C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Dubbel restid med nya pendelbåten
Mitt i skrev:– Pendelbåtsresenärerna är de i särklass nöjdaste resenärerna och många uppskattar att kunna sitta i lugn och ro och jobba på båten. Vi hoppas framför allt på att många som i dag har för vana att ta bilen kommer välja att skippa köerna på 222:an och bli pendelbåtsresenärer, säger Michaela Haga (C) ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.

[...]

– Enkelresa hela sträckan tar cirka 70 minuter. Det finns ingen hastighetsdispens för fartygen. Linjen kommer att trafikeras året om, men under vintern kan linjen påverkas av isläget, säger Andreas Strömberg, presschef på Region Stockholms trafikförvaltning.

[...]

– Jag visste inte ens att det ska börja gå en pendelbåt hit ut. Kanske att man åker den nån gång på sommaren för att det är mysigt, säger Julia Andersson, som pendlar med buss in till stan varje dag.
Premiärturen går måndagen den 15 april. Som väntat ska nya linje 84 trafikeras med två dieselbåtar.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 10 maj 2023 18:44 Endast elfärjor kommer att trafikera Tjörn
Infrastrukturnyheter skrev:I det nya avtalet har Västtrafik ställt krav på 100 procent eldrift, vilket kommer att införas på linje 362 hösten 2024 och på linje 361 våren 2025.
Även Göteborg satsar på elbåtar. Men till skillnad från Stockholm är det Västtrafik som gör satsningen. I Stockholm är det bara kommersiella aktörer...
Alla Västtrafiks färjor över älven kommer att bli eldrivna
Infrastrukturnyheter skrev:Från och med 2025 kommer färjetrafiken över älven i Göteborg att vara helt elektrifierad. Det kommer att innebära ökad frekvens och snabbare resor, enligt det beslut som fattats efter en upphandling av Västtrafik. Styrsöbolaget kommer att fortsätta att driva trafiken.

För närvarande drivs två av färjorna på älven med el, nämligen Elvy och Eloise. Från och med december 2025 kommer samtliga sex färjor att vara eldrivna, och det kommer även finnas ett reservfartyg med eldrift. Denna förändring innebär att Västtrafiks färjor kommer att eliminera utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar. Resorna kommer att bli tystare och renare för både personal och resenärer.

[...]

För att öka hastigheten över älven och minska trängseln i hamnen, vilket anses utgöra en säkerhetsrisk, kommer färjeläget vid Lilla Bommen att tas bort. För att öka hastigheten på linje 285 kommer även färjeläget vid Slottsberget att tas bort.
Västtrafiks elektrifieringsoffensiv fortsätter. I detta avseende liknar Västsverige mer Norge och Danmark än landets huvudstad. Här är en karta över båtlinjerna.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Litet steg framåt för nya pendelbåtslinjer
Mitt i skrev:– Just nu saknas förutsättningarna. Det är ingen idé att starta trafik innan det finns bryggor och annan infrastruktur. Det behövs också laddmöjligheter och nya fartyg, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet.

[...]

Flera oklarheter återstår att reda ut, bland annat hur snart det kan gå att få fram de nya eldrivna fartygen – och vem som ska äga dessa.

Sent i utredningen visade det sig också att det råder isbrytningsförbud på Stora Värtan, vilket gör att det i dagsläget inte går att köra båtar till Täby om isen lägger sig. Möjligheten till dispens ska därför undersökas.
Sent ska syndaren vakna. Lyckas den styrande mittenkoalitionen vända skutan?
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 23 februari 2024 18:37 Premiärturen går måndagen den 15 april. Som väntat ska nya linje 84 trafikeras med två dieselbåtar.
Ny pendelbåtlinje kör med 100-procent förnybart bränsle
SL skrev:Den 15 april är det dags för SL:s nya pendelbåtlinje 84 att börja trafikera norra Värmdö. Linjen som ska köra mellan Ålstäket och Strömkajen tar 70 minuter enkel väg och är ett miljövänligt sätt att resa i SL-trafiken.

[...]

