Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av 4330 »

https://opengov.360online.com/Meetings/ ... Size=81264

Några förslag på hur Mälartågen kan bli punktligare från december 2025:

• Längre uppehållstid vid Stockholm C
• Extratåg i Stockholm som kan ta över tåguppdrag Stockholm – Uppsala från försenat tåg från Örebro/Eskilstuna
• Längre vändtider i Uppsala och/eller vändstationerna söder om Stockholm.
• Tåg med punktlighetsproblem görs inte längre genomgående i Stockholm

• Återläggning av insatståg på sträckan Uppsala – Stockholm i rusningstid.
• En översyn av avgångstiderna för bästa nytta för resenärerna kan vara nödvändig med anledning av att SJs direkta regionaltåg sannolikt inte
körs under T26.

• Skapa en högre kvalité på trafiken på sträckan Uppsala – Sala genom att tågen endast körs sträckan Uppsala – Sala och inte blir påverkade av händelser söder om Sala.


Idel kloka förslag, men nog borde detta delvis kunna implementeras till augusti eller senast december 2024 utan behov av nya tåglägen? Vad gäller Sala-tågen kanske en kompromiss kan vara att vända vartannat tåg i Sala och vartannat i Västerås?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Hechtwagen »

SJ provade ju genomgående tåg Et – Cst – U och omvänt redan under andra halvan av 90-talet och insåg att det inte fungerade, kanske dags att ta till sig av den erfarenheten?
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: lördag 29 juni 2024 20:55 SJ provade ju genomgående tåg Et – Cst – U och omvänt redan under andra halvan av 90-talet och insåg att det inte fungerade, kanske dags att ta till sig av den erfarenheten?
Det är olika förutsättningar för samhällsnyttig respektive kommersiell tågtrafik. Den förstnämnda behöver inte ta hänsyn till resenärernas köpkraft. Ostpendeln!
4330 skrev: lördag 29 juni 2024 14:35 • En översyn av avgångstiderna för bästa nytta för resenärerna kan vara nödvändig med anledning av att SJs direkta regionaltåg sannolikt inte
körs under T26.
Nyköpingstågen har ju väntat på dessa tåglägen i många år...
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: lördag 29 juni 2024 21:44
Det är olika förutsättningar för samhällsnyttig respektive kommersiell tågtrafik. Den förstnämnda behöver inte ta hänsyn till resenärernas köpkraft. Ostpendeln!

Nyköpingstågen har ju väntat på dessa tåglägen i många år...
På vilket sätt spelar samhällsnyttig eller kommersiell tågtrafik roll när detta handlar om att den enkelspåriga Svealandsbanan sprider förseningar till sträckan Uppsala - Stockholm när man kör genomgående trafik Örebro-Stockholm-Uppsala?

Har Nyköpingstågen väntat på direkttåg till Uppsala, eller hur menar du? I utkastet till T25 har Mälartåg 10963 flyttats från nuvarande avgångstid 7.30 till 7.22 som är ett tågläge för SJ:s direkttåg som SJ valt att inte köra de senaste åren.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: lördag 29 juni 2024 23:43 På vilket sätt spelar samhällsnyttig eller kommersiell tågtrafik roll när detta handlar om att den enkelspåriga Svealandsbanan sprider förseningar till sträckan Uppsala - Stockholm när man kör genomgående trafik Örebro-Stockholm-Uppsala?
SJ slopade genomgående trafik av företagsekonomiska skäl. Ostpendelns köpstarka resenärer åker på sina egna villkor. Mälartåg utgår från samhällsekonomi.
4330 skrev: lördag 29 juni 2024 23:43 Har Nyköpingstågen väntat på direkttåg till Uppsala, eller hur menar du? I utkastet till T25 har Mälartåg 10963 flyttats från nuvarande avgångstid 7.30 till 7.22 som är ett tågläge för SJ:s direkttåg som SJ valt att inte köra de senaste åren.
Jag syftar på att Nyköpingstågen ursprungligen planerades att gå till Uppsala, men SJ ville inte släppa ifrån sig alla tåglägen.
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 30 juni 2024 8:13
På vilket sätt spelar samhällsnyttig eller kommersiell tågtrafik roll när detta handlar om att den enkelspåriga Svealandsbanan sprider förseningar till sträckan Uppsala - Stockholm när man kör genomgående trafik Örebro-Stockholm-Uppsala?
SJ slopade genomgående trafik av företagsekonomiska skäl. Ostpendelns köpstarka resenärer åker på sina egna villkor. Mälartåg utgår från samhällsekonomi.
Har Nyköpingstågen väntat på direkttåg till Uppsala, eller hur menar du? I utkastet till T25 har Mälartåg 10963 flyttats från nuvarande avgångstid 7.30 till 7.22 som är ett tågläge för SJ:s direkttåg som SJ valt att inte köra de senaste åren.
Jag syftar på att Nyköpingstågen ursprungligen planerades att gå till Uppsala, men SJ ville inte släppa ifrån sig alla tåglägen.

