Premiärturen går måndagen den 15 april. Som väntat ska nya linje 84 trafikeras med två dieselbåtar.Mitt i skrev:– Pendelbåtsresenärerna är de i särklass nöjdaste resenärerna och många uppskattar att kunna sitta i lugn och ro och jobba på båten. Vi hoppas framför allt på att många som i dag har för vana att ta bilen kommer välja att skippa köerna på 222:an och bli pendelbåtsresenärer, säger Michaela Haga (C) ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.
[...]
– Enkelresa hela sträckan tar cirka 70 minuter. Det finns ingen hastighetsdispens för fartygen. Linjen kommer att trafikeras året om, men under vintern kan linjen påverkas av isläget, säger Andreas Strömberg, presschef på Region Stockholms trafikförvaltning.
[...]
– Jag visste inte ens att det ska börja gå en pendelbåt hit ut. Kanske att man åker den nån gång på sommaren för att det är mysigt, säger Julia Andersson, som pendlar med buss in till stan varje dag.
C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Dubbel restid med nya pendelbåten
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Alla Västtrafiks färjor över älven kommer att bli eldrivnaEnceladus skrev: ↑onsdag 10 maj 2023 18:44 Endast elfärjor kommer att trafikera Tjörn
Även Göteborg satsar på elbåtar. Men till skillnad från Stockholm är det Västtrafik som gör satsningen. I Stockholm är det bara kommersiella aktörer...Infrastrukturnyheter skrev:I det nya avtalet har Västtrafik ställt krav på 100 procent eldrift, vilket kommer att införas på linje 362 hösten 2024 och på linje 361 våren 2025.
Västtrafiks elektrifieringsoffensiv fortsätter. I detta avseende liknar Västsverige mer Norge och Danmark än landets huvudstad. Här är en karta över båtlinjerna.Infrastrukturnyheter skrev:Från och med 2025 kommer färjetrafiken över älven i Göteborg att vara helt elektrifierad. Det kommer att innebära ökad frekvens och snabbare resor, enligt det beslut som fattats efter en upphandling av Västtrafik. Styrsöbolaget kommer att fortsätta att driva trafiken.
För närvarande drivs två av färjorna på älven med el, nämligen Elvy och Eloise. Från och med december 2025 kommer samtliga sex färjor att vara eldrivna, och det kommer även finnas ett reservfartyg med eldrift. Denna förändring innebär att Västtrafiks färjor kommer att eliminera utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Resorna kommer att bli tystare och renare för både personal och resenärer.
[...]
För att öka hastigheten över älven och minska trängseln i hamnen, vilket anses utgöra en säkerhetsrisk, kommer färjeläget vid Lilla Bommen att tas bort. För att öka hastigheten på linje 285 kommer även färjeläget vid Slottsberget att tas bort.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Litet steg framåt för nya pendelbåtslinjer
Sent ska syndaren vakna. Lyckas den styrande mittenkoalitionen vända skutan?Mitt i skrev:– Just nu saknas förutsättningarna. Det är ingen idé att starta trafik innan det finns bryggor och annan infrastruktur. Det behövs också laddmöjligheter och nya fartyg, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet.
[...]
Flera oklarheter återstår att reda ut, bland annat hur snart det kan gå att få fram de nya eldrivna fartygen – och vem som ska äga dessa.
Sent i utredningen visade det sig också att det råder isbrytningsförbud på Stora Värtan, vilket gör att det i dagsläget inte går att köra båtar till Täby om isen lägger sig. Möjligheten till dispens ska därför undersökas.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Ny pendelbåtlinje kör med 100-procent förnybart bränsle
Idag är det premiär för linje 84 mellan Ålstäket och Strömkajen. Detta är SL:s femte pendelbåtslinje, utöver linjerna 80, 82, 83 och 89. Tidigare fanns också linje 85 över Riddarfjärden, men den slopades av kostnadsskäl och körs numera kommersiellt med väsentligt billigare eldrift - dock utan SL-taxa.SL skrev:Den 15 april är det dags för SL:s nya pendelbåtlinje 84 att börja trafikera norra Värmdö. Linjen som ska köra mellan Ålstäket och Strömkajen tar 70 minuter enkel väg och är ett miljövänligt sätt att resa i SL-trafiken.