Linjen är ett miljövänligt alternativ för den som vill åka kollektivt till jobb, aktiviteter och fritid. Båda fartygen M/S Delfin XI och M/S Eskil drivs nämligen med det miljövänliga bränslet HV100. Det innebär att fartygen kör med 100-procentig biodiesel, en förnybar diesel som sänker växthusgasutsläppen med upp till 70-90 procent jämfört med fossil diesel.
Idag är det premiär för linje 84 mellan Ålstäket och Strömkajen. Detta är SL:s femte pendelbåtslinje, utöver linjerna 80, 82, 83 och 89. Tidigare fanns också linje 85 över Riddarfjärden, men den slopades av kostnadsskäl och körs numera kommersiellt med väsentligt billigare eldrift - dock utan SL-taxa.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 14 januari 2024 13:46 Candela P-12 sägs vara världens första elektriska passagerarbåt med bärplan. Om ett halvår tas den första bärplansfärjan i trafik på Ekerö. Snabbare än bilen!
SL: elektriska bärplansfärja
SL skrev:Storstockholms Lokaltrafik (SL) lanserar sin första elektriska bärplansfärja. Denna färja, som är planerad att börja trafikera sträckan mellan Tappström och Stadshuset under hösten 2024, representerar ett betydande framsteg mot en mer hållbar och tillgänglig transportlösning för regionens invånare. Pilotprojektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och Candela.
Den nya elektriska bärplansfärjan är dessvärre försenad. Resenärerna måste alltså vänta i ytterligare ett par månader för att få uppleva tysta resor till sjöss.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 727
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
daniel_s
Inlägg: 14392
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev: tisdag 16 april 2024 18:50 Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Dum fråga från en nybörjare: kan du hänvisa till nån tidtabell? Eller är den ej i trafik?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 727
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

daniel_s skrev: tisdag 16 april 2024 18:58
/jes skrev: tisdag 16 april 2024 18:50 Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Dum fråga från en nybörjare: kan du hänvisa till nån tidtabell? Eller är den ej i trafik?
Säkert bara provkörningar. Går mot Fjäderholmarna, angör inte utan ligger utanför och skvalpar ett tag för att sedan köra tillbaka mot Ropsten. Båten är inte stor, som en närtrafikbuss ungefär.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: tisdag 16 april 2024 18:50 Candela är ute och kör här på Lilla Värtan varje dag.
Klart: Candelas flygande färjor i linjetrafik till hösten
Di skrev:Candelas flygande färja uppges halvera restiden och minska klimatutsläppen med 97,5 procent. Och den ska trafikera en populär pendlingssträcka i huvudstaden, mellan tätorten Tappström på Ekerö och Stadshuset på Kungsholmen.

”Det här är bara början på en stor omställning mot snabbare, mindre färjor. Det finns båtar från 1880-talet i trafik i Stockholm i dag. Kollektivtrafiken i vattnet som har varit den svåraste att göra elektrisk och fossilfri. Vi är ensamma i världen om denna teknik, som ger både fart och räckvidd”, säger Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog.

[...]

Candelas första färdigbyggda P-12-färja är alltså den som ingår i pilotprojektet i Stockholm, som i sin tur är ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och Candela.

Candela håller just nu nu på att skala upp produktionen och tanken är att fabriken i Rotebro, utanför Stockholm, ska ha 220 medarbetare vid slutet av året. I år hoppas man producera 65 sportbåtar, modell C-8, vilket är nästan lika många som antalet sportbåtar man färdigställt sedan starten för nio år sedan. Bolaget vill även sjösätta tre produktionsklara färjor, modell P-12, vilket skulle ta det totala antalet till fyra.
Det finns bara en bärplansfärja av modell P-12. Däremot finns det många sportbåtar av modell C-8 (båda är elektriska). Avser skribenten den förstnämnda?
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Detta krävs för båtpendling från Täby
Mitt i skrev:Region Stockholms utredning av tre nya pendelbåtlinjer till Stockholm är klar, en av dem ska gå mellan Täby och Ropsten.

[...]

Innan beslut kan fattas är det flera viktiga saker som måste komma på plats. Dels måste nya båtar köpas in och eftersom båtarna ska gå på el- måste den frågan lösas. Samtal pågår med elleverantörer, berättar Sofie Enander.

– Vi har ingen säkerhet eller garanti om eller när vi får el till platsen – vi måste jobba tillsammans med leverantören för att garantera det. Det var samma för Ica i Arninge, säger hon.

