Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Trafikförvaltningen har nu meddelat Stockholms Spårvägar AB att ingen konduktör behöver sägas upp, åtminstone inte för närvarande. Det har tidigare aviserat att konduktörerna skulle ersättas av betalstolpar vi hållplatserna såsom längs Tvärbanan.
Enligt det förelagna upplägget kommer konduktörerna på linje 7, Spårväg City, att fortsätta inneha sina tjänster som konduktörer medan konduktörstjänsterna på linje 21, Lidingöbanan, inriktas främst mot kundservice.
Ytterligare förhandlingar skall föras mellan parterna och de berörda personalorganisationerna.
Förändringarna är tänkta att ske vid starten för det nya kontakter, E43,-den 15 december.
Enligt det förelagna upplägget kommer konduktörerna på linje 7, Spårväg City, att fortsätta inneha sina tjänster som konduktörer medan konduktörstjänsterna på linje 21, Lidingöbanan, inriktas främst mot kundservice.
Ytterligare förhandlingar skall föras mellan parterna och de berörda personalorganisationerna.
Förändringarna är tänkta att ske vid starten för det nya kontakter, E43,-den 15 december.
Ju förr dess bättre.
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Klart som korvspad, möjligen?! Ska konduktörerna på Lidingöbanan, som tydligen inte ska inneha sina tjänster lika mycket som de på Djurgården enligt det du nu rapporterar, kontrollera biljetter eller inte?Thomas Lange skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:24 Enligt det förelagna upplägget kommer konduktörerna på linje 7, Spårväg City, att fortsätta inneha sina tjänster som konduktörer medan konduktörstjänsterna på linje 21, Lidingöbanan, inriktas främst mot kundservice.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Det återstår att se efter sommaren, då förhandlingarna kan ha resulterat i ett tydligt avtal inför E43.daniel_s skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:45Klart som korvspad, möjligen?! Ska konduktörerna på Lidingöbanan, som tydligen inte ska inneha sina tjänster lika mycket som de på Djurgården enligt det du nu rapporterar, kontrollera biljetter eller inte?Thomas Lange skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:24 Enligt det förelagna upplägget kommer konduktörerna på linje 7, Spårväg City, att fortsätta inneha sina tjänster som konduktörer medan konduktörstjänsterna på linje 21, Lidingöbanan, inriktas främst mot kundservice.
Budskapet i detta handlade nog mer om att ingen uppsägning av personal planeras, utan att man arbetar för en lösning med lämpliga erbetsuppgifter för berörda.
På Lidingöbanans hållplatser är det förberett för montering av betalstolpar, så man kan gissa att resenärerna där får bete sig som vid Tvärbanan.. Annars är det ju på Spårväg City med det stora antalet turister som behovet av kundvärdar har ansetts vara störst.
Möjligen kan ju "kundvärdarna" från Lidingöbanan få uppgifter på andra håll i SL-systemet?
Att konduktörerna på linje 7 blir kvar kan säkert hänga samman med att hållplatserna Nybroplan Djurgårdsbron och Bellmansro ännu inte är tillgänglighetsanpassade i höjd, och därför kan personal anses behövas för att manövrera ombordramper för rullstolar.
Ju förr dess bättre.
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Inga kundvärdar på pendeltågen! Missade inte Seko ett argument här?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Kan sluta som på tvärbanan att entreprenören får del av besparingen som uppstår om konduktörerna slopas och att det då blir en bättre affär för entreprenören att medverka till slopandet än att motverka det. Till sist handlar det om pengar och det har, SL Sedan 1877, ont om för tillfället och SS Sedan 1916 kan eventuellt också ha det om något år.daniel_s skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:45Klart som korvspad, möjligen?! Ska konduktörerna på Lidingöbanan, som tydligen inte ska inneha sina tjänster lika mycket som de på Djurgården enligt det du nu rapporterar, kontrollera biljetter eller inte?Thomas Lange skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:24 Enligt det förelagna upplägget kommer konduktörerna på linje 7, Spårväg City, att fortsätta inneha sina tjänster som konduktörer medan konduktörstjänsterna på linje 21, Lidingöbanan, inriktas främst mot kundservice.
