Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
https://opengov.360online.com/Meetings/ ... Size=81264
Några förslag på hur Mälartågen kan bli punktligare från december 2025:
• Längre uppehållstid vid Stockholm C
• Extratåg i Stockholm som kan ta över tåguppdrag Stockholm – Uppsala från försenat tåg från Örebro/Eskilstuna
• Längre vändtider i Uppsala och/eller vändstationerna söder om Stockholm.
• Tåg med punktlighetsproblem görs inte längre genomgående i Stockholm
• Återläggning av insatståg på sträckan Uppsala – Stockholm i rusningstid.
• En översyn av avgångstiderna för bästa nytta för resenärerna kan vara nödvändig med anledning av att SJs direkta regionaltåg sannolikt inte
körs under T26.
• Skapa en högre kvalité på trafiken på sträckan Uppsala – Sala genom att tågen endast körs sträckan Uppsala – Sala och inte blir påverkade av händelser söder om Sala.
Idel kloka förslag, men nog borde detta delvis kunna implementeras till augusti eller senast december 2024 utan behov av nya tåglägen? Vad gäller Sala-tågen kanske en kompromiss kan vara att vända vartannat tåg i Sala och vartannat i Västerås?
Några förslag på hur Mälartågen kan bli punktligare från december 2025:
• Längre uppehållstid vid Stockholm C
• Extratåg i Stockholm som kan ta över tåguppdrag Stockholm – Uppsala från försenat tåg från Örebro/Eskilstuna
• Längre vändtider i Uppsala och/eller vändstationerna söder om Stockholm.
• Tåg med punktlighetsproblem görs inte längre genomgående i Stockholm
• Återläggning av insatståg på sträckan Uppsala – Stockholm i rusningstid.
• En översyn av avgångstiderna för bästa nytta för resenärerna kan vara nödvändig med anledning av att SJs direkta regionaltåg sannolikt inte
körs under T26.
• Skapa en högre kvalité på trafiken på sträckan Uppsala – Sala genom att tågen endast körs sträckan Uppsala – Sala och inte blir påverkade av händelser söder om Sala.
Idel kloka förslag, men nog borde detta delvis kunna implementeras till augusti eller senast december 2024 utan behov av nya tåglägen? Vad gäller Sala-tågen kanske en kompromiss kan vara att vända vartannat tåg i Sala och vartannat i Västerås?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
SJ provade ju genomgående tåg Et – Cst – U och omvänt redan under andra halvan av 90-talet och insåg att det inte fungerade, kanske dags att ta till sig av den erfarenheten?
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Det är olika förutsättningar för samhällsnyttig respektive kommersiell tågtrafik. Den förstnämnda behöver inte ta hänsyn till resenärernas köpkraft. Ostpendeln!Hechtwagen skrev: ↑lördag 29 juni 2024 20:55 SJ provade ju genomgående tåg Et – Cst – U och omvänt redan under andra halvan av 90-talet och insåg att det inte fungerade, kanske dags att ta till sig av den erfarenheten?
Nyköpingstågen har ju väntat på dessa tåglägen i många år...
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
På vilket sätt spelar samhällsnyttig eller kommersiell tågtrafik roll när detta handlar om att den enkelspåriga Svealandsbanan sprider förseningar till sträckan Uppsala - Stockholm när man kör genomgående trafik Örebro-Stockholm-Uppsala?
Har Nyköpingstågen väntat på direkttåg till Uppsala, eller hur menar du? I utkastet till T25 har Mälartåg 10963 flyttats från nuvarande avgångstid 7.30 till 7.22 som är ett tågläge för SJ:s direkttåg som SJ valt att inte köra de senaste åren.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
SJ slopade genomgående trafik av företagsekonomiska skäl. Ostpendelns köpstarka resenärer åker på sina egna villkor. Mälartåg utgår från samhällsekonomi.
Jag syftar på att Nyköpingstågen ursprungligen planerades att gå till Uppsala, men SJ ville inte släppa ifrån sig alla tåglägen.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Enceladus skrev: ↑söndag 30 juni 2024 8:13SJ slopade genomgående trafik av företagsekonomiska skäl. Ostpendelns köpstarka resenärer åker på sina egna villkor. Mälartåg utgår från samhällsekonomi.På vilket sätt spelar samhällsnyttig eller kommersiell tågtrafik roll när detta handlar om att den enkelspåriga Svealandsbanan sprider förseningar till sträckan Uppsala - Stockholm när man kör genomgående trafik Örebro-Stockholm-Uppsala?