[...]

– Vid Hägernäs och Näsbypark skulle en ny resväg in mot stan skapas, och skulle avlasta tågen i rusning. Sen får man ta med sig cykeln på båten, det tror jag kan locka många att lämna bilen, säger hon.
Det verkar som om SL börjar ta elektrifieringen av båttrafiken på allvar. Somliga bilister säger att de bara kan tänka sig att åka båt. Samtidigt ska RB avlastas?
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Pendelbåt körde in i kaj i centrala Stockholm
SVT Nyheter skrev:En SL-pendelbåt körde in i kajen vid Nybroplan på torsdagskvällen. 35 personer var ombord, varav två fick föras till sjukhus i ambulans.

Det rör sig om en SL-båt på linje 80 och enligt SL har det skett en så kallad ”kaj-studs”.

– Det är när man inte fått in backen så de körde för hårt in i kajen, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Människor gör misstag ibland. Hur är det med de självkörande elbåtarna mellan Södermalm och Kungsholmen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6828
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 16 maj 2024 22:31 Pendelbåt körde in i kaj i centrala Stockholm
SVT Nyheter skrev:En SL-pendelbåt körde in i kajen vid Nybroplan på torsdagskvällen. 35 personer var ombord, varav två fick föras till sjukhus i ambulans.

Det rör sig om en SL-båt på linje 80 och enligt SL har det skett en så kallad ”kaj-studs”.

– Det är när man inte fått in backen så de körde för hårt in i kajen, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Människor gör misstag ibland. Hur är det med de självkörande elbåtarna mellan Södermalm och Kungsholmen?
De kommer göra andra misstag!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 11 mars 2024 17:40 Västtrafiks elektrifieringsoffensiv fortsätter. I detta avseende liknar Västsverige mer Norge och Danmark än landets huvudstad. Här är en karta över båtlinjerna.
Så får vi till mer kollektivtrafik på vatten
Lighthouse skrev:­– Det finns flera städer som har färjelinjer i kollektivtrafiken i Sverige, men det är förstås i Stockholm och Göteborg som den stora potentialen finns. Där finns både mycket vatten och folk och det finns ett stort behov av att avlasta den landbaserade infrastrukturen. I båda städerna grävs det överallt och det är svårt att ta sig fram, så läget är mer gynnsamt än någonsin för färjetrafiken, säger Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och en av författarna till rapporten Kasta loss!

[...]

– Om vi tänker oss vatten som färdig infrastruktur och sen tittar på kartan över Sverige. Var ligger städerna? Var bor 90 procent av Sverige befolkning? Jo, antingen längs kusten runt landet eller vid våra stora sjöar, säger hon.

[...]

– Det görs många upphandlingar på landsidan med spårbunden trafik och buss, men mer sällan för färjetrafiken. Den tekniska utvecklingen går fort och det är klart att det inte är lätta att hänga med och ställa rätt miljökrav. Nu har man visserligen gått ut med att från och med 2025 kommer färjetrafiken över Göta älv i Göteborg att vara helt elektrifierad, vilket är mycket positivt, men fler initiativ behövs, säger Linda Styhre.
Västtrafik får beröm för elektrifieringen av färjetrafiken över Göta älv, men både Stockholm och Göteborg sägs ha en stor outnyttjad potential för trafik på vatten.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Att vänta på en pendelbåt i Köpenhamn är en fröjd, även när det blåser (notera det vackra väderskyddet av glas):

Bild

Att åka med en pendelbåt i Köpenhamn är en fröjd, elbåtarna är knäpptysta (notera den stolta texten "Vi sejler på el"):

Bild

Hur kan det skilja så mycket i standard mellan städerna? Pendelbåtar är ju inte ens Köpenhamns stolthet. Dessutom blir Sverige omsprunget i elektrifieringen:
Allt om Elbil skrev:– Elbilarnas andel av bilförsäljningen når nu 51,5 procent i Danmark, vilket är en ökning med mer än 20 procentenheter från juli 2023. Norge ökade också sin andel elbilar till 92 procent. Annat såg det ut i Sverige där elandelen har sjunkit från 38 procent i juli 2023 till 33,8 procent i juli 2024, skriver branschorganisationen.
När det gäller elektrifieringen av kollektivtrafiken så är både Oslo och Köpenhamn världsledande medan Stockholm har lägst andel elbussar i hela Europa...
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 727
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

Är inte 80-linjerna fortfarande en försöksverksamhet?? En godtagbar ursäkt? :(
Antalet resenärer bara ökar och ökar. I rusningstrafik Nybroplan-Nacka strand har man utökat trafiken ytterligare från och med igår.

