C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Dubbel restid med nya pendelbåten
Mitt i skrev:– Pendelbåtsresenärerna är de i särklass nöjdaste resenärerna och många uppskattar att kunna sitta i lugn och ro och jobba på båten. Vi hoppas framför allt på att många som i dag har för vana att ta bilen kommer välja att skippa köerna på 222:an och bli pendelbåtsresenärer, säger Michaela Haga (C) ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.

[...]

– Enkelresa hela sträckan tar cirka 70 minuter. Det finns ingen hastighetsdispens för fartygen. Linjen kommer att trafikeras året om, men under vintern kan linjen påverkas av isläget, säger Andreas Strömberg, presschef på Region Stockholms trafikförvaltning.

[...]

– Jag visste inte ens att det ska börja gå en pendelbåt hit ut. Kanske att man åker den nån gång på sommaren för att det är mysigt, säger Julia Andersson, som pendlar med buss in till stan varje dag.
Premiärturen går måndagen den 15 april. Som väntat ska nya linje 84 trafikeras med två dieselbåtar.
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 10 maj 2023 18:44 Endast elfärjor kommer att trafikera Tjörn
Infrastrukturnyheter skrev:I det nya avtalet har Västtrafik ställt krav på 100 procent eldrift, vilket kommer att införas på linje 362 hösten 2024 och på linje 361 våren 2025.
Även Göteborg satsar på elbåtar. Men till skillnad från Stockholm är det Västtrafik som gör satsningen. I Stockholm är det bara kommersiella aktörer...
Alla Västtrafiks färjor över älven kommer att bli eldrivna
Infrastrukturnyheter skrev:Från och med 2025 kommer färjetrafiken över älven i Göteborg att vara helt elektrifierad. Det kommer att innebära ökad frekvens och snabbare resor, enligt det beslut som fattats efter en upphandling av Västtrafik. Styrsöbolaget kommer att fortsätta att driva trafiken.

För närvarande drivs två av färjorna på älven med el, nämligen Elvy och Eloise. Från och med december 2025 kommer samtliga sex färjor att vara eldrivna, och det kommer även finnas ett reservfartyg med eldrift. Denna förändring innebär att Västtrafiks färjor kommer att eliminera utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Resorna kommer att bli tystare och renare för både personal och resenärer.

[...]

För att öka hastigheten över älven och minska trängseln i hamnen, vilket anses utgöra en säkerhetsrisk, kommer färjeläget vid Lilla Bommen att tas bort. För att öka hastigheten på linje 285 kommer även färjeläget vid Slottsberget att tas bort.
Västtrafiks elektrifieringsoffensiv fortsätter. I detta avseende liknar Västsverige mer Norge och Danmark än landets huvudstad. Här är en karta över båtlinjerna.
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Litet steg framåt för nya pendelbåtslinjer
Mitt i skrev:– Just nu saknas förutsättningarna. Det är ingen idé att starta trafik innan det finns bryggor och annan infrastruktur. Det behövs också laddmöjligheter och nya fartyg, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet.

[...]

Flera oklarheter återstår att reda ut, bland annat hur snart det kan gå att få fram de nya eldrivna fartygen – och vem som ska äga dessa.

Sent i utredningen visade det sig också att det råder isbrytningsförbud på Stora Värtan, vilket gör att det i dagsläget inte går att köra båtar till Täby om isen lägger sig. Möjligheten till dispens ska därför undersökas.
Sent ska syndaren vakna. Lyckas den styrande mittenkoalitionen vända skutan?
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 23 februari 2024 18:37 Premiärturen går måndagen den 15 april. Som väntat ska nya linje 84 trafikeras med två dieselbåtar.
Ny pendelbåtlinje kör med 100-procent förnybart bränsle
SL skrev:Den 15 april är det dags för SL:s nya pendelbåtlinje 84 att börja trafikera norra Värmdö. Linjen som ska köra mellan Ålstäket och Strömkajen tar 70 minuter enkel väg och är ett miljövänligt sätt att resa i SL-trafiken.