Jag syftar på att Nyköpingstågen ursprungligen planerades att gå till Uppsala, men SJ ville inte släppa ifrån sig alla tåglägen.Har Nyköpingstågen väntat på direkttåg till Uppsala, eller hur menar du? I utkastet till T25 har Mälartåg 10963 flyttats från nuvarande avgångstid 7.30 till 7.22 som är ett tågläge för SJ:s direkttåg som SJ valt att inte köra de senaste åren.
Har du någon källa/citat på att det var därför SJ gjorde ändringen? Du har om jag inte missminner mig tidigare hävdat att det är billigare att köra genomgående trafik, det motsäger i så fall SJ:s motiv för ändringen. Ekonomin är så klart viktig, men klarar man inte punktlighetsmålet på 95% så måste man så långt det är möjligt ändra upplägget för att nå målet. Hellre 95% punktlighet inkl. ett byte än 85% punktlighet utan byte. Om det skrämmer bort några resenärer så får det vara så, för jag misstänker att låg punktlighet skrämmer bort desto fler resenärer.
Så om vi antar att 10963 (idag 7.30 från Uppsala, i T25 preliminärt 7.22) ska förlängas till Nyköping, tycker du inte det motsäger Region Uppsalas önskemål (i T26) om färre genomgående tåg? Jag är medveten om att jag blandar T25 och T26 nu, men i T25 finns i alla fall inget 10963 i grafen för Stockholm - Nyköping - Norrköping.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
SJ slopade de genomgående tågen Et – U och omvänt för att det inte gick att få dem att bli punktliga nog.Upplägget med genomgående tåg är i grunden billigare än att vända på Cst från båda hållen.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Ja, de flesta är överens om att 100% punktlighet kostar för mycket. Därav målet på 95%. Sämre än 95% punktlighet; vidta åtgärder för att höja punktligheten. Åtgärderna kan medföra höjda kostnader.Hechtwagen skrev: ↑söndag 30 juni 2024 13:57 SJ slopade de genomgående tågen Et – U och omvänt för att det inte gick att få dem att bli punktliga nog.Upplägget med genomgående tåg är i grunden billigare än att vända på Cst från båda hållen.
Sträckan Gävle - Uppsala har under Mälartågstiden enstaka månader varit uppe i 97% punktlighet, så uppenbarligen går det att klara 95% om man gör vettiga upplägg av trafikeringen.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Ja, genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat:4330 skrev: ↑söndag 30 juni 2024 10:08 Har du någon källa/citat på att det var därför SJ gjorde ändringen? Du har om jag inte missminner mig tidigare hävdat att det är billigare att köra genomgående trafik, det motsäger i så fall SJ:s motiv för ändringen. Ekonomin är så klart viktig, men klarar man inte punktlighetsmålet på 95% så måste man så långt det är möjligt ändra upplägget för att nå målet. Hellre 95% punktlighet inkl. ett byte än 85% punktlighet utan byte. Om det skrämmer bort några resenärer så får det vara så, för jag misstänker att låg punktlighet skrämmer bort desto fler resenärer.
SJ lyckades dock plocka russinen ur kakan och fick olika avtalstyper för Uppsala respektive Eskilstuna. Företagsekonomi kan skilja sig från samhällsekonomi!Uppsala kommun skrev:För regionaltågstrafikeringen ger genomgående trafikering ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Osäkerheter finns till vilka villkor marknaden är beredd att driva trafiken Stockholm – Uppsala i relation till regionens önskemål.
[...]
Regionaltågen ska konkurrera om marknadsandelar mot bil i det regionala resandet. En utveckling mot fler genomgående regionaltågslinjer kan vara en viktig del för att vinna marknadsandelar då detta ökar den regionala tillgängligheten inom och mellan Stockholm, Uppsala och delar av Sörmland. Att vinna marknadsandelar genom att erbjuda ett attraktivt tågtrafiksystem förutsätter att trafiken kan bedrivas på en tydligt och robust sätt.
[...]
Swedavia har ambitionen att Arlanda ska bli nordens största knutpunkt för flygtrafik och en större transitflygplats. I linje med denna ambition har de därför bl. a sänkt start- och landningsavgifterna. Med fler transitflyg/long-haul flyg så ökar även behovet av marktransporter under nattetid. Idag trafikerar inte Arlanda Express under nätterna, däremot anpassar flygbussarna sina avgångar efter eventuella sena eller tidiga flyg. Nattrafik för tågen kan i ett första skede framförallt för pendeltågen vara intressant för att möta charterflygningar som ankommer eller avgår nattetid, men även för viss genomgående regionaltågstrafik.
