Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7125
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 22 maj 2024 11:37
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 21:55 Pluralitet?
Pluralitet är en synonym till relativ majoritet. I sonderingen kunde en tredjedel inte välja mellan klimat och kostnad, men en pluralitet valde klimat före kostnad.
Jag vet mycket väl vad ordet betyder, även om propagandakollektivet Enceladus försöker simulera någonting annat. Såhär skrev jag:
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 mars 2024 21:55
Enceladus skrev: torsdag 21 mars 2024 20:27
En färsk opinionsmätning från tankesmedjan ECFR visar att en pluralitet av EU:s väljare stödjer klimatpolitiska åtgärder, även om de innebär högre kostnader.
Pluralitet?

Ja, det verkar ju inte gälla i Sverige i alla fall. Här är det lägre priser på fossila bränslen som gäller. Problemen får lösas längre fram, med elektriska fordon och kärnkraft. Kanske. Ev. invändningar viftas bort som en åsikt bland många andra. Ev. är det fråga om en politiserad åsikt, som ett visst parti brukar uttrycka det (frasen vänsterliberal smörja förekommer också). Men vad gör man inte för en statsrådspost.

Färska opinionsmätningar är inte värda pappret de är skrivna. Dessutom vet man inte vilka frågor väljarna kommer att prioritera vid sitt röstande.
Det handlar alltså om värdet av opinionsundersökningar, även om det skrivs om till "sonderingar". Sedan kan man spekulera hursom, men det är kanske ändå bäst att invänta valresultatet. Om man tror på demokratiska val, vill säga.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 10658
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

Svensk Handel och Visita överklagar miljözon 3
Mitt i skrev:Miljözonen har prövats av EU för att strida mot den fria rörligheten men fick grönt ljus i april. Staden menar att luftkvaliteten kommer att bli bättre samtidigt som bullret minskar och det snabbar på omställningen till el- och biogas.

[...]

Nyligen meddelande förvaltningsrätten att man inte kommer ta upp Moderaternas överklagan av beslutet om att införa miljözon 3. Oppositionspartiet bad rätten om inhibition, att pausa införandet av zonen, i väntan på beslut.

Men nu har rätten alltså meddelat att man inte kommer att ta upp ärendet. Det innebär att zonen införs den 31 december 2024.
Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet. Är det verkligen smart av M att konkurrera om väljare på yttersta högerkanten?
Transportarbetaren skrev:En majoritet, 55 procent, av invånarna i Stockholm har i en undersökning uppgett att de kommer att påverkas positivt av förändringen. Bara 27 procent har svarat att de kommer att påverkas negativt. Det visar en undersökning som gjorts av Origo Group på uppdrag av Stockholms stad. Totalt svarade 2 703 stockholmare på frågan.
En majoritet av invånarna stödjer förändringen. Dessutom tvingas SL att äntligen fimpa sina dieselbussar i innerstan. Gasbussar vågar ju ingen ens vidröra! :lol:

Grönt ljus för nattleveranser i city
Mitt i skrev:– Miljözonen innebär att området bara får trafikeras av tystare fordon. Därför har vi beslutat att tillåta leveranser dygnet runt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

[...]

– På natten är gatorna tommare, vilket betyder att företag kan leverera dubbelt så mycket på samma tid. När fler använder gatorna på natten minskar också trängseln under dagen, när trafiken är som mest intensiv. Resultatet blir att vägarna används mer effektivt.

Stora logistikföretag som Postnord, DHL och Bring har uppgett att de välkomnar miljözonen och att de har tillräckligt med nya bilar och lastbilar som drivs på el eller biogas.
Det skulle verkligen uppskattas om SL också använde tystare fordon i nattrafiken!
Enceladus
Inlägg: 10658
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 22 maj 2024 20:40 Det handlar alltså om värdet av opinionsundersökningar, även om det skrivs om till "sonderingar". Sedan kan man spekulera hursom, men det är kanske ändå bäst att invänta valresultatet. Om man tror på demokratiska val, vill säga.
Ursula von der Leyen omvald till ordförande
SVT Nyheter skrev:Före omröstningen har det pratats om att von der Leyen har behövt förhandla både vänsterut och högerut för att få till en majoritet. I slutändan verkar det ha varit den gröna gruppens stöd som avgjort röstningen.

– Jag är tacksam för de gröna parlamentarikernas stöd, säger von der Leyen på en presskonferens efter omröstningen, skriver Reuters.

EU:s miljömål att nya europeiska bilar ska vara klimatneutrala år 2035 har varit en het fråga i Tyskland inför torsdagen. Bland annat har von der Leyens eget parti försökt få förslaget skrotat. Målet kommer dock att behållas, meddelar, von der Leyen på presskonferensen.
Tyskland lyckades inte få förslaget skrotat. Hur kommer det sig att landet envisas med idiotiska beslut på energiområdet? Tur att EU inte drogs med i fördärvet.