[...]

Linjen är ett miljövänligt alternativ för den som vill åka kollektivt till jobb, aktiviteter och fritid. Båda fartygen M/S Delfin XI och M/S Eskil drivs nämligen med det miljövänliga bränslet HV100. Det innebär att fartygen kör med 100-procentig biodiesel, en förnybar diesel som sänker växthusgasutsläppen med upp till 70-90 procent jämfört med fossil diesel.
Idag är det premiär för linje 84 mellan Ålstäket och Strömkajen. Detta är SL:s femte pendelbåtslinje, utöver linjerna 80, 82, 83 och 89. Tidigare fanns också linje 85 över Riddarfjärden, men den slopades av kostnadsskäl och körs numera kommersiellt med väsentligt billigare eldrift - dock utan SL-taxa.
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 14 januari 2024 13:46 Candela P-12 sägs vara världens första elektriska passagerarbåt med bärplan. Om ett halvår tas den första bärplansfärjan i trafik på Ekerö. Snabbare än bilen!
SL: elektriska bärplansfärja
SL skrev:Storstockholms Lokaltrafik (SL) lanserar sin första elektriska bärplansfärja. Denna färja, som är planerad att börja trafikera sträckan mellan Tappström och Stadshuset under hösten 2024, representerar ett betydande framsteg mot en mer hållbar och tillgänglig transportlösning för regionens invånare. Pilotprojektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och Candela.
Den nya elektriska bärplansfärjan är dessvärre försenad. Resenärerna måste alltså vänta i ytterligare ett par månader för att få uppleva tysta resor till sjöss.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 692
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
daniel_s
Inlägg: 14215
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev: tisdag 16 april 2024 18:50 Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Dum fråga från en nybörjare: kan du hänvisa till nån tidtabell? Eller är den ej i trafik?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 692
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: tisdag 16 april 2024 18:58
/jes skrev: tisdag 16 april 2024 18:50 Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Dum fråga från en nybörjare: kan du hänvisa till nån tidtabell? Eller är den ej i trafik?
Säkert bara provkörningar. Går mot Fjäderholmarna, angör inte utan ligger utanför och skvalpar ett tag för att sedan köra tillbaka mot Ropsten. Båten är inte stor, som en närtrafikbuss ungefär.
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: tisdag 16 april 2024 18:50 Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Klart: Candelas flygande färjor i linjetrafik till hösten
Di skrev:Candelas flygande färja uppges halvera restiden och minska klimatutsläppen med 97,5 procent. Och den ska trafikera en populär pendlingssträcka i huvudstaden, mellan tätorten Tappström på Ekerö och Stadshuset på Kungsholmen.

”Det här är bara början på en stor omställning mot snabbare, mindre färjor. Det finns båtar från 1880-talet i trafik i Stockholm i dag. Kollektivtrafiken i vattnet som har varit den svåraste att göra elektrisk och fossilfri. Vi är ensamma i världen om denna teknik, som ger både fart och räckvidd”, säger Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog.

[...]

Candelas första färdigbyggda P-12-färja är alltså den som ingår i pilotprojektet i Stockholm, som i sin tur är ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och Candela.

Candela håller just nu nu på att skala upp produktionen och tanken är att fabriken i Rotebro, utanför Stockholm, ska ha 220 medarbetare vid slutet av året. I år hoppas man producera 65 sportbåtar, modell C-8, vilket är nästan lika många som antalet sportbåtar man färdigställt sedan starten för nio år sedan. Bolaget vill även sjösätta tre produktionsklara färjor, modell P-12, vilket skulle ta det totala antalet till fyra.
Det finns bara en bärplansfärja av modell P-12. Däremot finns det många sportbåtar av modell C-8 (båda är elektriska). Avser skribenten den förstnämnda?
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Detta krävs för båtpendling från Täby
Mitt i skrev:Region Stockholms utredning av tre nya pendelbåtlinjer till Stockholm är klar, en av dem ska gå mellan Täby och Ropsten.