Det är framför allt Region Sörmland och de södra kommunerna i Region Stockholm (samt möjligen Swedavia, se ovan) som är intresserade av tåg till Uppsala.4330 skrev: ↑söndag 30 juni 2024 10:08 Så om vi antar att 10963 (idag 7.30 från Uppsala, i T25 preliminärt 7.22) ska förlängas till Nyköping, tycker du inte det motsäger Region Uppsalas önskemål (i T26) om färre genomgående tåg? Jag är medveten om att jag blandar T25 och T26 nu, men i T25 finns i alla fall inget 10963 i grafen för Stockholm - Nyköping - Norrköping.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
De vill ha tåg till Arlanda, inte till Uppsala. Men så länge det saknas vändmöjligheter på Arlanda så blir det i praktiken Uppsala tågen vänds i.Enceladus skrev: ↑söndag 30 juni 2024 14:38
För regionaltågstrafikeringen ger genomgående trafikering ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Osäkerheter finns till vilka villkor marknaden är beredd att driva trafiken Stockholm – Uppsala i relation till regionens önskemål.
[...]
Regionaltågen ska konkurrera om marknadsandelar mot bil i det regionala resandet. En utveckling mot fler genomgående regionaltågslinjer kan vara en viktig del för att vinna marknadsandelar då detta ökar den regionala tillgängligheten inom och mellan Stockholm, Uppsala och delar av Sörmland. Att vinna marknadsandelar genom att erbjuda ett attraktivt tågtrafiksystem förutsätter att trafiken kan bedrivas på en tydligt och robust sätt.
[...]
Swedavia har ambitionen att Arlanda ska bli nordens största knutpunkt för flygtrafik och en större transitflygplats. I linje med denna ambition har de därför bl. a sänkt start- och landningsavgifterna. Med fler transitflyg/long-haul flyg så ökar även behovet av marktransporter under nattetid. Idag trafikerar inte Arlanda Express under nätterna, däremot anpassar flygbussarna sina avgångar efter eventuella sena eller tidiga flyg. Nattrafik för tågen kan i ett första skede framförallt för pendeltågen vara intressant för att möta charterflygningar som ankommer eller avgår nattetid, men även för viss genomgående regionaltågstrafik.
SJ lyckades dock plocka russinen ur kakan och fick olika avtalstyper för Uppsala respektive Eskilstuna. Företagsekonomi kan skilja sig från samhällsekonomi!
Det är framför allt Region Sörmland och de södra kommunerna i Region Stockholm (samt möjligen Swedavia, se ovan) som är intresserade av tåg till Uppsala.4330 skrev: ↑söndag 30 juni 2024 10:08 Så om vi antar att 10963 (idag 7.30 från Uppsala, i T25 preliminärt 7.22) ska förlängas till Nyköping, tycker du inte det motsäger Region Uppsalas önskemål (i T26) om färre genomgående tåg? Jag är medveten om att jag blandar T25 och T26 nu, men i T25 finns i alla fall inget 10963 i grafen för Stockholm - Nyköping - Norrköping.
Ja du skriver det bra: "Att vinna marknadsandelar genom att erbjuda ett attraktivt tågtrafiksystem förutsätter att trafiken kan bedrivas på en tydligt och robust sätt.". Att ligga på 78-79% punktlighet vinner inte över bilister, om det är huvudsyftet. Samhällsekonomiskt är det bra med lagom hög (95%) punktlighet.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Vad hindrar att man kan vända i Arlanda?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Vändspår antar jag man tänker på.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Varför skulle böjen ha en egen plattform?Hechtwagen skrev: ↑måndag 01 juli 2024 12:40 Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Av samma anledning som SL-pendlarna har det i Bålsta, för att SL-pendeltågen inte ska vara i vägen när de står och väntar in avgångstid vilket kan vara rätt många minuter ibland.twr skrev: ↑måndag 01 juli 2024 13:20Varför skulle böjen ha en egen plattform?Hechtwagen skrev: ↑måndag 01 juli 2024 12:40 Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
Re: Region Uppsalas förslag till Mälardalstrafik inför T26
Ja, det förstås. Det borde jag ha kommit på själv.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 02 juli 2024 8:34Av samma anledning som SL-pendlarna har det i Bålsta, för att SL-pendeltågen inte ska vara i vägen när de står och väntar in avgångstid vilket kan vara rätt många minuter ibland.twr skrev: ↑måndag 01 juli 2024 13:20Varför skulle böjen ha en egen plattform?Hechtwagen skrev: ↑måndag 01 juli 2024 12:40 Det finns gott om plats att anlägga ett vändspår med plattform norr om plattformen på Arlanda C. Det är plats utsprängt för den pendeltågsplattform som aldrig byggdes för förlängning av pendeltågslinjen Märsta – Arlanda C som gick under namnet norra böjen, eller det nysvenska The Northern Bend.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.