Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10212
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 oktober 2023 13:20 Den som vill läsa mer om de kryptiska förkortningarna kring olika kemier för litium-jonbatterier kan gå till denna översikt från Batteriföreningen:
Batteritypen LTO har hamnat i skymundan, men den har några intressanta egenskaper:
Batteriföreningen skrev:I vissa celler för specialtillämpningar kan litiumtitanat (LTO eller Li4Ti5O12) användas. Titanaten har som fördel att det klarar av mycket höga upp- och urladdningsströmmar, klarar av många cykler (antal upp- och urladdningar) och har en lång livslängd men har nackdelen av att det sänker den totala cellspänning (~2,4 V) vilket gör det mindre attraktivt ur energitäthetssynpunkt samt att de är dyrare än litiumjonceller med grafitanod.
Enligt uppgift används denna typ av batterier i Moskvas bussflotta:
InsideEVs skrev:According to the press statement by Maksim Liksutov, the Deputy Mayor of Moscow for Transport, the electric buses are convenient and reliable - ready for service in a wide range of temperatures from -40°C to +40°C.

As far as we know, Moscow buses are powered by lithium titanate batteries (LTO), which provide relatively short range (the energy density is significantly below LFP), but can be fast-charged very quickly at the ends of the route and are ready for very low temperatures, as well as offer long longevity.
Det finns emellertid numera elbussar med en räckvidd på över 600 kilometer på en laddning. Samtidigt har LTO betydligt lägre energitäthet än både NMC och LFP. Är det då inte bättre att ha ett mer kapacitetsstarkt NMC/LFP-batteri som bara behöver laddas över natten? Just nattladdning tycks bli standard i Europa:
Bussmagasinet skrev:Batteridrivna bussar utgör med bred marginal den största delen av de emissionsfria bussarna och ökar från 1 621 år 2022 till närmare 11 000 bussar år 2030. Därmed kommer de att utgöra mer än 50 procent av alla bussar hos de undersökta operatörerna och huvudmännen. Nattladdning i depå är den vanligaste laddtekniken.

Vätgasbussarna kommer även i fortsättningen att vara en nischprodukt och utgöra mindre än två procent av den samlade bussflottan i Europa.
Moskva påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre: 3 000 elbussar!
Bussmagasinet skrev:Azerbajdzjan: Den tidigare sovjetrepubliken Azerbajdzjan är en stor producent av olja och naturgas. Men nu planerar landet att byta ut 3 000 bussar med förbränningsmotor mot lika många elbussar. På sikt ska alla bussar i storstaden Baku och den halvö som staden ligger på elektrifieras.

[...]

För kinesiska busstillverkare öppnar sig här en ny, stor marknad. Idag köper Azerbajdzjan elbussar från tre olika kinesiska tillverkare för att jämföra dem och se vilken leverantör som är bäst. Fordonstillverkaren BYD investerar just nu i en monteringsanläggning för elbussar i Azerbajdzjan. Kapaciteten kommer att vara 500 nya bussar om året.
Det är förstås kinesiska elbussar som gäller, och då företrädesvis från BYD...
Enceladus
Inlägg: 10212
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 15 oktober 2023 14:56 SL vill däremot införskaffa hundratals nya dieselbussar år 2025 - samma år som många europeiska städer fimpar förbränningsmotorn. Nej, jag skämtar inte. Jämför den svenska kritiken mot miljözon 3 i Stockholm samt den nya elbusspremien. Bara kinesiska bussar uppfyller kraven. Alternativen är Putin och MBS.
Klubbat: Då stoppas fossilbilar i Stockholms city
Di skrev:Efter flera turer – bland annat skulle EU säga sitt – så var det på måndagskvällen dags för kommunfullmäktige i Stockholms stad att ta ställning till om att införa Miljözon Klass 3 eller inte. Men någon direkt spänning blev det inte. Som väntat röstade den rödgröna majoriteten igenom sitt egna beslut. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna valde att rösta nej, medan Centerpartiet i stället ville genomföra den betydligt mildare Miljözon Klass 2 i området. En möjlig överraskning var dock att Liberalerna valde att rösta ja.

”På vissa platser i Stockholm gör avgaser att barn har sämre lungkapacitet redan vid sex månaders ålder. Just nu finns det fem partier i Stockholm som tycker att det är ett problem som behöver lösas. Jag vill ge Liberalerna en eloge som vågar stå upp för stockholmarnas hälsa, när stora delar av oppositionen sviker. Jag vet inte vilka M, KD och SD företräder, men det är i alla fall inte stockholmarna”, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Dagens industri.

[...]

”Tittar man på Oslo så finns det drygt 400 snabbladdare. I Stockholm stad så har vi drygt 130. Och det är klart att vi måste skala upp mängden snabbladdare för att få det här att fungera.”
Samtliga partier i kommunfullmäktige tvingades att bekänna färg. Som vanligt företräder så kallade nationalistiska partier utländska intressen. Oslo ligger före!