Har du någon källa/citat på att det var därför SJ gjorde ändringen? Du har om jag inte missminner mig tidigare hävdat att det är billigare att köra genomgående trafik, det motsäger i så fall SJ:s motiv för ändringen. Ekonomin är så klart viktig, men klarar man inte punktlighetsmålet på 95% så måste man så långt det är möjligt ändra upplägget för att nå målet. Hellre 95% punktlighet inkl. ett byte än 85% punktlighet utan byte. Om det skrämmer bort några resenärer så får det vara så, för jag misstänker att låg punktlighet skrämmer bort desto fler resenärer.

Så om vi antar att 10963 (idag 7.30 från Uppsala, i T25 preliminärt 7.22) ska förlängas till Nyköping, tycker du inte det motsäger Region Uppsalas önskemål (i T26) om färre genomgående tåg? Jag är medveten om att jag blandar T25 och T26 nu, men i T25 finns i alla fall inget 10963 i grafen för Stockholm - Nyköping - Norrköping.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Hechtwagen »

SJ slopade de genomgående tågen Et – U och omvänt för att det inte gick att få dem att bli punktliga nog.Upplägget med genomgående tåg är i grunden billigare än att vända på Cst från båda hållen.
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av 4330 »

Hechtwagen skrev: söndag 30 juni 2024 13:57 SJ slopade de genomgående tågen Et – U och omvänt för att det inte gick att få dem att bli punktliga nog.Upplägget med genomgående tåg är i grunden billigare än att vända på Cst från båda hållen.
Ja, de flesta är överens om att 100% punktlighet kostar för mycket. Därav målet på 95%. Sämre än 95% punktlighet; vidta åtgärder för att höja punktligheten. Åtgärderna kan medföra höjda kostnader.

Sträckan Gävle - Uppsala har under Mälartågstiden enstaka månader varit uppe i 97% punktlighet, så uppenbarligen går det att klara 95% om man gör vettiga upplägg av trafikeringen.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 30 juni 2024 10:08 Har du någon källa/citat på att det var därför SJ gjorde ändringen? Du har om jag inte missminner mig tidigare hävdat att det är billigare att köra genomgående trafik, det motsäger i så fall SJ:s motiv för ändringen. Ekonomin är så klart viktig, men klarar man inte punktlighetsmålet på 95% så måste man så långt det är möjligt ändra upplägget för att nå målet. Hellre 95% punktlighet inkl. ett byte än 85% punktlighet utan byte. Om det skrämmer bort några resenärer så får det vara så, för jag misstänker att låg punktlighet skrämmer bort desto fler resenärer.
Ja, genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat:
Uppsala kommun skrev:För regionaltågstrafikeringen ger genomgående trafikering ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Osäkerheter finns till vilka villkor marknaden är beredd att driva trafiken Stockholm – Uppsala i relation till regionens önskemål.

[...]

Regionaltågen ska konkurrera om marknadsandelar mot bil i det regionala resandet. En utveckling mot fler genomgående regionaltågslinjer kan vara en viktig del för att vinna marknadsandelar då detta ökar den regionala tillgängligheten inom och mellan Stockholm, Uppsala och delar av Sörmland. Att vinna marknadsandelar genom att erbjuda ett attraktivt tågtrafiksystem förutsätter att trafiken kan bedrivas på en tydligt och robust sätt.

[...]

Swedavia har ambitionen att Arlanda ska bli nordens största knutpunkt för flygtrafik och en större transitflygplats. I linje med denna ambition har de därför bl. a sänkt start- och landningsavgifterna. Med fler transitflyg/long-haul flyg så ökar även behovet av marktransporter under nattetid. Idag trafikerar inte Arlanda Express under nätterna, däremot anpassar flygbussarna sina avgångar efter eventuella sena eller tidiga flyg. Nattrafik för tågen kan i ett första skede framförallt för pendeltågen vara intressant för att möta charterflygningar som ankommer eller avgår nattetid, men även för viss genomgående regionaltågstrafik.
SJ lyckades dock plocka russinen ur kakan och fick olika avtalstyper för Uppsala respektive Eskilstuna. Företagsekonomi kan skilja sig från samhällsekonomi!
4330 skrev: söndag 30 juni 2024 10:08 Så om vi antar att 10963 (idag 7.30 från Uppsala, i T25 preliminärt 7.22) ska förlängas till Nyköping, tycker du inte det motsäger Region Uppsalas önskemål (i T26) om färre genomgående tåg? Jag är medveten om att jag blandar T25 och T26 nu, men i T25 finns i alla fall inget 10963 i grafen för Stockholm - Nyköping - Norrköping.
Det är framför allt Region Sörmland och de södra kommunerna i Region Stockholm (samt möjligen Swedavia, se ovan) som är intresserade av tåg till Uppsala.
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 30 juni 2024 14:38
För regionaltågstrafikeringen ger genomgående trafikering ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Osäkerheter finns till vilka villkor marknaden är beredd att driva trafiken Stockholm – Uppsala i relation till regionens önskemål.

