NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av Breitspurbahn »

Det påstår iallafall denna artikel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... unnsetning
thorwald
Inlägg: 216
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av thorwald »

NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan, knappast i sig. Vi har alla levt här i Norden under trycket av ett kärnvapen krig sedan 1950-talet. Men ett krig i Norden om detta skulle ske blir säkert något hellt annat än på basen av 1900-talets erfarenheter.
Betydelsefullt är dock att i och med NATO medlemskapet kan vi entligen börja planera ett försvar av Norden med samma utgångspunkt som Margareta I regering och försvar hade ( https://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_I_of_Denmark ).
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av Breitspurbahn »

Hoppas iallafall på dubbelspår och elektrifiering Trondheim-Sundsvall.
Tycker de kan dra ett spår under Trondheims flygplats också så man kan åka från Sverige till Trondheim och hoppa av där, existerande stationen under flygplatsen är bara för spåret som går norr-söder, inte öster-väster. Men men :)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5525
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av kildor »

Elektrifiering Trondheim-Storlien pågår ju, och blir klar nästa år. Men dubbelspår och ny tunnel under flygplatsen ligger nog väldigt långt borta.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7126
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 07 april 2024 9:36 De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Om man tror att de första kärnvapenattackerna sedan Hiroshima och Nagasaki kommer ske i Storlien och Riksgränsen så får man hoppas att fjällhotellen investerar i skyddsrum.
Och att upprustningarna av banorna blir ordentliga med tunnlar i bergen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7126
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev: torsdag 11 april 2024 12:28
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 07 april 2024 9:36 De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Om man tror att de första kärnvapenattackerna sedan Hiroshima och Nagasaki kommer ske i Storlien och Riksgränsen så får man hoppas att fjällhotellen investerar i skyddsrum.
Och att upprustningarna av banorna blir ordentliga med tunnlar i bergen.
Det är varken fråga om "tro" eller "första". Däremot är det, som jag skrev av betydelse för ryssarna att blockera de öst-västliga förbindelserna i ett krigsläge. Exakt hur det är tänkt att ske får vi hoppas att vi aldrig behöver uppleva.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
thorwald
Inlägg: 216
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av thorwald »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 11 april 2024 16:29 Det är varken fråga om "tro" eller "första". Däremot är det, som jag skrev av betydelse för ryssarna att blockera de öst-västliga förbindelserna i ett krigsläge. Exakt hur det är tänkt att ske får vi hoppas att vi aldrig behöver uppleva.
Egentligen om det blir fråga om blokader så kritiska punkter är inte dessa Norska, utan Göteborg och förbindelsera över och runt Öresund, vidare förbindelserna över Östersjön osv. Men även detta bygger på "historiskt material" och är felaktigt såsom jag framförde i mitt förra inlägg i tråden.
Men för oss här i Norden & Balticum är det utvecklingen i Leningrad området (= St. Petersburg med omgivning) som vi bör uppmärksamma :idea:
Enceladus
Inlägg: 10726
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?

Inlägg av Enceladus »

Svenskt hopp om Natomiljarder: ”Vi kommer att vara centrala”
Di skrev:”Med tanke på säkerhetsläget, Östersjöns strategiska läge och Sveriges strategiska läge, så kommer vi att vara ett transitland för militär rörlighet för Nato. Vi kommer att vara centrala för Natos förmåga i vår del av världen”, fortsätter han.

[...]

Centralt är att stärka de väst-östliga förbindelserna, från Norge via Sverige till Finland och Baltikum.

”Det Försvarsberedningen har pekat på är kopplingen från Narvik och österut, från Trondheim österut, från Oslo till Stockholm där infrastrukturen passerar flera viktiga delar av svensk försvarsindustri som är av stort intresse för Nato. Även Öresund och Göteborgs hamn är av stort intresse för Nato”, säger Andreas Carlson.
Många kommunpolitiker har påstått att just deras kommun har en central roll för Natos förmåga i norra Europa. Dock prioriteras de väst-östliga förbindelserna.
Skriv svar