M vill stoppa fossilförbudet – lovar överklaga beslutet
Di skrev:Den 31 december införs en ny miljözon i ett område som omfattar 20 kvarter i Stockholm city. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det betyder att alla bensin- och dieselbilar hindras från att köra in i området. Beslutet gäller även hybridbilar. Planen är att zonen ska utvidgas ytterligare de närmaste åren.

[...]

För att råda bot på trängseln i centrala Stockholm vill Dennis Wedin och Moderaterna istället att satsa på led trafiken runt innerstaden genom att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Beslutet gäller även bussar. Förhoppningsvis noterar SL detta, även om inga SL-linjer omfattas än. Och beslutet handlar förstås inte om trängsel, utan utsläpp.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6546
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 07 maj 2024 9:52 ...M vill stoppa fossilförbudet – lovar överklaga beslutet
Di skrev:Den 31 december införs en ny miljözon i ett område som omfattar 20 kvarter i Stockholm city. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det betyder att alla bensin- och dieselbilar hindras från att köra in i området. Beslutet gäller även hybridbilar. Planen är att zonen ska utvidgas ytterligare de närmaste åren.

[...]

För att råda bot på trängseln i centrala Stockholm vill Dennis Wedin och Moderaterna istället att satsa på led trafiken runt innerstaden genom att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Beslutet gäller även bussar. Förhoppningsvis noterar SL detta, även om inga SL-linjer omfattas än. Och beslutet handlar förstås inte om trängsel, utan utsläpp.
Som boende i denna zon så tycker jag det är ett bra beslut. Visst, det kanske skulle vara bra om laddhybrider fick några år till på sig, men på det hela så hoppas jag att zonen utökas snarast. Det hade inte varit fel om den även täckte in Kungsgatan och Stureplan, och kanske även Hamngatan.

Men jag misstänker att många kommer att bryta mot förbudet genom att köra till och från Klaratunneln, vars in- och utfart på Mäster Samuelsgatan omfattas i zonen.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10212
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 06 maj 2024 18:42 Moskva påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre: 3 000 elbussar!
Union Boss Speak Out Against 2bn Euro China Bus Deal
Iran International skrev:The Iranian automobile workers’ leader has protested against a two billion euro deal to buy electric buses from China for Tehran.

[...]

Mojtaba Hajizadeh branded the move an "insult to domestic production" and explained that it was unjustifiable financially because "domestic vehicles and their spare parts are much cheaper than imported models."

He told state broadcaster ILNA that they could not compete with China because of the leverage Beijing enjoys, particularly including its "veto power" in the political arena.
Iran är nästa petrostat att storsatsa på elbussar i sin huvudstad. Precis som Azerbajdzjan köper landet kinesiskt, vilket dock stöter på patrull hos fackförbund. Ryssland producerar däremot egna elbussar - inklusive dess batterier - på gott och ont (se den första länken):
Mosgortrans skrev:The capital received its first Russia-made electric buses back in September 2018. Starting from 2022, it has been receiving improved versions of electric vehicles with adaptive internal lighting that changes from cold to warm light at 2:00 p. m. for the comfort of passengers; the front rout number signs have become 18 per cent larger, making it easier to see them from afar, while electric heaters maintain an optimal temperature in the cabin and have no impact on the environment. In addition, the advanced electric buses have an increased range as they can travel up to 80 kilometers after recharging.
Som synes har ryska elbussar bara en bråkdel av konkurrenternas räckvidd, även jämfört med europeiska tillverkare som Solaris. Detta vill nog Iran slippa.

En annan observation är att såväl Ryssland som Iran och Azerbajdzjan prioriterar sin huvudstad. Resten av landet får inga elbussar. I Sverige är det tvärtom!
daniel_s
Inlägg: 14230
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av daniel_s »

Nej, Sverige är en demokrati där staten inte prioriterar mellan kommunala angelägenheter i olika kommuner.
Enceladus
Inlägg: 10212
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 10 maj 2024 11:58 Som synes har ryska elbussar bara en bråkdel av konkurrenternas räckvidd, även jämfört med europeiska tillverkare som Solaris. Detta vill nog Iran slippa.
Offer of e-bus models with +400 kWh available has increased 9-fold in 4 years in Europe
Sustainable Bus skrev:The study also focuses on the advancements in place at the technology level. The evolution of e-bus technology over the past four years has seen remarkable advancements, particularly in battery capacity and chemistry. Notably, the maximum available capacity for 12-meter electric buses has increased by 34% from 2020 to 2024. This surge in capacity means that e-buses can now travel longer distances on a single charge, enhancing their autonomy and making them more viable for extensive urban and intercity routes.

One of the most striking developments is the exponential growth in the availability of e-buses equipped with batteries exceeding 400 kWh. In 2020, only three such models were on the market. By 2024, this number has skyrocketed to 27, marking an impressive 800% increase.