[...]
Linjen är ett miljövänligt alternativ för den som vill åka kollektivt till jobb, aktiviteter och fritid. Båda fartygen M/S Delfin XI och M/S Eskil drivs nämligen med det miljövänliga bränslet HV100. Det innebär att fartygen kör med 100-procentig biodiesel, en förnybar diesel som sänker växthusgasutsläppen med upp till 70-90 procent jämfört med fossil diesel.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
SL: elektriska bärplansfärja
Den nya elektriska bärplansfärjan är dessvärre försenad. Resenärerna måste alltså vänta i ytterligare ett par månader för att få uppleva tysta resor till sjöss.SL skrev:Storstockholms Lokaltrafik (SL) lanserar sin första elektriska bärplansfärja. Denna färja, som är planerad att börja trafikera sträckan mellan Tappström och Stadshuset under hösten 2024, representerar ett betydande framsteg mot en mer hållbar och tillgänglig transportlösning för regionens invånare. Pilotprojektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och Candela.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Säkert bara provkörningar. Går mot Fjäderholmarna, angör inte utan ligger utanför och skvalpar ett tag för att sedan köra tillbaka mot Ropsten. Båten är inte stor, som en närtrafikbuss ungefär.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Klart: Candelas flygande färjor i linjetrafik till hösten
Det finns bara en bärplansfärja av modell P-12. Däremot finns det många sportbåtar av modell C-8 (båda är elektriska). Avser skribenten den förstnämnda?Di skrev:Candelas flygande färja uppges halvera restiden och minska klimatutsläppen med 97,5 procent. Och den ska trafikera en populär pendlingssträcka i huvudstaden, mellan tätorten Tappström på Ekerö och Stadshuset på Kungsholmen.
”Det här är bara början på en stor omställning mot snabbare, mindre färjor. Det finns båtar från 1880-talet i trafik i Stockholm i dag. Kollektivtrafiken i vattnet som har varit den svåraste att göra elektrisk och fossilfri. Vi är ensamma i världen om denna teknik, som ger både fart och räckvidd”, säger Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog.
[...]
Candelas första färdigbyggda P-12-färja är alltså den som ingår i pilotprojektet i Stockholm, som i sin tur är ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och Candela.
Candela håller just nu nu på att skala upp produktionen och tanken är att fabriken i Rotebro, utanför Stockholm, ska ha 220 medarbetare vid slutet av året. I år hoppas man producera 65 sportbåtar, modell C-8, vilket är nästan lika många som antalet sportbåtar man färdigställt sedan starten för nio år sedan. Bolaget vill även sjösätta tre produktionsklara färjor, modell P-12, vilket skulle ta det totala antalet till fyra.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Detta krävs för båtpendling från Täby
Det verkar som om SL börjar ta elektrifieringen av båttrafiken på allvar. Somliga bilister säger att de bara kan tänka sig att åka båt. Samtidigt ska RB avlastas?Mitt i skrev:Region Stockholms utredning av tre nya pendelbåtlinjer till Stockholm är klar, en av dem ska gå mellan Täby och Ropsten.
[...]
Innan beslut kan fattas är det flera viktiga saker som måste komma på plats. Dels måste nya båtar köpas in och eftersom båtarna ska gå på el- måste den frågan lösas. Samtal pågår med elleverantörer, berättar Sofie Enander.
– Vi har ingen säkerhet eller garanti om eller när vi får el till platsen – vi måste jobba tillsammans med leverantören för att garantera det. Det var samma för Ica i Arninge, säger hon.
[...]
– Vid Hägernäs och Näsbypark skulle en ny resväg in mot stan skapas, och skulle avlasta tågen i rusning. Sen får man ta med sig cykeln på båten, det tror jag kan locka många att lämna bilen, säger hon.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Pendelbåt körde in i kaj i centrala Stockholm
Människor gör misstag ibland. Hur är det med de självkörande elbåtarna mellan Södermalm och Kungsholmen?SVT Nyheter skrev:En SL-pendelbåt körde in i kajen vid Nybroplan på torsdagskvällen. 35 personer var ombord, varav två fick föras till sjukhus i ambulans.
