Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Det finns en station på Saltsjöbanan som heter Nacka, men det är knappast garanterat att några tåg kommer att göra uppehåll där när banan öppnar igen.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Inte garanterat, men jag tror det finns en tanke inom TF att kanske behålla stationen nu när det är möjligt. Men den skulle behöva byta namn, till exempel till Planiavägen eller Alphyddan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
https://sverigesradio.se/artikel/klart- ... -stationer
Tidigare har man väl sagt trafikstart 2034, men här står det 2035.
Tidigare har man väl sagt trafikstart 2034, men här står det 2035.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
När station "Stockholm city" i pendeltågsnätet fick sitt namn så var argumentet mot att döpa den till "T-Centralen" att räddningstjänsten tyckte i remissrundan på namnförslag till denna station (förmodligen lite spontant på ett morgonmöte) att det var bra att den skulle ha ett annat namn (än T-Centralen), för att inte riskera sammanblandning vid en räddningsinsats.
I fallet med Gula linjens stationer borde samma argumentation vara också vara giltig (tekniskt skilda banor, olika trafikledningar etc.), varför stationerna Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg och Älvsjö borde få helt andra namn än vad de befintliga tunnelbane/pendeltågsstationerna har.
Alternativt så kan man erkänna att namnvalet för "Stockholm city" inte blev bra och döpa om denna till "T-Centralen", vilket den borde hetat från början.
I fallet med Gula linjens stationer borde samma argumentation vara också vara giltig (tekniskt skilda banor, olika trafikledningar etc.), varför stationerna Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg och Älvsjö borde få helt andra namn än vad de befintliga tunnelbane/pendeltågsstationerna har.
Alternativt så kan man erkänna att namnvalet för "Stockholm city" inte blev bra och döpa om denna till "T-Centralen", vilket den borde hetat från början.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3174
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
P-Centralen hade väl varit det givna namnet? Eller ännu hellre Stockholm P.
T-Centralen är ju redan idag två olika stationer, hoppas brandsoldaterna fixar det.
T-Centralen är ju redan idag två olika stationer, hoppas brandsoldaterna fixar det.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Dumheter.
Självklart skulle pendeltågsstationen på T-centralen ha hetat "T-centralen".
Inte för att den ligger på samma ställe, för det finns andra stationer där exempelvis T-banan ligger under eller i direkt anslutning till en järnvägsstation utan att ha exakt samma namn, utan för att den är integrerad i just T-centralenkomplexet.
Självklart skulle pendeltågsstationen på T-centralen ha hetat "T-centralen".
Inte för att den ligger på samma ställe, för det finns andra stationer där exempelvis T-banan ligger under eller i direkt anslutning till en järnvägsstation utan att ha exakt samma namn, utan för att den är integrerad i just T-centralenkomplexet.
Genius on call
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Stockholm City borde använda namnet Stockholm C med spårnummer 21-24.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Absolut, T-Centralen är rätt namn.Odd skrev: ↑måndag 06 maj 2024 19:46 Dumheter.
Självklart skulle pendeltågsstationen på T-centralen ha hetat "T-centralen".
Inte för att den ligger på samma ställe, för det finns andra stationer där exempelvis T-banan ligger under eller i direkt anslutning till en järnvägsstation utan att ha exakt samma namn, utan för att den är integrerad i just T-centralenkomplexet.
En sak som ofta missas förresten är att T-Centralen stavas med stort C.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Lite urspårat nu men på tal om T-Centralen: Håller man inte på att göra samma tabbe i Göteborg som man gjorde i Stockholm 1957 i att man tänker döpa stationen vid Göteborg C till "Centralen"? Borde man kanske även där kalla stationen för X-Centralen? (X = V eller G eller annan lämplig bokstav).
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Hur många sådana stationer finns det? Som bekant ska Östra station läggas ner. Då återstår väl bara Solna/Arenastaden. Jag inkluderar inte Sundbybergs C.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Ingen av dessa stationer, varken Östra Station eller Solna/Arenastaden är sammanbyggda på det sätt som T-Centralen är. De har inte ens gemensamma stationsingångar.
Jag håller med om Sundbyberg då sträckan mellan spärrarna/biljettlinjerna är ett allmänt gångstråk.
Genius on call
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Stationerna i Farsta strand har ett ännu större avstånd, men ändå ansågs det vara klokt att ha samma namn. Sundbyberg(s centrum) och Solna (station) borde emellertid ha exakt samma namn. De nuvarande varianterna är bara förvirrande, och det blir knappast bättre med Arenastaden. Östra station är nog allra värst.
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Vi får se. Busshållplatsen har namngetts efter Roslagsbanans station, och Nockebybanans linjenummer tyder på att SL kan bita sig fast i arkaiska traditioner...
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Sant. Men att byta till Tekniska Högskolan borde vara en smal sak, eftersom de få fjärrbussarna som går till i princip samma ställe har hållplatsnamn Tekniska Högskolan. Fast i och för sig, logik är inte alltid det normala tillståndet...
Professionell tyckare
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Hur många bussar per timme korsar/korsade Tvärbanan i Årstaberg
* Förut, när linje 160 gick till Liljeholmen
* Nu 2024
* I framtiden när terminalen har byggts om (är det noll?)
* När Gula linjen är färdig
Någon som vet?
* Förut, när linje 160 gick till Liljeholmen
* Nu 2024
* I framtiden när terminalen har byggts om (är det noll?)
* När Gula linjen är färdig
Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Kristofer
- Inlägg: 1467
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Hur det ser ut nu är ju enkelt att kolla. Under maxtimmen mellan 7 och 8 en vardagsmorgon är det:
- 11 ankommande 134 från Liljeholmen
- 11 avgående 134 mot Östbergahöjden
- 4 ankommande 141 från Långsjö torg
- 4 avgående 141 mot Långsjö torg
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga
Tack!Kristofer skrev: ↑torsdag 23 maj 2024 11:17 Hur det ser ut nu är ju enkelt att kolla. Under maxtimmen mellan 7 och 8 en vardagsmorgon är det:Summa 30 bussar, i snitt en varannan minut, som ska korsa Tvärbanan i Årstaberg.
- 11 ankommande 134 från Liljeholmen
- 11 avgående 134 mot Östbergahöjden
- 4 ankommande 141 från Långsjö torg
- 4 avgående 141 mot Långsjö torg
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.