Battery chemistry has also seen significant shifts, with lithium iron phosphate (LFP) batteries gaining prominence. LFP batteries are becoming more popular due to their cost-effectiveness compared to nickel manganese cobalt (NMC) batteries and substantial improvements in energy density, as also BloombergNFE continues to highlight.
En batterikapacitet på 400 kWh borde ge en räckvidd på ungefär 400 kilometer. Hur många kilometer per dag brukar en stads- respektive regionbuss rulla?

Hungary – the future paradise for EV battery manufacturers?
Sustainable Bus skrev:As we all know by now, the future of the automotive industry – including buses – is electric, but Europe, the former frontrunner of the industrial revolution, now seems to struggle to take part in the global transition. One of the key products of the future are traction batteries, essential components of any electric – or even fuel cell powered – vehicles.

[...]

In almost every month in 2023, the Hungarian media could report on the announcement of the establishment of a new plant related to the EV battery industry. Márton Nagy, national economy minister of Hungary stated at a press event in September 2023 that the government has plans to build up an annual battery production capacity of 250 GWh in the next few years, which, according to him, would cover 35 percent of the European needs and would put the country to the fourth place worldwide, right after China, the United States and Germany. Indeed, by November 2023, battery production capacity in Hungary reportedly already reached 87 GWh/year, not including the newest SK Innovation plant, which is expected to begin production soon and to provide an additional output of 30 GWh/year alone when operating on full throttle.

[...]

EV battery cell and module manufacturers currently present at Hungary come from the Far East – namely South Korea, Japan, and, first of all, China. The supplier segment is also dominated by these countries, for whom setting up a local production base in a relatively cheap but well-located EU-member state provides an entrance to the European market. Some political concerns raise at European level, especially in case of China.
EU har infört preliminära tullar på kinesiska elbilar, vilket inte uppskattas av alla länder, men Ungern kommer till undsättning, och resten av världen köper BYD:
CnEVPost skrev:BYD plans to ship these electric buses to Azerbaijan in batches starting this month, some of which will be in service during the 29th UN Climate Change Conference (COP29) to be held in November in the Azerbaijani capital, Baku.

[...]

The bus is powered by a 422-kWh lithium iron phosphate battery pack with a maximum range of 450 km. It is equipped with two 150 kW electric motors.

[...]

To date, BYD's commercial vehicle footprint has spread to more than 400 cities in more than 70 countries around the world, including Amsterdam, the Netherlands; London, the UK; Tokyo, Japan; and Sao Paulo, Brazil, BYD said.
Omställningen till elbussar går snabbt i petrostaternas huvudstäder. I Stockholm går det däremot långsammare - även nästa år införskaffas nya dieselbussar!
Enceladus
Inlägg: 10212
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Scania pausar bussförsäljning i Danmark
Bussmagasinet skrev:Tidigare har Scania varit en av de större leverantörerna av stadsbussar i landet, men under de senaste åren har Scania saknat elbussar som har kunnat konkurrera med övriga aktörer på den danska marknaden där bland andra Yutong, Solaris och Volvo har haft framgångar med sina elbussar.

Scania hänvisar till en kombination av marknadsläget, sviktande försäljning och produktmixen i Danmark som bland annat ligger till grund för att pausa bussförsäljningen i landet.
Scania pausar försäljningen av bussar i Danmark med omedelbar verkan. Danmark är ledande i omställningen till elbussar, vilken redan har skördat ett offer:

Van Hool announces exit from electric bus business and faces unclear future
electrive.com skrev:As the Belgian newspaper De Standaard reports, Van Hool’s management has come to the conclusion that it cannot compete in the city bus segment against Chinese companies such as BYD and large European manufacturers such as MAN and Solaris with plants in Poland. Van Hool now wants to focus entirely on (non-electric) coaches and trailers. There is much less competition for luxury coaches in particular. However, the electric city bus segment is growing steadily, while the coach business has slumped sharply during the coronavirus pandemic and has not yet fully recovered.

More and more transport companies are opting for electric buses. Van Hool can manufacture them, but does not really specialise in electric vehicle architecture. In the past, Van Hool primarily focused on hydrogen as the technology of the future and not on batteries. As a result, not enough procurement contracts were concluded for battery-electric buses and the company is now not getting enough parts for electric buses or has to pay excessive sums for batteries from Chinese manufacturers. As a result, the buses are significantly more expensive, with De Standaard citing an electric bus from Chinese manufacturer BYD as a comparison.
Den belgiska busstillverkaren Van Hool satsade på fel teknik och gick sedermera i konkurs. Scania skyllde tidigare på den krisande batteritillverkaren Northvolt:
Ny Teknik skrev:– Vi har i princip satt hela företaget i pant. Vi har investerat så mycket i den här omställningen. Utan de rätta politiska besluten i Europa har vi en hel bransch som har en osäker framtid.
Kommer Europas kortsiktiga politiker att överlämna ännu en bransch åt kineserna? :roll:
Skriv svar