C20 på bana 3

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

C20 på bana 3

Inlägg av RobertE »

När satts C20 i trafik för första gången på bana 3? (Och eventuellt vilka vagnar var det?)
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C20 på bana 3

Inlägg av daniel_s »

RobertE skrev: onsdag 19 juni 2024 8:43 När satts C20 i trafik för första gången på bana 3? (Och eventuellt vilka vagnar var det?)
Bör ha varit 2000-03-17. Då infördes nattrafik till 3.38 på helgerna med C20 bemannade med extra tågvärdar.

Första tiden var det inga speciella vagnar utan i stort sett godtyckliga vagnar från bana 1, med förare från bana 1 som hade utbildning på bana 3. Tågen gick ut från Vällingbydepån vid midnatt och körde i nattrafiken natt efter fredag och lördag, sedan gick de tillbaka till Vällingby efter varje natt.
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Re: C20 på bana 3

Inlägg av RobertE »

daniel_s skrev: onsdag 19 juni 2024 10:42
RobertE skrev: onsdag 19 juni 2024 8:43 När satts C20 i trafik för första gången på bana 3? (Och eventuellt vilka vagnar var det?)
2000-03-17 tror jag.

Första tiden var det inga speciella vagnar utan i stort sett godtyckliga vagnar från bana 1, med förare från bana 1 som hade utbildning på bana 3. Tågen gick ut från Vällingbydepån vid midnatt och körde i nattrafiken natt efter fredag och lördag, sedan gick de tillbaka till Vällingby efter varje natt.
Intressant! Gjorde man så för att Rissnedepån inte var anpassad ännu för C20? När var det den "riktiga" trafiken kom igång, när C20 kunde använda Rissnedepån? (Och eventuellt vilka vagnar var det?)
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C20 på bana 3

Inlägg av daniel_s »

Hm, lite osäker på om det var depåombyggnaden som var mest begränsande eller förarnas utbildning.

Jag är ganska säker på att bana 3 tog över nattrafiken med ”egna” förartjänster vid sommartidtabellens början samma år. 27 maj hade jag sista gången en alvikstjänst där jag körde 11 tur 335. Jag körde för övrigt en vagntransport från Vy till Ri på kvällen den 24 juni (midsommardagen) som jag tror bestod av två C20, gissningsvis avsedda för den där nattrafiken.
Skriv svar