En färsk artikel i DN belyser Europas strukturella problem med den gröna omställningen:
Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
DN skrev:– Ett fåtal av de nya små elbilarna Citroën E-C3 och Renault 5 e-tech levereras i Frankrike redan nu i september för att svara mot franska elbilssubventioner, men sedan försvinner de från marknaderna fram till 2025.
Julia Poliscanova, chef för elbilsfrågor på den gröna tankesmedjan Transport and Environment i Bryssel pekar också på att flera krisande tillverkare i Europa, bland annat Volkswagen och Renault, nu vill förhala och mildra de skärpta koldioxidmålen 2025 – för att kunna fortsätta sälja fossila bilar.
[...]
– BYD öppnar en fabrik i Ungern under andra halvan av 2025 för 150 000 bilar och en fabrik för 100 000 bilar i Turkiet – där elbilarna slipper tull. Det är en dramatisk ökning från de nära 40 000 bilar de nu säljer i år i västra Europa. Kina kommer att fortsätta ta marknad i Europa fram till 2027.
Kinas biltillverkare kan dessutom dra nytta av att batteripriserna i Kina genom statssubventioner halverats på ett år. Därför kan de redan nu tillverka elbilar billigare än fossila bilar, enligt Bloomberg.
Som kommersiella verksamheter vill de europeiska fordonstillverkarna tjäna så mycket pengar som möjligt i det korta perspektivet. Gamla teknologier mjölkas istället för att satsa på nya, ungefär som kameratillverkaren Kodak gjorde med analoga kameror som laddas med film. Resultatet tycks bli
nästan likadant:
Bussmagasinet skrev:För både bussföretag och huvudmän, liksom i slutänden resenärerna kommer MAN:s problem som lök på laxen. Även andra busstillverkare har svårt att klara leveranstiderna, ofta på grund av störningar från deras underleverantörer.
Men det stannar inte vid det. I våras gick den belgiska busstillverkaren Van Hool i konkurs. Och även om företaget i Sverige var mest känt för sina turistbussar hade man betydande beställningar på eldrivna stadsbussar från flera europeiska marknader som nu fick se sig om efter andra leverantörer.
Holländska Ebusco som har beställningar från flera stora nordiska bussföretag har mycket stora leveransproblem och brottas med en svag ekonomi. Och ju mer leveranserna försenas, desto större blir viteskraven från kunderna. Spekulationerna om en konkurs för Ebusco blir allt fler. Vad som då händer med företagets leveranser är oklart.
Samtidigt ställer både Scania och Volvo Bussar om sin produktion och har avvecklat busstillverkningen i Polen. Istället arbetar man mer med underleverantörer. Det har i praktiken inneburit leveransstopp eller minskad kapacitet under en längre tid. Volvo har således lagt ut sin produktion av elbussar för stadstrafik till MCV i Egypten.
En efter en kastar Europas fordonstillverkare in handduken. Kina har nämligen andra ambitioner - omvandla dagens oljeberoende till ett metallberoende. Att gå med vinst är sekundärt, och att minska utsläppen är tertiärt. Ändå lyckas Kina göra just det:
China Likely To Have Lower GHG Emissions Than USA By 2035
Kina är en flitig användare av inhemskt kol, men avskyr importerad olja och gas. Detta illustreras av Kinas
snabba elektrifiering (se sidan 79). Elektrifieringen är i princip en del av försvarsbudgeten. Situationen är den omvända i Europa. Många länder har fasat ut det inhemska kolet och ersatt det med
importerad gas:
The Times skrev:One reason UK domestic electricity prices are so high is gas. Wholesale electricity prices in the UK are set by the most expensive way of meeting demand, which is usually burning gas.
Nesta found gas set the wholesale price in “day ahead” and “same day” UK power markets more often than in any EU nation, up to 97 per cent of the time in 2021. Wholesale gas prices were high even in the months before Russia’s invasion of Ukraine.
The other key reason is levies, including schemes to help poorer households fit insulation, and carbon taxes are paid via electricity bills, but not gas. Excluding taxes and levies, UK domestic electricity prices would have been 27p.
The government has twice promised to “rebalance” levies off electricity on to gas, once in 2021 and again last year. So far it has done nothing.
Föga förvånande är just Tyskland och UK sämst i klassen när det gäller elektrifiering. Kol är förstås en hemsk energikälla och Kina måste fasa ut det, men inte som Europa med fossilgas. Stabil tillgång på billig el är en förutsättning för den gröna omställningen. Därmed tvingas Europa importera batteribussar från Kina.