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
En smidig övergång utan artiklar i tidningarna. Konduktörerna får andra arbetsuppgifterna och man räknar med att den normala rotationen på anställda ska lösa problemet med att man inte behöver säga upp någon. En vinn-vinn både för SL och operatören då man slipper "dålig" press.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7418
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Ja, det såg ju illa ut förra gången viewtopic.php?t=38745
Men vi kan "plocka fram" ett inslag i denna tråd, för utvärdering kanske. Då gällde det i huvudsak Tvärbanan. Det här visserligen gått mer än fem år, och vi har haft en pandemi och lite andra småsaker emellan. Men jävig som jag är ska inte jag yttra mig, förstås.
Men vi kan "plocka fram" ett inslag i denna tråd, för utvärdering kanske. Då gällde det i huvudsak Tvärbanan. Det här visserligen gått mer än fem år, och vi har haft en pandemi och lite andra småsaker emellan. Men jävig som jag är ska inte jag yttra mig, förstås.
Enligt hr. Langes inlägg ovan är det tydligen förberett för plåtkonduktörer på LB, men inte installerat (ännu)?/jes skrev: ↑lördag 13 maj 2017 11:59Kan vi spara detta tvärsäkra uttalande för framtiden och plocka fram det om säg fem år?Det där är struntprat - bortsett från att kamrat Widen talar i egen sak. Konduktörerna kommer aldrig tillbaka, lika lite som i Norrköping eller Göteborg. Vill ha ha ett öppet biljettsystem (med automatvisering) så får man förse det med en lämpliga biljettkontroller. Större städer än Stockholm har klarat det.Fast i Nederländerna är det kanske arbetsmarknadspolitiska åtgärder?![]()
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Då försvinner Lidingöbanans konduktörerdr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 16 juni 2024 9:16 Enligt hr. Langes inlägg ovan är det tydligen förberett för plåtkonduktörer på LB, men inte installerat (ännu)?
Jajamänsan, om någon månad är det plåtkonduktörer som gäller på Lidingöbanan. Därmed får Spårväg City en sorts unik status...Mitt i skrev:Senast den 15 december ska betalstolparna vara i drift och i samma veva försvinner konduktörerna. Det kommer därmed inte längre vara möjligt att köpa biljett ombord.
[...]
– Den tekniska utveckling som skett under 2000-talet har inneburit en förflyttning från människa till teknik. I SL-trafiken finns mycket spårtrafik men det är endast Lidingöbanan och Spårväg City som fortfarande har konduktörer.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Roslagsbanan har konduktörspersonal på sina äldsta tåg även om de inte viserar färdbevis.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Skiftet sker samtidigt som det nya operatörskontraktet börjar gälla, 15 dec -24. Redan vid upphandlingen för länge sedan aviserade regionen att man inte ansåg sig behöva konduktörer på Lidingöbanan, vars plattformar redan var förberedda för betalstolpar sedan ett par tillbaka. Således finns ingen "besparing" att dela på utifrån det befintliga kontraktet. I somras förhandlade Trafikförvaltningen och SS fram en lösning som innebar att inga konduktörer skulle behöva sägas upp pga av ändringen för Lidingöbanan.Hechtwagen skrev: ↑söndag 16 juni 2024 2:06Kan sluta som på tvärbanan att entreprenören får del av besparingen som uppstår om konduktörerna slopas och att det då blir en bättre affär för entreprenören att medverka till slopandet än att motverka det. Till sist handlar det om pengar och det har, SL Sedan 1877, ont om för tillfället och SS Sedan 1916 kan eventuellt också ha det om något år.daniel_s skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:45Klart som korvspad, möjligen?! Ska konduktörerna på Lidingöbanan, som tydligen inte ska inneha sina tjänster lika mycket som de på Djurgården enligt det du nu rapporterar, kontrollera biljetter eller inte?Thomas Lange skrev: ↑torsdag 13 juni 2024 17:24 Enligt det förelagna upplägget kommer konduktörerna på linje 7, Spårväg City, att fortsätta inneha sina tjänster som konduktörer medan konduktörstjänsterna på linje 21, Lidingöbanan, inriktas främst mot kundservice.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Bra att det inte blir några uppsägningar.
Lika smidigt som när tågvärdarna slopades på SLs pendeltåg och MTR kunde erbjuda arbete åt alla som ville ha.
