NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Det påstår iallafall denna artikel.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... unnsetning
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... unnsetning
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan, knappast i sig. Vi har alla levt här i Norden under trycket av ett kärnvapen krig sedan 1950-talet. Men ett krig i Norden om detta skulle ske blir säkert något hellt annat än på basen av 1900-talets erfarenheter.
Betydelsefullt är dock att i och med NATO medlemskapet kan vi entligen börja planera ett försvar av Norden med samma utgångspunkt som Margareta I regering och försvar hade ( https://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_I_of_Denmark ).
Betydelsefullt är dock att i och med NATO medlemskapet kan vi entligen börja planera ett försvar av Norden med samma utgångspunkt som Margareta I regering och försvar hade ( https://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_I_of_Denmark ).
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Hoppas iallafall på dubbelspår och elektrifiering Trondheim-Sundsvall.
Tycker de kan dra ett spår under Trondheims flygplats också så man kan åka från Sverige till Trondheim och hoppa av där, existerande stationen under flygplatsen är bara för spåret som går norr-söder, inte öster-väster. Men men
Tycker de kan dra ett spår under Trondheims flygplats också så man kan åka från Sverige till Trondheim och hoppa av där, existerande stationen under flygplatsen är bara för spåret som går norr-söder, inte öster-väster. Men men
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Elektrifiering Trondheim-Storlien pågår ju, och blir klar nästa år. Men dubbelspår och ny tunnel under flygplatsen ligger nog väldigt långt borta.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7126
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Om man tror att de första kärnvapenattackerna sedan Hiroshima och Nagasaki kommer ske i Storlien och Riksgränsen så får man hoppas att fjällhotellen investerar i skyddsrum.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 07 april 2024 9:36 De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Och att upprustningarna av banorna blir ordentliga med tunnlar i bergen.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7126
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Det är varken fråga om "tro" eller "första". Däremot är det, som jag skrev av betydelse för ryssarna att blockera de öst-västliga förbindelserna i ett krigsläge. Exakt hur det är tänkt att ske får vi hoppas att vi aldrig behöver uppleva.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 11 april 2024 12:28Om man tror att de första kärnvapenattackerna sedan Hiroshima och Nagasaki kommer ske i Storlien och Riksgränsen så får man hoppas att fjällhotellen investerar i skyddsrum.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 07 april 2024 9:36 De öst-västliga landförbindelserna är bland det första ryssarna kommer angripa och försöka förstöra vid en krigssituation, eventuellt med taktiska kärnvapen. Detta för att förhindra att Nato-resurser förs in från Norge till Sverige.
Och att upprustningarna av banorna blir ordentliga med tunnlar i bergen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Egentligen om det blir fråga om blokader så kritiska punkter är inte dessa Norska, utan Göteborg och förbindelsera över och runt Öresund, vidare förbindelserna över Östersjön osv. Men även detta bygger på "historiskt material" och är felaktigt såsom jag framförde i mitt förra inlägg i tråden.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 11 april 2024 16:29 Det är varken fråga om "tro" eller "första". Däremot är det, som jag skrev av betydelse för ryssarna att blockera de öst-västliga förbindelserna i ett krigsläge. Exakt hur det är tänkt att ske får vi hoppas att vi aldrig behöver uppleva.
Men för oss här i Norden & Balticum är det utvecklingen i Leningrad området (= St. Petersburg med omgivning) som vi bör uppmärksamma
Re: NATO-medlemskap innebär höjd kapacitet på Meråker/Atlantbanan samt Malmbanan?
Svenskt hopp om Natomiljarder: ”Vi kommer att vara centrala”
Många kommunpolitiker har påstått att just deras kommun har en central roll för Natos förmåga i norra Europa. Dock prioriteras de väst-östliga förbindelserna.Di skrev:”Med tanke på säkerhetsläget, Östersjöns strategiska läge och Sveriges strategiska läge, så kommer vi att vara ett transitland för militär rörlighet för Nato. Vi kommer att vara centrala för Natos förmåga i vår del av världen”, fortsätter han.
[...]
Centralt är att stärka de väst-östliga förbindelserna, från Norge via Sverige till Finland och Baltikum.
”Det Försvarsberedningen har pekat på är kopplingen från Narvik och österut, från Trondheim österut, från Oslo till Stockholm där infrastrukturen passerar flera viktiga delar av svensk försvarsindustri som är av stort intresse för Nato. Även Öresund och Göteborgs hamn är av stort intresse för Nato”, säger Andreas Carlson.