Van Hool: crisis, bankruptcy, VDL new ownership. An emblematic story on the trends on the European bus industry
Sustainable Bus skrev:The Van Hool – VDL story ties in with many others: the difficulties of industrial players in the post-pandemic recovery, the competitiveness of vehicle manufacturing (buses, in this case) in Western Europe (Van Hool has always kept part of its production in Belgium), the strategic and financial upheavals caused by the transition to electric drives. It’s no mystery that European OEMs’ market share in the EU e-bus segment has declined 20% since 2017.
Europa måste lämna det föråldrade och anamma framtiden. Detta gäller såväl politiker som företag - Van Hools misslyckande är ett utmärkt exempel!
Enceladus
Inlägg: 10658
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av Enceladus »

En färsk artikel i DN belyser Europas strukturella problem med den gröna omställningen: Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
DN skrev:– Ett fåtal av de nya små elbilarna Citroën E-C3 och Renault 5 e-tech levereras i Frankrike redan nu i september för att svara mot franska elbilssubventioner, men sedan försvinner de från marknaderna fram till 2025.

Julia Poliscanova, chef för elbilsfrågor på den gröna tankesmedjan Transport and Environment i Bryssel pekar också på att flera krisande tillverkare i Europa, bland annat Volkswagen och Renault, nu vill förhala och mildra de skärpta koldioxidmålen 2025 – för att kunna fortsätta sälja fossila bilar.

[...]

– BYD öppnar en fabrik i Ungern under andra halvan av 2025 för 150 000 bilar och en fabrik för 100 000 bilar i Turkiet – där elbilarna slipper tull. Det är en dramatisk ökning från de nära 40 000 bilar de nu säljer i år i västra Europa. Kina kommer att fortsätta ta marknad i Europa fram till 2027.

Kinas biltillverkare kan dessutom dra nytta av att batteripriserna i Kina genom statssubventioner halverats på ett år. Därför kan de redan nu tillverka elbilar billigare än fossila bilar, enligt Bloomberg.
Som kommersiella verksamheter vill de europeiska fordonstillverkarna tjäna så mycket pengar som möjligt i det korta perspektivet. Gamla teknologier mjölkas istället för att satsa på nya, ungefär som kameratillverkaren Kodak gjorde med analoga kameror som laddas med film. Resultatet tycks bli nästan likadant:
Bussmagasinet skrev:För både bussföretag och huvudmän, liksom i slutänden resenärerna kommer MAN:s problem som lök på laxen. Även andra busstillverkare har svårt att klara leveranstiderna, ofta på grund av störningar från deras underleverantörer.

Men det stannar inte vid det. I våras gick den belgiska busstillverkaren Van Hool i konkurs. Och även om företaget i Sverige var mest känt för sina turistbussar hade man betydande beställningar på eldrivna stadsbussar från flera europeiska marknader som nu fick se sig om efter andra leverantörer.

Holländska Ebusco som har beställningar från flera stora nordiska bussföretag har mycket stora leveransproblem och brottas med en svag ekonomi. Och ju mer leveranserna försenas, desto större blir viteskraven från kunderna. Spekulationerna om en konkurs för Ebusco blir allt fler. Vad som då händer med företagets leveranser är oklart.

Samtidigt ställer både Scania och Volvo Bussar om sin produktion och har avvecklat busstillverkningen i Polen. Istället arbetar man mer med underleverantörer. Det har i praktiken inneburit leveransstopp eller minskad kapacitet under en längre tid. Volvo har således lagt ut sin produktion av elbussar för stadstrafik till MCV i Egypten.
En efter en kastar Europas fordonstillverkare in handduken. Kina har nämligen andra ambitioner - omvandla dagens oljeberoende till ett metallberoende. Att gå med vinst är sekundärt, och att minska utsläppen är tertiärt. Ändå lyckas Kina göra just det: China Likely To Have Lower GHG Emissions Than USA By 2035

Kina är en flitig användare av inhemskt kol, men avskyr importerad olja och gas. Detta illustreras av Kinas snabba elektrifiering (se sidan 79). Elektrifieringen är i princip en del av försvarsbudgeten. Situationen är den omvända i Europa. Många länder har fasat ut det inhemska kolet och ersatt det med importerad gas:
The Times skrev:One reason UK domestic electricity prices are so high is gas. Wholesale electricity prices in the UK are set by the most expensive way of meeting ­demand, which is usually burning gas.

Nesta found gas set the wholesale price in “day ahead” and “same day” UK power markets more often than in any EU nation, up to 97 per cent of the time in 2021. Wholesale gas prices were high even in the months before Russia’s invasion of Ukraine.

The other key reason is levies, including schemes to help poorer households fit insulation, and carbon taxes are paid via electricity bills, but not gas. Excluding taxes and levies, UK domestic electricity prices would have been 27p.

The government has twice promised to “rebalance” levies off electricity on to gas, once in 2021 and again last year. So far it has done nothing.
Föga förvånande är just Tyskland och UK sämst i klassen när det gäller elektrifiering. Kol är förstås en hemsk energikälla och Kina måste fasa ut det, men inte som Europa med fossilgas. Stabil tillgång på billig el är en förutsättning för den gröna omställningen. Därmed tvingas Europa importera batteribussar från Kina.
Skriv svar