Lika smidigt som när tågvärdarna slopades på SLs pendeltåg och MTR kunde erbjuda arbete åt alla som ville ha.
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Här blippar Christina för första gångenHechtwagen skrev: ↑måndag 28 oktober 2024 13:50 Roslagsbanan har konduktörspersonal på sina äldsta tåg även om de inte viserar färdbevis.
Ensamarbete är det nya normala i spårtrafiken. Saltsjöbanan och Roslagsbanan får nya tåg, varpå tågvärdar ersätts med ny teknik. Resenärerna får istället AC.Mitt i skrev:– Jag tänker också på säkerheten. Tågförarna får arbeta själva nu. Människor med rullator och barnvagn kan få svårt att hinna av. Det brukade ju konduktörerna hjälpa till med.
[...]
– Vissa kan ju så mycket historia om spårvagnar och järnvägar som de har delat med sig av. Men man får väl acceptera utvecklingen, och att de nu har försvunnit.
Övergången till tekniska betallösningar har pågått under lång tid inom hela den spårbundna SL-trafiken, enligt Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL. Lidingöbanan och Spårväg City har varit den spårbundna trafik som har fått behålla sina konduktörer längst.
Hälften av kundvärdarna försvinner på Östgötapendeln: ”Arbetsmiljön blir grotesk”Hechtwagen skrev: ↑måndag 28 oktober 2024 15:19 Lika smidigt som när tågvärdarna slopades på SLs pendeltåg och MTR kunde erbjuda arbete åt alla som ville ha.
Den tekniska utvecklingen är inte begränsad till SL. Östgötatrafiken har redan kompenserat resenärerna med pristak. På Stockholms pendeltåg blev det fiasko.Sekotidningen skrev:Johan Kromnér frågar sig vad som händer om Östgötatrafiken beslutar sig för att minska ner yrkesgruppen ännu mer, till att ha värdar på vart fjärde tåg. Eller var femte.
Han vill inte ha en situation som i Stockholm, där tågvärdar tagits bort från pendeltågen och Roslagsbanan.
[...]
Roslagsbanan i Stockholm har också Transdev som operatör. Roslagsbanan har fått stolpar för visering av biljetter men det finns fortfarande tågvärdar ombord. De behövs för att ge signal vid dörrstängning på vagnarna. I de nya vagnar som Roslagsbanan fick 2023 finns inga tågvärdar. Beslutet motiverades med att lokförarna, med stöd av kameror och klämlister som reagerar vid hinder, skulle klara resorna utan dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Tror inte SL att resandet kommer minska när folk ska betala själva?
"Den 15 december gjorde Lidingöbanans konduktörer sin sista resa. Resenärer får nu betala biljetterna själva. "
Hur fungerade det före 15 december? Var det konduktörerena som betalade biljetterna åt resenärerna då?
"Den 15 december gjorde Lidingöbanans konduktörer sin sista resa. Resenärer får nu betala biljetterna själva. "
Hur fungerade det före 15 december? Var det konduktörerena som betalade biljetterna åt resenärerna då?
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Nu förstår jag att folk är upprörda över att konduktörerna försvinner om dessa tidigare har stått för betalningen.Hechtwagen skrev: ↑lördag 21 december 2024 20:02 Tror inte SL att resandet kommer minska när folk ska betala själva?
"Den 15 december gjorde Lidingöbanans konduktörer sin sista resa. Resenärer får nu betala biljetterna själva. "
Hur fungerade det före 15 december? Var det konduktörerena som betalade biljetterna åt resenärerna då?

- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Klargörande om konduktörerna på SL linje 7 och 21
Exakt!BSB101 skrev: ↑söndag 22 december 2024 13:47Nu förstår jag att folk är upprörda över att konduktörerna försvinner om dessa tidigare har stått för betalningen.Hechtwagen skrev: ↑lördag 21 december 2024 20:02 Tror inte SL att resandet kommer minska när folk ska betala själva?
"Den 15 december gjorde Lidingöbanans konduktörer sin sista resa. Resenärer får nu betala biljetterna själva. "
Hur fungerade det före 15 december? Var det konduktörerena som betalade biljetterna åt resenärerna då?![]()