[...]

Innan beslut kan fattas är det flera viktiga saker som måste komma på plats. Dels måste nya båtar köpas in och eftersom båtarna ska gå på el- måste den frågan lösas. Samtal pågår med elleverantörer, berättar Sofie Enander.

– Vi har ingen säkerhet eller garanti om eller när vi får el till platsen – vi måste jobba tillsammans med leverantören för att garantera det. Det var samma för Ica i Arninge, säger hon.

[...]

– Vid Hägernäs och Näsbypark skulle en ny resväg in mot stan skapas, och skulle avlasta tågen i rusning. Sen får man ta med sig cykeln på båten, det tror jag kan locka många att lämna bilen, säger hon.
Det verkar som om SL börjar ta elektrifieringen av båttrafiken på allvar. Somliga bilister säger att de bara kan tänka sig att åka båt. Samtidigt ska RB avlastas?
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Pendelbåt körde in i kaj i centrala Stockholm
SVT Nyheter skrev:En SL-pendelbåt körde in i kajen vid Nybroplan på torsdagskvällen. 35 personer var ombord, varav två fick föras till sjukhus i ambulans.

Det rör sig om en SL-båt på linje 80 och enligt SL har det skett en så kallad ”kaj-studs”.

– Det är när man inte fått in backen så de körde för hårt in i kajen, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Människor gör misstag ibland. Hur är det med de självkörande elbåtarna mellan Södermalm och Kungsholmen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6519
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 16 maj 2024 22:31 Pendelbåt körde in i kaj i centrala Stockholm
SVT Nyheter skrev:En SL-pendelbåt körde in i kajen vid Nybroplan på torsdagskvällen. 35 personer var ombord, varav två fick föras till sjukhus i ambulans.

Det rör sig om en SL-båt på linje 80 och enligt SL har det skett en så kallad ”kaj-studs”.

– Det är när man inte fått in backen så de körde för hårt in i kajen, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Människor gör misstag ibland. Hur är det med de självkörande elbåtarna mellan Södermalm och Kungsholmen?
De kommer göra andra misstag!
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10124
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 11 mars 2024 17:40 Västtrafiks elektrifieringsoffensiv fortsätter. I detta avseende liknar Västsverige mer Norge och Danmark än landets huvudstad. Här är en karta över båtlinjerna.
Så får vi till mer kollektivtrafik på vatten
Lighthouse skrev:­– Det finns flera städer som har färjelinjer i kollektivtrafiken i Sverige, men det är förstås i Stockholm och Göteborg som den stora potentialen finns. Där finns både mycket vatten och folk och det finns ett stort behov av att avlasta den landbaserade infrastrukturen. I båda städerna grävs det överallt och det är svårt att ta sig fram, så läget är mer gynnsamt än någonsin för färjetrafiken, säger Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och en av författarna till rapporten Kasta loss!

[...]

– Om vi tänker oss vatten som färdig infrastruktur och sen tittar på kartan över Sverige. Var ligger städerna? Var bor 90 procent av Sverige befolkning? Jo, antingen längs kusten runt landet eller vid våra stora sjöar, säger hon.

[...]

– Det görs många upphandlingar på landsidan med spårbunden trafik och buss, men mer sällan för färjetrafiken. Den tekniska utvecklingen går fort och det är klart att det inte är lätta att hänga med och ställa rätt miljökrav. Nu har man visserligen gått ut med att från och med 2025 kommer färjetrafiken över Göta älv i Göteborg att vara helt elektrifierad, vilket är mycket positivt, men fler initiativ behövs, säger Linda Styhre.
Västtrafik får beröm för elektrifieringen av färjetrafiken över Göta älv, men både Stockholm och Göteborg sägs ha en stor outnyttjad potential för trafik på vatten.
Skriv svar