/jes som åkt linje 80 idag.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 727
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

Candela är ute och provkör, och provkör...
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Västtrafik elektrifierar färjetrafiken i Södra skärgården
Västtrafik skrev:Västtrafiks upphandling av färjetrafiken är nu klar. Avtalet, som sträcker sig mellan 2027 och 2042, har tilldelats det norska rederiet Torghatten. Upphandlingen har pågått sedan våren 2023 och genomförts i konkurrens.

[...]

Trafiken ska totalt sett köras med minst 90 procent eldrift. Det innebär kraftigt minskade utsläpp och en tystare miljö med mindre buller från fartygen.

Det blir också flera förbättringar för resenärerna när Torghatten börjar köra i december 2027. Av totalt åtta fartyg blir det tre snabbfärjor, som också är större än fartygen som kör idag. Det blir också bättre resmöjligheter för arbets- och skolpendlare och enklare tidtabeller.
Västsverige elektrifieras nästan lika snabbt som Norge och Danmark, men även stockholmare borde känna igen rederiet bakom regionens självkörande elfärja.
/jes skrev: tisdag 08 oktober 2024 17:49 Candela är ute och provkör, och provkör...
Här testar stans första svävande båt vingarna
Mitt i skrev:För två veckor sedan kommunicerade Candela att färjan börjar köra mellan Ekerö och Klara Mälarstrand under slutet av oktober eller början av november. För exakt premiärdatum hänvisar företaget nu till SL, men de har inte heller ett startdatum att ge Ekeröborna.

"Meningen är att trafiken ska starta under hösten, och att startdatumet ska vara klart inom kort", skriver SL:s presskommunikatör Natalie Nordenswan i mejl.

Så länge det inte är is på vattnet ska båten sedan köra tre turer (tur och retur) om dagen, tisdag till lördag, fram till sommaren 2025. Sedan är testperioden slut, båten slutar köra och projektet utvärderas.
Hinner trafiken sätta igång innan det blir is på vattnet? Obs. SL:s resegaranti gäller tydligen inte. :roll:
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 08 oktober 2024 17:58 Hinner trafiken sätta igång innan det blir is på vattnet? Obs. SL:s resegaranti gäller tydligen inte. :roll:
Så blir nya pendelbåtens tidtabell
Mitt i skrev:29 oktober börjar den nya elektriska pendelbåten gå mellan Tappström och Klara Mälarstrand.

Från Tappström kommer bärplansbåten Nova gå med tre avgångar, tisdagar till och med lördag. Från Klara går båten med två avgångar.

[...]

Eftersom det är ett test kommer båten också kunna tas ur trafik med kort varsel och förseningsersättningen kommer inte gälla.
I slutet av oktober väntas SL:s nya bärplansbåt äntligen tas i trafik. SL:s förseningsersättning gäller dock inte, och det blir en mer avgång till stan än från stan.
Enceladus skrev: tisdag 08 oktober 2024 17:58 Västsverige elektrifieras nästan lika snabbt som Norge och Danmark, men även stockholmare borde känna igen rederiet bakom regionens självkörande elfärja.
SL-biljett kan införas även på Vaxholmsbåtarna
Mitt i skrev:I dag gäller sex olika zoner på Vaxholmsbåtarna, där man betalar mer ju längre ut man ska. När man sen kliver på en pendelbåt eller en buss för att ta sig vidare på resan, är det en SL-biljett som gäller.

– Det här upplever många som rörigt, att vi har två parallella biljettsystem, säger Michaela Haga.

[...]