Det rör sig om en SL-båt på linje 80 och enligt SL har det skett en så kallad ”kaj-studs”.
– Det är när man inte fått in backen så de körde för hårt in i kajen, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
De kommer göra andra misstag!Enceladus skrev: ↑torsdag 16 maj 2024 22:31 Pendelbåt körde in i kaj i centrala Stockholm
Människor gör misstag ibland. Hur är det med de självkörande elbåtarna mellan Södermalm och Kungsholmen?SVT Nyheter skrev:En SL-pendelbåt körde in i kajen vid Nybroplan på torsdagskvällen. 35 personer var ombord, varav två fick föras till sjukhus i ambulans.
Det rör sig om en SL-båt på linje 80 och enligt SL har det skett en så kallad ”kaj-studs”.
– Det är när man inte fått in backen så de körde för hårt in i kajen, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Genius on call
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Så får vi till mer kollektivtrafik på vatten
Västtrafik får beröm för elektrifieringen av färjetrafiken över Göta älv, men både Stockholm och Göteborg sägs ha en stor outnyttjad potential för trafik på vatten.Lighthouse skrev:– Det finns flera städer som har färjelinjer i kollektivtrafiken i Sverige, men det är förstås i Stockholm och Göteborg som den stora potentialen finns. Där finns både mycket vatten och folk och det finns ett stort behov av att avlasta den landbaserade infrastrukturen. I båda städerna grävs det överallt och det är svårt att ta sig fram, så läget är mer gynnsamt än någonsin för färjetrafiken, säger Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och en av författarna till rapporten Kasta loss!
[...]
– Om vi tänker oss vatten som färdig infrastruktur och sen tittar på kartan över Sverige. Var ligger städerna? Var bor 90 procent av Sverige befolkning? Jo, antingen längs kusten runt landet eller vid våra stora sjöar, säger hon.
[...]
– Det görs många upphandlingar på landsidan med spårbunden trafik och buss, men mer sällan för färjetrafiken. Den tekniska utvecklingen går fort och det är klart att det inte är lätta att hänga med och ställa rätt miljökrav. Nu har man visserligen gått ut med att från och med 2025 kommer färjetrafiken över Göta älv i Göteborg att vara helt elektrifierad, vilket är mycket positivt, men fler initiativ behövs, säger Linda Styhre.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Att vänta på en pendelbåt i Köpenhamn är en fröjd, även när det blåser (notera det vackra väderskyddet av glas):
Att åka med en pendelbåt i Köpenhamn är en fröjd, elbåtarna är knäpptysta (notera den stolta texten "Vi sejler på el"):
Hur kan det skilja så mycket i standard mellan städerna? Pendelbåtar är ju inte ens Köpenhamns stolthet. Dessutom blir Sverige omsprunget i elektrifieringen:
Att åka med en pendelbåt i Köpenhamn är en fröjd, elbåtarna är knäpptysta (notera den stolta texten "Vi sejler på el"):
Hur kan det skilja så mycket i standard mellan städerna? Pendelbåtar är ju inte ens Köpenhamns stolthet. Dessutom blir Sverige omsprunget i elektrifieringen:
När det gäller elektrifieringen av kollektivtrafiken så är både Oslo och Köpenhamn världsledande medan Stockholm har lägst andel elbussar i hela Europa...Allt om Elbil skrev:– Elbilarnas andel av bilförsäljningen når nu 51,5 procent i Danmark, vilket är en ökning med mer än 20 procentenheter från juli 2023. Norge ökade också sin andel elbilar till 92 procent. Annat såg det ut i Sverige där elandelen har sjunkit från 38 procent i juli 2023 till 33,8 procent i juli 2024, skriver branschorganisationen.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Är inte 80-linjerna fortfarande en försöksverksamhet?? En godtagbar ursäkt?
Antalet resenärer bara ökar och ökar. I rusningstrafik Nybroplan-Nacka strand har man utökat trafiken ytterligare från och med igår.
/jes som åkt linje 80 idag.
Antalet resenärer bara ökar och ökar. I rusningstrafik Nybroplan-Nacka strand har man utökat trafiken ytterligare från och med igår.
/jes som åkt linje 80 idag.