023 17:07 Det är bekvämt för Tamsons att "hoppas" på saker i slutet på en mandatperiod och inför en valrörelse. Men SL:s budget har underskott och "det krävs anpassningar, effektiviseringar och intäktsökningar i storleksordningen ca 2 miljarder" fram till 2025 enligt SL. Då blir det knepigare att subventionera regionaltågstrafiken ytterligare. Det vore bra med SL-giltighet på Mälartåg, men jag är inte lika hoppfull som du på ett snabbt genomförande. Resonemanget i ditt inlägg bygger på att ett sådant beslut fattas eller att någon annan prissänkning på Movingo/Mälartågs biljetter genomförs. Annars blir ju priset på Mälartåg oförändrat.
När det gäller fordonsfrågan så har jag svårt att se att Tåg i Bergslagen skulle släppa sina nyinköpta tåg. De ska ju ersätta motsvarande antal gamla tåg. Och jag har också svårt att se poängen med att låta regionerna köpa in ytterligare fordon enbart för att slå ut SJ:s regionaltågstrafik och kunna erbjuda lokaltaxa på alla regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (periodkort/Movingo gäller ju redan på SJ:s regionaltåg).
Ja, det är lätt att föreslå saker som kostar i opposition. Däremot gäller UL-biljetter - både enkelbiljetter och periodbiljetter - på sträckan Uppsala-Arlanda/Märsta. Faktum är att i princip alla periodbiljetter gäller på Mälartåg förutom just SL: Movingo, SJ Årskort, Interrail, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Östgötatrafiken, X-trafik.SVT Nyheter skrev:Det är Nykvarnsbördige Kristoffer Tamsons (M) som föreslagit att SL i samråd med Mälardalstrafik skulle göra SL-biljetten till en giltig biljett på Mälartågen inom länet.
I ett första steg, som ett pilotprojekt, skulle detta gälla Nykvarnsresenärer.
Men de styrande partierna, S, C och MP, tillsammans med stödpartiet V, anser att konsekvenserna bör utredas mer, bland annat ur ett ekonomiskt perspektiv. Och beslutet på regionfullmäktige blev att återremittera förslaget.
Fordonsfrågan har aktualiserats i samband med utslagningen av SJ. Skulle Tåg i Bergslagen kunna släppa ifrån sig de sju ER1-fordon som hyrs från Transitio?
Det är förstås lättare att hitta lämpliga fordon för TiB:s trafik än för Stockholm-Uppsala - TiB behöver ju egentligen inte så kapacitetsstarka fordon som ER1.Tåg i Bergslagen skrev:Tåg i Bergslagen hyr alla fordon från Transitio, ett fordonsbolag som ägs gemensamt av Sveriges landsting och regioner (förutom Gotland). Vi har 23 Reginafordon och sju ER1-fordon (dubbeldäckare). Ibland händer det att vi lånar in andra fordon under en period.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Nattrafiken hade garantetat funnits om den varit lönsamEnceladus skrev: ↑onsdag 28 augusti 2024 12:25Till och med SL har extrainsatta expresståg på valborg, dock med några enstaka uppehåll. Det krävs förstås mer än så för att konkurrera med Mälartåg...
Kunde SJ inte ha satsat på exempelvis nattrafik? Det skulle locka en del, men kanske främst Movingo-resenärer, och då delas de intäkterna. Usla incitament!duga skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 18:41Nu vet vi varför.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 januari 2024 17:52 SJ har i det närmaste helt kapitulerat vad avser trafiken med uppsalapendlarna Cst – U och omvänt, det är rak entimmestrafik som gäller, av den utlovade halvtimmestrafiken från tidtabellsskiftet december 2023 blev det intet, och vissa dagar dras trafiken in helt när fordonen anses behövas på annat håll.
Den skulle inte löna sig ens med en ensam tvåvagnars X40 utan ombordpersonal.
Minns natttåget med X40 Cst - Arnc - U- Fln- Blg och omvänt, det lades ner pga bristande lönsamhet.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
En före detta tågvärdhandledare på Mälartåg har precis bekräftat på Uppsalapendlarnas Facebook-sida att Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta har exakt samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala då UL numera har tidstaxa snarare än zontaxa. Den enda skillnaden är priset. Således är den egentliga prisskillnaden mellan SL/UL och Mälartåg mindre, men de flesta resenärer köper en onödigt dyr biljett. Är det inte dags att införa lokal taxa fullt ut?
Det före detta regionrådet Johan Örjes har också gett sig in i debatten om Movingo:
Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta gällde inte på SJ:s tåg. I och med SJ:s uttåg finns det inget skäl att köpa Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala...Johan Örjes skrev:De sträckbundna biljetterna, bland annat Knivsta-Stockholm, var ett undantag för att vi ville hålla nere höjningen av priset för Knivstapendlarna när vi i övrigt införde enhetspris för Movingo-priser mellan Uppsala län och Stockholms län.
Då var jag med och bestämde. Det är jag inte längre, men jag kan tänka mig att det är ett undantag som snabbt kan försvinna om det börjar användas för resor från Uppsala.
Region Stockholm har nyligen bekräftat att Mälartåg är billigare för skattebetalarna:Joakim W skrev: ↑onsdag 22 mars 2023 17:04Och vad säger att trafiken går med vinst om skattebetalarna ska stå för risken? Hur mycket kostar trafiken för regionerna i Mälardalen jämfört med när SJ körde och man beställde extra avgångar? Finns det några siffror på det? Vad har skattebetalarna vunnit på Mälartåg?
Mälartåg är även billigare för resenärerna. Detta är en så kallad vinn-vinn-situation!Trafikförvaltningen skrev:Däremot tillkommer trafiken Stockholm-Uppsala där Region Stockholm och Region Uppsala kommer att fördela kostnader och intäkter utifrån befintlig modell beskriven i bilaga 3. Denna förändring förväntas, obeaktat behov av nya fordon, bidra med marginellt positiv ekonomisk effekt för Region Stockholm eftersom summan av förväntade biljettintäkter och minskat ersättning till SJ för periodkortsgiltighet förväntas överstiga trafikkostnaden.
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala (2 490 kr) har alltså samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta (2 330 kr), men ändå är det olika pris. På samma sätt har Movingo för sträckan Uppsala-Märsta (1 350 kr) samma giltighet som UL:s 30-dagarsbiljett (1 100 kr). Varför finns dessa produkter?Enceladus skrev: ↑måndag 13 januari 2025 15:29 En före detta tågvärdhandledare på Mälartåg har precis bekräftat på Uppsalapendlarnas Facebook-sida att Movingo för sträckan Stockholm-Knivsta har exakt samma giltighet som Movingo för sträckan Stockholm-Uppsala då UL numera har tidstaxa snarare än zontaxa. Den enda skillnaden är priset. Således är den egentliga prisskillnaden mellan SL/UL och Mälartåg mindre, men de flesta resenärer köper en onödigt dyr biljett. Är det inte dags att införa lokal taxa fullt ut?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?
Hur mycket har resandet ökat? 10-15% visste de ju att det skulle bli.