Det finns också förslag på att utreda och göra ett pilotförsök för biljettsamverkan med privata rederier, enligt Michaela Haga, så att det skulle gå att använda exempelvis SL-kortet på fler fartyg som kör passagerare reguljärt.
Samtidigt kan SL-kortet börja gälla på fler båtar. Hur blir det med Bolts självkörande elfärja över Riddarfjärden?
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Världspremiär för unika elfärjan i Stockholm – här ”flyger” första pendlarna
SVT Nyheter skrev:Tekniken bakom Nova bygger på att båtens skrov lyfts upp på en sorts vingar i vattnet, så kallade bärplan. Det gör att båten inte behöver tränga undan vatten på samma sätt som vanliga båtar – den kräver därför mycket mindre energi.

– Den drar cirka 75 procent mindre än en annan färja i samma storlek, säger Gustav Hasselskog, grundare av företaget som tillverkat Nova.

[...]

– Jag hoppas att vi får ett riktigt klimatvänligt alternativ som vi dessutom har råd att trafikera på många fler ställen, säger Gustav Hemming. (C), regionråd.
Pendelbåtarnas akilleshäl har alltid varit den höga kostnaden. Kan bärplansbåtar ändra detta? Den unika satsningen uppmärksammas i internationella medier:
The Independent skrev:“Conventional ships haven’t evolved much in 100 years and are among the least energy-efficient transport modes, only rivaled by a battle tank,” Hasselskog said in a statement.

[...]

An added benefit is that the vessel is exempt from the 12-knot speed limit in Stockholm because it leaves no wake — waves made by a boat’s displacement through water that increase with speed and could swamp other vessels or erode the shoreline.

Candela says its technology reduces the energy per passenger-kilometer by 95% compared with the diesel ferries in the picturesque Stockholm archipelago.
Energibesparingen uppskattas till 95 procent jämfört med befintliga dieselbåtar. Som bekant är förbränningsmotorn fruktansvärt ineffektiv, även med biodiesel.
Enceladus
Inlägg: 11159
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

VTI utreder samhällsekonomin i nya elfärjor
VTI skrev:Eldrivna färjor kan ha stor potential att förkorta restider, minska koldioxidutsläpp och avlasta annan kollektivtrafik. I slutet av oktober startade ett fysiskt försök i Stockholm med en elfärja från företaget Candela Technology vars bärplansteknik ska minska energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg.

[...]

– På ett sätt är det lite märkligt att Stockholm, som har så mycket vatten, inte har mer vattenburen kollektivtrafik. Men i värsta fall blir båttrafik både dyrare, sämre för miljön och är svår att få plats med, säger Henrik Sjöstrand.

De båtar som kommer att användas i simuleringarna är den eldrivna färjan P-12 från Candela Technology och mindre automatiserade småfärjor från Cstrider. Läs mer om företagen och deras båtar via länkarna nedan.
VTI ska granska effekterna av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik. Candela trimmas in medan Göteborgsföretaget Cstrider utmanar:
Tidningen Skärgården skrev:– All kollektivtrafik på vatten ligger efter i klimatomställningen. Vattenvägarna har vi på något sätt glömt bort. I många städer är de en infrastrukturresurs där vi inte har köbildning eller rusningstrafik och där vi kan köra väldigt energieffektivt, säger Tobias Husberg, grundare och vd på Cstrider.

[...]

Cstrider bildades för bara ett år sedan och det har varit ett intensivt arbete med att ta fram produkten. Fartyget uppfyller kraven på tillgänglighet och plats för cyklar. Det är medvetet gjort för att endast ta tolv passagerare, eftersom det innebär att den då kan köras med klass VIII-behörighet, en utbildning som bara tar några dagar att genomföra till skillnad från flera år som krävs för större fartyg. Cstrider kan laddas i vanliga eluttag och kräver därför ingen ny investering i elinfrastruktur.

[...]

Företagets vision är en lösning där ett flertal fartyg transporterar passagerare i skytteltrafik mellan olika bryggor i stadsnära miljöer, ett koncept man hoppas ska vara intressant för många städer, inte bara i Stockholm. Fartyget förbereds för att kunna köras förarlöst om och när regelverket tillåter det. Företaget har nu kommit så långt att man är beredda att ta emot beställningar. Man räknar med att kunna leverera fartygen inom ett år.
Kan Bolts självkörande elfärja över Riddarfjärden få konkurrens av Cstriders så kallade vattenbussar?
Skriv svar