[...]

Regionaltågen ska konkurrera om marknadsandelar mot bil i det regionala resandet. En utveckling mot fler genomgående regionaltågslinjer kan vara en viktig del för att vinna marknadsandelar då detta ökar den regionala tillgängligheten inom och mellan Stockholm, Uppsala och delar av Sörmland. Att vinna marknadsandelar genom att erbjuda ett attraktivt tågtrafiksystem förutsätter att trafiken kan bedrivas på en tydligt och robust sätt.

[...]

Swedavia har ambitionen att Arlanda ska bli nordens största knutpunkt för flygtrafik och en större transitflygplats. I linje med denna ambition har de därför bl. a sänkt start- och landningsavgifterna. Med fler transitflyg/long-haul flyg så ökar även behovet av marktransporter under nattetid. Idag trafikerar inte Arlanda Express under nätterna, däremot anpassar flygbussarna sina avgångar efter eventuella sena eller tidiga flyg. Nattrafik för tågen kan i ett första skede framförallt för pendeltågen vara intressant för att möta charterflygningar som ankommer eller avgår nattetid, men även för viss genomgående regionaltågstrafik.

SJ lyckades dock plocka russinen ur kakan och fick olika avtalstyper för Uppsala respektive Eskilstuna. Företagsekonomi kan skilja sig från samhällsekonomi!
4330 skrev: söndag 30 juni 2024 10:08 Så om vi antar att 10963 (idag 7.30 från Uppsala, i T25 preliminärt 7.22) ska förlängas till Nyköping, tycker du inte det motsäger Region Uppsalas önskemål (i T26) om färre genomgående tåg? Jag är medveten om att jag blandar T25 och T26 nu, men i T25 finns i alla fall inget 10963 i grafen för Stockholm - Nyköping - Norrköping.
Det är framför allt Region Sörmland och de södra kommunerna i Region Stockholm (samt möjligen Swedavia, se ovan) som är intresserade av tåg till Uppsala.
De vill ha tåg till Arlanda, inte till Uppsala. Men så länge det saknas vändmöjligheter på Arlanda så blir det i praktiken Uppsala tågen vänds i.

Ja du skriver det bra: "Att vinna marknadsandelar genom att erbjuda ett attraktivt tågtrafiksystem förutsätter att trafiken kan bedrivas på en tydligt och robust sätt.". Att ligga på 78-79% punktlighet vinner inte över bilister, om det är huvudsyftet. Samhällsekonomiskt är det bra med lagom hög (95%) punktlighet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Odd »

4330 skrev: söndag 30 juni 2024 15:07 ...
De vill ha tåg till Arlanda, inte till Uppsala. Men så länge det saknas vändmöjligheter på Arlanda så blir det i praktiken Uppsala tågen vänds i.
...
Vad hindrar att man kan vända i Arlanda?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Joakim W
Inlägg: 541
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: måndag 01 juli 2024 7:31
4330 skrev: söndag 30 juni 2024 15:07 ...
De vill ha tåg till Arlanda, inte till Uppsala. Men så länge det saknas vändmöjligheter på Arlanda så blir det i praktiken Uppsala tågen vänds i.
...
Vad hindrar att man kan vända i Arlanda?
Vändspår antar jag man tänker på.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Hechtwagen »

Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: måndag 01 juli 2024 12:40 Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
Varför skulle böjen ha en egen plattform?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: måndag 01 juli 2024 13:20
Hechtwagen skrev: måndag 01 juli 2024 12:40 Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
Varför skulle böjen ha en egen plattform?
Av samma anledning som SL-pendlarna har det i Bålsta, för att SL-pendeltågen inte ska vara i vägen när de står och väntar in avgångstid vilket kan vara rätt många minuter ibland.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: tisdag 02 juli 2024 8:34
twr skrev: måndag 01 juli 2024 13:20
Hechtwagen skrev: måndag 01 juli 2024 12:40 Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
Varför skulle böjen ha en egen plattform?
Av samma anledning som SL-pendlarna har det i Bålsta, för att SL-pendeltågen inte ska vara i vägen när de står och väntar in avgångstid vilket kan vara rätt många minuter ibland.
Ja, det förstås. Det borde jag ha kommit på själv.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar