Hejsan!
Här är några bilder från dagens vänstertrafikutfärd i huvudstaden, som skulle ha skett med två bussar (H15 & trådbussen F3). Den sistnämnda hade tydligen problem med kompressorn, om jag hörde rätt, så den kördes hem igen. Ganska låg uppslutning av medföljande medlemmar, tror vi var totalt sju st som åkte med.
Resan gick ungefär Norrmalmstorg-Centralen-Tegelbacken-Fridhemsplan-Västerbron-Hornsgatan-Medborgarplatsen-Tegelvikshamnen (paus)-Skanstull-Södra stn-Slussen-Vasagatan-Kungsgatan-Hötorget-Norrmalmstorg.
Fler bilder finns på min Instagram.
Ha det bra.
Lite från dagens utfärd med H15.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lite från dagens utfärd med H15.
- Bilagor
-
- h15_utfard3_220424.jpg (210.05 KiB) Visad 2871 gånger
-
- h15_utfard2_220424.jpg (229.88 KiB) Visad 2871 gånger
-
- h15_utfard1_220424.jpg (207.58 KiB) Visad 2871 gånger
Re: Lite från dagens utfärd med H15.
Jättefina bilder.
En liten fundering:
På bilderna syns bara gamla registreringsskyltar.
Är de nya avtagbara eller har man dispens?
-Per
En liten fundering:
På bilderna syns bara gamla registreringsskyltar.
Är de nya avtagbara eller har man dispens?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Lite från dagens utfärd med H15.
En annan liten undring som gäller inta bara H15 utan alla SS fordon med fast konduktör. Konduktörens spegel är placerad så att man har uppsikt på utsidan vid avstigningsdörrarna. Det är ju helt bakvänt. I Uppsala satt konduktörens spegel framför konduktörsplatsen riktad bakåt. Då hade man uppsikt över insidan vid avstigningen och utsidan vid påstigningen, vilket ju är logiskt. Jag undrar hur man hade tänkt vid SS:
Re: Lite från dagens utfärd med H15.
När du stänger bakdörrarna kollar du ut genom dem från insidan; spegeln hjälper dig bl a att kolla i den döda vinkeln så att du inte klämmer någon som kommer snett bakom dig och hoppar på i sista sekunden.Harald skrev: ↑tisdag 26 april 2022 19:31 En annan liten undring som gäller inta bara H15 utan alla SS fordon med fast konduktör. Konduktörens spegel är placerad så att man har uppsikt på utsidan vid avstigningsdörrarna. Det är ju helt bakvänt. I Uppsala satt konduktörens spegel framför konduktörsplatsen riktad bakåt. Då hade man uppsikt över insidan vid avstigningen och utsidan vid påstigningen, vilket ju är logiskt. Jag undrar hur man hade tänkt vid SS:
Mustangerna hade även en invändig spegel där du kunde se vad som hände invändigt vid mittdörrarna utan att vända dig. Bild
Det var väl likadant på M23+S27!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3179
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Lite från dagens utfärd med H15.
Någon sådan dispens lär man möjligen bara kunna få för en filminspelning eller motsv.
Att få dispens bsra för att man tycker det ser trevligare och mer autentiskt ut med gamla skyltar får man sannolikt inte.
I många länder hade det varit ok med två autentisks gamla skyltar på ett veteranfordon som detta men inte i Svetige, synd.
Re: Lite från dagens utfärd med H15.
Numera finns det ingen teknisk anledning att inte tillåta gamla typer av skyltar på fordon äldre än 49 år, endast byråkratiska skäl. Tekniskt skulle det kunna inrymmas i systemet för personliga nummerplåtar och att just äldre fordon, som vid ursprunglig leverans hade motsvarande plåtar, skulle kunna ha sådana registrerade till lägre avgift än vanliga personliga skyltar, om det kan visas att fordonet i fråga hade ett visst nummer.
Genius on call
-
- Inlägg: 2100
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Lite från dagens utfärd med H15.
Gillade "Höghusen". När jag var utbytt på ställverket Alvik, jobbade jag ibland med en man som kallades "Dasslocket", han hade stora händer, han var tidigare förare på Hornsberg, körde ofta H15 vilka hade halv- och helfart. Det gick undan med dom, stopp vid hållplatsen, på med trafikanterna, stänga dörrarna samt klarsignal till förarna, kondisen tog upp avgiften till nästa hållplats.